Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Elisa

Elisa

19-08-2013 om 15:50

Op vakantie naar afrika met kinderen, maar welke landen?

Ik wil volgend jaar met een vriendin en haar kinderen gezamenlijk naar Afrika met vakantie. Uiteraard moet daar een safari inzitten maar we houden ook van cultuur en natuurschoon. Wie kan ons ervaringen vertellen voor welke landen er het meest geschikt voor zijn, ook qua klimaat in de zomervakantiemaanden. De kinderen zijn resp. 16, 15, 12, 11 en 7 jaar oud. De jongste is een meisje, de rest zijn jongens. Ik ben zelf ook een dame. We zijn gewoon vriendinnen dus t romantische aspect hoeft niet hahahahaha. Graag ervaringen van jullie. We willen eindigen met een paar dagen strand of zo. Reisduur 3 weken tenminste.

Globetrotter

Globetrotter

19-08-2013 om 16:09

Gaaf

Ik lees mee want onze volgende reis gaat ook naar Afrika. Jongste is nu nog wat te jong (moet minimaal 7 zijn). Afrika is duur! Maar dat had je zelf vast ook al wel door. Voor de echte safarilanden denk ik toch aan Kenya en Tanzania. Zuid-Afrika vind ik ook een optie omdat het wat meer biedt dan alleen wild (ik zie nog niet de lol van twee weken wild spotten). Namibie moet goed te bereizen zijn.
Ik kan je www.verrereizenmetkinderen.nl aanraden. Het heeft een forum en je komt er ongetwijfeld mensen tegen die hetzelfde al hebben gedaan of doen.
Als je een gezinsvriendelijke, budgetoptie hebt gevonden, dan hoor ik het graag!
Een kennis van mij boekt een hotel in Mombasa en regelt van daaruit zelf een safari voor veel minder geld dan vanuit NL. Maar dat durf ik niet zo goed...

Kees Jansen

Kees Jansen

19-08-2013 om 16:38

Zelf regelen

In Kenya is het zelf regelen van een safari inderdaad vaak stukken goedkoper dan vanuit Nederland. En het is echt niet moeilijk. Kenya zet zwaar in op toerisme, en dat merk je aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van hotels, safari-organisatoren etc.

Kees Jansen

Kees Jansen

19-08-2013 om 16:38

Zelf regelen

In Kenya is het zelf regelen van een safari inderdaad vaak stukken goedkoper dan vanuit Nederland. En het is echt niet moeilijk. Kenya zet zwaar in op toerisme, en dat merk je aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van hotels, safari-organisatoren etc.

Globetrotter

Globetrotter

19-08-2013 om 19:44

Kees

Regel je het dan daar terplekke of vanuit NL met een organisatie aldaar? Zo ja, hoe weet je dan of je met een goede org in zee gaat? Of boek je gewoon lodges en regel je vervoer?

reiziger

reiziger

19-08-2013 om 19:48

Niet duur

"Afrika is duur!"
He? Dat herken ik helemaal niet. En ben toch al diverse keren in Afrika geweest. Maar het is wat je zoekt en vooral welke eisen je stelt aan accommodaties, vervoer en eventuele begeleiding.
Namibië lijkt mij voor jullie een heel geschikt land. 'Afrika voor beginners' wordt het ook wel eens genoemd. Je kunt uitstekend op eigen gelegenheid rondreizen, veel wild zien, prachtige landschappen. Via internet boek je een auto of camper en je gaat gewoon lekker rondrijden. Ook in Etosha, het grootste wildpark, rijd je zelf rond, dat geeft veel vrijheid (en bespaart enorm veel kosten). Amper verkeer, zelfs in Windhoek niet. Dat is in andere Afrikaanse landen wel anders.
Oeganda vind ik ook fantastisch, maar daar zou ik niet snel zelf gaan rijden. Je kunt wel eenvoudig zelf een auto + chauffeur regelen en alsnog lekker op eigen gelegenheid rondreizen. Veel dichterbevolkt dan Namibië, en een lagere levensstandaard. Ik heb gemerkt dat niet iedereen daar goed mee overweg kan. In niet alle wildparken mag je zelf rondrijden, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Kenia en Tanzania zijn natuurlijk ook prachtig, met mooie wildparken. Ik weet niet in hoeverre je daar een gids mee moet nemen. Over Zambia hoor ik ook veel enthousiaste verhalen, maar daar ben ik zelf niet geweest.

reiziger

reiziger

19-08-2013 om 20:55

Globetrotter

"Regel je het dan daar terplekke of vanuit NL met een organisatie aldaar?"
In Kenya heb ik destijds (maar is alweer tijd geleden, en zonder kinderen) ter plekke in Nairobi een en ander geregeld. Overal kleine reisbureautjes met een ruim aanbod. Binnen een of twee dagen konden we op stap (8-daagse kampeersafari met een groep). Pakte erg goed uit.
Mijn ervaring in Afrika is dat je heel goed ter plekke dingen kan regelen, ook (of misschien wel juist) op het laatste moment. Het is ook leuk als je niet alles van te voren vastlegt, dat geeft je veel vrijheid ter plekke. In sommige landen kun je zelf ook prima met het openbaar vervoer reizen, erg leuk vinden wij! In bijvoorbeeld Namibië kan dat weer niet, want er is eigenlijk geen OV.

Globetrotter

Globetrotter

20-08-2013 om 17:24

Reiziger; niet duur

Als ik kijk op de site van de Nationale parken dan zie ik dat we alleen aan entree van zo'n park al gauw 80 dollar per volwassene en 40 dollar per kind kwijt bent. Ik heb geen idee of dat per dag of per entree is (als het per entree is dan zit je dus wel vast aan dure accommodaties). Maar stel dat het per dag is, dan zijn wij dus per dag aan entree al 250 euro per dag kwijt aan entreegelden (en dan hoop ik dat mijn jongste van 12 nog niet als volwassene wordt geteld). Best verklaarbaar maar plus accommodaties en plus game-drives zit je volgens mij al gauw op 600 euro per dag per gezin. Ik zou heel graag tips willen hoe ik een week safari met mijn gezin kan regelen...

reiziger

reiziger

20-08-2013 om 18:01

Globetrotter

Entreeprijzen voor parken zijn inderdaad hoog, daar heb je gelijk in. Ik zou dan ook een land kiezen (zoals Namibië) waar je zelf in een huurauto kan rondreizen, en dus ook in de wildparken niet afhankelijk bent van georganiseerde (en vreselijk dure) gamedrives. Het geeft je bovendien meer vrijheid: je bepaalt zelf waar je naar toe rijdt, hoe lang je blijft staan om foto's te maken etc.
Ik ben geen geroutineerde chauffeur (ik rijd alleen als het noodzakelijk is), maar rijden (en nog links ook) in Namibië vond ik geen enkel probleem. Een safari hoef je daar dus niet te regelen: je huurt een auto of camper, en je gaat rijden. Eigenlijk heel simpel
En verder is Afrika natuurlijk heel veel meer dan wilde dieren bekijken in wildparken. Dat is een paar dagen leuk, maar daarna zou ik weer wat anders gaan doen. Rondtoeren door de Namib-woestijn, naar de zeeleeuwenkolonies aan de kust, Sossusvlei, Spitzkoppe, de dorpjes in Caprivi, de rotstekeningen bij Twijfelfontein ... dat kost allemaal niets (of erg weinig). Zucht, ik wil ook weer!

Heel erg bevooroordeeld

Ik woon er dus ik ben fan maar ik zou voor Zuid Afrika kiezen. Vlieg op Durban en huur een auto, rij naar Hluhluwe (zo'n vier uur) en slaap in de backpackers, wees bij de deur zls ze opengaan en in een dag zie neushoorns, giraffes, zebra's, allerlei bokjes en met een beetje geluk een troep wilde honden of een leeuw. Rij door naar St Lucia, twee uur verder en doe een boottochtje, nijlpaarden en krokodillen zijn gegarandeerd en visarend en andere vogels zeer waarschinlijk. Stop ook even in Cape Vidal en geniet van een schitterend strand enmisschien zie je onderweg wel een olifant. Rijdt nog verder door en stop in Kosi Bay, volgens mijn vader het mooiste strand ooit. Drie kwartier verderop is Tembe elephant park. Echte safari tenten, een kampvuur en een gids voor zo'n 80 Euro per nacht.

Of vlieg op Kaapstad, zeil n kitesurf een paar dagen in Langebaan, zie de apartheid geschiedenis levend op Robben eiland en genietvan lekker wijndrinken op de fiets in Stellenbosch.

Zuid Afrika heeft alles! Is niet zo goedkoop maar de rand is niet zo sterk.

Overigens vind ik net als vorige schrijfsters Tanzania, Kena, Namibia of Zambia ook een goede start.

M

Sawo

Sawo

23-08-2013 om 22:14

Leuk

Ik lees ook mee wij gaan volgend jaar naar Zuidelijk Afrika met onze kinderen. Waarschijnlijk kiezen wij voor Zuid Afrika en Mozambique. En dan vooral omdat we dat het minst kennen eventueel Zambia vanwege Vic falls. Zelf vond ik Namibie het mooiste land wat ik ooit gezien heb en ik ben redelijk bereist. Vooral de woestijn incl Sossusvlei bij mij de meeste indruk. En daar kan je inderdaad makkelijk zelf rondreizen zonder al teveel dure safaris. maar je moet wel bedenken dat je soms bij een goede gids op een dag soms net zoveel ziet dan allen in een week.

groet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.