Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Romeganger

Romeganger

18-11-2013 om 14:59

Mis op Sint Pietersplein met bejaarde ouders?

Hallo,
Wij gaan aankomend weekend naar Rome met mijn schoonouders. Schoonvader is 83 en slecht ter been. Daarom maak ik vantevoren het hele programma al rond, met entreetickets etc. Zodat we goed voorbereid zijn. We zijn er zelf nog niet zo heel lang geleden geweest.
Echter nu is er zondag op het St. Pietersplein een mis om 10.30. Ze willen daar graag naartoe. Ik zie wel eens beelden op tv en dat ziet er nogal druk uit, dus ik vraag me af of dat wel te doen is met mijn schonvader. Kan hij ergens zitten ofzo? Ik kan er op de site van het Vaticaan niets over vinden. Maar ik kan me voorstellen dat naar zo'n mis juist veel zieken en bejaarden komen, dus dat daar rekening mee wordt gehouden. Iemand tips of ervaring?

caton

caton

18-11-2013 om 19:55

rolstoel

kan je niet een rolstoel meenemen? Ik vind voor iemand die wel goed ter been is een stad bezoeken al heel vermoeiend, dus voor iemand die al slecht ter been is helemaal.

Tante Tiny

Tante Tiny

18-11-2013 om 20:00

Goed idee die rolstoel

Die kun je tijdens de reis overal gebruiken waar dat handig is. Soms hoef je dankzij de rolstoel niet in de rij, inclusief begeleiders.
En bij de mis is het duidelijk dat je schoonvader niet kan staan. Plekje voorin?
Ik wilde eerst typen dat je een inklapbare stoel kan meenemen maar een rolstoel is veeeeeeel beter.

Lynna

Lynna

18-11-2013 om 20:13

Zelf meenemen

Ik ben laatst naar de zegening van de Paus op het St. Pietersplein geweest en daar waren geen voorzieningen voor ouderen of gehandicapten. Ik weet niet of dit anders is dan een mis?
Ik zou voor alle zekerheid zelf een rolstoel of een inklapbare stoel meenemen.

Veel plezier, wij vonden de zegening al een belevenis.

Romeganger

Romeganger

19-11-2013 om 18:56

Bedankt

Rolstoel wordt hem niet. Ten eerste is hij daar emotioneel nog niet aan toe (hij is net zijn rijbewijs kwijt, die klap is hij nog aan het verwerken), ten tweede had ik dat natuurlijk al eerder moeten regelen (huren en boeken bij de luchtvaartmaatschappij). Ik ga nog even kijken voor een klapstoeltje.
Hij kan wel lang staan en lopen op zich, zolang hij maar een arm van iemand heeft daarom gaan man en ik ook mee. Mijn man is een grote, sterke vent, die draait daar zijn hand niet voor om. Schoonvaders grootste probleem is dat hij erg krom loopt, maar hij loopt wel graag, dat houdt hem fit. Uiteraard zullen we wat meer gebruik maken van OV en taxi's dan toen we met zijn tweeen waren.
Waar ik me dus voornamelijk zorgen over maak is of hij niet omver gelopen wordt in de menigte.
Lynna, was het erg druk toen jullie er waren? Of kun je bijvoorbeeld meer naar achter nog wel rustig staan zonder geplet te worden? Het lijkt mij ook een hele belevenis. Ik ben itt schoonouders en echtgenoot niet katholiek, maar ik vind deze paus wel erg sympathiek.

tonny

tonny

19-11-2013 om 19:18

het is wel druk maar niet benauwend

in die zin dat je omver gelopen zou worden. Zo is de sfeer daar niet, zover ik weet.

Wij zijn destijds eerst naar de viering in de kerk der Friezen geweest, heel plezierig en gastvrij, en van daaruit loop je zo het plein op en ben je op tijd voor de zegen die de paus dan geeft, na het gezamenlijk gebed (wat ik als niet-katholiek niet ken).

tonny

tonny

19-11-2013 om 19:19

en die rolstoel

Tja, ik herinner me erg veel hobbelige straten, een rolstoel lijkt me niet comfortabel - maar dat was je toch al niet van plan.

Neem liever de toeristen-rondrit-bus dan het OV, dat is vaak erg vol en druk, zover ik weet.

Lynna

Lynna

19-11-2013 om 21:54

Plek zat

Het is een heel groot plein. Toen wij er waren, midden augustus waren er heel veel mensen maar was er echt nog genoeg ruimte. De paus stond heel hoog en er waren grote schermen.

Elinde

Elinde

19-11-2013 om 22:22

Rollator

Kun je een rollator lenen/huren? Die kun je onaangekondigd mee in het vliegtuig nemen en daar kan hij op zitten. Vertel hem dat het een tijdelijke oplossing is voor de vakantie, dan vindt hij het misschien wel oke. Zo hebben wij het bij mijn vader ook gedaan.

Romeganger

Romeganger

20-11-2013 om 12:44

Bedankt

Ik denk dat het zo te horen wel te doen is, qua drukte en omver lopen. De hop-on-hop-off heb ik maar vast geboekt, goed idee inderdaad. Rollator geeft denk ik hetzelfde effect als een rolstoel over hobbelige straatjes. Schoonvader is klein en tenger, die gaat net zo makkelijk nog op de grond zitten (als wij hem helpen om overeind te komen), misschien dus gewoon een kleedje mee en op een rustige plek op het plein gaan zitten. Als het zo is als Lynna schetst lukt dat wel. Ik heb er helemaal zin in, we gaan die oudjes een weekend bezorgen om nooit te vergeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.