Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Anna91

Anna91

05-08-2014 om 11:09

Peking

Binnenkort staat op een reis een (lange) tussenstop in Peking gepland. Dus toch maar even kijken daar. Wie is daar geweest en heeft praktische tips? Ik heb een hostel geboekt maar verder nog niks.

Eva

Eva

05-08-2014 om 12:43

Visum

Geen tips.

Weet je wel dat je om een luchthaven in China te verlaten een visum van ca 100 euro nodig hebt?

Dat was voor mij een tijdje geleden met gezin dan maar ietsjes duurder via Seoul te vliegen.

Wel leuk, Peking! Veel plezier!

Peking

Hoi,

Als je niet veel tijd hebt dan is de verboden stad leuk om te zien, met daar tegen over het plein van de hemelse vrede. Kost maar een paar uurtjes, vervoer van/naar is erg goedkoop en overal te krijgen.

Vanuit peking kun je ook naar een stuk van de muur maar dat is wel een paar uur rijden, daar ben je zo een dag aan kwijt.

Wat ik verder ook wel mooi vond was een groot park in het zuiden van peking met de tempel van de hemel, maar ook de lokale bevolking aan het dansen, kaarten, ...

Anna91

Anna91

05-08-2014 om 22:24

visum heb ik

dat komt goed!

Verboden stad wilde ik gaan zien, en de muur natuurlijk ook.
Heb al uitgezocht hoe ik met de metro van vliegveld naar hostel kom. Hoe onleesbaar is het leven in Peking? Zijn er veel mensen die geen Engels spreken? Zijn er leesbare naambordjes op stations?

Engels

Het aantal mensen dat engels spreekt is schrikbarend laag! Zo was ik in een groot restaurant in een drukke business wijk, ongeveer 30 medewerkers/serveersters maar geen een van hen sprak een woord engels. Echt heel apart.

Wat betreft leesbaarheid weet ik het niet zeker maar volgens mij is alles alleen in het chinees, muv op het vliegveld. De metro heb ik niet gebruikt, vnl taxi wat prima te betalen is.

Anja

Anja

06-08-2014 om 00:14

zomerpaleis

Zomerpaleis vond ik mooi.
Heerlijk met warm weer; rustig en schaduw.

Fietsen door peking ook leuk.

Ik had destijds de lonely planet bij me waar adressen en bezienswaardigheden, bussen, nummers ed ook in het chinees in geschreven stonden. Liet ik de chinese tekens zien aan een taxichauffeur. Ging meestal prima. (geen engels)

Ilva

Ilva

06-08-2014 om 21:52

Bejing

Voor ik naar Peking ging sprak ik ook altijd over Peking, daarna eigenlijk alleen nog over Bejing. Peking vind ik om een of andere reden vreemd klinken. Raar he.

Maar goed, het is voor mij alweer jaren geleden dat ik er was (1998) maar de tempel van de Hemel vonden wij echt prachtig daar. Veel mooier dan de verboden stad. In het begin wel mooi maar hoe verder je door loopt hoe meer je gaat denken: weer een plein met een gebouw en een troon erin. Allemaal bijna het zelfde en het is ontzettend groot. En die kleine straatjes met een marktje. Echt geweldig. Maar of dat er nog veel te vinden is weet ik niet. Het schijnt behoorlijk veranderd te zijn sinds de Olympische Spelen.
Veel plezier, China is een bijzonder land om te bezoeken.

Anna91

Anna91

07-08-2014 om 10:54

en hoe zit het met die vieze wc's?

Is dat echt zo erg?

vlinder72

vlinder72

07-08-2014 om 17:28

Chinese muur

Als je niet heel veel tijd hebt dan zou ik de verboden stad en een excursie maken naar de Chinese Muur.

nathalie

nathalie

07-08-2014 om 19:51

wc?

In China niet nodig hoor...


https://www.youtube.com/watch?v=BfD0MKiex24
Verder van mijn dochter gehoord dat je het in de openbare toiletten echt kan treffen zoals de verhalen de ronde doen. Ook heel gewoon is om een rij gaten in de grond te hebben zonder afscheiding, waar je dan gezellig naast elkaar kunt hurken en tegelijk een conversatie gaande kunt houden. Maar er zijn ook nette toiletten en in de luxere hotels zijn ze ook goed.

Ilva

Ilva

07-08-2014 om 20:44

Kinderen

Nathalie, wat vreselijk dat filmpje zeg. Haha.

Ik heb in China wel kinderen gezien waarvan de broek open was en ze dus op de grond hurkte en dat deden wat andere kinderen in hun luier of op de wc doen. Heel bizar. Maar wel een stuk goedkoper dan luiers.

Verboden stad/Zomer paleis/Tempel vd Hemel

De Verboden Stad is mooi en je kunt er makkelijk een groot deel van de dag ronddwalen.

Ik vond het park met de Tempel van de Hemel prachtig. Groot park, waar je met de oudere Chinezen een spelletje mee kunt doen, ze nodigen je graag uit. In het park staan diverse tempels, het is er prachtig.

Het zomerpaleis vond ik eigenlijk nog het mooist. Het is een groot park met allerlei gebouwen aan het Kumning meer, met natuurlijk het zomerpaleis zelf. Je kunt het Zomerpaleis eenvoudig bereiken met de metro. Tip: benader het park vanaf de Noord kant. Je kunt het park op 2 punten in/uit, Noordkant en Oostkant. Vanaf de Noordkant, daar is een metrostation vlakbij en vanaf dat metrostation is het nog geen 10 minuten lopen naar de ingang. Je staat dan eigenlijk recht aan de achterkant van het Zomerpaleis zelf en klimt dan eerst een stukje naar boven en daalt daarna weer af. De entree is te verwaarlozen, dat gaat echt om kleine bedragen. Koop er een plattegrond bij, erg handig en de plattegrond zelf is een prachtig souvenir (geldt voor de entree van Tempel vd Hemel trouwens ook).
Je kunt het zomerpaleis beklimmen en de uitzichten zijn spectaculair. In het park zijn er diverse kleine winkeltjes waar je niet alleen een souvenirtje kunt kopen maar ook een ijsje en andere snacks.

Wat ook beslist de moeite waard is, is om op een avond naar een van de Hutongs te gaan. Sommigen zijn vol eettentjes en kleine winkeltjes en het is erg gezellig. Sommige Hutongs staan bekend om hun kunst, anderen om hun etenswaar (insecten enz).

Om tijd te besparen zou je ook contact op kunnen nemen met je hostel. Die hebben vast tips voor dagtrips. Ik heb een dagtrip gedaan en die na een beetje vergelijken (ook de reviews!) via internet geboekt: ochtend Verboden Stad (eigenlijk veel te kort), thee ceremonie (commerciele stop, maar wel leuk), lunch onderweg en de Chinese Muur. Kosten 43 euro. Was ik de hele dag mee onder de pannen. De Muur vond ik erg indrukwekkend en daar kun je ook snel een paar uur aan kwijt zijn. Het rijden er naar toe kost ook veel tijd. Vanuit hartje Beijing is het toch al gauw anderhalf uur rijden naar de Muur. In de afstanden kun je je soms aardig vergissen.

Openbaar vervoer in Beijing is prima. Ik zou de bus skippen, dat staat alleen in het Chinees aangegeven en er wordt weinig Engels gesproken op straat. De metro echter is top. Alles staat zowel in het Chinees als in het Engels, prima geregeld en dat lukt prima.

Alternatief is om een taxi te bestellen, is niet zo duur. Bedenk wel dat wanneer het een grote afstand is je veel tijd kwijt bent omdat het verkeer in Beijing erg druk kan zijn.

Zucht.... prachtige bestemming. Ik ga er zeker nog een keer terug.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

13-08-2014 om 14:00

het wordt saai

het wordt saai maar ook hier tempel v/d hemel, verboden stad en het zomerpaleis. Ik ben in 2006 (georganiseerd) geweest, destijds had je ook nog de hutongs, van die wijkjes met hele smalle straatjes, oude huisjes enz. Maar weet niet of die er nog zijn, want ik weet dat ze toen al in rap tempo aan het slopen waren, dus het kan goed zijn dat al die wijkjes verdwenen zijn.

Veel plezier,

Sneeuwitje

Sneeuwitje:

Diverse Hutongs bestaan nog hoor, super leuk en gezellig.
Chinezen slopen soms verkeerde dingen, maar inmiddels zijn diverse Hutongs beschermd tegen de sloop.

Gezin op Reis

Gezin op Reis

27-08-2014 om 15:07

Beijing leuk!

Leuk, we hebben een paar jaar terug een tussenstop gehad van 3,5 dag. Zomerpaleis wat al genoemd wordt, natuurlijk een dagtrip naar de chinese muur. Het heaven park (of zoiets ben de naam beetje kwijt) is ook erg leuk vooral in de ochtend. Veel mensen die tai chi enzo doen en een speeltuin.

tonny

tonny

28-08-2014 om 17:42

super!

Bekentenis: ik schreef als 'Anna91' en stelde de vragen namens mijn dochter die met vriendin/huisgenote op reis is.

Ze heeft genoten, concludeer ik uit de schaarse apps en fotootjes die ik ontving. Later komen de verhalen, ze gaat niet bloggen enzo, daar vindt ze deze reis te kort voor.
Nu is ze doorgereisd naar Australië.

Ik vond het wel spannend, twee blonde meissies samen in die immens grote stad. Ze werden trouwens heel vaak gevraagd voor 'samen op de foto'- ook al waren ze vermoeid en bezweet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.