Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Julia64

Julia64

02-11-2016 om 11:03

Op vakantie met puber van 16 - iemand ideeën?

Op vakantie met puber van 16, ideeën?
Hallo allemaal,

ik heb getwijfeld of ik dit bij vakantietijd of bij puberteit zou plaatsen, maar volgens mij hoort het toch hier.
Situatie; wij zijn een gezin van 3 (vriend, ik en puberzoon van 15 jaar, wordt volgend jaar juni 16).
Zoon is een makkelijke puber tot nog toe, doet het redelijk op school, nog niet bezig met uitgaan, meisjes etc.
Elk jaar begin ik me rond deze tijd alvast een beetje te oriënteren op de zomervakantie van het jaar, maar nu weet ik het geloof ik even niet.
Tot nog hebben we elk jaar - vanaf dat zoon 4 was, gekampeerd in het buitenland (Italie, Frankrijk). Dat was altijd prima en gezellig voor ons allemaal, maar de laatste paar jaar wordt het lastiger. Afgelopen zomer was het eigenijk niet echt leuk voor hem. Weinig Nederlandse jongeren van zijn leeftijd, maar hij deed überhaupt weinig moeite om met anderen in contact te komen. Zoon is redelijk verlegen en teruggetrokken bij onbekenden, dus dat speelt ook mee. We hebben er het beste van gemaakt met zijn drieën en ook echt wel leuke momenten meegemaakt, zoon heeft zich prima aangepast toen hij eenmaal merkte/besloten had dat "vrienden maken" er niet meer inzat deze vakantie. Maar ja, nu zit ik met komende zomer in mijn maag.
Ik heb al verschillende opties overwogen en weer laten vallen; vriend mee (niet haalbaar; hij heeft maar twee goeie vrienden en die gaan nog met hun eigen gezin mee op vakantie). Voor twee weken alleen thuisblijven vind ik hem echt nog te jong. Idem voor zelfstandig op vakantie gaan (wat überhaupt geen optie is omdat zijn vrienden niet beschikbaar zijn). Het is ook geen type voor een kamp of iets dergelijks; hij zit weliswaar op voetbal maar verder is hij niet echt sportief.
Dus tja. Het liefst zou ik gewoon weer doen wat we altijd doen (dus een leuke camping zoeken ergens) en er maar het beste van hopen. Misschien heeft ie dit jaar meer geluk qua aansluiting. Maar ergens vind ik dat ook niet helemaal eerlijk tegenover hem. Als het aan hem lag zou hij het liefst thuisblijven. Maar hij begrijpt zelf ook wel dat dat geen optie is, dus laat de beslissing min of meer aan ons over.
Zijn er hier ouders in dezelfde situatie en hoe gaan jullie daarmee om?
Tips voor leuke campings, geschikt voor pubers zijn trouwens ook van harte welkom! In Italië of Kroatië en het liefst een beetje kleinschalig, geen megadorpen met 80 glijbanen etc.)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Pirata

Pirata

02-11-2016 om 11:09

Groepsreis

Is een groepsreis voor gezinnen met kinderen van een bepaalde leeftijd een idee? Dat kan naar diverse bestemmingen.

Anja

Anja

02-11-2016 om 11:17

Dit vonden wij een prettige camping

http://www.camping-castels.nl/camping-la-garangeoire-id253-id_camping4.html

Dit is een grote camping met veel faciliteiten maar het voelde nooit groot. De faciliteiten zijn geconcentreerd in een soort straatje direct bij de ingang. De rest van de camping is erg rustig, grote plekken.
Er is animatie maar daar heb je geen last van. Er wordt veel georganiseerd voor jongeren, sporten, kanotocht, puberquiz, etc. Het outdoorcentrum ligt vlakbij. Daar kun je zelf naartoe maar ook gezamenlijk met andere campinggasten.
Natuurlijk zal je zoon ook hier zelf aansluiting moeten zoeken. Maar dat is wel makkelijker als er veel activiteiten zijn.
Er zijn Nederlanders en veel Engelsen.

Goedkoop is het niet.

Mams

Mams

02-11-2016 om 11:22

Of...

Een kampeervakantie met bv survivalelementen. Afgelopen zomer op de camping waren er een aantal gezinnen die dat hadden geboekt. Die hadden elke dag een gezamenlijke activiteit zoals kayakken, vlot bouwen, mountainbike , grottentocht, canyoning, etc met elkaar en verder stond iedereen gewoon op zn eigen plekje met eigen tent of huurtent. Volgens mij gingen de kinderen ook een aantal keer iets gezamenlijk doen terwijl de ouders gezamenlijk iets anders deden, maar meeste was met het hele gezin + dan nog een aantal gezinnen erbij. Heb even een babbeltje gemaakt met een een vadr die dit zo had geboekt en hij gaf aan dat ze dit al jaren deden (kinderen waren nu 12 en 15) omdat hun kids niet zo makkelijk aansluiting vinden maar dat wel graag willen, en omdat ze het erg leuk vinden om als gezin allerlei activiteiten te ondernemen. Dacht nog 'dat ga ik onthouden voor als onze kids puber zijn'

Anja

Anja

02-11-2016 om 12:14

Welke camping was dat Mams?

of via welke organisatie?

Jaina

Jaina

02-11-2016 om 12:36

Ander soort vakantie

Ik zou kijken of er een andere vakantie mogelijk is. Misschien een rondreis maken met de auto. veel zien en beleven onderweg. Ook weinig gelegeheid om vrienden te maken maar wel veel doen. Of met een groepsreis weg. Sommige aanbieders zoals Dsjoser bieden speciaal reizen aan waarbij er ook kinderen mee gaan en zo heb je vast ook wel reizen waarbij er vooral tieners meegaan.
De NKVB (bergsport) biedt ook reizen aan en vaste kampen in verschillende landen waarbij je dus ook met een groep bent maar tegelijk ook individuale vrijheid hebt.
Je hebt ook cycletours voor fietsvakanties.
Zo is er nog veel meer te verzinnen.
Je zou ook aan een cruise kunnen denken, ook veel vermaak aanwezig aan boord.
Of een stedentrip. Mijn ervaring is dat tieners dat ook vaak leuk vinden.

In Frankrijk heb je vaak de mogelijkheid voor jongeren om 'stages' te volgen waarbij ze halve dagen of hele dagen zich bezig houden met een sport (surfen, zeilen, paardrijden). Dan kan je op een camping in de buurt gaan staan. Dat wordt overal wel aangeboden.

Als ik nu alleen met 1 of 2 tieners op vakantie zou gaan dan zou ik denk ik met een avontuurlijke groepsreis meegaan. Lijkt me heel aangenaam. Alles wordt geregeld maar wel iets van vrijheid. Veel te zien en te doen. genoeg aanspraak voor volwassenen en kinderen.

Triva

Triva

02-11-2016 om 15:34

tip

http://www.campingardennen.nl/

Deze camping is erg leuk voor die leeftijd, je kunt familiedingen doen maar ook je aansluiten bij wat ze organiseren. Kijk links wat ze aanbieden.

Triva

Triva

02-11-2016 om 15:36

en verder

Kijk eens naar verschillende kampen, je hoeft daar echt niet sportief voor te zijn hoor, er zijn in ieder geval kampen waarvoor dat niet hoeft.

vlinder72

vlinder72

02-11-2016 om 15:55

spanje

Wij stonden afgelopen zomer op een leuke camping in spanje. Er waren daar heel veel Nederlandse pubers. Op loopafstand van het strand. Zwembad. Voetbalvelden. Ondergrondse disco.

Mijn puber vermaakte zich er prima. En naar barcelona gaan vond hij ook een prima plan. Drie keer zelfs. Tarragona vond hij minder maar het Romeinse aquaduct beviel weer wel. Aquaventura wou hij ook graag maar wij vonden het te heet voor een pretpark

de vriend optie

gaan ze tegelijk op vakantie? Wie weet is er anders wel iets te regelen? Wie weet kun je evt zelf schuiven met je vakantie week. Of in mei gaan en in de zomer niet? t Zijn maar ideeën?

De camping van vlinder klinkt leuk!

Lou

Lou

02-11-2016 om 17:37

Toch doorvragen

Zou er nog iets te winnen zijn als je toch doorvraagt? Wil hij graag alleen thuis blijven, of met iemand? En met wie dan? Of misschien een paar dagen naar een stad?

Ik zou er zelf geen enkel probleem mee hebben om niet op vakantie te gaan, maar dan wel een paar dagen naar Parijs of Berlijn of wat dan ook. Lijkt me heerlijk.

Een camping is inderdaad een gok, ook al is de camping nog zo leuk. Wij doen het wel met z'n drieën (dochter wordt ook in het voorjaar 16) maar het is dan wel de camping van haar keuze en dat is de camping waar we 'altijd' naartoe gaan. Ik zou wel eens ergens anders heen willen maar ach, vind het ook leuk dat ze er nog plezier in heeft om met ons op vakantie te gaan en ik vermaak me daar ook uitstekend. Dus ja, wij laten ons ook leiden door wat zij wil, eigenlijk.

Julia64

Julia64

02-11-2016 om 21:58

Dank!

Ha fijn, al zoveel reacties! Ook dingen waar ik zelf nog helemaal niet aan gedacht had.
Maar een groepsreis... ik weet niet hoor, we zijn op vakantie altijd behoorlijk op onszelf, weinig behoefte aan andere contacten behalve een praatje met de buren of ouders van vriendjes van zoon.
Survivallen, bergbeklimmen, vlotten bouwen is echt totaal niets voor mij - vriend vindt zoiets nog wel leuk, zoon is misschien ook nog wel enthousiast te krijgen. Hmm, misschien moeten zij zich daar dan met z'n tweeën instorten en houd ik me wat meer op de achtergrond, ook nog een idee.
@Lilian en Lou; het is heel decadent, maar we gaan in de voorjaar- of meivakantie ook nog een stedentrip doen (dat vindt zoon inderdaad nog wél leuk) maar ik wil in de zomer toch ook echt nog wel ergens heen.
Maar je hebt gelijk dat ik zoon misschien toch nog wat meer moet doorzagen en wat meer in mogelijkheden moet denken. Zou best kunnen dat hij terug wil naar een camping waar we al eerder zijn geweest, daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Zou ik ook prima vinden!
@ Vlinder72; heb je ook het adres van die camping of een link? Klinkt goed!

Iedereen in elk geval erg bedankt voor de input!

Tuinstoel

Tuinstoel

02-11-2016 om 22:19

meebeslissen

Mag hij ook meehelpen een camping uit te kiezen? Ik kan me voorstellen dat een camping met veel faciliteiten leuk is voor een tiener. Kijk op Zoover of er Nederlanders komen. In de buurt van een stad als Barcelona is inderdaad ook leuk, biedt wat meer afwisseling.

vlinder72

vlinder72

03-11-2016 om 06:36

park playa bara

Wij stonden op park playa bara. Nog nooit zo'n mooie camping gezien. Wel strenge regels bij het zwembad (shorts wel toegestaan) maar pubers hadden daar geen last van.

Ik hoor ook goede verhalen over playa montroig (of zoiets).

Volgens mij zijn de campings aan de costa brava en costa dourada bij uitstek geschikt voor pubers. Ik heb er ook niet eerder zoveel gezien op een camping. Toen mijn neef en zoons gingen voetballen deed er direct een jongen mee en tegenstanders waren ook zo ter plaatse.

Yura

Yura

03-11-2016 om 13:09

Ander soort vakantie

Misschien moet je inderdaad eens aan een heel ander soort vakantie denken. Ik weet niet wat je budget is? Onze kinderen (17 en 18) doe ik de afgelopen jaren geen plezier meer met een camping. Ze hebben overigens nooit vrienden gemaakt tijdens campingvakanties. Ze hielden altijd meer van uitstapjes maken en dingen bekijken dan een beetje op camping en strand hangen. De caravan is dus nu verkocht.
2 jaar geleden hebben we een rondreis gemaakt door ZW-Amerika met een huurauto, dat is behoorlijk prijzig natuurlijk en was een eenmalig iets. Maar dit jaar zijn we naar Thailand geweest en dat is een stuk beter betaalbaar. De tickets die kant op zijn aanmerkelijk goedkoper, zeker als je tijdig boekt. Het eten etc. is daar ook heel goedkoop. Voor 150 euro per nacht zit je met 4 personen superdeluxe (want 2 kamers nodig), maar de meeste guesthouses zijn ook heel prima en dan ben je misschien met 3 personen voor 30/40 euro per nacht al klaar. We hebben oa gefietst door Bangkok, dagje olifanten verzorgd, oorlogsbegraafplaats (waar overgrootvader ligt) bezocht etc. Geweldige en indrukwekkende reis. Ik denk dat je voor 2,5 week in het hoogseizoen voor ca. 4000 euro inclusief alles moet kunnen doen.

Heeft hij nog wel behoefte aan vakantievrienden?

Vraag dat hem eens. Misschien moet je het idee loslaten dat vrienden maken een voorwaarde is voor een geslaagde vakantie voor je zoon. Wij gingen dit jaar voor het eerst alleen met onze jongste op vakantie en ik zat met hetzelfde probleem in mijn maag. De jaren daarvoor had zoon altijd wel vrolijk in het kielzog van zijn oudere broer vrolijk meegehobbeld, maar zelf ontplooit hij weinig initiatief op dat gebied. Het leek me zo saai en eenzaam voor hem, het nakomertje met zijn bedaagde middelbare ouders op stap

Cycletours wat altijd mijn plan was geweest bij het laatste kind, kon niet meer want die zijn over de kop.

Ik heb hem intensief bij de voorbereiding betrokken. Via een tip van OOL kwam ik bij camping Herbolzheim terecht. Grote trekpleister daar was dat het gemeentezwembad naast die camping ligt. Geen hysterisch zwemparadijs met glijbanen, maar een schitterend onderhouden klassiek bad met uitdagende hoge duikplanken. En ook nog eens spotgoedkoop. Hij werd enthousiast bij de foto's en de mogelijkheden voor uitstapjes. Hij gaf zelf aan eigenlijk weinig behoefte te hebben aan sociale contacten op vakantie, vrienden had hij thuis wel.

Het Schwarzwald is niet de meest sprankelende vakantiebestemming maar hebben we hebben er een prima vakantie gehad, vol afwisseling: gewandeld in de bergen, de heren hebben nog echt geklommen, gefietst, stedentripjes naar Freiburg en Strassbourg (echt een hele gave stad), een openluchtmuseum en een kasteel bezocht,en als laatste Pretpark Europa. Een pretpark op niveau van de Efteling met een landenthema en behoorlijke horeca. Hij gaf niet de indruk leeftijdgenoten te missen. Hij genoot juist erg van onze onverdeelde aandacht.

Omdat zoon had gezegd weinig behoefte aan vakantievrienden hebben, hebben wij afgezien van de camping en een huisje gehuurd. En dat was best fijn, gewoon 's ochtends je niet eerst aan te hoeven kleden voor het toilet. En een vaatwasser.

Julia64

Julia64

05-11-2016 om 10:57

Kenfan en Yura

Jee Kenfan.... wat een eyeopener! Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben met je vraag. Ik ga het hier zeker met hem over hebben. Jullie vakantie klinkt trouwens top. Zoiets zou ook prima bij ons passen.
Misschien is het juist ook wel fijn als de druk van "vrienden te moeten maken" er niet zo op ligt.
Thanks!
@ Yura; zo'n rondreis heb ik al jaren in gedachten, maar dan meer voor vriend en mij, als zoon het huis uit is of in elk geval niet meer meegaat. Ik vraag me eerlijk gezegd af of zoiets aan hem besteed is, gezien de fase waarin ie nu verkeert. Maar toch, stof tot nadenken.
En natuurlijk ook de anderen wederom dank voor de suggesties!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2016 om 11:16

zo eens met Kenfan!

Je verwoordt dat mooi Kenfan. Op een camping rondhangen en nieuwe vrienden maken is niet voor iedereen dé ideale vakantie.
Hoewel ik als kind ben opgegroeid met campingvakanties (en die vonden wij fantastisch en we hadden iedere jaar weer horden vakantievrienden), hebben we dergelijke vakanties met onze kinderen nooit gedaan. Aanvankelijk omdat wij er zelf niet aan moesten denken om nu twee weken op een zelfde plek te zitten. Maar ook later merkten we dat onze kinderen die behoefte ook niet hebben. We hebben inmiddels een heleboel fietsvakanties en wandelvakanties (etc.) gehad, dichtbij en ver weg. Soms speelden ze wel eens met andere kinderen, maar 'vrienden maken' deden ze niet. Die behoefte hadden en hebben ze niet. Ik moet er zelf ook niet aan denken om op vakantie te gaan met het idee dat ik nieuwe vrienden moet maken om mijn vakantie überhaupt te laten slagen.

Triva

Triva

05-11-2016 om 13:56

hetzelfde

Mijn zonen verschillen nogal van elkaar maar dat vrienden maken hoeft van mijn jongste (15) ook echt niet. Hij gamed liever want daar heeft hij zijn vrienden maar op vakantie kan hij best zonder die games.

Volgend jaar gaan we waarschijnlijk ook gewoon in een huisje, niet op een park en op een ruime fietsafstand voor oudste van huis. Als hij (dan 18) langs wil komen komt hij maar fietsend, dan is hij tenminste die dag al tevreden We nemen een zespersoonshuisje dus hij kan ook nog eens iemand meenemen of we halen ze op (nog geen 1,5 uur rijden).

Beetje lang uitslapen, wat spelletjes doen, het een en ander bezoeken maar net wat IJsvogeltje zegt: 'Ik moet er zelf ook niet aan denken om op vakantie te gaan met het idee dat ik nieuwe vrienden moet maken om mijn vakantie überhaupt te laten slagen'. Ja zo sta ik er ook in, en mijn jongste ook. Oudste niet maar die gaat toch vrijwel zeker ook nog wel een week met vrienden weg en met de scouting.

Jaina

Jaina

05-11-2016 om 15:00

Vrienden

Vakantie is voor mij ook geen vrienden maken. Maar als ik 2 weken op een camping zou hangen dan zou ik toch wat aanspraak willen. Dat lijkt me wel saai zonder vrienden. Dat zit je maar wat voor die tent of loop je weer eens naar het zwembad om daar alleen een baantje te trekken. Nee, dat zou niks voor mij zijn.

Het lijkt mij dodelijk saai om twee weken zonder vrienden met alleen je ouders als gezelschap op een camping te hangen. Maar ongetwijfeld zijn er mensen die dat wel leuk zullen vinden.

Maar nu spreekt mij zo'n vakantie ook niet echt aan. Ik wil wat zien en beleven op vakantie, anders blijf ik liever thuis.

Wij doen verschillende dingen op vakantie. Vaak gaan onze vakantiedagen op familiebezoek in het Nederland en het Midden Oosten. Dan logeren we bij mensen maar we trekken er wel veel op om dingen te zien. Maar die vakanties (zeker in het Midden Oosten) staan toch vooral in het teken van mensen zien.

Als we niet op familiebezoek gaan doen we verschillende dingen. Vroeger toen we meer thuiswonende kinderen hadden en een kleiner budget huurden we meestal een appartement/huisje en dan gingen we daar in de buurt van alles doen. Meestal dan voor 1 week en dan nog 1 week op een andere plek, maar soms zaten we ook ergens waar je van alles kon verzinnen en je prima 3 weken kon vermaken.

Nu we minder thuiswonende kinderen hebben en een groter budget gaan we vaak op stedentrips of we trekken gewoon rond, soms zonder enig plan. Dat is best leuk. Soms gaan we de volgende weer verder, soms blijven we ergens een paar dagen. De kinderen beslissen gewoon mee en zoeken op internet naar accommodatie en doen suggesties. En we doen onderweg van alles: pretparken, kastelen, musea, steden, oude opgravingen, surfen, wandelen... Behoefte aan vrienden maken hebben ze dan niet echt.

Afgelopen voorjaar zijn we een week naar een all-inclusive gebeuren geweest want dan wilden de kinderen zoooo graag. En het was best leuk. De kinderen heb ik weinig gezien want die gingen de hele dag duiken en surfen en zwemmen. Dus een week was meer dan lang genoeg want ik vond het wat saai worden. Het lag ook onhandig ten opzichte van de bewoonde wereld en om nou de hele dag op stap te gaan is ook weer zo zonde van de betaalde all-inclusive. maar voor de kinderen was het super.

Twee jaar geleden zijn we naar Florida geweest, dat was echt een voor de kinderen geweldige vakantie, we hebben alle pretparken aangedaan en daarna hebben we nog een weekje rondgetrokken (dat was voor mij).

Nu wil mijn jongste dochter graag op cruise. Dus daar ben ik eens over aan het nadenken.

Wat ik zelf nog wil is een avontuurlijke reis maken door Australië met een kampeerbusje en met een rondreis mee door India of door Centraal-Azië.

Dat kon vroeger allemaal niet maar met minder kinderen en een groter budget is er veel mogelijk. En dit zijn allemaal reizen en ideeën die onze tieners ook zien zitten.

Triv

Triv

05-11-2016 om 15:10

jaina

We zeggen toch ook juist allemaal dat je met zo'n kind beter niet op een camping kan zitten en een huisje kunt huren en dan van alles in de buurt gaan doen? Naar museum, zwembad, bos, attractiepark etc etc.

vlinder72

vlinder72

05-11-2016 om 19:51

grappig

Wij gaan juist meestal naar een camping om van daaruit dingen te ondernemen. Wij zijn zelden een hele dag op een camping. Onze kinderen maken nooit vrienden op campings. Wij zelf ook niet.

Waarom dan naar een camping? Omdat een camping vaak veel faciliteiten heeft zoals een zwembad, winkel, tafeltennis, voetbalveld etc. Wij huren altijd een mooie stacaravan met 3 slaapkamers en airco.

Je kan toch ook ondernemend zijn vanaf een camping?

Jaina

Jaina

05-11-2016 om 20:06

Triva

Het was geen reacties op iemand speciaal. Maar ik bedoel vooral het deel van hangen. Je kan voor camping ook huisje of appartement invullen. Sommige mensen doen weinig op vakantie. Wat natuurlijk prima is maar ik kan me voorstellen dat een tiener dan wel de behoefte zal hebben aan vrienden maken want anders is het wel vrij saai als je de hele dag dan op de camping of het bungalowpark bivakkeert. Op zich maakt de accommodatie natuurlijk niks uit. Al zal een tiener het misschien ook weer niet geweldig vinden om bij pa en ma in de tent te liggen maar dat is dan wel weer op te lossen met 2 tenten.

Paasei

Paasei

05-11-2016 om 21:59

groepsreis

Ik herken het probleem van TS. Hier nog 1 zoon thuis, van (inmiddels) 17. Wilde ook niet meer met ons mee. Vriend mee was hier ook geen optie.
Afgelopen zomer heeft hij, na lang nadenken, besloten dat hij liever alleen (dus zonder ons) met een jeugdorganisatie mee wilde. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor een aktieve vakantie met Vinea. Hij wilde heel stoer voor hemzelf alleen boeken. Maar toen hij dat idee in de klas cq bij vrienden liet vallen (die allemaal nog met de ouders op vakantie gingen), kreeg hij tot zijn verrassing een heel enthousiaste response! Je moest eens weten hoeveel pubers (en hun ouders) zitten met hetzelfde..

Uiteindelijk is hij met 3 klasgenoten/vrienden met Vinea mee gegaan. 8 dagen. Wij zijn in die week (voor het eerst weer) met z'n 2-en op vakantie gegaan. Is wederzijds prima bevallen.. . Er zijn nog geen concrete plannen voor komende zomer, maar de kans dat t weer zoiets wordt is groot!

Teuntje

Teuntje

06-11-2016 om 11:55

Herkenbaar

Onze oudste had altijd binnen 10 minuten een aantal campingvriendjes gescoord. Onze jongste had daar echt geen behoefte aan.
Toen oudste niet meer meeging en jongste nog wel zijn we een keer naar Normandie geweest, erg interessant al dat D-day gebeuren en heel veel te zien en te doen daar. Was erg geslaagd. We zijn ook een keer steden wezen bezichtigtigen vanaf verschillende campings waaronder een paar dagen Parijs. En daarna was er al de tijd aangebroken dat hij ook niet meer meeging.
Die campings waar je al die stoere canyoning en survival activiteiten kunt bijboeken, volgens mij is de bedoeling dat je tieners daaraan meedoen en hoef je niet zelf hoor. En als je tiener daarvan houdt is dat best leuk natuurlijk, je wordt lekker bezig gehouden met een groep anderen maar je hoeft daar niet verplicht vakantievrienden mee te worden.

Triva

Triva

06-11-2016 om 12:00

teuntje

Klopt hoor, bij de camping die ik gaf kun je kiezen voor familiedingen, dan doe je dus alles met het hele gezin maar ze organiseren ook losse dingen. Ik heb gezien dat er mensen hun puber dan gewoon meegaven met de begeleiding in de auto of met anderen die wel met vader en zoon gingen in de auto of je brengt je kind zelf. Ook gingen ze mountainbiken etc vanaf de camping, nog makkelijker. Ze vinden dan heel snel aansluiting met anderen die ze dan toch de hele dag tegenkomen. Voor mijn oudste was dit het eerste jaar dat hij echt aansluiting vond en los kon raken van jongste voor wie dat sportief gedoe niet hoeft.

Teuntje

Teuntje

06-11-2016 om 15:54

Campings

Als je denkt aan een camping waar er georganiseerde aktiviteiten zijn voor sportieve tieners dan zijn dat in Frankrijk b.v. Eygas of Canigou. En er zijn er nog wel meer ook in andere landen.

Verschilt hier ook per kind

Onze oudste twee kinderen waren - inmiddels is dat aardig bijgetrokken - sociaal eigenlijk minder vaardig dan de jongste twee. En zij waren tot een jaar op vakantie erg gericht op vriendjes maken. En nog later een vriendje maken. Voor hen was dat heel fijn , een beetje experimenteren in alle vrijblijvendheid van een tijdelijk contact. Ik zag ze daar ook echt van groeien en opbloeien.

Ik denk dat bij de jongste twee die behoefte misschien ook minder is, omdat hun sociale leven thuis al heel rijk is. Zij zijn in onze woonplaats opgegroeid, de oudsten waren hier veel minder geworteld.

Ik heb jarenlang onze vakanties op de kinderen afgestemd. Dat werd dan vaak schipperen tussen onze wensen aan onze behoefte aan afwisseling en activiteiten en de hunne (met leeftijdsgenoten over de camping slierten). Dat kwam vaak neer op twee campings in drie weken en om de dag een verplicht uitstapje.

Na een kwart eeuw ouderschap ben ik daar wel een beetje klaar mee, dus het is fijn dat jongste zo meeveert. Want ik moet er niet aan denken om op een sportieve tienercamping te zitten in een afgelegen natuurgebied. Of een vriend weken mee op sleeptouw. En die verre reis gaat 'm ook niet worden. ALs wij door de VS of Thailand zouden gaan toeren met de jongste dan wijzigen de anderen wschl acuut hun vakantieplannen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.