Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Celine

Celine

10-03-2015 om 17:55

Moet je korting delen?

Zoon en vriend gaan in de meivakantie iets doen waarvoor ze gaan vliegen. Ik heb een mooie vlucht gevonden met goede tijden en scherpe prijs. Moeder van vriend vindt het prima (doet sowieso helemaal niet moeilijk over geld), dus ik kan boeken. Toevallig (nou ja, we vliegen wel vaker, en ik boek dus vaker vluchten, dus kan daarmee samenhangen heb ik onlangs een kortingscode ontvangen. Niet heel veel, 30 euro, maar ben er,toch blij mee.

Als ik nou ga boeken, kan ik die korting dan voor onszelf houden? Ik kan me voorstellen dat ze die korting ergens i, de papieren ziet. Nb ik kan alleen van die korting gebruik maken door snel vandaag te boeken, anders is hij weer weg.

Voor zover relevant:
Ik ken die moeder van vriend heel beperkt (wel eens gesproken). Verder niet contact. Zoon en vriend zijn ook niet hele dikke vrienden.

Moni

Moni

10-03-2015 om 17:58

Ik neem aan dat je voor allebei tegelijk boekt?

Theoretisch kun je zeggen dat jullie korting krijgen en vriend niet. Ook al boek je in één keer.
Maar ik zou voor 15 euro het op de praktische kant houden en gewoon melden aan de moeder dat je nog recht had op korting en dat je die eraf getrokken hebt. Dan kun jij je veel prettiger voelen en zij zal het waarderen dat je zo handelt (of geld wel of niet belangrijk is, maakt niet uit)

Tijgeroog

Tijgeroog

10-03-2015 om 18:32

Hangt er vanaf

Hangt er een beetje vanaf hoe de korting is bepaald. (Ik ga er vanuit dat jij voor beide jongens tegelijk gaat boeken)
Als de kortingscode inhoudt dat je 30 euro korting krijgt op een boeking mag jij het bepalen. Als je voor zoon alleen zou boeken zou je dan 30 euro korting hebben, dus kun je het zelf houden. Aan de andere zijn er misschien wel transactiekosten ofzo, per boeking, niet per persoon, die nu ook door twee gedeeld worden, en is het dus toch al voordeliger dan wanneer je zoon alleen zou boeken. Delen is wel vriendelijk.
Als de korting een bepaald percentage is, of 15 euro per ticket vind ik het eerlijker om het te delen.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 19:29

hmm

Als het gaat om een korting die je ook elders kan gebruiken (dus later in het jaar) dan is die korting van jou en zou ik hem elders in het jaar gebruiken. Als die korting op alleen deze boeking kan dan vind ik dat je die moet delen.

Theekopje

Theekopje

10-03-2015 om 19:57

Delen

In zo'n situatie deel ik de korting of bewaar m voor een andere keer.

Je móet niks, maar ik vind het een beetje benepen om dan zelf alleen de korting te pakken.

Ook delen.

Niet omdat het moet maar omdat het aardig is. Jaja, zo ben ik

meerdere kortingscodes?

Ik weet niet waar die kortingscode van is (bijv. Cheaptickets.nl e.d.) maar vaak zijn er meerdere codes online te vinden. Gewoon even googlen. Dan kunnen jullie (als je apart boekt) allebei van die kortingscode gebruik maken.

Anders gewoon delen, wel zo netjes.

Katniss

Katniss

10-03-2015 om 22:02

Ook

Ik speur altijd naar bonnetjes en coupons voor gratis toegangskaartjes, of bijv. het tweede kaartje gratis. Als ik dan iemand meevraag deel ik de korting, omdat het natuurlijk een beetje knieperig is om te zeggen 'ik koop het tweede kaartje, jij het eerste'.

Celine

Celine

10-03-2015 om 23:32

En gezien de kosten...?

Oké, jullie vinden dat ik de korting moet delen.

Heb inmiddels geboekt, ben er erg lang mee bezig geweest en door problemen met online boeken moest ik ook nog met ze bellen, erg lang moeten wachten (en ook nog praten), dus ook nog veel telefoonkosten gemaakt (ik schat ca 10 euro telefoonkosten, zo niet meer).

Nog een reden om van gedachten te veranderen of moet ik die ook maar (leuk genoeg dat ik het al even snel regel met mooie ticketprijs gevonden) voor mijn rekening nemen en toch korting delen?

Pyn

Pyn

11-03-2015 om 07:29

Ja, delen

De enige reden waarom ik niet zou delen, is als ik ongelofelijk krap bij kas zou zitten. Nou zal dat misschien een beetje meevallen, omdat het gaat om een vakantie? Het gaat me ook geen fluit aan, maar om aan te geven dat ik geen enkele reden kan bedenken waarom je deze korting niet zou delen.
Die telefoonkosten doen er in mijn ogen niet toe.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-03-2015 om 07:55

Dat is wel een goed argument...

Van die telefoonkosten.

Jij hebt de kosten gemaakt, dus dan ook de korting lijkt mij redelijk.
Behalve als het de zoon van mijn beste vriendin betrof, dan zouden die 10 euro belkosten gewoon service zijn.

Nu zijn korting en kosten mooi in verhouding, dus prima uit te leggen.

Barvaux

Barvaux

11-03-2015 om 07:56

Precies

Alleen als ik echt heel krap zou zitten zou het in mijn hoofd opkomen om zo'n korting niet te delen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-03-2015 om 08:13

Tja

ik zou ook de korting gewoon delen, in mijn ogen gaat het niet om zo'n hoog bedrag. En het lijkt mij niet de moeite om daar toestanden over te krijgen.
Maar als het je hoog zit kan je toch gewoon zeggen dat je zoveel belkosten hebt gehad en daarom de korting zelf gebruikt?

Charis

Charis

11-03-2015 om 10:37

Niet

Nee joh niet doen! Niet gaan bellen dat je zoveel telefoonkosten hebt gehad en daarom zelf een korting gebruikt. Je komt hoe dan ook benepen over. Die moeder zal je aanhoren en zeggen dat ze het snapt en prima vindt en er ondertussen het hare van denken

Hetzelfde als wanneer je met vrienden bent en de rekening per se apart tot op de cent wilt afrekenen.

MozesKriebel

MozesKriebel

11-03-2015 om 11:25

Hangt er vanaf

Ook ik ga er vanuit dat je niet in de situatie zit dat je elk dubbeltje moet omdraaien want dan zou je kind niet op vliegvakantie gaan, schat ik in.

Dat even als uitgangspunt nemende vraag ik me af watvoor mens jij wil zijn? Een paar voorbeelden:
Als jij het belangrijk vindt om slim met geld om te gaan dan kies je ervoor om de korting voor jezelf te houden.
Als je het belangrijk vindt om aardig gevonden te worden kies je ervoor om te delen.
Als je het belangrijk vindt om als open en eerlijk gezien te worden leg je uit dat je korting hebt gekregen, dat het gedoe was en je telefoonkosten hebt gemaakt en vraag je wat zij vindt

Celine

Celine

11-03-2015 om 14:50

MozesKriebel

Wat een mooie reactie van jou. Je maakt het wel heel helder hoe ik hier mee om kan gaan.

En ja, hier strijden mijn natuurlijke neiging om aardig gevonden te worden (maar daar wil ik juist wat meer vanaf !) en mijn neiging slim met geld om te gaan! Erg grappig.

Maar de derde oplossing is duidelijk dus de beste! Die ga ik doen.

Gezien het bedrag (en onze financiële situatie) is het ook geen punt als zij kiest voor delen van de korting (ondanks mijn telefoonkosten), maar bovendien leg ik het dan bij haar. Ik zal er geen toestand van maken (dat is het inderdaad niet waard) maar het gewoon neutraal bij haar neerleggen.

In de omgekeerde situatie zou ik al zo blij zijn dat de ander het allemaal snel en goed geregeld heeft en dat het me zelf geen tijd gekost heeft, dat die ander de korting (waar ik dan toch niets van wist voor ik akkoord ging met de prijs van het ticket) lekker zou mogen houden.

Alle anderen, bedankt voor jullie reactie en het meedenken. Het is wel leuk te zien hoe mensen denken.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-03-2015 om 15:12

Celine

Ik geloof niet dat ik de derde mogelijkheid de beste oplossing vind. Want dan zet je die moeder voor het blok, die ter plekke een beslissing moet nemen (terwijl jij er al een aantal dagen over loopt te piekeren) Vervolgens moet zij een keuze maken tussen beide opties (aardig gevonden worden of handig met geld om gaan), wat ze dan misschien niet keer zo aardig van je vindt...

Barvaux

Barvaux

11-03-2015 om 15:21

voor het blok

Je voorkomt het haar voor het blok zetten (en dan inderdaad ongetwijfeld hopen op een sociaal wenselijk antwoord van haar want dat lees ik al van jou) door haar te mailen...

Celine

Celine

11-03-2015 om 15:32

Voor het blok zetten?

Ik zet haar niet voor het blok.

Ik mail haar inderdaad (moet toch ticket toesturen), kan ze er rustig over nadenken.

Ik zie/spreek haar normaal nooit en nu mn mail/whatsapp, alleen bellen als spoed/praktisch in verband hiermee.

En Tijgeroog: nu de keuze bij haar leggen (en dan mag zij kiezen of ze slim met geld wil doen of aardig gevonden wil worden), vind ik wel oké. Ik heb al genoeg gedaan immers .

Barvaux: ik hoop natuurlijk op een "sociaal wenselijk" antwoord, maar zo niet, dan delen we die korting en doe ik er (mede gezien alle antwoorden hier) niet moeilijk over. Je kan het trouwens sociaal wenselijk noemen, maar in de omgekeerde situatie zou ik daadwerkelijk zeggen: hou jij de korting maar, en reuzebedankt voor alle moeite die je er voor gedaan hebt. Ik vind het dus niet alleen sociaal wenselijk, maar volkomen terecht dat de korting in zo'n situatie door de boeker benut wordt. Als ik gisteren niet (heel snel dus) geboekt had hadden we sowieso geen korting gehad.

NB. Ik ben vaak wel "slim met geld" (en zuinig), maar geef ook gewoon tips in restaurants of geld aan straatartiesten om wat te noemen. Dus kan dit geld ook wel missen als zij de helft van de korting wil.

Angela67

Angela67

11-03-2015 om 16:02

als ik zo'n mailtje kreeg van jou

Wat denk je dan dat ik ga zeggen?! Toch niet dat ik mijn helft vd korting wil? Je plaats mij in precies de vervelende positie waar je nu zelf in zit.
gr Angela

Ik heb je mail binnen!

Hoi Truus,

Gisterenavond heb ik de tickets geboekt voor onze jongens. We hadden nog een meevallertje, 30 euro korting!
Ik kan dit bedrag tussen ons delen, maar aangezien ik me gisteren het leplazerus heb zitten bellen heb ik wel de nodige belkosten gemaakt.
Ik dacht deze korting dus voor me zelf te houden, wel zo eerlijk, wat vind je ervan? Het maakt mij niet uit hoor!!!
Hoor het van je,

Groetjes, Celine.

Katniss

Katniss

11-03-2015 om 17:37

Beste Celine

Zullen we de korting gewoon delen? Wel zo eerlijk Dan maak ik de broodjes voor de jongens voor onderweg.
Groetjes, Truus

sarah

sarah

11-03-2015 om 20:16

nee kun je niet maken

Je wilt dat de ander je goedkeuring geeft voor je onaardige gedrag. (niet delen) Dat vind ik echt niet netjes, houd de korting dan gewoon zelf maar zadel de ander er niet mee op.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-03-2015 om 20:55

Reactie van de moeder.

Voor vijftien euro wil je dus weggezet worden als een gierige, knieperige vrouw. Er is een verschil tussen (te) aardig gevonden willen worden en enige flair bij de omgang met anderen. Die belkosten had je ook gemaakt als je die kortingbon niet had gekregen, dat is gepraat achteraf. Je zou haar ook kunnen schrijven dat het reisje dankzij de kortingbon 15 € p/p goedkoper uitvalt.

Als je de mail stuurt zoals gesteld, krijg je waarschijnlijk een sociaal wenselijk antwoord maar men zal stiekem denken dat je een krenterig type bent.

Mozeskriebel

Mozeskriebel

20-03-2015 om 23:16

Oeps

Eigenlijk had ik de afgezaagde 'hoe wil je dat er op je begrafenis over je gesproken wordt' erin zetten. Maar die vind ik eigenlijk heel stom. Maar nu zag ik het opeens voor me: 'we zullen haar missen, ze kon zó goed met geld omgaan'....
Maar goed, het blijft persoonlijk, gelukkig maar, stel je voor dat we allemaal hetzelfde waren.

nouou @ Mozeskriebel

... iemand die goed met geld kan omgaan is nooit weg hoor! Als die persoon teminste op de juiste plek zit

(ik vind het veel gedoe om tweemaal 15 euro. Wie gaat de jongens naar het vliegveld brengen? Benzine, parkeerkosten? Of hebben ze hun OV ? )

Mango

Mango

22-03-2015 om 00:05

Ik zou

Ik zou de korting heel aardig delen, profiteert iedereen mee.

Omdat jij de boel hebt geregeld, zou ik mijn zoon een bedrag meegeven om eens wat te drinken/eten, want ik vind het lief dat jij die zorg uit mijn handen hebt genomen.
Dus doe gewoon aardig, wie weet beloont Karma je zoon en dus ook jou en zo niet dan kun jij in elk geval met een stralend hartje slapen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.