Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

bertje1

bertje1

14-10-2014 om 11:23

praktische vraag willingen/wintersport

Hallo! Wij zijn er uit, we willen naar Willingen.
Mijn vragen:
- is midden in willingen zitten handig omdat je dan niet hoeft te lopen naar de piste?
- hoe kom je überhaupt bij de piste?
- moet je ter plekke skipas, (ski's volgens mij wel), skiles regelen of al hier in NL (en waar moet je dan heen??)
- wie weet een leuk gezinshotel?
- mijn kids zijn tussen 10-15, kunnen die in 1 groepje?

hihi. veel vragen, je kunt wel zien dat we dit voor het eerst doen.

bertje1

bertje1

14-10-2014 om 12:16

wuuu de plannen zijn gewijzigd: man wil sneeuwzeker

pff. dan kom je wat verder uit.
Ik zoek: niet te druk! niet te groot, maar wel sneeuw en leuk/makkelijk voor kinderen.
en niet meer dan 900 km

iemand tips?

sneeuwster

sneeuwster

14-10-2014 om 12:26

ondergaan

Ik ken Willingen niet maar ik zou zeggen, ga het ondergaan. Je bent niet de eerste en de enige die voor het eerst komt en daar zijn ze daar wel op bedacht. Veel zal zich wel wijzen. Ga eerst maar eens kijken waar er nog plek is want je zult wel in de schoolvakantie gaan?
Als je niet wilt lopen moet je naast de oefenwei gaan zitten. Maar ook mensen die niet naast de oefenwei of een lift verblijven komen daar wel hoor. Er zijn vaak grote parkeerplaatsen bij de lift en/of er rijden busjes door het dorp voor vervoer. En anders loop je wel een stukje.
Mij lijkt het het handigst om huur, lessen en passen ter plekke te regelen. Ook daarvoor is men bedacht op eerstelingen. Als je het bij de skischool vraagt kunnen je kinderen vast wel in hetzelfde beginnersgroepje, maar misschien is het voor henzelf nog leuker om met leeftijdgenoten te zitten. Een 10-jarige en een puber verschilt best.

vlinder72

vlinder72

14-10-2014 om 12:27

wintersporters

Kijk op de site van wintersporters.nl. Daar kan je een skigebied zoeken op afstand, grootte, land etc. Er staat vaak ook wel een recensie ben en een filmpje van het gebied.

Ik heb zelf goede ervaringen met Brandnertal en ik hoor goede verhalen over Montafon

sneeuwster

sneeuwster

14-10-2014 om 12:35

grotendeels hetzelfde

Ondergaan dus.
Qua gebied: Probeer het westen van Oostenrijk, dat is redelijk dichtbij. Lermoos/Berwang/Ehrwald, Montafongebied, Brand/Bürserberg, Laterns, Mellau/Au om maar eens wat te noemen, google maar. Voor echte beginners is Raggal lief, klein en prijsvriendelijk.
Niet druk in de schoolvakantie is een utopie maar wees daar niet bang voor, je kunt ook dan nog prima skiën.

Adinde

Adinde

14-10-2014 om 13:29

Naar west oostenrijk

Sluit me aan bij Sneeuwster. Ga richting west-Oostenrijk. Is is een dag te rijden.
Voor kinderen van 10 tot 15 is een oefenweitje niet geschikt. Die gaan na een uurtje gewoon de blauwe of zelfs rode piste af. Voor bange, eerstejaars moeders ligt dat anders . Die houden van makkelijke pistes!

Het handigst is om zaterdag de spullen te gaan huren, dan heb je tijd om te passen. Heb je de bestemming uitgekozen, dan kun je op internet zien welk verhuurbedrijf er zit. Soms krijg je 10% korting als je van tevoren reserveert. In Bregenzerwald is dat zo.
Je meldt je zondagmorgen bij de skischool, dat is waar je alle Nederlanders ziet (haha). Bij het verhuurbedrijf weten ze hoe laat. Je zegt dat de kinderen les willen en dat ze nog nooit geskied hebben, maar wel alles durven. Je betaalt voor de les en de skipas. Dat kan je soms ook al zaterdag regelen. Dan doen ze ze in een groepje en dan wordt er meestal in de loop vd week nog wel gewisseld. Je kind gaat naar een beter/sneller groepje. De lessen zijn meestal van 10-12 en van 13-15. Ik zou de kinderen in een eigen leeftijdsgroepje doen.
Het beste is de hele dag les. Dan kun je of tussen de middag in t restaurant boven afspreken of ze met de groep laten eten, daar betaal je natuurlijk wat voor. Als je ze een halve dag laat lessen, dan krijgen de anderen smiddags oefeningen die ze missen, dus daarom is een dag beter. Dan kun je altijd nog na drieen gezamenlijk wat skiën. Maar ik begrijp dat jullie als ouders ook nog nooit geskied hebben, dan moet je ook les nemen. Echt doen hoor, want dan ga je namelijk pistes af die je alleen misschien niet durft en dat is zonde van je skipas. En die leraren nemen echt geen risico's, dus vertrouw erop dat je ergens af kan als zij dat voorstellen.

Soms gaan ze na een paar dagen met de kinderen naar een ander skigebied met de bus. Dan hoor je dat 's morgens bij het wegbrengen en moet je ze wat geld meegeven voor eten als je dat niet inclusief hebt gedaan. Hou daar rekening mee.

Parkeren kun je altijd wel bij de liften of er rijden bussen door het dorp waarmee je met je skipas mee kan.
Niet te druk maken van tevoren, iedereen die daar is komt voor hetzelfde. Skiën!

Op zondagmorgen bij de skischool krioelt het van de mensen en denk je dat je niet aan skiën toekomt, maar eenmaal boven op de berg verspreidt iedereen zich en kan je heerlijk van de pistes suizen!

O ja helmen zijn verplicht voor kinderen, maar wees verstandig en huur er voor jullie ook een. Wij vinden het inmiddels heel gek om mensen zonder helm te zien skiën. De eerste vijf minuten voelt het gek, maar na een uurtje weet je niet beter. Je hoeft dus ook geen mutsen te kopen, je hebt een helm op.

Nog een tip: als je het wil is het ook handig om in Nederland een uurtje te gaan skieen in een indoorbaan. Dan heb je het gevoel vd skies en de piste al gehad. Wij hebben de kinderen een korte cursus van 5 keer een uur laten doen, ze gingen in Oostenrijk meteen met een gevorderdengroep mee.

Heel veel plezier en laat alles over je heen komen. Skiën is geweldig.

sneeuwster

sneeuwster

14-10-2014 om 18:15

ben benieuwd

of het wat gaat worden met jullie wintersport bertje. Je bent er al een hele tijd mee bezig hier op het forum. Wat je eigenlijk lijkt te willen is een lokatie niet te ver, niet te druk, sneeuwzeker, naast de piste, in de schoolvakantie en voor een klein budget. Als zo'n combi al bestaat dan is dat al volgeboekt en ligt niet meer op jullie te wachten ben ik bang.
Misschien moet je eerst besluiten of je écht wilt. En is het antwoord ja we willen dat een keer doen, trek dan je portemonnee en geef een paar duizend euro uit want dat gaat het kosten. En dan is 100 km verder ook niet erg, of een lokatie waarbij je 's morgens eerst nog 10 min. de auto in moet. Als je dat allemaal niet wilt kun je je geld ook in iets anders leuks steken.

Angela67

Angela67

14-10-2014 om 19:16

je moet het een keertje oefenen

en dan is er niets met Willingen mis, zelfs als het niet sneeuwzeker is. Vind ik. Maar als jij en je man er niet hetzelfde over denken dan komt het niet goed.

Wij zijn afgelopen krokusvakantie vijf dagen in Willingen geweest om het eens te proberen met de kinderen en er lag alleen sneeuw de eerste twee dagen en dan ook nog alleen op de piste. . . Maar dat was genoeg om te zien wat we ervan vonden en hoe zoiets ging. Het kostte dus ook niet zoveel geld want we huurden maar voor twee dagen snowboard/spullen/2x2 uur les etc.

Man en ik hebben wel geskied, maar dat was voor het kindertijdperk vandaar. We hadden de verwachtingen wat Willingen betreft dus ook echt niet hoog gezet, allevier niet, en alles was leuk (genoeg). Ik persoonlijk vind het niet zo bijzonder (leuk), we hebben ook alleen de kinderen laten snowboarden (9 en 13) en zelf beetje rondgewandeld en gehangen/gelezen. Ook prima voor die dagen.

Al met al kun je dat best eens doen, niet teveel geld, dicht bij huis etc. Ik weet niet of de mensheid hier het nogmaals wil, ik denk wel dat het voor hen dan leuker is als er meer sneeuw ligt dus wellicht dat we dan de tips uit dit draadje gaan gebruiken.

gr Angela

Angela67

Angela67

14-10-2014 om 19:18

de mensheid hier is dus man en kinderen (niet de mensheid op het forum )

sneeuwster

sneeuwster

15-10-2014 om 08:10

Oefenen

hoeft niet in Willingen. Als je genoegen neemt met een paar uurtjes op een helling kun je ook naar een indoorsneeuwbaan en daar een paar lessen nemen. Nog goedkoper en ECHT sneeuwzeker.

bertje1

bertje1

15-10-2014 om 11:33

skiles nl of dld

heb skiles gevonden op een 'nepbaan' maar dat kost toch voor 6 lessen ruim honderd euro (een klein uur, want je wisselt ook)
als ik de skilessen zie op de plekken van bestemming, is dat volgens mij veel goedkoper, een half dagje iets van 25 euro... hoe kan dat? (waarschijnlijk de groepsgrootte).
ik dacht dat het wel handig was om gewoon hier te lessen en daar dan geen les te hoeven nemen, maar dat is dus heel ongunstig in prijs. klopt mijn redenering?

kosten

Wat denk je dat het kost op een 'nepbaan' operationeel te houden? Waar maar een half jaar gretig gebruik van wordt gemaakt. Een natuurlijke berg en dito sneeuw zijn natuurlijk veel goedkoper.

overigens

Zie je nu zat aanbiedingen voor lessen op 'nepbanen' via sites als Groupon e.d., dus kijk goed rond dat scheelt een hoop geld!

Annet

Annet

15-10-2014 om 12:03

Liever rollerbaan dan Snowworld

Bij een rollerbaan staan je met 2 mensen op de baan op 1 leraar. Je krijgt heel directe feedback op alles wat je doet. Je verliest geen tijd met naar boven lopen (beginners gaan niet direct de lift in).
Bij skiles in Snowworld of op de echte piste ben je al snel met 10-12 mensen in een groep. Leraar doet iets voor. Je doet het om de beurt na. Dit is heel veel wachten.

Als je op een rollerbaan 6-10 lessen hebt gehad, dan kun je in de echte sneeuw met een licht gevorderden groep mee. Dat scheelt heel veel lopen en wachten.

Angela67

Angela67

15-10-2014 om 12:08

oefenen

met oefenen bedoel ik niet oefenen met snowboarden of skiën. dat is wel handig maar meer om te kijken of je het überhaupt wilt. Maar ik nam aan dat met alle huidige mogelijkheden Bertje1 en gezin in ieder geval geprobeerd hadden of ze het leuk vonden of niet.
Ik bedoel met oefenen meer: is het leuk om een hele week ermee bezig te zijn en al die moeite en het geld te doen? Als je echt zeker weet dat je het leuk vindt dan kun je zoeken naar meer sneeuwzekerheid, verdere afstand, meer lesmogelijkheden etc. Maar als je je afvraagt of het wel wat voor je is zo'n week dan zou ik dichtbij beginnen.
Voor mij hoeft het dus niet verder weg dat vind ik het geld/de moeite niet waard. Maar als je echt meer wilt dan kan ik me dat voorstellen.
gr Angela
ps het woord oefenen heb ik dus niet zo handig gekozen

bertje1

bertje1

15-10-2014 om 13:13

oke

skiles dus wel handig omdat je snel leert.
wat mij betreft is dichtbij prima, met evt. kans op groen maar mijn man is hardnekkig (je kunt in willingen ook nog meer doen).
maargoed.
les nemen is dus wel nuttig. is volgens mij inderdaad een rollerbaan.

sneeuwster

sneeuwster

15-10-2014 om 14:54

Het gaat toch niet om nut

maar om de lol?
Als je een paar lessen op een rollerbaan neemt is het maar de vraag of je in je wintersportplaats helemaal geen les meer hoeft. Zoals Annet zegt dan kun je in de echte sneeuw met een licht gevorderden groep mee. Een lesgroep dus hè. Dat is voor mij niet per definitie leuker dan een beginnersgroep en even duur. Ik vond het leren in de sneeuw met een beginnersgroep ook echt leuk, je hebt een hoop lol met elkaar en je bent gewoon lekker buiten bezig. Wat geeft het dan dat je niet vanaf dag 1 op snelheid van de berg komt, daar gaat het toch niet om?
Angela, om te ervaren of je wintersport leuk vindt of niet lijkt me een paar dagen Willingen in het groen met alleen sneeuw op de helling en 2 x 2 uur les niet beter dan een paar keer snowworld. Voor mij is het leuke van wintersport ook de ambiance in de bergen (en dan bergen dus hè, geen heuveltjes) met overal sneeuw.

vlinder72

vlinder72

15-10-2014 om 15:15

Eerste skiles

Wij zijn twee jaar geleden voor het eerst gaan skiën. Onze eerste skiles was met zijn vijven tegelijk met een privéskileraar. Wij hebben zo'n lol gehad. Na een dag konden wij best aardig glijden. De dag erna zijn wij met de de skileraar met de skilift naar boven gegaan. Wij hebben de privélessen dat jaar wel gehouden. Twee uur les. De rest van de dag klungelde wij zelf wat aan.

Wij zijn nu twee jaar wezen skiën. Dit jaar volg ik voor het eerst les op een rollerbaan. Ik wil aan mijn techniek werken zodat het skiën op de pistes beter gaat. Ik denk niet dat ik veel gehad had aan rollerbaan skilessen en echt skiën op de piste bij onze allereerste skivakantie. Je mist toch de hoogte, de sneeuw, de liften, mensen op de piste, mist etc.

Ik zou dus ook gewoon gaan en daar de eerste lessen nemen. Je moet toch ter plaatste ook skilessen nemen dus je maakt het het eerste jaar alleen maar duurder door en in Nederland en ter plaatse te lessen. Lesnemen op een rollerbaan kan je altijd doen als je het jaar daarna weer gaat skiën.

Barvaux

Barvaux

15-10-2014 om 16:33

Annet

'Bij skiles in Snowworld of op de echte piste ben je al snel met 10-12 mensen in een groep. Leraar doet iets voor. Je doet het om de beurt na. Dit is heel veel wachten. '

Je kunt ook priveles nemen of in dit geval les met het eigen gezin.

Annet

Annet

15-10-2014 om 16:43

Privéles is inderdaad een goed idee

Met grote kinderen èn ouders lukt dat wel, hoewel kinderen vaak veel sneller gaan dan hun ouders. Is wel wat duurder maar je kunt op de wintersportplek ook kiezen voor 2 uur per dag. Als je tenminste zelf aan durft te rommelen in de middag.

vlinder72

vlinder72

15-10-2014 om 17:12

Klopt Annet

Wij hebben twee uur skiles per dag. Kwam bij ons trouwens op bijna hetzelfde neer qua prijs als vijf verschillende groepslessen boeken. Nadeel van groepslessen was bij ons dat de groepslessen drie uur duren en op verschillende momenten starten. Met een beetje pech zit kind 1 om 09.00 uur, kind 2 om 11.00 en drie om 13.00 uur en wij ook nog ergens tussendoor.

Wij gaan nu voor het derde jaar en wij kiezen opnieuw voor priveles. De kinderen mochten van ons kiezen maar vinden het toch gezelliger om met zijn allen te gaan ipv een groepsles. Wij hebben voor volgende skivakantie gekozen voor vier dagen skiles ipv 5.

sneeuwster

sneeuwster

15-10-2014 om 19:11

Priveles

zal vaak wat duurder uitkomen dan losse groepslessen maar het is zeker een optie. Wat ik meestal heb gezien vlinder is niet verschillende lestijden voor verschillende groepen maar gewoon iedereen van 10-12 en van 13-15 dus 4 uur per dag.
Bertje als je man naar een sneeuwzekere plek wil op 900 km van Nederland wat houd jou dan tegen? Ik neem aan dat je man wel heeft gekeken of jullie Bruin dat kan trekken.

Katniss

Katniss

15-10-2014 om 19:18

Les op kunstsneeuw

Ik heb voor mijn eerste wintersport 10 lessen in Snowplanet gehad. Dat ging helemaal niet onaardig. Helaas bleek ik er op de echte berg niets van te kunnen. Ik ben in een klasje geweest, daar ben ik afgehaakt omdat ik niet meekwam met de rest. Vervolgens in Nederland weer les op een kunstberg, en vervolgens privé les in Frankrijk. Mijn skileraar had iedere keer weer een flinke borrel nodig na die uurtjes met mij Het stomme is dat ik als een speer achter die man de rode of zwarte piste af ging, maar zodra ik het zelf moest doen kon mijn lijf geen bochtjes meer maken.

bertje1

bertje1

15-10-2014 om 19:44

haha katniss

ik heb wel 2x eerder geskied, dat ging best aardig (maar toen was ik nog jooong)
ja bruintje kan het wel trekken maar zijn soms toch wel kniepers haha

sneeuwster

sneeuwster

17-10-2014 om 11:19

Kniepers

Ja, als ik alles zo lees denk ik dat daar de bug zit. Je wilt wel op wintersport maar het mag eigenlijk weinig kosten, maar daarbij wel sneeuwzeker, niet druk, naast de piste en in de schoolvakantie. Gaat niet lukken.
Ook je pogingen om op de skilessen wat te besparen vallen daaronder. Ga er gewoon heen, neem les, dan merk je vanzelf of wintersport voor jou leuk is. Van te voren in Nederland lessen maakt het duurder.... Want ook dan lijkt me niet dat je zomaar zelf zonder les de berg op moet. Vergelijk met autorijden, een auto leren besturen is 1 ding maar als je dat op een parkeerterrein onder de knie hebt gekregen ben je er niet. Dan moet je de weg leren vinden en in het verkeer leren rijden.
In nederland les nemen heeft wel nut als je je eerste wintersport al meteen in een gevorderdenlesgroep wilt want dat kan dan wel. Maar geld besparend is het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.