Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

eerste wintersport kids

eerste wintersport kids

05-10-2014 om 17:37

noorwegen, wintersport

Wie heeft wel eens geskied in Noorwegen; zoek een 'eenvoudig' plaatsje dus niet perse met apres ski en zo en niet al te druk; niet heel ver (voor zover mogelijk in noorwegen..). Gewoon voor beginners dus. Zijn hier ok nederlandse skilessen? Is noorwegen extreem duur?

Katniss

Katniss

05-10-2014 om 17:59

Geweldig

Ik ben nog nooit in Noorwegen op vakantie geweest, maar ben er wel eens een dag geweest op doorreis. Geweldig, echt zo mooi! Het is wel heel erg vreselijk duur (benzine 2 euro/liter, 2 ijsjes 9 euro), dus voorlopig zit een hele vakantie daar er nog even niet in.
Als je gaat zou ik via Frederikshavn-Oslo gaan. Dan zit je binnen twee uur bij wintersportgebieden. Het zag er niet heel groot uit. Het lijkt meer of her en der een strook bomen is weg geschoren om een skipiste te maken
Wat je ook kunt doen is een uurtje verder doorrijden en dan naar Idre in Zweden gaan. Dat is een redelijk groot skigebied en voor zover ik (in de zomer) heb gezien erg geschikt voor beginners.

Barvaux

Barvaux

05-10-2014 om 18:23

inderdaad

Ik zou ook naar zweden gaan als je toch daar heen rijdt, stuk goedkoper. Idrefjall was in de zomer al mooi laat staan in de winter.

Thursday Next

Thursday Next

05-10-2014 om 18:58

nou

wij zijn wel langs wintersportgebieden gereden in de zomervakantie, het zag er prachtig uit en Noorwegen is een geweldig mooi land. Maar hou er wel rekening mee dat het er in de winter heel vroeg donker is en pas laat weer licht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-10-2014 om 00:18

Wij zaten in Voss

Prachtig skigebied, maar inderdaad best duur land. Volgens mij is het wel mogelijk om het enigszins betaal te houden, zeker als je niet van de apres-ski bent, maar dan moet je wel slim inkopen. Boodschappen mee, last minute boeken, etc.
Ondanks alle negativiteit kan ik het je toch wel aanraden: het land is zo mooi, daar kan bijna niks tegenop,

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-10-2014 om 00:52

Met de auto

vind ik Noorwegen wel erg ver hoor, voor een week skiën. Zeker als je met de auto en de boot gaat. Wij hebben de overtocht van Oslo naar Fredrikshavn gemaakt, die duurt een nacht, andersom dus ook. Van midden Nederland naar Fredrikshavn kost vlgs mij ook wel een uur of 7, maar dat weet ik niet meer helemaal. In Noorwegen schiet het op de weg niet op, in de zomer moet je rekenen op max 80 km per uur, reken aan de hand van de nog af te leggen afstand hoe lang je dan nog onderweg bent. Ik weet niet of het in de winter langer duurt. Ik hoor goede verhalen over skiën in Geilo, maar dat is vanaf Oslo in de zomer zeker een ruime halve dag met de auto (in de zomer).
Verder is alles duur, ook de overtocht met de boot. Vliegen zou ik dan liever doen, maar dat zal ook zo z'n prijskaartje hebben.

Maar, zoals de anderen zeiden: Noorwegen is ongelofelijk mooi, dus wat dat betreft zeker een aanrader. Ook heb ik gehoord dat het er wat skiën betreft een stuk rustiger is dan bv in Oostenrijk en dat is ook wat waard.

Aagje

Barvaux

Barvaux

06-10-2014 om 05:58

afstand

Fredrikshavn naar Utrecht is ruim 900 km dacht ik of iig negen uur rijden.

Katniss

Katniss

06-10-2014 om 08:59

Kiel

Volgens mij kun je ook van Kiel naar Oslo. Ben je wel anderhalve dag aan het varen.

vlinder72

vlinder72

06-10-2014 om 09:13

Vliegen

Ik had altijd het idee dat mensen die op wintersport in Scandinavie gaan het vliegtuig pakken. Transfer naar je accommodatie en dan zit je er binnen een dag.

Een reis van 2,5 dag (inclusief varen) en dan ook nog door de sneeuw in Noorwegen of Zweden kan geen pretje zijn.

Ik heb gelijk even gekeken maar Arke biedt inderdaad wintersport vakanties aan inclusief vluchten (en Half pension)

Katniss

Katniss

06-10-2014 om 09:42

Ja dat is wel zo

Ik ben er alleen in de zomer geweest en dan is het niet erg om wat langer te rijden. Die bergen en dan sneeuw lijkt me toch een grotere uitdaging. Maar voor vervoer naar winkels enzo heb je toch wel een auto nodig, tenzij je alles bij de 'campingwinkel' koopt of uit eten gaat.

Fly-drive

Welk een tijdverlies aan varen voor een weekje skiën. Ik weet niet hoe duur de bootreis kost, maar ik zou een fly-drive overwegen.

http://www.norske.nl/winter-vakantie-noorwegen/huurauto/index.shtml

Of Avis etc.

vlinder72

vlinder72

06-10-2014 om 11:29

Eerste wintersport

Ik lees ook dat dit je eerste wintersport met kinderen wordt. Wij zijn twee jaar geleden voor het eerst gaan skiën met onze kinderen. Ik kon zelf ook nog niet skiën. Wij hebben toen gekozen voor Oostenrijk. Afstand maximaal 850 kilometer.

Waarom kozen wij voor Oostenrijk?

- klein skigebied
- bereikbaar binnen een dag. Ook als er veel files staan.
- zwembad in het complex. Kans bestond dat ik zelf het skiën niet leuk zou vinden.
- betaalbare skipassen
- Nederlandse kinderclub voor onze driejarige zoon
- skilessen maximaal 3 uur (wij wilden ook zelf nog wat met onze kinderen doen en niet de kinderen de hele dag in een skiklas laten zitten).
- Spreekt de skileraar alleen Duits dan komt dat alsnog wel goed (Frans is toch een ander verhaal).
- accommodatie aan de piste (geen auto nodig om ter plaatse boodschappen te gaan doen. Wij nemen zelf boodschappen mee)
- andere leuke dingen als Husky tochten etc. hebben wij geen tijd voor. Wij komen voor het skiën.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 09:25

tja

Er is al eerder gezegd dat je ook naar Winterberg kan gaan... stukken goedkoper!

vlinder72

vlinder72

07-10-2014 om 09:31

Barvaux

Als de ouders wel al kunnen skiën zijn ze snel uitgekeken op Winterberg. En je weet natuurlijk niet hoe het deze winter wordt maar dit jaar kon je wel skiën in februari in Winterberg met het wintersport gevoel ontbrak omdat er nergens sneeuw lag. Behalve op de pistes dan. Dat is toch ook wel weer jammer.

En wil je goedkoop dan zijn Bulgarije of Tsjechië ook nog een optie.

Maar ik ga ervan uit dat het niet gaat om goedkoop want dan kies je niet voor Noorwegen.

eerste wintersport

eerste wintersport

09-10-2014 om 14:12

ja, dan dld

ik denk inderdaad dat we gewoon eerst eens naar dld moeten.. noorwegen in de zomer een keertje doen?? Lijkt me daar inderdaad prachtig.
is iemand wel eens naar willingen geweest, is dat handig per bus, trein of auto???

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.