Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Judith H

Judith H

24-08-2013 om 19:19

Malariamedicijnen

Met de vakantie net achter de rug zijn we ons nu aan het oriënteren op volgend jaar. We willen met de kinderen naar Indonesië. Paar dagen Kuala Lumpur en dan door Java naar Bali.

Oost en west java en bali Ijn malaria vrij. In zoverre: daar wordt geen malaiamiddel voor aangeraden. We zijn alleen van plan met rugzak en trein te java door te reizen en zullen dus ook in midden java verblijven.

Wat is slim qua malariamiddelen, mn voor de kinderen? Welk risico zouden jullie nemen? En welk middel?

Wat voor ons meespeelt is dat we ook te maken met een co-ouder en verantwoording verschuldigd zijn. Niet dat ze daarom vraagt, wel iets dat voor ons meespeelt.

Annie

Annie

24-08-2013 om 19:59

Ik zou eerst de trip uitstippelen

Ik zou eerst de trip uitstippelen en dan als je route klaar is professioneel advies in winnen over malaria. Ik zou bv west Java overslaan en in Indonesie beginnen in Jogyakarta. Ook zou ik me eens orienteren op goedkope vluchten ipv treinen. Financieel scheelt dat waarschijnlijk niet gek veel.
Professioneel advies moet je niet hier halen, maar bij een travel health clinic, GGD of zoiets dergelijks.

Judith H

Judith H

24-08-2013 om 20:14

Annie

Dank je wel voor je reactie. Maar ben niet op zoek naar professioneel advies hier. Meer naar ervaringen van ouders die met hun kinderen naar malariagebieden zijn geweest...)

En we beginnen onze reis welbewust in west-java en gaan ook welbewust met de trein. Mijn vraag is dus puur gericht op het het al dan niet gebruiken van malariamiddelen in een (kennelijk) risicogebied. En welke dan.

Annie

Annie

24-08-2013 om 20:28

Okee...

Heel benieuwd wat je met niet-professioneel advies wilt.
Of wil je horen: malaria, ach geen probleem, malariapillen waarom zou je? Tja.

Annie

Annie

24-08-2013 om 20:28

Okee...

Heel benieuwd wat je met niet-professioneel advies wilt.
Of wil je horen: malaria, ach geen probleem, malariapillen waarom zou je? Tja.

Annie

Annie

24-08-2013 om 20:28

Okee...

Heel benieuwd wat je met niet-professioneel advies wilt.
Of wil je horen: malaria, ach geen probleem, malariapillen waarom zou je? Tja.

Judith H

Judith H

24-08-2013 om 20:41

....

{...bek vol tanden...}

En in tweede instantie: daar is dit forum volgens mij voor... Tips, van gedachten wisselen, overwegingen van andere ouders.... :-/

Beertje37

Beertje37

24-08-2013 om 21:51

Alleen muggenwering

Voor Java geldt in Nederland het advies: muggenwering.
Zie:
http://www.vaccinatiesopreis.nl/malaria-indonesie/

Veel andere landen zijn wat strikter en schrijven eerder malaria tabletten voor.
Ik zou het laten afhangen van hoe lang je er bent, maar iig goed insmeren met deet, lange broek en tshirt met lange mouwen aan. Bij kamers zonder airco slapen onder een geïmpregneerde klamboe.

Veel plezier met het plannen!
beertje

Judith H

Judith H

25-08-2013 om 11:15

Beertje

Dank je voor de link! Ik had die site wel al gezien maar de kaart niet. Alleen muggenwering dus als ik dat overzicht volg.

Ik blijf het lastig vinden, het afwegen van risico's... Het blijft kiezen tussen verschillende kwaden. Intussen ook in oudere draadjes gelezen, dat was fijn. Maar ik blijf benieuwd naar jullie keuzes en afwegingen, mn voor je kinderen.

Beertje37

Beertje37

25-08-2013 om 12:32

Dochter 5

Wij zijn dit jaar een week in gebied geweest waar volgens Nederland alleen muggenwering nodig is. VS en UK schrijven voor dit gebied wel malarone voor. We hebben goed gesmeerd met Deet 30%, lange broek en mouwen aan en ze sliep zelfs in een airco kamer onder een klamboe.

Ik kan zelf vrij slecht tegen malaria pillen en geef ze daarom liever niet. Een vriendin van mij heeft haar kinderen van 6 en 9 wel gewoon malarone gegeven. De kinderen hebben nergens last van gehad.

Het blijft lastig, maar als Nederland muggenwering voorschrijft zou dat voldoende moeten zijn.
De afweging hangt uiteraard wel af van de duur van het verblijf en de leeftijd van de kinderen.

beertje

Dengue

Judith,

Stel hier je vraag eens.

http://www.verrereizenmetkinderen.nl/

Hier zitten ervaren ouders en weten veel van dit soort dingen af.

Ik denk dat je je drukker moet maken om Dengue, dit is meerdere malen gevaarlijker dan Malaria. Je kunt je alleen goed beschermen met deet. Lange kleding draag ik niet want dan ga ik dood van de hitte. Ook moet je stilstaande plassen vermijden. Maar stel je vraag eens op dat forum en je zult veel tips krijgen en andere ervaringen lezen.

Wat ga je doen, waar ga je heen?

Wij komen regelmatig op Java, Jakarta en Centraal Java. We smeren gewoon, dragen lange mouwen en benen en zorgen dat we de meeste tijd doorbrengen in airco-ruimten.
Let gewoon op bij het boeken van je overnachtingen, dat je met airco slaapt.

Ik zou me inderdaad drukker maken over dengue, dat is momenteel een echt probleem op Java. En je ontkomt dan echt niet aan hoog percentage DEET. O, ja en koop daar in de supermarkt een Baygon voor in het stopcontact. Doodt de muggen.

Judith H

Judith H

25-08-2013 om 15:30

Fijn 2

Mijn bericht van net staat er niet op. 2 e poging... Fijn jullie reacties en tips! Ook dat andere forum biedt veel info.

We weten nog niet precies wat we gaan doen. Vooral het land beleven... Plan voor nu is vliegen op Kuala Lumpu, paar dagen daar, dan vliegen naar Jakarta en ong 2,5 week van west naar oost door Java (lokaal vervoer/trein), dan met boot naar Bali voor laatste 2 weken. Dan via KL weer naar Amsterdam.

Intussen bedacht dat het ivm de ramadan va 28/6 waarschijnlijk handiger is om op Bali te starten en daarna naar Java. Maar op een of andere manier trekt die volgorde me minder.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-08-2013 om 23:38

Advies ggd volgen

Mijn advies: ga af op het dan geldende professionele advies. Ga een maand of twee voor vertrek naar de GGD (of andere instantie voor reizigersadviezen) en volg deze adviezen gewoon op. Het advies volgend jaar kan weer een andere zijn dan het huidige advies: de aanwezigheid van malariamuggen verandert wel eens wat, en er kan resistentie optreden waardoor andere middelen worden voorgeschreven.
Beertje schrijft: "Ik kan zelf vrij slecht tegen malaria pillen en geef ze daarom liever niet."
Wat een bijzonder argument... Bedoel je het letterlijk zoals je het schrijft? Dat je voor jezelf de afweging maakt, kan ik mij best voorstellen. Maar ik snap niet wat dat dan met jouw kinderen te maken heeft.

Ramadan

Hoe er rekening mee dat tegen het einde van de Ramadan i.v.m. de massale pulang kampung er geen lokaal vervoer beschikbaar is! Moet je echt rond die tijd reizen? Om eerlijk te zijn, ik vermijd reizen tijdens de Ramadan in Maleisie en Indonesie. Mensen worden er niet echt gezelliger op, en het is beredruk.

Wat treinen betreft: doe jezelf een lol, en als je vanaf Pasa Gambir bijvoorbeeld een trein naar Centraal Java wilt nemen, boek dan eerste klas. Dat is nog redelijk schoon en vol te houden, en je krijgt eten en drinken onderweg.
Ik zou eerder aanraden om een auto met chauffeur te huren om bijvoorbeeld van Jogyakarta naar Bali te gaan, dan zie je meer en geniet je meer.
Zelf vlieg ik liever hoor. Voor mezelf met 2 kinderen betaal ik nog geen miljoen om van Jakarta naar Bali te vliegen met Citylink (gewoon online boeken).
Gebied tussen Solo, Semarang en Jogya is erg mooi. Ik heb nog wel een paar leuke adressen daar als je interesse hebt.

Judith H

Judith H

26-08-2013 om 13:52

Graag

Ja leuk, tips, Dirksmama!
Het Eksekutif reizen had ik al in de smiezen. Even kijken wat wijsheid is inderdaad met einde Ramadan. Ik lees ook veel verhalen dat het treinreizen erg eeg erg lang duurt. Dus wellicht toch verstandiger om dat te beperken tot Bandung-Yokya. En dan daarna iets anders te regelen.

Beertje37

Beertje37

26-08-2013 om 17:53

Ijsvogeltje

Ik was niet helemaal duidelijk zie ik nu. Ik maak de afweging om geen malariatabletten te geven als het Nederlandse advies alleen muggenwering is, terwijl bv de UK wel tabletten voorschrijft. Als ik naar gebieden ga waar het advies tabletten is zal ik die echt wel aan m'n dochter geven!

beertje

Salatiga

Centraal Java. Uurtje van Solo, Djokja, Semarang, rustig, geen hoogbouw. Mooie koele bergpassen en vulkanen in de omgeving. Uur van Boroboedoer.
Goedkoop...

Leuke B&B: http://www.sjaakenwisthi.nl/

Unieke paarden: http://www.havanahorses.co.id/

Gezellig restaurant, dat goed doel steunt, Fusion keuken, en Nederlandse die helpt: https://www.facebook.com/pages/Kawan-Kitchen-Home-Fusion/173820289328722

Spoorwegmuseum: http://www.visitjawatengah.com/en/what-to-experience-in-jawa-tengah/categories/nature/item/museum-kereta-api-ambarawa

Jogyakarta, met de Malioboro, de Kraton, de musea!
Koffieplantages, spa's...er is zat te beleven in Centraal Java!

Judith H

Judith H

27-08-2013 om 23:03

Leuk!

Dank je wel dirksmama. Ik ga je tips gezellig uitpluizen. Eerste indruk is goed!

Ik zou graag de westelijke punt van Java meenemen. Heb je daar tips voor? Of iemand anders natuurlijk... ook tips en ervaringen met een prettige chauffeur/gids zijn welkom.

Chauffeur

Ik ken de punt van West-Java niet persoonlijk. Meeste mensen vertellen me dat er niet veel is, tenzij je er op familiebezoek moet.
Bandoeng is wel leuk natuurlijk, dat kan goed met bus of taxi vanaf Jakarta. Op vliegveld kun je vrij voordelig al kaartjes kopen.

Ik ken wel mensen die auto's met chauffeur verhuren, o.a. Jakarta en Bali, laat maar weten als je contacten zoekt.

Judith H

Judith H

29-08-2013 om 18:43

Graag!

Heel graag, tips over fijne gidsen/chauffeurs!! Met name voor ons avontuur naar westelijk Java. Daar ligt een geweldig natuurpark. En ook zou ik graag naar de Baduy* gaan. Maar die zitten niet in het uiterste westen. Wel ten westen van Bogor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.