Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Egel

Egel

25-01-2016 om 20:15

Noorwegen, tips?

We zitten eraan te denken om deze zomervakantie naar Noorwegen te gaan. Ik wil langzamerhand beginnen om het te regelen (zou dat niet wat laat zijn? Ik hoop het niet).
We gaan met zijn vieren, onze kinderen zijn dan 13 en 14.
Ik ben er nooit geweest, wel in Zweden. In principe lijkt het me leuk weer eens te kamperen omdat dat lang geleden is en voor je het weet willen de kinderen dat niet meer. Maar aan de andere kant denk ik dat er meer kans is op kou en nattigheid dan in Zweden en Finland (daar was het meestal stralend in de zomer).
Dus kleine huisjes kan ook wel, of een beetje combineren.
We zijn niet zo sportief. Natuurlijk willen we dan gaan wandelen en de mooie natuur zien (wat anders in Noorwegen!), en misschien kanoën of zo? Maar we zullen ook wel eens naar een stadje willen.

Ik wil er wel met de auto naartoe. En ongeveer 2 weken (met reistijd uit en thuis wordt het dan 2,5 week).
Maar waar beginnen we? Heeft iemand tips wat we beslist moeten doen of zien? Bepaalde handige websites? Een leuke camping of huisjes-site? (niet een camping vol Nederlanders, daar hou ik helemáál niet van).
Ik ben benieuwd!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-01-2016 om 20:23

Pharos Reizen

Lijkt me echt geweldig, Noorwegen! Wij zijn er een dagje doorheen gereden toen we in Zweden op vakantie waren geweest en vanuit Oslo weer naar Denemarken voeren. Ik vond het echt het mooiste land waar ik ooit ben geweest.
Oslo zou ik zeker wel mee willen nemen een paar dagen. Heeft Pharos Reizen geen rondreis in Noorwegen? Dan kun je daarvan ideeën op doen, of gewoon zo'n kant en klare reis boeken.

zelf boeken kan ook heel goed

Wij zijn in 2014 voor de 1e keer geweest. Wij hebben zelf hutten geboekt. Met 5 personen was het lastiger om goede hutten te vinden omdat die niet overal standaard aanwezig zijn, maar 4-persoons hutten zijn overal gemakkelijk te vinden. Ik had alles van te voren geboekt. Je hebt keuze uit basis hutten( soms moet je dan ook slaapzakken zelf meenemen) en luxe hutten (met toilet/douche, je moet verder geen luxe verwachten hoor.) 5-persoons hutten hadden altijd douche en toilet.
Op http://www.camping.no en http://www.nafcamp.com/en kan je hutten en campings vinden. Als je niet van campings houdt met veel Nederlanders dan zou ik niet voor Pharos reizen of zo kiezen. Volgens mij zit je dan steeds met de zelfde mensen op zo'n park.
Wij hebben zelf een leuke route uitgestippeld. Houdt er rekening mee dat je op reisdagen max. 250 km rijdt anders zit je veel in de auto. Je blijft ook steeds een paar dagen op de zelfde plek dus als je 2 weken in Noorwegen bent kom je niet heel noordelijk. Wij waren 3 weken in Noorwegen en zijn tot Andalsnes gekomen als noordelijkste punt. Ook hoef je niet met dezelfde boot heen en weer.Wij zijn heen gegaan via Stavanger en terug via Langesund (vlakbij Oslo)
Het is ons heel goed bevallen.

Er zijn diverse fora, ik las veel op dit forum: http://www.noorwegen.org/index.php/forum

Veel succes met de voorbereidingen.

Egel

Egel

26-01-2016 om 12:43

Vesper en MaVan3

Ja leuk, Vesper, ik heb nu rondreizen gezien op de website van Pharos. Ik heb nog nooit een kant-en-klare vakantie geboekt. Het zal ook zeker wel voordelen hebben (niet alles zelf uitzoeken en zo). Het nadeel van MaVan3 zie ik dan ook wel, dat je misschien telkens weer dezelfde Nederlanders ziet. Als het er niet teveel zijn, is dat ook weer niet zó erg. Ik zag een rondreis van 17 dagen, dat is wel precies mooi.

Wat leuk MaVan3, ik heb veel zin om die websites goed uit te pluizen! We zijn gewend niet zo lang op één plek te blijven bij vakanties. Misschien (als ik verder ben in route uitstippelen of regelen) vraag ik je wel om meer tips als je wil.

En anderen, heeft iemand meer tips?

Thursday Next

Thursday Next

26-01-2016 om 13:06

prachtig

Noorwegen is prachtig en heeft mooie campings. Doorgaans inderdaad met verhuur van trekkershutten, daar is meestal ook wel genoeg vrij. Als je niet nu al wil plannen kan je ook de dag voor je naar een camping gaat even bellen of ze nog hutten vrij hebben.
Wat ma van 3 ook al zegt: reken er niet op dat je ver kan rijden. 200 tot 300 km is echt een hele dag.
Wij zijn er 2x geweest, de 2e keer via zweden naar het noorden gereden. We hadden toen 4 weken maar zijn nog niet helemaal tot in het noorden geweest.

Mooie campings:
http://www.buoycamping.com/ in het zuiden van Noorwegen, op een eilandje in een ondiepe rivier. Wel veel nederlanders. Wandelen door of langs de rivier.
http://www.maurvangen.no/ Deze camping is zelf niet zo mooi met wat verouderd saniter, voor noorse begrippen matig. Maar hij ligt op een adembenemend mooie plek, langs een rivier met (blauwgroen)smeltwater, in de buurt zijn wandeltochten.
http://www.trollveggen.com/ Camping aan de voet van de bergen, zeer indrukwekken! Ook wel aardig wat nederlanders. Vlakbij een toeristichh gebied, de trolveggen, ook zeer de moeite waard.
http://camping-lofoten.no/norsk/ Op de lofoten, is wel erg ver naar het noorden. Prachtige camping waar kano's en een waterfiets liggen die je (gratis) mag gebruiken, zwemvesten zijn er ook.

Juul

Juul

26-01-2016 om 19:03

Pharos

Wij zijn een aantal jaren met pharos geweest. Noorwegen is prachtig. Ik wil ooit nog wel een keer noordelijker. Wij zaten dus in de onderste helft zal ik maar zeggen. Zo'n rondreis met pharos zou ik persoonlijk niet meer doen. Je ziet inderdaad elke keer dezelfde Nederlanders en eerlijk gezegd vielen mij de accomodaties erg tegen. Ondanks dat we er elke keer maar vrij kort bleven heb ik twee keer ter plekke wat anders geregeld omdat ik het echt niet oké vond. En dan heb ik het dus over oud, viezig, muf. Maar goed misschien is dat nu wel anders. Ik zou zelf een rondje bedenken en zelf boeken. Wij hadden trouwens prima weer. Amper regen en zelfs in Bergen mooi weer.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-01-2016 om 19:29

Accommodaties

Wij hadden in Zweden prima accommodaties bij de rondreis. Vooral de tweede locatie was echt een prachtige ruime stuga met sauna en een groot terras. Dat je af en toe bekende gezichten tegenkomt vind ik alleen maar leuk. Ook handig om tips uit te wisselen over uitstapjes. Ik kwam trouwens in de verschillende parken ook mensen tegen die wel een rondreis deden, maar dat zelf hadden geregeld en los hadden geboekt. Sommige accommodaties zijn goedkoper als je dat via een andere aanbieder doet. Nadeel kan zijn dat je dan vaak minimaal 7 nachten moet boeken in het hoogseizoen.

Juul

Juul

26-01-2016 om 20:10

Oeps

Zie het nu pas. Ben dus een aantal jaren geleden 1x met pharos geweest.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2016 om 21:39

Ja Noorwegen

Wij hebben via buroscanbrit geboekt. Wel goeie ervaringen mee. Qua luxe kan het erg variëren. Eerste huisje in de buurt van Voss met echt alles erop en eraan, super de luxe dus. Tweede huisje in de buurt van Kristiansand was drie keer niks. Inderdaad vies, muf, oud en vergaan. Wel op een prachtige camping overigens, met een mooie baai, bootjes en leuke strandjes, een ontelbare krabben om te vangen. We hebben nog geprobeerd om daar een upgrade te doen maar dat viel niet mee door de taalbarrière. Achteraf wel goed oplost door scanbrit.

Wat je niet moet missen is de toch door de binnenlanden via Odda, was bij ons eigenlijk per ongeluk omdat we erachter kwamen dat via 700 km via de fjorden rijden niet te doen is op een dag. Maar men wat een tocht. Kippenvel, zo mooi. Verder zijn Flåm (met de trein naar boven) en Bergen heel mooi. Je kunt dat ook combineren in een rondtocht, met de trein naar Bergen en dan met de bus naar Flåm en dan weer met de trein naar Bergen. Kost wat maat dan heb je ook wat.
Dat geldt voor heel Noorwegen trouwens. Flinke portemonnee meenemen is wel aan te bevelen. Alles, echt alles is minimaal tweemaal zo duur als hier.

Wij zijn vanuit Hirthals (Denemarken) met de boot naar Bergen gegaan (met overnachting, ook leuk, van daaruit naar Voss, Flåm, en toen dus binnendoor naar Kristiansand. En van daaruit met de boot terug naar Hirthals.

Oh zou morgen terug willen. Mooiste land ooit inderdaad.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-01-2016 om 23:07

Er is al veel goeds gezegd

Maar wij vonden Noorwegen ook fantastisch. Wij hadden ook een rondreis via Pharos en ons zijn zowel het rondje als de accomodaties goed bevallen. In ieder geval twee van de drie waren echt heel goed en de andere was een mooi huisje maar wat stoffig.

Wat nog niet genoemd is, is de periode waarin je gaat. Wij gingen in augustus en het kwamen er achter dat vanaf 15 augustus het toeristenseizoen wel zo'n beetje over is. Daarna is er nog genoeg te doen en te zien hoor, maar er zijn dan ook dingen beperkt geopend (bv de survivalbaan, het raften enzovoorts). Ik vond de Hardangervidda adembenemend, de boottocht in de fjord, het wandelen, het afdalen van de Gaustatoppen en Oslo. En de rest natuurlijk, wij hebben best veel gewandeld. Vandaar dat de pubers nu niet meer zo nodig naar Scandinavië hoeven. Maar ik wil zo wel terug.

Aagje

Appeltje

Appeltje

28-01-2016 om 11:59

Buro Scanbrit

Eens kijken bij Buro Scanbrit inderdaad. Zo heb ik onze huisjes uitgezocht, daar heb ik veel tijd aan besteed en hebben echt perfecte huisjes gehad. Wij zijn met het vliegtuig naar Oslo gegaan en van daaruit bijna drie weken in verschillende accommodaties doorgebracht om uiteindelijk vanuit Alesund weer terug te vliegen. In Oslo hebben we dus een huurauto geregeld die we weer konden afleveren op het vliegveld van Alesund. Geen goedkope reis dus. Maar echt de moeite waard!

Wat je zeker moet doen is ergens een fjordcruise regelen. Wij hebben op weg naar onze volgende accommodatie een route uitgekozen waarbij we een 2,5 uur durende fjord bootreis (hoe omschrijf je zoiets?) hebben geboekt. Dit moet je wel van te voren boeken (is wel aan te raden, bij gewone pontjes is dat niet nodig) maar dat was online, in Noorwegen zelf, goed te doen. Dat was echt erg indrukwekkend en zeker aan te raden.

Oslo is ook erg leuk. We zijn er naar de film geweest in de mooie oude colosseumbioscoop. En het Vigelandpark niet te vergeten. Met de boot kan je een vikingmuseum bezoeken met opgegraven vikingsschepen en veel mooie gebruiksvoorwerpen en zelfs bewaard gebleven lichamen...

Ook hebben we een appartement in Skjolden geboekt. Een prachtige locatie: appartementen staan met palen in het water, aan het eind van een fjord, met prachtig blauwgroen gletsjerwater! In de buurt is niet heel veel te doen, dus een lang verblijf is niet nodig. Maar een gletsjerbezoek kan bijvoorbeeld wel. En met wat mazzel spot je nog een zeehond (hebben wij helaas niet gezien).

De Hardangervidda moet je echt doorheen gereden zijn: prachtig! Maar dat zelfde zal gelden voor bijvoorbeeld de Jotunheimen, die hebben wij niet gezien. Ruig, koud, sneeuw, echt onwijs mooi.

Ook zijn er genoeg openlucht musea, ook wel leuk om er in ieder geval een te bezoeken. Staafkerkjes zijn er ook genoeg te vinden.

Ja Noorwegen: een prachtig en indrukwekkend land met zeer vriendelijke inwoners!

Vanuit Voss met de trein naar Bergen is zeker aan te raden! Bergen zelf vond ik een beetje tegenvallen maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Je kunt er wel leuk winkelen. Dat was bij ons een must met een zestienjarige dame in het gezelschap.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-01-2016 om 12:42

Das een stukje van "Norway in a nutshell"

Echt supermooi. Voor de durfallen, het is ook mogelijk om een stukje met de fiets te doen.

Wat mij ook wel mooi lijkt is met de posttrein naar het Noorden.
Wij gaan zeker nog een keer terug voor meer.

Na bijna 2 jaar zit ik nog na te genieten. Mooi mooi mooi.

Violetta

Violetta

28-01-2016 om 20:47

Drie keer geweest

Wij zijn drie keer in Noorwegen geweest en de vierde keer zit in de planning. Er is al veel geschreven maar wat ik je vooral wil meegeven blijf in het zuiden zo'n eerste keer in Noorwegen. Veel mensen willen naar de Noordkaap maar het zuiden is alleen al zo prachtig dat je echt niet verder hoeft te rijden. En inderdaad maximaal 250 km per dag, je kunt gemiddeld maar 50 km per uur rijden.
Wij reden met de auto naar Kiel en zijn daar met een cruiseferry van de Colorline naar Oslo gevaren, echt al een ervaring op zich die ik zeker kan aanbevelen. Uitgerust arriveerden we in Oslo waar we enkele dagen hebben rondgekeken. Daarna verder via Lillehamer, Jotunheimen naar het Sognefjord en via Hovden weer terug naar Oslo.
Een andere keer zijn we naar Bergen, het Geirangerfjord en Alesund geweest. Maar alles is prachtig dus welke keus je ook maakt, altijd goed.
Overigens boekten wij onze hotels via Buro Scanbrit, kamers waar twee (kinder)bedden bij konden en ook het diner erbij. Dit was toen zeker niet duurder dan daar eten kopen.
Veel succes met zoeken en kiezen.

Egel

Egel

29-01-2016 om 14:05

wat fijn!

Wat fijn, nog een hoop reacties met tips en links! Ik heb erg veel zin om me hier in het weekend veel mee bezig te gaan houden. Dan ga ik al jullie links checken en tips in overweging nemen (en overleggen met wat mijn echtgenoot ervan vindt natuurlijk).
Alleen nog één vraagje - voor de schrijvers hierboven of nieuwe mensen: zijn er ook mensen die niet in huisje of hotel gingen, maar gingen kamperen?
Wij huren al jaren huisjes, maar toen de kinderen kleiner waren, kampeerden wij meestal. En daar dacht ik nu ook weer even aan, heeft ook weer iets heel leuks. Of is er teveel kans op kou & nattigheid?

Violetta

Violetta

29-01-2016 om 14:21

Kamperen

Wij waren ook echte kampeerders maar in Noorwegen zitten wij altijd in een hotel of huisje. Natuurlijk is het in Noorwegen ook gewoon zomer maar de kans op kou en nattigheid is m.i. toch wel iets groter. Overigens kun je natuurlijk ook hutten/rorbuer huren die meestal op campings staan, vaak ook nog op de mooiste plekjes, net een klein beetje meer luxe, en ze zijn er in overvloed.

Thursday Next

Thursday Next

29-01-2016 om 14:45

wij hebben gekampeerd, welliswaar met een kleine camper maar de kinderen sliepen in een tent.
Het eerste jaar dat we er waren hadden we een prachtige zomer, toen was het in de rest van Europa slecht, pas in Spanje werd het lekker (hoorde ik) Maar ook in Noorwegen dus. Vorig jaar weer geweest toen was het wel kouder maar nog steeds goed te doen. De camping bij Maurvangen is vaak wel koud omdat die zo hoog ligt. Die ligt trouwens tegen Jotunheimen aan.
Als het erg nat of koud is kan je vaak ter plekke een trekkershut huren, die staan op elke camping.
Als je met de tent wil kamperen zou ik wel zorgen voor stoeltjes zodat je niet steeds op de koude grond hoeft te zitten.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

29-01-2016 om 15:34

Egel: Kamperen

Jup, wij hebben er gekampeerd. (En met een vouwwagen en een camper etc....)
Vorig jaar hebben we weer eens gekampeerd in Noorwegen.
Ik vind dat goed te doen.
Vorig jaar was idd een heel koud en nat jaar, maar de jaren daarvoor hebben we altijd goed weer gehad.

Wij gaan meestal op de bonnefooi, het enige wat we boeken is de veerboot heen. De boot terug boeken we als we weten wanneer we terug willen.

Het is zinvol om nu al bij de colorline te kijken wanneer of je wil, vroegboeken scheelt. Kijk ook of je eventueel op dinsdag naar Noorwegen wil gaan met de boot, de onrendabele tijden schelen echt. Overnachten kun je dan in hirtshals op de camping (helemaal ingericht op mensen die laat aankomen en vroeg vertrekken)

Als je besluit te kamperen: er zijn campings genoeg. E.e.a is maar net wat je wil, wij hoeven geen luxe, maar gewoon schone wc's en eventueel een gemeenschappelijke keuken om te koken als het slecht weer is.

Wat wel zinvol is om mee te nemen, is een verlengsnoer met een elektrisch kacheltje, mocht het toch koud zijn

Als je gaat slapen op luchtbedden is het verstandig om een vlieskleedje onder de luchtbedden te leggen, dat scheelt in de warmte. En, dit jaar neem ik een elecctrische deken mee voor onder het luchtbed, mocht het weer ijs en ijskoud worden

Nou ja, vraag maar mocht je nog iets willen weten.

Mocht je mij privé nog iets willen vragen, zet dan even een email adres hier neer. Dan neem ik wel contact met je op (campings, route's, kosten, eten drinken etc)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.