Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Mume

Mume

17-09-2015 om 00:21

Mijn kinderen vinden vakantie ontzettende saai

Hallo allemaal,

Ik wil weten over de reacties of de opinies van jullie kinderen over jullie vakantie naar andere landen.

Mijn man en ik wilden graag samen met onze kinderen(12 jaar en 10 jaar) naar warme landen/plaatsen zoals Canarische Eilanden of Griekland.
Eigenlijk zijn we daar 3 keer geweest in zomervakantie,
en ook 3 keer in kerstvakantie.
Voor ons was heel leuk, maar onze kinderen vinden altijd ontzettende saai! Als we ging naar het strand om te zwemmen, zeiken ze dat het te warm was, en als we ging naar restaurant om iets speciaals te eten,
dan ze erg vervelend worden!
Sinds kort kregen ze iphone(want andere kinderen ook) dan was het een drama...alleen maar hangen ze telefoon, en nooit meer naar buiten om te zwemmen, of om uit te gaan(alleen als goed Wi-Fi klaar is, dan komen ze met ons), enz.
Alleen maar zeiken ze over alles, helemaal geen belangstelling voor niks, alleen hele dag chatten met eigen vriendjes in Nederland.
Ik begrijp heel goed dat ze eigen vriendjes bezig zijn,
maar vind ik ook jammer dat ze helemaal geen interesse voor bijvoorbeeld vliegtuig, of luchthaven, of natuur (van deze landen/eilanden) of beroemde plaats, enz.(Ze nog niet weten waar de Canarische Eilanden zijn op de aarde!!!!
Terug naar Nederland, bereikbaar moest we gigantische bedrag van telefoon kost betalen(ook nog).
Ik wil graag weten hoe jullie kinderen(van de zelfde leeftijd net als onze kinderen) reageren tijdens vakantie....
Eerlijk zeggen, ik wil stoppen met discussie over de vakantie met kinderen en wil ik ook niet horen hun reactie net als deze:
"wil ik niet zo'n heet", "2 weken op vakantie is te lang", "wanneer vertrek het vliegtuig naar Nederland?", "Wil ik niet naar de stad, want ik erg saai vind"...enz,enz!!
Het best is...misschien helaas moeten we stoppen en geen vakantie meer, omdat we willen niet meer kosten van onze kinderen betalen, als ze alleen telefoon bezig zijn, dan beter blijven ze in huis in Nederland!!

Amare

Amare

17-09-2015 om 08:14

andere bestemming

vakanties zijn er voor het hele gezin, denk ik. Als de helft van het gezin er niks aan vindt, zoek je een andere (leukere) bestemming. Waarom laat je ze niet meebeslissen over de vakantie? Of spreek je af om lokaties te zoeken met meer vertier? Griekenland is mooi, maar inderdaad wel erg warm, zeker in de zomer. In de Ardennen kunnen ze mountainbiken, kanoën, abseilen, kortom, dingen doen die kinderen leuk vinden.

Marijke

Marijke

17-09-2015 om 08:26

tja

Mijn kinderen houden ook niet van strand/restaurantvakanties dus dat doen wij niet. We zorgen dat ze in de buurt van andere leeftijdsgenoten zijn en dan hebben ze geen interesse voor hun apparaten.

Ga inderdaad eens lekker in een stacaravan op een camping voor jonge pubers en waarom zo ver met het vliegtuig? Je gaat niet dood van een dagje regen hoor en dan willen ze vast wel even naar een stadje of een kasteel omdat het dan niet zo heet is.

Noet

Noet

17-09-2015 om 08:36

niet

dit soort vakanties doen wij ook niet. We overleggen over wat we willen doen. En bedenken dan samen iets. Dan ga ik kijken of het haalbaar is en anders stellen we bij.

Een strandvakantie hebben we 1x gedaan. De warmte vinden we fijn, maar het is wel rete saai.
Dit jaar zijn we bv op fietsvakantie geweest, gewoon in Nederland (ja met al die wind en regen) was erg gezellig, maar we doen het niet nog een keer. Waarom? Omdat al dat verkassen te veel was voor mijn dochter, ze heeft liever wat meer tijd om vriendjes te maken. Het fietsen en het slechte weer waren niet de spelbrekers, dat was eigenlijk best heel erg gezellig.
Nu is het idee om dan in bv frankrijk een georganiseerde fietsvakantie te doen, zodat je vriendjes ook op die volgende camping staan.

Ook spreken we af dat de ene dag haar dag is, en de andere mijn dag. Dus ik klaag niet als ik met mijn hoogtevrees een klimbos in moet, en zij klaagt niet bij een museum.

Er gaat geen electronica anders als fotocamera en 1 telefoon mee op vakantie.
De belangstelling voor de vakantie begint natuurlijk er al ruim voor. Waar ligt het, welke taal spreken ze, kunnen wij al wat woorden daar van leren.

Het zal wel veranderen als ze wat ouder wordt en op het middelbaar zit, maar hopelijk heb ik het er voor die tijd goed ingepompt dat reizen leuk is.

Half a twin

Half a twin

17-09-2015 om 08:48

gezinsvakantie? bepaal met zijn allen de bestemming

Uit de openingspost begrijp ik dat ouders de bestemming bepalen en de kinderen mee moeten.
Dat is dus een vakantie voor volwassenen, waarbij twee puber en bijna puberkinderen het ideale plaatje verstoren.
Mijn kinderen zijn even oud maar beslissen al mee over de bestemming en de te ondernemen activiteiten. We gaan ieder jaar naar Frankrijk maar steeds een ander gebied. In het voorjaar bepalen we welk gebied en de kinderen mogen dan zelf op internet zoeken wat ze daar in de buurt willen doen. Ook wij als ouders zoeken een paar uitstapjes op.
Dan maken we de afspraak: Oke, wij gaan mee naar zo'n adventure park (klimmen tussen boomtoppen) als jullie ook mee gaan naar de historische markt in X. Dan wordt er niet gezeurd en gemopperd, door niemand.
Dit jaar heeft onze oudste zelfs camping opgezocht op internet waar we heen konden. Ik had richtlijnen gegeven over voorzieningen en prijzen, zij zocht.
De eerste camping viel voor de kinderen wat tegen, er waren geen leeftijdgenoten, maar niet zeuren, zelf gekozen. Ze had deze gekozen om het geweldige zwembad, mijn camping had maar een klein rechthoekig badje zonder toeters en bellen, maar wel leeftijdgenoten.

Moraal van het verhaal:
Als de vakantie een ding is voor het gezin, betrek de kinderen dan ook bij de plannen. Niet gaan is ook een idee maar dan heb je zelf ook niks. Die leeftijd is nog te jong om ze twee weken alleen thuis te laten.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-09-2015 om 09:47

Leuke dingen voor de kinderen

Wij zijn graag actief in de vakanties, en onze kinderen gelukkig ook. We zijn nu een paar keer met een bergsportkamp van de nkbv meegeweest, dan sta je met andere gezinnen op een camping in de bergen, en kun je met andere activiteiten ondernemen. Bergwandelen, huttentochten maken, klimmen zijn dingen die we dan veel doen, de kinderen vinden het heel leuk om dat soort dingen te doen, en vinden het nog leuker als er leeftijdsgenootjrs zijn die ook meedoen. En soms splitsen we ons, als iemand ergens anders zin in heeft. Elektrische apparaten gaan niet mee, en worden niet gemist. Wel zien ze graag weer sommige vriendjes van eerdere jaren, maar aangezien de ouders inmiddels ook goede vrienden van ons zijn is dat geen probleem.

Ohja, en een rondreis door marokko vonden ze, ondanks de veel uren in de auto (toen 9 en 6) ook geweldig en willen ze heel graag opnieuw doen. In de winter skieen ze graag. En ik hoor nooit klachten over saaie vakanties.

Andere bril op,

Zelfs als de kinderen of één van de kinderen, meedenkt, zullen er momenten zijn dat ze gaan zeuren.
Wie graag met de auto op pad gaat, mag aanhoren hoe ze zeuren wie er voorin mag.
Wie gaat camperen mag aanhoren dat de buren roken of dat het zo koud was of te veel muggen.
Wie de bossen op zoekt, mag aanhoren dat ze niet weer willen wandelen.
Wat je ook doet, als ze weten dat je gevoelig bent voor hun gezeur, zullen ze zeuren. Ze zien het zelf niet als zeuren maar als een voorstel om iets anders te doen. Op het strand kan je dit opvangen door een wandeling te maken of met een schepnet op krabbetjesjacht tussen de rotsen te gaan. Door de kinderen een ijsje te laten halen.

Op het strand met de iphone gaat niet goed . Het wordt een mobiel te heet en gaat kapot. Het spelen op een mobiel, zit er nu eenmaal in. Geef ze de ruimte maar voer wel een blokuur in, zodat je laat zien ook met hun wensen rekening te houden.

Die megatelefoon rekening snap ik niet. Als je een plek met wifi verbinding hebt geboekt, gaat dat toch niet van hun abonnnement af? Hier wordt ook gespeeld op de mobieltjes of filmpjes bekeken, wel in de avonduren.

Zet een andere bril op en dan heb je minder last van het gezeur. Als kinderen merken dat je niet reageert, gaan ze sneller zelf op onderzoek uit.

Het is wel zo dat water een grote aantrekkingskracht heeft; huur een bootje of meldt ze aan bij een surfkamp, hier gaan de kinderen graag uren kanoën.

Bedankt allermaal!

Hartelijke bedankt voor jullie reactie,
dankzij jullie idee, kunnen we "iets anders" plannen!

Ik wil graag camping, maar heb ik een probleem;
mijn man(een Nederlander) heeft een heel ernstige hersenbloeding gehad in 2012, daarna mag hij helaas niet meer auto rijden.
Ik kan auto rijden, maar heb ik nog steeds "rij-angst" vanwege een auto ongeluk (in Nederland).
Als ik zie hoe mensen in Portugal rijden...of in Spanje, wil ik niet rijden zeker met onze kinderen!!

Ik wil graag voor onze kinderen(met moeilijk thuis situatie)iets leuks aanbieden, ook voor mijn man,
wil hij graag genieten van de mooi weer.
Maar het is moeilijk om "alles-goed-gaan" beslissing te nemen.

Ik laat jullie advies tegen onze kinderen zien,
en ze zijn met jullie eens(natuurlijk!);
ze willen met ons (gelukkig)gaan op vakantie,
maak het niet zo uit waar(maar liefst niet te heet),
maar ergens met heel veel kinderen.
Het is duidelijk en mijn man moet realiseren en ook accepteren dat onze kinderen nooit meer net als 3 jaar geleden.

Bedankt voor lezen, en nogmaals dank jullie zeer voor deze mooi tips en advies!!(hit spijt mij heel erg voor mijn slecht Nederlands...ik kom uit Japan).

Paddington

Paddington

17-09-2015 om 10:17

Eens met een aantal andere reageerders

Zoek een vakantie uit die voor iedereen leuk is. Ga op strandvakantie als de kinderen niet meer meewillen.

Dus ga samen achter de computer zitten en kijken wat voor vakanties er zijn en wat de kinderen leuk vinden. Als iedereen een beetje water bij de wijn doet, kan er echt wat leuks uitkomen.

Jamie

Jamie

17-09-2015 om 10:19

tja

Heel heet weer vindt volgens mij niemand lekker en je zit zo in de Ardennen. Beter wat minder goed weer en gezellige kinderen dan vliegtuig en hitte en zeiken (overigens zou ik dat woord niet meer gebruiken: gebruik zeuren, zeiken klinkt veel te hard voor wat jij bedoelt).

vlinder72

vlinder72

17-09-2015 om 10:25

kikoo

Kijk dan eens naar de autoslaaptrein. Of naar een fly drive. Wij hebben wel eens de autoslaaptreon genomen vanaf Dusseldorf naar Verona
Vervolgens was het nog 30 kilometer naar een camping bij het Gardameer. Op en camping kan je zo luxe maken als je maar wilt. Je kan een tent huren maar soms ook woningen. Of een eenvoudige stacarvan of juist een heel luxe stacaravan.

Of een fly drive. Vlieg naar bordeaux. Huur daar een auto en rij naar de kust. Ik weer zeker dat de kust bij bordeaux in de smaak zal vallen bij bijna pubers. En een camping met een mooi zwembad met glijbanen ook. Maar is zoveel mogelijk als je gaat vliegen em een auto huurt.

Wij overleggen trouwens ook niet met on z e kinderen. Wij houden wel rekening met ze maar wij kiezen een bestemming. Als ze allevier mogen meebeslissen wordt het nooit wat. Gelukkig vinden ze alles leuk.

En geen telefoon meer. Wifi is prima maar niet appen met een abonnement of steeds bellen. Dat doen wij zelf ook niet.

vlinder72

vlinder72

17-09-2015 om 10:28

helemaal niet rijden

Er zijn ook campings waar je zo op de bus of trein stapt. Dan heb je helemaal geen auto nodig.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-09-2015 om 10:34

Camping

Wat je ook kan doen is een stacaravan of een kant en klare tent huren op een camping. Dan heb je wel de sfeer enzo van een camping, maar ook wat meer comfort en hoef je niet zo veel mee te nemen. Je kan dan eventueel met een vliegtuig of een trein en daar een auto huren.
Weer is altijd lastig, zeker als je reserveert. Maar bijvoorbeeld de Ardèche en de Dordogne in Frankrijk hebben vaak goed weer, maar het is er nog niet zo heet als in Spanje of Portugal. De Provence is nog wat zekerder qua weer, maar ook weer wat warmer. Het zijn wel allemaal gebieden waar je veel kan ondernemen.

Maar praat er eens rustig met iedereen over. Wat vindt iedereen leuk om te doen, wat vinden ze belangrijk aan de vakantie (voor jou is dat bijvoorbeeld dat er niet zo veel gezeurd wordt en dat ze niet de hele dag in hun telefoon zitten) en wat vinden ze niet leuk om te doen. En probeer van daar uit een compromis te vinden waar iedereen blij van wordt. En maak afspraken (tijden waarop er gechat mag worden, tijden waarop er gezeurd mag worden over alles wat er die dag niet goed was), zorg dat iedereen weet hoe de vakantie eruit gaat zien, zodat de verwachtingen juist zijn.

vervoer

Je kunt op de camping een huisje huren. En je hoeft niet zelf te rijden. Je kunt je laten wegbrengen door familie of vrienden of een busje of taxi betalen.
En inderdaad. Je kunt met de trein en met de bus naar sommige campings in Europa. Een auto bij je hebben is ook wel heerlijk en geeft veel vrijheid maar met het openbaar vervoer is ook relaxt en je ziet meer onderweg.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-09-2015 om 22:52

Tijd voor een complimentje.

Kikoo, je hebt een grote woordenschat en bent goed te volgen. Hier en daar is de volgorde van de woorden een beetje vreemd of heb je moeite met wel of geen -e achter een bijvoeglijk naamwoord maar ik vind dat je veel beter Nederlands schrijft dan een heleboel Nederlanders die van zichzelf vinden dat ze goed Engels kennen. Bewijs van je niveau is ook dat niemand die antwoord geeft, verzandt in overdreven simpel taalgebruik.

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 06:56

nou

Volgens mij zeggen maar weinig Nederlanders dat ze goed Engels kunnen schrijven maar verstaan en lezen gaat ze over het algemeen gemiddeld gezien redelijk af. Dat we met een accent praten is weer wat anders maar we kunnen het gemiddeld beter dan dat die Engelsen Nederlands spreken

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2015 om 09:26

Nou

Ben het helemaal met Brunette eens. Het zit hem in de details, maar voor de rest ben je prima te volgen!

Als,

Als Kikoo haar draadje in het Engels had geschreven, een taal die ze waarschijnlijk beter beheerst dat het Nederlands, hadden mogelijk minder mensen gereageerd uit angst voor taalfouten.-.

Door de keuze in het Nederlands te schrijven (laagdrempelig), is ze wel geholpen.

Ik wens haar een fijne vakantie toe.
Trouwens, Japan is ook een mooi land en een verrijking voor de pubers.

Niki73

Niki73

22-09-2015 om 15:23

Nog een tip

Als je rij-angst hebt, kan ik je van harte aanraden een paar rijlessen te nemen.
Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan, na een bijna-ongeluk, en sindsdien zit ik weer ontspannen achter het stuur en rijd ik heel Europa door. Na 2 uur durfde ik weer te rijden, na 4 uur had ik er echt weer plezier in en na 6 uur had ik het idee dat ik beter reed dan de rest van de bestuurders. De instructeur had me namelijk nog even wat bijles over moderne auto's, zuinig en defensief rijden en de nieuwste verkeersregels gegeven. Ze raden tegenwoordig alle ouderen aan om een paar rijlessen te nemen, maar eigenlijk kan ik het iedereen aanraden die meer dan 15 jaar geleden zijn rijbewijs gehaald heeft!

Krullevaar

Krullevaar

22-09-2015 om 16:26

herken het wel

Maar vooral van mijn oudste. Wat we ook doen: stedentrip, weekendje weg in een bungalowpark, rondreis of strandvakantie... niks is leuk. Hij hangt nou eenmaal erg aan thuis en kan blijkbaar slecht omgaan met veranderingen. Hij gaat in de zeurmodus en komt daar moeilijk uit. Tot ergernis van zijn ouders. Onze jongste past zich veel makkelijker aan en maakt makkelijker vriendjes.

Betrek ze bij je plannen, maar er zit heus nog een wereld tussen zon en zee in Griekenland of abseilen in de Ardennen. Kies iets met dingen die jullie allemaal leuk vinden en verdiep je in de activiteiten die je er in de buurt kan ondernemen.

Hanny61

Hanny61

28-09-2015 om 11:18

tip autorij-angs

Ik heb een paar jaar geleden twee auto-ongelukken gehad, vlak na elkaar. Ik heb toen een hele tijd niet meer durven autorijden. Vervolgens heb ik een speciale slipcursus gedaan bij de slipschool in Zandvoort. Het was een hele enerverende dag en ik heb wat angstige tranen gelaten. Maar het was wel weer het begin van autorijden en inmiddels ben ik mijn angst volledig kwijt. Gelukkig maar, want voor mijn werk zit ik veel achter het stuur. Dus, een paar autorijlessen zullen zeker helpen, maar een intensieve slipcursus kan je helemaal het gevoel geven dat je weer in control bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.