Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Naar Londen in de kerstvakantie

Al heel lang wil ik met mijn oudste dochter naar Londen en nu ben ik het eindelijk aan het plannen. De kerstvakantie komt het beste uit. Vluchten heb ik al gevonden (Easyjet, lekker goedkoop) maar de rest kom ik niet echt uit. Welk hotel in welke wijk is handig qua logistiek en betaalbaar? Ik zit ook te puzzelen hoe te reizen vanaf vliegvled naar hotel. Wie heeft tips?


marie

marie

03-09-2015 om 15:11

archief

Hoi,
Allereerst alvast veel plezier.

Tip - zoek ook even het archief. Hier zijn al diverse draadjes over geweest. Bijvoorbeeld deze:

http://www.ouders.nl/forum/vakantietijd/voor-de-eerste-keer-londen-graag-tips-over-shoppen

succes

mijk

mijk

03-09-2015 om 15:21

ik vind Kensington heel fijn

Dichtbij knightsbridge en de grote musea. Levendige,groene buurt...

Hotels in allerlei prijsklassen te vinden...

Mijk

Picasso

Picasso

03-09-2015 om 19:38 Topicstarter

Marie en Mijk

Bedankt voor de reacties!
Het draadje in het archief had ik al gevonden maar daar staat net niet in wat ik zoek.
En in de buurt van grote musea hoeft niet per se. Wel ergens vanwaar we makkelijk bij de toeristische trekpleisters kunnen komen. Voor dochter de eerste keer in Londen dus we gaan de toerist uithangen en shoppen.

mijk

mijk

03-09-2015 om 20:12

zou ik wel doen

Alleen de gebouwen zijn al geweldig en ze zijn allemaal gratis dus je loopt zo een half uurtje naar binnen. Maar ook zonder is kensington chelsea goeuw hoek om te zitten.

Mijk

Londen is grooot

Ik vergeet telkens als ik in Londen ben hoe groot t is. Van de tower bridge naar portobello road met zn antiekmarkt is t 40 minuten met de underground. T is geen Amsterdam waar alles te belopen is. Je zou wel kunnen kijken naar logies in de 'inner circle'. Ik zelf heb ooit gelogeerd in greater London: de buitenwijken. Was n prachtige victoriaanse b&b met een Aga breakfast. En dan hup in de trein en in een half uur waren we in Londen city. Denk ook aan Airbnb!!!! Particuliere adressen om te verblijven. En vergeet niet dat veel britse b&b's vaak wel tot 20 gasten en kamers hebben. Wil je n charmant onderkomen hebben waar je echt contact hebt met de eigenaar dan even goed lezen! Buiten Londen boek ik verl via owners direct: huizen en appartementen rechtstreeks via de eigenaar!

Krullevaar

Krullevaar

04-09-2015 om 11:17

Covent Garden

Ik vind zelf de wijk Covent Garden een leuke plek om te zitten. Het is de theaterwijk, dus s avonds erg levendig met voldoende restaurantjes en pubs in de buurt.

Kensington is mooi en leuk om te shoppen maar verder niks aan.

Als je goedkopere hotelaccomodatie zoekt is Bayswater, Earl's Court of Victoria een optie. Zoals eerder gezegd London is groot dus met de metro moet je toch wel. Belangrijk is dat je dichtbij een metrostation zit en liefst bij een knooppunt van meerdere lijnen.

mijk

mijk

04-09-2015 om 15:30

daar zit ik ook de hele avond maar ik vind het heerlijk

Als mijn hotel beetje rustig ligt. Daar slaap ik namelijk. Lang levende oystercard. Zo zie je dit soort dingen kun je niet voor een ander verzinnen..

Mijk

Juno

Juno

05-09-2015 om 10:06

Earls Court

Zelf ga ik altijd naar Earls Court. Leuke wijk en een goede metroverbinding waardoor je door minimaal over te stappen toch overal komt. Er zijn daar veel hotels, kwestie van de metro uitlopen en kiezen. Laatst met dochter geweest, als je wil kan ik de naam van het hotel wel opzoeken. Netjes, niet al te duur en schoon.
Vervoer luchthaven-hotel hangt af waar je landt. Als ik naar Londen ga reis ik op City, dan ben je in een vloek en een zucht waar je wezen wil. OV is daar heel gebruiksvriendelijk, het komt wel goed.

lennest

lennest

08-09-2015 om 15:29

Londen

Ik ben een aantal jaren geleden met een vriendin naar Londen geweest, ook in Earl's Court gelogeerd met om de hoek de metro, ideaal.
We kregen de tip om in hartje Londen niet met de metro te gaan, maar met de bus; dan zie je meer. Wij waren er begin december en de hele stad was in kerstsfeer, prachtig, vooral Harrods vonden we geweldig. De London Eye was erg mooi, we gingen vrij laat in de middag, het was niet zo druk en langzaam zagen we Londen donker worden, zo mooi! High tea bij fortnum and mason, echt fantastisch! We hadden niet geboekt, maar gelukkig toch nog een plekje. Schrik niet van de prijzen, ik geloof dat we rond 80 pond kwijt waren voor de high tea, maar absoluut de moeite waard. Het warenhuis zelf trouwens ook. Verder een aantal musea bezocht, lastig om een keuze te maken.
We hadden geen oystercard, maar kochten per dag een dagkaart voor een aantal zones.
Bij het zoeken naar vliegtickets kwamen we erachter dat de prijsvechters weliswaar goedkoop zijn, maar dat we door alle toeslagen en zo en het feit dat ze ver van het centrum af zitten, uiteindelijk duurder uit waren dan KLM die op City Airport vliegt. Van daaruit is het een korte reis naar hartje Londen. Ook iets om rekening mee te houden. Bovendien vliegt KLM vaker dan welke prijsvechter ook.

mari39

mari39

08-09-2015 om 21:23

premier inn

is een keten met meerdere hotels in london. wij zaten bij de tower, 5 min van metrostation. prima en betaalbaar hotel.
wat betreft vervoer naar london zijn wij met de eurostar geweest. Beviel goed, maar wij wonen ook net boven de belgische grens, dus was de reis voor ons ook goed te doen. Ik kan me voorstellen als je in groningen woont, dat het dan wel een erg lange reis wordt.

Tip: kerstafdeling van Harrods, london eye, en trafalgar square vonden wij erg leuk vanwege het straattheater.

Picasso

Picasso

10-09-2015 om 22:36 Topicstarter

Bedankt!

..voor alle tips! Ben er nog niet helemaal uit maar ben aardig op weg. Overweeg ook om eventueel een busreis met hotel te doen. Is iets voordeliger en je hebt geen zorgen om vervoer naar en van vliegvled en centrum.

Amare

Amare

11-09-2015 om 07:08

Picasso

Je kunt ook met de trein. Stopt in het centrum van Londen!

Krullevaar

Krullevaar

11-09-2015 om 10:13

bedenkt je wel

dat een busreis naar Londen je enorm veel tijd kost. Met mogelijk extra hotelovernachtingen en dus kosten. Tel uit je winst.

Datzelfde geldt overigens voor sommige low cost airlines hoor, zoals EasyJet die tegenwoording op Southend vliegt. Noemen ze London Southend, maar ligt verdorie aan de Noordzee! Vliegen op slechte tijden, veel extra reistijd en mogelijk nog een extra overnachting erbij.

mijk

mijk

11-09-2015 om 15:35

ik vond Ryanair vanaf eindhoven

Heel gunstig omdat ik om 11 uur 'sochtens heen en 4 uur 's middags terugkon. Shuttlebus reed me in de uurtje naar hartje Londen...

Krullevaar

Krullevaar

11-09-2015 om 16:36

prima

Dat is prima, maar ik zie ook veen vluchten die om 22 uur aankomen en dan kan de vlucht wel goedkoop zijn, maar met die benodigde extra overnachting ben je alsnog duur uit. Gewoon goed de vluchttijden bekijken.

Picasso

Picasso

11-09-2015 om 21:17 Topicstarter

Wat ook meespeelt

Een doel van de reis is quality time met mijn oudste dochter. Dus het hoeft niet perse snel. Wel makkelijk, daar hou ik van. En de busreizen die ik heb gezien zijn compleet dus met vervoer naar de UK, drie hotelovernachtingen en vervoer naar het centrum van Londen én opties mbt excursies. Dus het is echt wikken en wegen wat het makkelijkste en meest betaalbare is. Met de bus zit je sowieso ook niet met bagageregels. De trein is niet voordeliger zag ik en dan moeten we meerdere keren overstappen......
Feedback is en blijft trouwens fijn, tnx!

Juno

Juno

12-09-2015 om 11:06

Persoonlijk

Persoonlijk reis ik liever kort en ben lang in Londen. Liever daar qualitytime dan in een warme muffe bus zonder goed toilet. Maar goed, ik hou dan ook niet zo van busreizen.
Ik ben met mijn dochter in mei in Londen geweest, de vlucht was zo'n €100 pp retour. Wij gingen om 10.00 uur heen en vlogen om 17.00 terug, heel gumstig. Voor de terugreis had ik van tevoren bagage bijgeboekt, heen alleen handbagage. Wat je aan handbagage mag meenemen is nog steeds bizar veel, een weekendtas én een handtas mag. Al onze kleding en ivm vloeistofregels alleen het hoogstnoodzakelijke aan toiletspullen mee, zeep ed ter plekke gekocht. In de handbagage zat een megashopper voor al dochters aankopen.
Het hotel was in totaal zo'n 225 pond voor 3 nachten. Ruime kamer, eigen badkamer, koelkast, kluisje, kast en ontbijt.
Wij zijn altijd eigenwijs en houden niet zo van vastgestelde excursies. Of je komt tijd te kort of de excursie duurt veel te lang of, nou ja vul maar in. Er is zo veel info over Londen te vinden dat je imho zelf een leuk programma kunt samenstellen.

Londen

Is het nog mogelijk om een ov pas aan te schaffen voor heel londen? Dan zou ik dat doen.
Als winkelen je hobby is is het natuurlijk altijd goed.
Maar zelf ben ik indertijd naar Hydepark geweest.
Ik weet niet hoe actief men is, maar De speakerscorner trekt nog steeds sprekers met een missie.
https://www.royalparks.org.uk/parks/hyde-park/things-to-see-and-do

En al 60 jaar loopt het toneelstuk van Agatha Christie: The Mousetrap
https://www.the-mousetrap.co.uk/Online/

Juno

Juno

12-09-2015 om 12:30

Die Oystercard kan je bij ieder metrostation kopen en opwaarderen. Er is een maximumbedrag wat je kwijt bent aan reizen iedere dag, bereik je dat dan reis je daarna gratis. Je kan ook een dagkaart kopen. Heel Londen is niet nodig, alles wat je wil zien zit in zone 1 grofweg binnen de rode lijn op de meteokaart. Wil je nou persé naar Wimbledon of Kensington Gardens om maar even wat te noemen dan koop je daar een apart kaartje voor. Alle grote musea, winkels en bezienswaardigheden zitten in het centrum.

Krullevaar

Krullevaar

12-09-2015 om 14:32

musea zijn gratis!

Elinde

Elinde

12-09-2015 om 18:39

Busreis

Als je met een busreis meegaat zit je vaak in hotels die ver buiten het centrum zitten. Dan zit je 's avonds in een omgeving waar niet veel te doen is. je zit dan meer in een bus op de snelweg dan in hartje Londen. Zonde van de tijd. Ik zou toch een hotel in het centrum boeken, dat is echt de moeite waard. Wij hebben een hotel aan de Towerbridge gehad. Daar is ook een leuk haventje met restaurantjes.

Mixer

Mixer

12-09-2015 om 19:17

Southend

Southend is hier juist prima bevallen. Het is met de trein 'n uurtje van Londen, en de tijden waren erg gunstig: 's ochtends heen, 10 uur daar en 's avonds rond het avondeten weer terug en dus om 'n uur of 22 weer in NL.

Boot?

Kijk ook eens naar de nachtboten van Stenaline, zeker als je dochter onder de 16 is misschien wel de moeite. Prijs is inclusief treinkaartjes naar Londen; aansluiting boot-trein is super, om half 9 's ochtends ben je in Londen, dag van vertrek hoef je pas vroeg in de avond de trein te nemen terug naar de boot.

Slapen op de boot is bij ons altijd een groot succes, belangrijk onderdeel van de vakantiepret.

Molleke

Molleke

21-09-2015 om 14:36

Hier wel met de bus

Afgelopen jaar met mijn dochter van 13 met de bus naar Londen geweest. Na veel speurwerk heb ik uiteindelijk gekozen voor een georganiseerde busreis. Dat was ook het goedkoopste. Dit is prima bevallen. Ik had gekozen voor een 5 daagse trip waarop dag 1 en 5 vooral reisdagen waren. De overige 3 dagen werden we 's ochtends vroeg (ik dacht rond 9:30 uur) in het centrum afgezet en dan 's avonds rond 21:30 uur weer opgehaald. Dus bij aankomst in het hotel was het nog even kletsen en dan lekker naar bed omdat de volgende dag de bus alweer rond 8:30 uur richting centrum zou gaan. We zaten inderdaad een uurtje van Londen in een hotel maar dat vonden wij geen probleem. Het voordeel was dat ik zelf verder niks hoefde te regelen en heb het echt als relaxed ervaren. Ik moet er wel bij zeggen dat het mijn eerste keer Londen was.

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 15:53

Molleke

Met welke organisatie was dat want dat lijkt me inderdaad echt ideaal. Zat de hele bus in 1 hotel?

Molleke

Molleke

21-09-2015 om 16:41

Jamie

Wij zijn met Peter Langhout geweest. je hebt diverse reisorganisaties waaronder bijvoorbeeld Slangen reizen en krasreizen. Ik heb vooral gekeken naar de data en kwamen zo bij Peter Langhout terecht. De hele bus zat inderdaad in hetzelfde hotel. We hadden echt een bont gezelschap, ouderen, gezinnen, stel vriendinnen, stel vrienden en een paar moeders met dochters . Je bent verder de hele dag op jezelf en alleen in de bus ben je met elkaar. Het is ons i.i.g. goed bevallen. Wij waren in de meivakantie en de kosten waren voor 5 dagen inclusief hotel + ontbijt, vervoer, overtocht 289 euro p.p.. Ik geloof dat er nog iets van reserveringskosten overheen kwamen. Hotel was ook prima, te vergelijken met IBIS.

Katniss

Katniss

21-09-2015 om 17:12

Relaxt?

Elke ochtend om 08.30 uur klaarstaan voor de bus vind ik niet echt heel relaxt klinken. Wij zijn nogal van het uitslapen, en zo'n stedentrip is zo intensief dat je je slaap wel nodig hebt.

Molleke

Molleke

21-09-2015 om 19:13

Katniss

daar heb je gelijk in maar het gaat om een korte stedentrip en dan vind ik het zonde om uit te slapen. Ik was ook alleen met mijn oudste Mijn jongste zou dat ook niet trekken maar die heeft ook (nog) geen interesse in Londen. Het relaxte zat hem voor mij ook meer in dat ik verder niks hoefde Niet inchecken, de route uitvinden, dat soort dingen Maar goed, daarnaast is zo'n korte stedentrip vooral ook hard werken

Picasso

Picasso

23-09-2015 om 10:19 Topicstarter

Reactie

Paro: de boot is met hut erbij toch ook nog aan de prijs. Bedankt voor de tip.

Molleke: fijn om een positieve reactie met een busreis te lezen. Geen gedoe is ook precies wat ik wil. Liever wat langer in een bus dan zelf al het vervoer daar moeten uitzoeken. Tis voor mij al een hele onderneming En uitslapen doen we thuis wel weer. Heb erna nog twee weken vakantie.

Nu alleen nog kijken welke organisatie ik het beste kan kiezen. Kras is voordelig maar lees hele wisselende recensies......

Molleke

Molleke

23-09-2015 om 12:18

Picasso

Ik zag via mijn facebook een aanbieding van Travelbird voorbij komen. Wellicht daar even kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.