Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vakantieganger

Vakantieganger

15-02-2017 om 17:32

Noorwegen tips gevraagd

We hebben onze heen en terugreis geboekt , van Denemarken met de boot naar Bergen en vanaf Oslo met de boot terug.
De bedoeling is om van Bergen naar het Noorden te gaan tot Trondheim en vanaf daar naar Oslo.
We nemen een tent mee ,willen kamperen en misschien in trekkershutten op een camping.
Ik heb echter nog wat vragen:
Is het nodig om de trekkershutten van tevoren te boeken of is er meestal wel plaats?
Wat zijn de gemiddelde prijzen van een hut en van een tentplaats?
Nog wat meer tips om de kosten een beetje te drukken, het is duur dat weten we maar tips zijn altijd welkom.
Wat mogen we beslist niet missen ? We willen in ieder geval met het Flam treintje mee.

We gaan in augustus en zijn samen met onze 2 pubers ( 13 en 15).

Ik heb er erg veel zin in. Het stond al jaren op ons lijstje om daar heen te gaan , ik ben erg ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

15-02-2017 om 18:18

Flam treintje

Boek die op tijd. Kan ook online. Anders mis je de boot

Thursday Next

Thursday Next

15-02-2017 om 18:48

Heerlijk!

Noorwegen is prachtig, ik zou er zo weer heen willen... Als je van Bergen naar Trondheim gaat kun je door Jotunheimen, een heel mooi gebied. Wij hebben daar op camping Maurvangen gestaan, camping is niet geweldig maar wel op een hele mooie plek!
En dan ga je natuurlijk ook over de Trollstigen rijden, toeristisch (voor Noorse begrippen) maar wel prachtig.
Volgens mij is er meestal wel plek in de trekkershutten, als je niet ver van tevoren wil plannen kan je ook de dag van tevoren bellen of er nog wat vrij is.
Hou er rekening mee dat je niet ver kan rijden op een dag, 200 a 300 km is al een heel eind, zeker in het westen. Rondom Oslo gaat het iets sneller.
Hoelang duurt de vakantie?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-02-2017 om 19:53

Dat valt wel mee dacht ik

Wij hebben gewoon ter plekke een kaartje gekocht. Maar inderdaad echt de moeite waard.

Je kunt dit ook combineren met een treinreis vanaf Voss of Bergen. Norway in a nutshell heet dat. Niet goedkoop, maar ach...

Verder hebben wij perongeluk een tocht door het binnenland gemaakt van Voss naar Kristianssand in het zuiden.
We wilden eigenlijk via de Fjörden die kant op gaan, maar 700 km rij je daar echt niet op een dag. Dus drie tips:
1. Reken je niet rijk met de afstanden die je op een dag kunt afleggen. Een gemiddelde van 50 km/u is echt niet gek. Het schiet daar allemaal niet op. Smalle wegen, flink stijgen, campers voor je die dat allemaal maar net trekken, zie je het voor je?
2. Vergeet het binnenland niet. Die tocht was echt een cadeautje. Je krijgt echt alle facetten van het land te zien. Wij zijn van Voss via Odda naar Kristianssand gegaan.
3. Ik zie Kristianssand niet op je lijstje staan. Dat is ook echt de moeite. Maar noord (midden) en zuid is wellicht wat veel voor één vakantie. Dat is ons eigenlijk ook niet gelukt. Kristianssand wordt echter de Riviera van Noorwegen genoemd. Meestal best mooi weer en prachtige baaitjes en standen (van steen, dat dan weer wel..).

Trondheim hebben vorige keer niet gehaald. Schijnt inderdaad ook echt de moeite te zijn.
Wat wij ook nog willen doen is een stukje op zo'n speciale rondvaartboot over een Fjörd. Dat kan bij Flåm, zag ik vorige keer. Dat is echt zo'n beeld dat je op al die ansichtkaarten ziet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-02-2017 om 19:58

Of ja

Niet bij Flåm, maar in het dal van waaruit de Flåmsbana vertrekt.

Je kunt een gezinsticket kopen. Dat scheelt iets.

Thursday Next

Thursday Next

15-02-2017 om 20:23

gletsjer

Met 2 pubers zou ik ook een wandeling over een gletsjer willen maken. Dat kan op verschillende plekken, toen wij er waren was onze jongste er nog te jong voor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-02-2017 om 22:21

Vanaf welke leeftijd Thursday?

Mijn jongste is 8. Is dat een optie? Of is ie daar nog veel te jong voor?

Thursday Next

Thursday Next

15-02-2017 om 22:26

Ginny

Volgens mij kan het wel vanaf 8, je moet even kijken. De eerste keer dat we in Noorwegen waren was jongste nog maar 5 of 6, toen kon het niet. De 2e keer was ze volgens mij 9, toen hebben we er wel over gedacht maar niet gedaan.
Bij rondleidingen staat wel een minimumleeftijd. Goede wandelschoenen en kleding is wel vereist.

Vakantieganger

Vakantieganger

16-02-2017 om 08:15

Bedankt

Bedankt voor de tips. Wij zijn er 2,5 week . Het lijkt me prachtig ! We zijn kampeerders en wandelaars dus de schoenen en kleding hebben we. We zitten alleen te twijfelen of we alleen onze kleine tentjes meenemen en bij slecht weer in trekkershutten gaan , of onze grote tent mee ( niet echt een trekkerstent). Als het echt heel veel goedkoper is , is het toch een overweging. De grote tent is wat comfortabeler.
Het duurt nog even , maar deze reis voorbereiden is al leuk .

onze ervaringen

Wij waren met 3 jonge pubers, hebben gekozen voor hutten ( meestal 3 nachten), deze van te voren geboekt omdat 5 persoonshutten veel minder standaard is, dit zijn dan meteen duurdere hutten omdat deze eigen douche/toilet hebben.
4 persoonshutten waren wel vrij in het hoogseizoen, niet alleen op campings, maar ook aan de weg.
Zelf zou ik niet een grote tent mee nemen, lijkt me met trekken niet zo handig. Kamperen zelf ook regelmatig, maar heb hier voor Noorwegen niet voor gekozen. Uiteindelijk hadden we over het algemeen mooi weer in Noorwegen.
We hadden overtocht naar Stavanger i.v.m. Preikestolen, en terug vanaf Langesund bij Oslo (tijdsbestek van 3 weken) Ons noordelijkste punt was Andalsnes. Een volgende keer zouden we ook naar Bergen gaan, zo zie je weer een ander stuk.
Als je naar Geiranger zou willen gaan zou ik aanraden om naar Hellesylt te rijden en dan de boot naar Geiranger te nemen, verder zijn we daar maar 1 nacht gebleven, wel Dalsnibba opgeweest.
Flam hebben wij overgeslagen.
Wandelen was heel mooi in Jotunheim, Dovrefjell en Rondane, geen gletsjer tocht gemaakt wel dichtbij gletsjer geweest op een wandeling.
200-300 km per dag is inderdaad maximaal. Als je een planning maakt en kijkt waar je ongeveer wilt kamperen, kijk dan ook of je bij een plaats zit waar er een supermarkt is. Soms zitten ze heel ver uit elkaar. Houdt ook rekening met stroomuitval, wij hebben dit 2x meegemaakt, dit gebeurde met onweersbuien en het duurde wel een tijdje eer het was opgelost.
Zo konden we wel in een donkere supermarkt boodschappen doen, betalen kon via pin, dat was een ander systeem.
Wij vonden het een hele mooie vakantie. Veel succes met de voorbereidingen en voorpret!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.