Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Noord Frankrijk op Zwarte Zaterdag: vroeg of juist laat weg?

Wij gaan op vakantie naar Noord-Frankrijk, Picardië, een stuk onder Arras. Op een voorspelde Zwarte Zaterdag. Mijn partner oppert nu om maar liefst om 4 of 5 uur 's ochtends te vertrekken. Ik vind dat complete flauwekul, en denk dat de wegen dan juist vol zitten met al die mensen die veel verder naar het zuiden gaan en om die reden heel vroeg vertrekken. Nee, zo zei ik hem, we moeten juist laat vertrekken. Rond een uur of half tien, tien uur. Dan rijden we achter de meute aan, en hebben we meer dan genoeg tijd, want dat gehuurde huisje kunnen we toch pas in om 4 uur 's middags. Volgens de ANWB-routeplanner is de netto rijtijd (als er geen vertragingen zijn) een uur of 4. Dus zelfs met een file-tje hier of daar en een lunchpauze zouden we keurig op tijd moeten zijn.

Ja maar, was zijn reactie, mensen staat uuuren in de file. Nee, repliceerde ik daarop, mensen staan uren in de file op de Autoroute du Soleil en bij de Gotthardtunnel, niet in Noord-Frankrijk.

Wat zouden jullie doen? Vroeg weg, laat weg, rond 8 uur in de ochtend weg? Iemand ervaring met zo'n zwarte zaterdag?

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-08-2017 om 11:08

Uur of 9

Ik ben heel vroeg niet op mijn best, dus ik zou rond een uur of 9 vertrekken. Ik heb de kaart van Frankrijk niet paraat, maar als je rijdt via Rotterdam en Antwerpen moet het best te doen zijn. Het is maar vier uur rijden.

Ik zou ook niet stressen.

Echt ramp files staan richting zuiden. En over en uurtje extra zou ik me niet druk maken. Je ziet wel. Zeker niet m 4 uur vertrekken. Joh. Dan sta je daar om half 9 voor de deur...hahaha!

9 of 10 uur vertrekken, en lekker uitgebreid lunchen ergens van de snelweg af...

Fine vakantie!

Ingrid

Pennestreek

Pennestreek

08-08-2017 om 11:27

Reisdag = eerste vakantiedag

vind ik, dus ik zou zeker niet midden in de nacht vertrekken, dan heb ik 3 dagen nodig om weer bij te trekken. Dus inderdaad mikken op 10 uur (dat wordt bij ons dan toch altijd iets later...) en rustig en ongehaast rijden, onderweg lekker ergens picknicken en dan heel relaxt aankomen op je vakantieadres.
Geniet ervan!

Teuntje

Teuntje

08-08-2017 om 12:06

Zelfs

als je om 10 uur vertrekt en houdt een uurtje pauze, dan kom je zonder files nog een uur te vroeg aan. En die files staan idd vooral in het zuiden. Dus 10 uur lijkt mij ook meer dan vroeg genoeg.

Martje

Martje

08-08-2017 om 12:20

Later

Ik zou ook rond 10.00 uur vertrekken. Zorg dat je pas na de spits bij Antwerpen bent.
Fijne vakantie!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-08-2017 om 12:21

Mooi

We zijn lekker eensgezind. Hopelijk kun je je man ook overtuigen

Wel eens gedaan

Toen we nog met de kinderen in Frankrijk kampeerden hebben we het regelmatig gedaan om vier uur weg. Dan pakten we de avond ervoor de auto in, man (enige chauffeur van ons tweeen, en kan op commando slapen) ging dan rond 9 uur naar bed, de kinderen hadden een extra opblijfavond en ik haalde een nachtje door met uitgebreide lunchpakketten maken , ool'en en wat dvd's kijken. ' Ochtends laadden we dan slapende kinderen in, ik ging onder zeil en man reed ongestoord door tot de eerstvolgende stop rond een uur of 10. Dat beviel erg goed, maar dan reden we wel een stuk dieper Frankrijk in.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik om een uur of negen vertrekken, een uitgebreide stop in Ieper maken om Flanders Fields te bekijken en garnalenkroketten gaan eten en dan doorrijden.

Vroeg aankomen is misschien niet eens zo heel bezwaarlijk. De opvolgers in ons vakantiehuisje stonden al om 10 uur op de stoep. Wij waren nog aan het pakken, de eigenaars het zwembad aan het zuigen.

Fijne vakantie, ik heb het jammer genoeg al weer achter de rug.

Linda

Linda

08-08-2017 om 14:22

zwarte zaterdag

Afgelopen 2 zaterdagen op zwarte zaterdagen gereisd, de ene keer heen, de week erop terug. We gingen via Maastricht naar midoost Frankrijk. Nergens in de file gestaan, zelfs niet bij Maastricht. Die nieuwe tunnel daar is ideaal. We vertrekken zeker niet om 4 uur maar op een normale tijd. We gingen sowieso niet naar een druk stuk en we reden ook nog eens achter de files aan.
Ik zou dus niet midden in de nacht gaan rijden maar gewoon 's ochtends vertrekken.

Alleen wat drukker bij Antwerpen.

Het is wat drukker bij Antwerpen en als je naar de kust gaat een beetje bij Calais. Files komen soms door ongelukken maar dan ben ik altijd blij dat ik in de file sta en niet in die ambulance lig.

Ik zou 8.30/9.00 uur vertrekken en dan lekker rustig aan.
Fijne vakantie!

Lusithania

Lusithania

09-08-2017 om 09:36

Boodschappen

Ik zou op een normale tijd vertrekken en als je op tijd bent lekker een centre commerciële opzoeken om de eerste boodschappen te doen.
Zoek wel nog even op of de supermarkten op zondag open zijn. Hier, nu in de Elzas is alles overal dicht. Dat is voor het eerst dat wij dit meemaken.

Temet

Temet

09-08-2017 om 09:40 Topicstarter

dank allemaal

De eensgezindheid is inderdaad opvallend. En altijd fijn te horen dat je gelijk hebt

Ik hoop partner te kunnen overtuigen. De kinderen zien het ook wel zitten om bij nacht en ontij te vertrekken want dat lijkt ze wel spannend. Mij niet. Iedereen moe en narrig gedurende de rest van de dag - wat een lol. Want extra vroeg naar bed werkt in de praktijk natuurlijk ook niet echt. Nou ja, ik heb nu hopelijk genoeg munitie om te zorgen dat we gewoon op een normale tijd op kunnen staan.

Groeten,

Temet

Tomtom

Wij gaan ook nooit om 4 uur uit de veren. Gewoon een goede nachtrust en een goed ontbijt met een kop warme koffie, is een goede start voor een reis.

De reis laten we grotendeels af hangen van de tomtom. Dat zijn onze ogen, die kan aangeven waar de file staat en met alterntieven komen. Zo wordt reizen net een spel: welk alternatief is inderdaad een winner en wanneer is de vertraging korter itt de tijdsverlnging van de alternatieve route.
Aan één ding hebben we een grote hekel: stilstaan.

Guera

Guera

09-08-2017 om 14:35

Nu nog zwarte zaterdag

Er zijn nu toch geen echt zwarte zaterdagen meer?
Ik zou een tweet sturen naar ANWB Europa. Zit je op Twitter? Zij reageren supersnel en adequaat met een reissuggestie. Ik twitter altijd met ze rondom wintersport welke grensovergang op welk tijdstip te doen is. Hun prognoses kloopen aardig goed (onvooespelbate dingen zoals ongelukken en accuut slecht weer daargelaten.)

Triva

Triva

09-08-2017 om 20:17

Guera

Natuurlijk wel: Let op: 29 juli, 5 en 12 augustus 2017 zijn aangekondigd als zwarte zaterdagen voor de heenweg op de Franse autowegen. En er zijn meer behoorlijk drukke dagen… Tips & info voor alternatieve data én wegen.

Weten jullie eigenlijk ook waarom het een zwarte zaterdag heet:http://www.nu.nl/148560/video/hoe-door-de-dood-van-44-kinderen-de-naam-zwarte-zaterdag-ontstond.html

Guera

Guera

09-08-2017 om 20:35

Triva

Ik zag inderdaad dat er een lang vrij weekend in Frankrijk aankomt. Ik doelde op de grote vakantieuittochten van begin augustus. Ik kende dit weekend niet. Ja ik weet waarom het zo heet.
Ik zou overigens rond de middag gaan rijden. Dan ben je nog steeds voor de avond daar. Voor zo'n klein stukje zou ik niet snachts gaan rijden.
Met wintersport rijden wij al jaren op zaterdag rond 11 u weg. Fileloos achter de meute aan.

juist

Komend weekend wordt bestempeld als de drukste van de 3 zwarte zaterdagen dit jaar en dat vanwege Maria Hemelvaart

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2017/augustus/verkeersprognose-zomervakantie
Mijn eigen ervaring is vertrek rond 12 uur dan rij je overal achteraan.

Voorspellingen op je eigen route

http://www.autoroutes.fr/fr/previsions-de-trafic.htm

Vul in en de machine geeft je een voorspelling, zo betrouwbaar als die van het weer.

Overigens ga ik zelf nooit vroeg weg om noord Frankrijk te vermijden. Juist niet eigenlijk. kassian om 9 uur vertrekken. Rijd je achter alle drukte aan en ben je tegen lunchtijd bij Lille. Is fijn, want dan zijn de Fransen ff lunchen, kun je zelf doorrijden.

Dees

Dees

10-08-2017 om 10:55

Vrijdag

En op vrijdag vertrekken en vlakbij de eindbestemming een doorreis hoetel boeken en die dag tot inchecktkjd wat leuks in de buurt doen?

40er

40er

10-08-2017 om 11:32

Vroeg

Ik vind het juist heerlijk om zo vroeg te vertrekken, ging nog liever om 3 uur als om 4 uur
Nu moeten wij ook iets langer rijden, ca 12 uur, maar dan nog, i love it (sorry)
Eerste stop als het nog iets schemerig en fris is, thee uit de thermoskan, broodje erbij! Het is bijna zover

Temet

Temet

10-08-2017 om 15:32 Topicstarter

Merci bien

bedankt allemaal, en met name Miriam bedankt voor de tip van die Franse site, want daar wist ik niks van.

Had ook nog niet gedacht aan het prettige effect van lunchtijd in Lille. Klinkt inderdaad als een goed idee: een snelle boterham langs de weg rond een uur of 12, Lille voorbij als de inboorlingen zelf aan tafel zitten, en dan een wat langere stop bij Arras ofzo.

En 40'er, er zit een wereld van verschil tussen 12 uur rijden en iets meer dan 4 uur...Maar goed, jij hebt er gelukkig geen problemen mee.

Groeten,

Temet

Nog een tip

Op de terugweg ernstige aanrader: Lunch in Le Cateau-Cambrésis (ligt rechts van de A2 naast Cambrai)
en vervolgens een bezoek aan het Musée Matisse http://museematisse.lenord.fr/fr/Accueil/tabid/40/Default.aspx

Waanzinnig leuk museum, juist ook voor kinderen. Ze krijgen potlood en papier om alles na te tekenen.

De omgeving zelf is uiterst droevig en het dorp op sterven na dood in de zomerdagen (iedereen op vakantie). Maar dat museum, mensen wat een leuk museum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.