Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Violetta

Violetta

29-01-2016 om 12:02

Mooie plekjes in Nederland

Wie heeft er nog tips voor mooie plekjes in Nederland om te wandelen. Ik bedoel niet de grote steden maar meer onbekende pareltjes. Een paar voorbeelden: het riviertje de Vlist met daarbij het plaatsje Haastrecht in de Krimpenerwaard, het riviertje de Linge met zijn fruitbloesems in het midden van het land, of het heuvelachtige gebied rondom Groesbeek en Heilig Landstichting. Kleine toeristische trekpleisters zoals Thorn of Orvelte vinden we ook leuk trouwens.

Larissa

Larissa

29-01-2016 om 12:09

uhm

Het gebied rondom Vilsteren.
Zandverstuiving bij Ommen.
Langs riviertje de Dinkel nabij Losser.
Bossen bij Winterswijk
Dwarsgracht/Giethoorn
Dwingelderveld

Maar ze hebben bij de ANWB ook boekjes zat met wandelroutes door heel Nederland, in bieb vast ook wel. Doe je misschien nieuwe inspiratie op.

In de tuin van de koning

Op landgoed Eikenhorst is een leuke wandelroute, heel afwisselen want je loopt door bos en verderop weer langs weilanden met vergezichten, je kan de seringenberg op, er is een idyllisch theehuis.

skik

bieb63

bieb63

29-01-2016 om 12:31

Violetta

Ik weet niet waar je woont en of dat iets is waar je wel vaker bent geweest, maar als je het niet kent: de duinen (vooral tussen scheveningen en Katwijk). Echt anders dan anders (als je het niet kent). Verder is het ook erg leuk wandelen in en om Wassenaar: bossen met hier en daar 1 of meerdere prachtige (land)huizen.

Violetta

Violetta

29-01-2016 om 12:48

Leuk, leuk, leuk!

Precies wat ik bedoelde! Ik heb al weer veel nieuwe ideeën!
Landgoed Eikenhorst, landgoed Vilsteren, het Dinkelpad, de duinen tussen Wassenaar en Scheveningen enz.
Alvast super bedankt, nog meer nieuwe tips zijn natuurlijk welkom.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-01-2016 om 12:58

Ook

De bossen en vennen van Oisterwijk. En daarvandaan richting Boxtel, over de Kampina, is ook een beekje, ben de naam vergeten, maar erg mooi.
Bij de Gorp en Roovert, bij Goirle.

De heuvels in Limburg, bijvoorbeeld aan de noordkant van Voerendaal, bij Heerlen. Of bij Gulpen, of bij Schin op Geul.

Thursday Next

Thursday Next

29-01-2016 om 13:31

Apeldoorn

park Berg en Bos, om de Apenheul heen.
Voor de toegang tot het park moet je (soms) betalen, vooral in de tijd dat de Apenheul open is. Ik heb er vlakbij gewerkt en we wandelden er vaak in de middagpauze.

Henriette123

Henriette123

29-01-2016 om 13:37

wandelen

Kennemerduinen wel iets toegang betalen, duinen bij Schoorl.
delen van het Noord- Hollandpad, landgoed Twickel bij Delden in de buurt,

Hortensia

Hortensia

29-01-2016 om 14:25

Enkele tips

Zuid Limburg, rondom Mesch, en de route Valkenburg-kluis van de Schaesberg via Sint Pieters Voetpad en Steenstraat richting Walem, Koulen en Klimmen.

Montferland omg. Zeddam, 's-Heerenberg en dan even de grens over en klimmen naar Hoch Elten (waar je een heerlijke Nederlandse pannenkoek kunt eten).

Je noemde al de omgeving Groesbeek-Berg en Dal (en die naam hebben ze niet zomaar bedacht ). Onnederlands!

Vorig jaar ook de provincie Groningen bezocht, om precies te zijn het gebied Baflo-Pieterburen-Eenrum-Garnswerd-Winsum (mooie grote boerderijen!), en ook Warfhuizen met een klein oud kerkje dat sinds 2000 kapelletje is en wordt bewoond en onderhouden door een kluizenaar. Om één of andere niet te achterhalen reden is het een internationaal bedevaartsoord geworden (en daarom heet het ook het Wonder van Warfhuizen), met name door bezorgde ouders (er staat een prachtig Mariabeeld uit de jaren tachtig, gemaakt door een Spaanse kunstenaar).
Het is een klein stukje doorlopen naar Wehe-Den-Hoorn, met een mooie art deco-kerk.
Ik vind Groningen vooral mooi in augustus, voordat het graan geoogst wordt.

Qua snoeperige boerenstulpjes kan ik je Rheeze bij Hardenberg aanbevelen.

Als je wacht tot in april kun je langs de tulpenvelden in de Noordoostpolder wandelen (er is een autoroute) en tussen Dronten, Lelystad en Zeewolde.

Afgelopen zomer ontdekt langs de IJssel tussen Kampen en Zwolle (ik ging per fiets): over de dijk naar Wilsum, bij Veecaten het pontje naar Zalk (ja, van Klazien) en dan naar Zwolle, maar je kunt natuurlijk ook verder zwerven, de IJssel is mooi!
Op mijn verlanglijstje staat nog Zutphen langs de IJssel want dat ziet er vanuit de trein zo mooi uit!

Verrassende grote stad: Nijmegen. Langs Kronenburg park, langs de Waal en naar boven het Valkhof, Stefanuskerk en de Grote Markt (en als je graag kerkjes bezoekt is de in een winkelstraat verstopte Canisiuskerk.

Stadswandeling Naarden Vesting.

En wandel eens langs/over Schokland. Vergeet het museum bij het kerkje niet. Urk is ook leuk!

40er

40er

29-01-2016 om 15:06

leuk!

Oh, leuk topic! Wij zijn ook vervente wandelaars!
Twickel en Dinkel zijn al genoemd, favoriet hier, want niet te ver weg.
Holterberg bij de oorlogsbegraafplaats
Ijssel rond Deventer
Rond Diever in Drenthe
Oostvaardersplassen

Leuk plaatsje en omgeving, Diepenheim. 7 kastelen route en veel kunst ed. Ontzettend leuk

Magalí

Magalí

29-01-2016 om 17:02

Met gids

Ik weet niet of je het leuk vindt om met een gids te wandelen, maar het Verdronken Land van Saefthinge in Zeeuws-Vlaanderen vind ik geweldig. Vanwege de veiligheid mag je daar alleen met een gids in (behalve een klein stukje langs de dijk). Wel meer iets voor voorjaar/zomer.

Verder: de Zeepeduinen bij Burgh Haamstede (Schouwen-Duiveland), waterwingebied Oranjezon (op Walcheren). Die laatste is gratis als je lid bent van natuurmonumenten, anders betaal je een euro per persoon.

Henriette123

Henriette123

29-01-2016 om 17:52

Zwin

Op de grens met Belgie nog Het Zwin echt heel mooi, en anders dan andere landschappen.

Tiengemeten

Bij nieuw Beijerland zuid Holland

mijk

mijk

29-01-2016 om 18:25

veluwezoom!

Posbank maar ook Beekhuizen in Velp of een eind van Velp naar Loena de Veluwe over.

Het duinbosch van westensschouwen (zeeland vind ik ook mooi). In Groningen is het Hoogeland ook prachtig inderdaad...

Mijk

40er

40er

30-01-2016 om 14:01

posbank

Vroeger met de mavo op excursie geweest naar de postbank. Kom thuis, vertel over de geldstromen ed, zit mijn vader mij vaag aan te kijken. Posbank of postbank, 1 letter is een wereld van verschil!

@Tijgeroog

de Beerze heet 't riviertje in de Kampina.
Heerlijke wandelingen gemaakt als ik in Nederland was/ben

Violetta

Violetta

13-02-2016 om 22:52

Bedankt

Iedereen heel erg bedankt, wat een leuke tips! Meer ideeën zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.