Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Barvaux

Barvaux

11-08-2015 om 21:29

Nieuwe OO vakantietips voor oudere pubers?

Arawen en ik willen graag nieuwe OO campingtips voor oudere pubers. Als ik het goed begrijp zijn we het hier over eens: Er moeten stacaravans zijn, veel oudere pubers van boven de 14, veel sportieve activiteiten die georganiseerd worden etc.

Arawen neigt naar surfmogelijkheden en ik wil in ieder geval georganiseerde mountainbiketochten.

Wij gaan volgend jaar het liefst naar de UK maar ik denk dat dat toch lastig wordt daar dus op zich is alles hier welkom op max 1300 afstand van Utrecht maar liever iets minder (scheelt toch twee maal een B&B als het onder de 900 gaat).

Wij zijn dus net hier geweest: http://www.campingmenina.com/2015/ en daar was Arawen in 2014. Arawen is hier geweest: http://www.campingsersirant.com/ Lees 'ons' draadje van begin dit jaar hier: http://www.ouders.nl/forum/vakantietijd/waar-naar-toe-met-1-puber

Tango

Tango

12-08-2015 om 21:51

Ik lees graag mee

Dochter hier is 14 en geeft nu al aan dat ze eigenlijk niet meer mee wil op kampeervakantie naar een familiecamping. Wat ze wel wil is ook niet haalbaar, een paar dagen met een vriendin kamperen en thuis blijven als wij op vakantie gaan. Tja, dat doen we dus echt nog niet als ze net 15 is.
Maar wat nu wel volgend jaar? We willen richting Frankrijk, niet te ver rijden, beetje Normandische Kust o.i.d. Daar zit vast wel een leuke camping maar hoe vinden we die?
De belangrijkste eisen van dochter zijn wifi en een zwembad. Wij willen heel graag dat ze ook aansluiting heeft met andere jongeren, dus ook graag wat activiteiten echt gericht op pubers.
En dan hebben we dus nog een zoon van 10 (dan inmiddels 11). Voor hem is het belangrijkste voetballen en dan nog het liefst enigszins georganiseerd want anders maakt hij ook geen contact met anderen. Uit zichzelf naar het voetbalveld gaan doet hij zelden, er moet altijd iemand mee.
Dus ik wil ook heel graag tips!!!

Barvaux

Barvaux

12-08-2015 om 22:10

Tango

Een echte OO camping is: http://anse-du-brick.com/nl/# wij zijn er ook geweest drie jaar terug en er werd wel georganiseerd aan voetballen gedaan maar ook wel aan andere sporten natuurlijk. Mooi klein zwembad en een prachtig strandje met enorme getijverschillen.

Ik denk wel dat je je zoon moet gaan uitleggen dat er ook andere dingen worden georganiseerd op campings om het voor iedereen leuk te houden. Een camping die alleen maar voetbal organiseert prijst zich ook uit de markt natuurlijk. Mijn jongste is ook niet makkelijk maar in Zweden heb ik ook goed op hem ingepraat: IEDEREEN is hier maar kort dus IEDEREEN moet snel contact maken en IEDEREEN wil dat ook gewoon. Dus waar je thuis verlegen bent is hier geen tijd voor en men is ook veel makkelijker dan thuis, juist omdat er weinig te kiezen is... en hij ging buitenspelen

Tango

Tango

12-08-2015 om 22:53

Voetbal

Dat weet zoon ook wel hoor dat er ook andere dingen georganiseerd worden en waarom, maar hij wil graag voetballen en vindt het lastig om zelf contact te maken met anderen. D.m.v. voetballen gaat het vaak iets makkelijker. Andere activiteiten doet hij ook wel mee hoor. Afgelopen vakantie bijvoorbeeld een spokentocht en dierengeluidenspel gedaan vanuit de camping georganiseerd. Maar dat was meer een gezinsspel. Animatie voor kinderen doet hij alleen als je mee loopt met hem en als hij het dan ook echt nog een leuk of bekend spel vindt.
Dat iedereen contact wil maken ben ik niet helemaal met je eens. Zoon wil dit niet echt, hobbelde ook deze vakantie vooral met zijn zus en onze loge mee. Het is volgens mij meer dat wij willen dat hij contact maakt.
Anse du brick is denk ik wel zo'n beetje wat we zoeken. Misschien iets verder rijden dan wat we in gedachten hadden, maar ziet er wel heel aantrekkelijk uit. Ik had er al eens eerder naar gekeken maar heb hem maar weer even opgeslagen. Bedankt voor de tip!

barvaux

barvaux

12-08-2015 om 23:38

bedoel

Ik bedoel dat andere kinderen contact willen maken die je ziet op een voetbalveldje oid ook als er niets georganiseerd wordt. Niemand wil in zijn eentje voetballen en ook jouw zoon niet. Ik heb jongste ook uitgelegd dat wij vakantie hebben en dat dat betekent dat ik hem niet de hele dag wil zien. Wil hem best brengen maar daarna ga ik ook even ontspannen. Ik vind dat ik daar best streng in mag zijn.

Katniss

Katniss

13-08-2015 om 07:30

Wegsturen?

Mijn oudste heeft geen behoefte aan contacten en zit dus wel de hele dag op mijn lip. Heel af en toe maakt ze een wandelingetje of badmintont met haar zus, maar verder zit ze. Met een boekje, breiwerk, beetje zoals een volwassene
Dat mag bij jullie dus niet? Ik word er soms ook vreselijk moe van, want ondanks haar nietsdoen legt ze dan toch vreselijk beslag op me, en dan ga ik zelf maar een blokje om.

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 10:32

wat jij doet moet jij weten...

maar ja, ik stuur ze weg, doe ik ook als ze thuis zijn en het is vakantie en ik ben ze zat. Dat kwam vroeger veel vaker voor dan nu maar even een uurtje naar buiten geeft lucht voor ons allemaal.

Op vakantie werd ik vroeger wel eens gek: klein huisje/stacaravan/tent en dan de hele dag op elkaars lip. In het kader van 'ik ben een leukere moeder als ik werk' sturen hele volksstammen moeders hun kind weg naar een kdv. Dat heb ik nooit hoeven doen maar ik ben een leukere moeder op vakantie als ik mijn kinderen ook eens even NIET zie. Daarna is er dan weer ruimte voor spelletjes etc.

Dit jaar heb ik het niet hoeven te gebruiken omdat de eerste week zo anders was tov de tweede. De eerste waren onze jongens constant bezig met anderen en hadden we niet eens tijd voor spelletjes. De week erna had ik dus veel meer lucht om meer op elkaars lip te zitten.

In Zweden heb ik jongste er echt uit moeten zetten en daarvoor heb ik het ze ook uitgelegd: nu echt even wieberen anders word ik gek.

Jij bent de enige volwassene en dan zal het wel anders zijn maar als ik twee wk met mijn man en gezin op vakantie ben wil ik ook wel eens eventjes alleen mijn man zien en daar mee praten etc.

Kortom: nee ik accepteer dan geen kinderen die nergens naar toe durven en reken maar dat jongste het liefst op de bank zit met een tablet ofzo (als in het breiwerk bij die van jou). In jouw geval mag kind dan even een uurtje gaan breien langs het sportveld of zwembad of een wandeling maken of naar de winkel of zelf verzinnen. Als kind niet durft breng ik het en blijf ik er even bij en als het maar een half uurtje probeert is het voor mij voldoende.

Als oudste niet meer mee gaat moeten we eens kijken hoe we het doen want dan is het voor jongste natuurlijk heel anders maar dat zien we dan wel. De ergste periode was vanaf dat jongste een jaar of 4 was tot en met 11 ofzo.

hahaha Barvaux

'Op vakantie werd ik vroeger wel eens gek: klein huisje/stacaravan/tent en dan de hele dag op elkaars lip. In het kader van 'ik ben een leukere moeder als ik werk' sturen hele volksstammen moeders hun kind weg naar een kdv. Dat heb ik nooit hoeven doen maar ik ben een leukere moeder op vakantie als ik mijn kinderen ook eens even NIET zie'

Helemaal mee eens

Ik stuurde ze meestal om een boodschap ( en een ijsje). Niet iedereen is even teamsporterig aangelegd. Of ik stuurde hun vader op wandeling met het clubje. Brave vader he.

Tango

Tango

13-08-2015 om 11:25

Herkenbaar

Ik vind wat je schrijft wel heel herkenbaar hoor, Barvaux. Wij hadden afgelopen vakantie 3 kinderen die regelmatig in de caravan hingen met de Ipad. Hier heb ik ook echt regels in gesteld. Tot die tijd mag je op de Ipad, daarna moet je iets anders gaan doen. Leverde vaak vooral strijd op met puberdochter. Met slecht weer vind ik het ook minder erg als ze binnen hangen. Met mooi weer gingen ze uit zichzelf gelukkig ook wel zwemmen, badmintonnen etc.
Het 'nadeel' was dus (en tegelijkertijd een voordeel) dat we doordat er een loge mee ging, de kinderen alleen maar met z'n drieen optrokken en dus geen aansluiting hadden met andere kinderen. Met name voor zoon vond ik dat toch wel jammer, want hij hing er soms ook een beetje bij omdat de andere twee allebei meiden waren.
Wanneer we het echt zat waren, stuurden we ze soms ook weleens weg om een ijsje te halen of een lollie (op de camping hadden ze hele mooie lollies met lichtjes erin en een kadootje). Waren ze weer even bezig. Of ze mochten bij de AH in het dorp iets halen voor de lunch. Dat laatste pakte dan soms verkeerd uit. Vroeg ik of ze limonade wilden halen en kwamen ze met cola terug, haha.
Maar uiteindelijk had ik toch wel het gevoel dat we dit jaar erg veel met de kinderen bezig zijn geweest en iets te weinig aan onze rust toe zijn gekomen. Ik was heel blij dat mijn moeder nog een paar dagen kwam en heb toen een dag alleen met haar gewandeld. Daarna kan je dan ook weer meer aan. Ook hebben we toen een dag opgesplitst, mijn moeder en ik met de meiden weg en man met zoon. Ging ook heel goed. Maar ja, je hebt niet altijd een derde volwassene erbij en nog handiger, een tweede auto.

birgit

birgit

13-08-2015 om 12:19

nou

Met sommige kinderen kan dat. Mijn oudste kan ik makkelijk wegsturen, hoewel het daar weer niet zo bij nodig is. Maar die is op die manier ook over drempels heen te helpen. Hihi, weet nog dat ze heel jong was en ik zag haar uren gluren naar het spel van buurtkinderen op de camping, heftig hopend dat ze uitgenodigd zou worden. Irriteerde me op een bepaald moment mateloos.
Maar jongste krijg ik niet weggestuurd, moet ik het ook niet bij willen. Daarbij moet ik meer tactiek gebruiken om toch zelf rust te krijgen, maar lukt uiteindelijk minimaal. Uitdaging is rust te integreren binnen het contact, het is niet anders.

Nur

Nur

13-08-2015 om 13:27

Op stap

Wij gaan gewoon de hele dag op stap. Heb je nergens last van. De vakanties zijn altijd intensief maar ik werk nomaal vrij veel uren. Juist tijdens de vakantie heb ik dus veel meer tijd voor de kinderen. Ik kan me voorstellen dat je als huisvrouw of met een zeer klein contract het juist ook fijn vindt om wat rust te hebben. Op vakantie zitten we meestal ook niet op een camping of iets dergelijks maar eerder in een huis. Soms staat dat op een park.De kinderen maken dus ook nooit zo heel veel contact met anderen.

We gaan meestal elke dag de hele dag op stap. Als we een paar uur bij het huisje zijn dan worden de oudsten in beslag genomen door de wi-fi en de jongsten spelen. Dus dan kan ik prima een boek lezen. Ik entertain ze dan niet de hele tijd. Ik ga echt niet de hele tijd spelletjes met ze spelen. Maar doordat we meestal de hele dag bezig zijn met bezienswaardigheden bekijken, sportieve activiteiten en wat er nog meer voorbij komt is iedereen vaak ook behoorlijk moe als we weer bij het huisje zijn. Ze hoeven van mij echt niet weg maar ze moeten wel zichzelf vermaken.

Overigens zaten we een paar jaar geleden in de buurt van Biarritz en daar kon je op het strand surfcursussen volgen: elke ochtend 3 uur een week lang. Was heel ideaal voor tieners want die zijn dan weg en doen ook nog wat leuks.

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 14:14

Katniss

Misschien is het bij jou ook anders omdat jij nooit 6/7 wk de hele dag met je kinderen zit Ik weet nog dat ik bij de eerste zomervakantie van de psz van oudste (ook onze eerste zomer in dit huis) binnen een paar dagen doordraaide. Oudste was 3,5 en jongste bijna 1 en opeens realiseerde ik mij dat ik geen kwartiertje meer rust had op een dag en hoe moest ik de wc schoonmaken met twee kleintjes om mij heen?

Dat duurde natuurlijk maar een paar dagen maar vanaf dat moment zijn vakanties niet mijn hobby met kinderen. Dat zijn ook de enige weken dat ik blij was geweest met een fulltime baan en een kdv. In de daaropvolgende 13 (! alweer) zomers ging het op en af, de zomer dat jongste bijna 7 werd was het fijnst: drie weken lang in een huisje in zuid-limburg waar we het jaar ervoor met mijn zwager waren. Drie weken lang belachelijk weinig gedaan maar ontzettend goed uitgerust van 10 jaar zwangerschap/baby's/peuters/kleuters! Mijn man vroeg deze vakantie nog hoe we het toen uitgehouden hebben om drie weken op 1 plek te zitten maar dat weet ik nog heel goed en het was een ontzettend fijne vakantie Het was ook de eerste zomer dat we aan geocachen deden en dat hebben we toen ook veel gebruikt in combinatie met veel fietsen enzo.

Maar ik moet er inderdaad wel goed over nadenken hoe we dit gaan aanpakken als oudste opeens niet meer meegaat. Iets wat natuurlijk volgend jaar al kan zijn maar ook nog wel een paar jaar kan duren...

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 14:19

Nur

Tja, de hele dag weg kan ook maar volgens mij werk jij ook fulltime en ik denk toch dat dat anders is. Natuurlijk doe ik niet de hele dag spelletjes met ze maar op een bepaalde leeftijd moet je ze toch meer entertainen dan nu ze pubers zijn. Natuurlijk heb ik geen last van een bijna 14jarige met een tablet op de bank maar ik wil het gewoon niet de hele dag. Thuis zit hij vooral op zolder te gamen en daar heb ik dan minder last van maar in een kleine vakantieruimte is het toch anders.

De hele dag op stap doen wij niet zo. Deze vakantie waren we niet voor half 12 op pad als we weg gingen en altijd voor het avondeten terug. We zijn maar 1 dag echt de hele dag weg geweest.

Wat wel lekker was was dat oudste op onze eerste echte vakantiedag zonder reiskilometers hij een hele dag ging mountainbiken. Van half 8 tot half 6 was hij weg en dat was voor de rest van ons gezin heerlijk moet ik zeggen Ik vermoed dat het dus ook best wel goed komt als oudste niet meer mee gaat, wij drieën lijken wat meer op elkaar qua wat we willen met een vakantiedag.

Nur

Nur

13-08-2015 om 21:11

Barvaux

Ja, ik werk inderdaad bijna fulltime. Dat zal inderdaad ook veel verschil uitmaken. Hierdoor ben ik juist in de vakantie ook wel erg gericht op de kinderen. Tijdens het jaar is daar minder tijd voor dus tijdens de vakanties maak ik bewust tijd.
Verder scheelt het ook wel dat we inderdaad op vakantie de hele dag op stap zijn. Ik zou ook niet blij worden van een kind wat 8 uur lang op de ipad hangt. Zelf word ik ook niet blij van gehang overigens. Ik ben meestal redelijk vroeg wakker op vakantie (tenzij het heel laat is geworden de vorige avond) en dan vind ik het prima om rustig wakker te worden, broodjes halen, ontbijten en dergelijke. Daarna wil echter dan wel actie.
We gaan vaak na het ontbijt weg en komen pas na het avondeten weer terug. Natuurlijk zijn we wel eens een dagdeel bij het huisje maar dat is niet zo lang dat hangende kinderen echt gaan vervelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-08-2015 om 08:20

Goh

Dit herken ik helemaal niet. Mijn oudste twee hangen ook een beetje en dan dit jaar ook nog met amper wifi (respect voor die kinderen). Maar ze zitten mij niet in de weg.

Ik zoek mijn rustmomentjes wel. Lekker voor buiten met een boekje bv. Of man en ik gaan zelf weg voor een ommetje. Of man gaat er met eentje zwemmen. Voor ons is vakantie eigenlijk gezinstijd.

Ik had dat vroeger wel toen jongste nog klein was en geen kant op kon op een verregende vakantie. Op vakantie gaan in Nederland heeft daarom niet echt mijn voorkeur.

Arawen

Arawen

14-08-2015 om 22:00

Ik voeg me toe

Dank Barvaux, voor het openen van een nieuw draadje voor ons puber-moeders. For the record; ik hoef mijn kind niet de hele tijd weg te hebben als we op vakantie zijn. Maar hij wilt zelf graag (of eigenlijk zelfs; liever) dingen doen met leeftijdsgenoten dan met zijn ouders.

Zijn nadeel is dat hij nog als enig kind mee gaat. Dus is het voor ons belangrijk een camping te vinden waar hij snel contact maakt met andere pubers. En die zoeken we dus weer voor volgend jaar. Samen sportieve (georganiseerde) dingen doen is een prima manier om het ijs tussen de camping-jeugd te breken. Dus wie nog een camping weet die daar prima aan voldoet; ik en Barvaux houden ons aanbevolen!

Misschien is dit iets...

Camping Goudal in Frankrijk, in de Languedoc.

We zijn er een aantal jaren geleden geweest, nog zonder kinderen. Kleine camping, nederlandse eigenaren en (dus) ook veel NL gasten. Zwemmeertje op de camping aanwezig, maar wat het extra leuk maakte is dat de dochter van de eigenaren met een eigen bedrijfje in outdooractiviteiten elke zomer aanwezig is op de camping. Er wordt dus vrij professioneel van alles georganiseerd, voor gezinnen en ook voor pubers apart. Wel tegen betaling overigens. Wij zijn daar bijvoorbeeld meegeweest met een dag speleologie en een dag canyoning. Geweldig was dat! Voor pubers herinner ik me een soort survivalkamp waarbij ze soms overdag iets gingen doen maar ook 1 of 2 nachten met elkaar kampeerden in een zelfgebouwde hut. Ook activiteiten als paardrijden, klimmen, kruisboogschieten etc waren mogelijk.

We hebben destijds tegen elkaar gezegd dat we absoluut nog eens terug gaan als we kinderen hebben in de leeftijd van 10+. Aciviteiten leken ons zó leuk voor pubers! Nog een paar jaartjes wachten dus

Arawen

Arawen

20-08-2015 om 20:20

T@sje

Bedankt voor de tip! Heb de website bekeken en het ziet er inderdaad leuk uit. Met huuraccomodatie, belangrijk voor ons, want we hebben geen tent/caravan. Het enige is dat de Zoover-beoordelingen duidelijk aan geven dat de camping erg geschikt is voor mensen met jonge kinderen en minder voor pubers. Weet je zeker dat dat wel zo zou zijn..??

Barvaux

Barvaux

20-08-2015 om 20:38

Arawen

Klopt, ik heb de camping ook bekeken en ik vond er weinig interessants voor pubers inderdaad. Ze richten zich er absoluut niet op. Ook de accomodatie is voor ons niet geschikt, ze hebben helaas geen stacaravans.

Maar: T@sje, bedankt voor de tip, misschien hebben anderen er iets aan.

Mmm, veranderd blijkbaar...

Arawen en Barvaux, ik zie het nu ook. Op Zoover idd alleen maar reviews van gezinnen met jonge kinderen en ik kan op hun eigen site ook niets meer vinden over leuke activiteiten voor pubers en een puberkamp. Dus het lijkt erop dat dit niet meer aangeboden wordt.... Als je het echt zeker wilt weten zou je er nog een mailtje/belletje aan kunnen wagen, maar ik heb inderdaad ook de indruk dat deze camping zich niet meer richt op gezinnen met pubers. Erg jammer, want destijds was het aanbod echt heel erg leuk voor kids vanaf een jaar of 14....

Sorry voor de 'valse' tip, had het beter even zelf kunnen checken voor ik het plaatste...

Arawen

Arawen

23-08-2015 om 22:22

Barvaux, check deze!

Wij zaten rond te neuzen op internet in de omgeving waar we afgelopen vakantie zijn geweest; de bergen in Frankrijk. En verhip zeg, konmen we ineens een camping tegen die aan de eisen voldoet (ook volgens Zoover). Check camping Rioclar in Barcelonette!

Barvaux

Barvaux

24-08-2015 om 07:45

Arawen

Ziet er goed uit inderdaad. Breekpunt hier worden georganiseerde mountainbiketochten want zoon vindt het te gevaarlijk en ongezellig om op onbekend terrein zelf op pad te gaan. Het lukt hem ook niet om zoiets te regelen binnen de camping hoewel ik denk dat hij op deze camping een goede kans maakt omdat er veel fietsers zijn.

Georganiseerde tochten haal ik er nog niet uit maar als dat er zou zijn is het een goede camping!

Als je ze ergens anders voor gaat mailen: vraag je dat dan ook even

mari39

mari39

08-09-2015 om 21:43

goed draadje

wellicht nog wat tips om te zorgen dat ik volgend jaar een betere vakantie met puber heb (13, ASS) dan dit jaar. Zie draadje zorgenkinderen, moeizame vakantie. alhoewel ik niet zo goed weet hoe die vakantie dan moet zijn. Zoon wil namelijk zelf graag in contact met anderen, maar had alleen maar ruzie deze vakantie. Wil ook helemaal geen uitjes met ons doen. Hangen vind ik geen probleem, maar 24uur per dag chagrijn wel. Een actieve vakantie zou hij wel leuk vinden, stedenbezoek of zo.
Maar broertje van 8 wil heel graag heel veel spelen op een camping met veel vriendjes (net als zijn grote broer toendertijd). Ik zou het liefst een combi doen. Stad en camping.

Dus tips zijn van harte welkom!

Overigens: als je een leuke tienercamping in nederland zoekt: googles eens op stoetenslagh.nl. Wel groot maar heel veel tienervermaak. En zowaar deze vakantie een show Hans Kazan!!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.