Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

lange vliegreis:waar aan denken?

Zoals de titel zegt, wat moet ik meenemen in de handbagage voor een lange vliegreis? Ik ben Europa nog nooit uit geweest, maar nu gaan we met het gezin een lange reis maken. Moet ik bv zelf (nek)kussentjes of fleecedekentjes mee of krijg je dat in het vliegtuig? Een verschoning en toilettas lijkt me sowieso handig evenals medicatie, boek, lectuur ofzo. Waar denk ik allemaal niet aan, wat ik wel zou moeten meenemen? En voordat ik alles meesleep, wat hoef ik niet mee te nemen? Kunnen telefoons opgeladen worden in vliegtuig? Met wereldreisstekker?

Anna G.

Anna G.

25-06-2016 om 15:59

meenemen

Ipad, ereader, in ear oordopjes, iets te snacken..

Je krijgt een dekentje. De meeste hoofdsteunen hebben tegenwoordig een deel dat je kan ombuigen dat de functie van een nekkussentje overneemt. Misschien vindt jij zo'n nekkussentje wel prettiger. Op flightguru.com kan je checken met welk vliegtuig je gaat en of je bijv een eigen schermpje hebt met films e.d. Ook kan je daar checken of economy over opladers beschikt, meestal niet maar sommige nieuwere toestellen wel.

Beertje37

Beertje37

25-06-2016 om 16:06

Schoon ondergoed

Ik neem ook altijd wat schoon ondergoed en schone kleren voor de kinderen mee. Bagage komt ook wel eens niet aan....Snacken is handig omdat het eten meestal niet zo lekker is. Tip als je KLM vliegt: bestel een alacarte maaltijd, die zijn wel lekker. Verder inderdaad iPad, ereader, tandenborstel, tandpasta, snoep. Dikke sokken vind ik ook fijn om bij me te hebben.

Silone

Silone

25-06-2016 om 16:09 Topicstarter

briljant Anna!

Ik kan nu in ieder geval alvast zien dat we een schermpje voor ons zelf hebben met video on demand en een uitgebreide CD-playlist.

Anna G.

Anna G.

25-06-2016 om 16:35

KLM

Reis je met KLM? Dan heb je NL ondertiteling, me buitenlandse maatschappijen niet. Dat hoeft voor jezelf nog niet zo'n probleem te zijn, maar voor kinderen is het wel prettig als de films in het Nederlands zijn nagesynchroniseerd. Anders wat films op de ipad laden.

Er zitten trouwens ook tv series, documentaires en spelletjes op. Je kunt vaak ook tegen elkaar spelen.

Die a la carte maaltijd van KLM (zie Beertje) is idd een aanrader. Erg uitgebreid en lekker.

Verder hebben veel toestellen een watertappunt waar je gewoon water mag tappen.

Heb je je stoel al gereserveerd? Ook fijn om een goede plek te hebben.

Je krijgt wel een hoofdtelefoon, maar dat is niet zo'n goede en die sluit niet goed af voor lawaai van het vliegtuig, vandaar dan in ears of een koptelefoon met norse reduction wel prettig zijn.

Silone

Silone

25-06-2016 om 16:46 Topicstarter

Anna

Dank weer voor het meedenken. Fijn toch zo'n forum. We gaan inderdaad met de kinderen (en één aanhang), maar die beheersen de Engelse taal allemaal prima en zijn op één na allemaal volwassen. Stoelen reserveren zou dat al kunnen of krijg je daar bericht van? We vertrekken over ruim 3 weken.

Silone

Silone

25-06-2016 om 16:48 Topicstarter

o ja

geen KLM, maar Etihad airways

Silone

Neem een zakdoek mee, ik word altijd snipverkouden van de airco. Etihad schijnt heel goed te zijn. Wij vlogen vorig jaar met Emirates en werden helemaal volgepropt met (lekker) eten, ik weet niet hoe dat bij Etihad is. Doe losse kleren aan zodat je een beetje kan opkrullen om te slapen, een spijkerbroek is niet zo fijn. En een vest want het is best koud in zo'n vliegtuig.

Taruh

Taruh

25-06-2016 om 19:32

Dikke sokken

ze zijn al eerder genoemd, veel fijner dan de hele tijd je schoenen aan houden.

Ondergoed en kleding neem ik niet mee in het vliegtuig. Dat doe ik wel op de hotelkamer en als het niet aankomt is dat snel genoeg geregeld.

Wel meng ik alle bagage over de verschillende koffers/tassen zodat als er 1 tas weg is niet alles van 1 persoon mist.

Anna G.

Anna G.

25-06-2016 om 20:36

Silone

Ja hoor je kunt met je boekingscode als vanaf moment van boeken inloggen op de site van Etihad. Daar kan je kijken welke stoelen voor jullie gereserveerd zijn en daar kan je die wijzigen. Als de vlucht nog niet volledig vol is geboekt.

Eigenlijk ben je al een beetje laat, ik doe het gelijk na de boeking. Je kan daar ook aanvullende gegevens invoeren en evt een speciale maaltijd boeken.

Ik vind het ook altijd fijn om schoenen aan te doen die makkelijk uit en aan kunnen. Uit tijdens de vlucht, maar alleen even aan om naar de wc te gaan. Dikke sokken heb ik nooit nodig gehad.

Silone

Silone

25-06-2016 om 21:08 Topicstarter

hmm

Om een stoel te reserveren moet je eerst inchecken, dat kan pas vanaf 39 uur voor vertrek. Dat is dus niet gebruikelijk, of begrijp ik het verkeerd?
Onder het kopje: seats staat: check-in required
Als ik vervolgens bij inchecken kijk, kan dat pas vanaf 39 uur te voren.

Anna G.

Anna G.

25-06-2016 om 21:24

kan zijn

Ik heb geen ervaring met Etihad (schijnt wel goed te zijn) maar wel met andere maatschappijen. Wellicht is het bij Etihad inderdaad zo dat dat pas kan na het inchecken, meestal kan het bij de boeking of erna.

Kijk je wel bij Manage my booking? Wordt de vlucht ook daadwerkelijk uitgevoerd door Etihad of is het een code share flight, oftewel wordt de vlucht door een andere maatschappij uitgevoerd?

Hier wat info gekopieerd van een reisbureau website:

Stoelreserveringen

De definieve toekenning van een stoelnummer gebeurt bij de meeste maatschappijen pas op het moment van (online) incheck. Heeft u speciale wensen, dan adviseren wij u de stoelen via de site van de maatschappij te reserveren (zie hieronder), u hoeft hiervoor niet te wachten tot de (online) incheck; in veel gevallen kan dit al na ontvangst van het e-ticket. Mocht dit niet lukken dan heeft het zin om extra vroeg in te checken of voor vertrek contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Dit geldt met name als u reist met een baby, als u lang bent, een medische verklaring heeft of afhankelijk bent van speciaal rolstoelvervoer.

Het is tegenwoordig steeds vaker mogelijk om via de website van de grotere luchtvaartmaatschappij stoelnummers te reserveren. Wij adviseren u om van deze mogelijkheid gebruik te maken. De termijn verschilt per maatschappij: in sommige gevallen is dat al mogelijk op het moment dat het ticket is uitgegeven. U hoeft dus niet te wachten tot de (online) incheck. Soms moet er worden betaald om een stoelvoorkeur door te geven. In alle gevallen blijven de stoelnummers onder voorbehoud van wijzigingen en wordt bij de (online) incheck of de incheck op het vliegveld de definitieve indeling gemaakt. Via de site is maar een gedeelte van de beschikbare stoelen op deze manier in te boeken, pas bij de incheck op het vliegveld komt de volledige capaciteit vrij; mocht u op de site van de maatschappij dus geen stoelen meer kunnen inboeken, dan wil dat niet zeggen dat er geen stoelen meer beschikbaar zijn. In dit geval adviseren wij u om op tijd in te checken.

Het is ook steeds vaker mogelijk om via de website (via 'manage my booking') van de maatschappij stoelen bij de nooduitgang of in een comfort-klasse te reserveren tegen een extra vergoeding. Hiervoor is in veel gevallen een creditcard noodzakelijk om de betaling te verrichten.

Het boeken van stoelnummers doet u dus door te gaan naar "Manage My Booking" van de maatschappij waarmee u vliegt. Deze link kunt u vinden door in Google te zoeken naar de naam van de maatschappij, gevolgd door "manage my booking", dus bijv: "Iberia manage my booking". U heeft vervolgens een van de achternamen (zonder spaties invullen) en het reserveringsnummer, de boekingscode of het PNR nodig, dit is een combinatie van 6 cijfers en letters, welke is terug te vinden op het e-ticket bij "airline ref" of "booking ref". Let op; er staan soms 2 reserveringsnummers op het e-ticket waarbij er één van luchtvaartmaatschappij en één van ons reserveringsysteem is. Uiteraard heeft u de eerste nodig bij het inloggen op de site van de luchtvaartmaatschappij. Mocht het niet lukken, probeer het dan met beide nummers en let erop dat een 0 de letter o kan zijn of het cijfer nul. Het beste is om het nummer te knippen en plakken om dit probleem te ondervangen. Verder mogen er geen spaties of leestekens worden gebruikt in de achternaam; van der Keulen moet worden ingevuld als vanderkeulen en van 't Hek vanthek.

Mocht het niet lukken om op bovenstaande wijze in te checken dan is een veel voorkomende reden dat de vlucht wordt uitgevoerd door een andere maatschappij. Op uw e-ticket is te zien met welke maatschappij u vliegt, dit is terug te vinden onder de term "operated by". Ga in dat geval naar de site van de desbetreffende maatschappij en probeer het daar opnieuw. Mocht dit ook niet lukken dan kan er alleen bij de incheck een stoelreservering worden gemaakt. In veel gevallen zal het reserveringssysteem echter al een stoel hebben toegewezen. Als u met meerdere personen reist, dan houdt het systeem er rekening mee dat u bij elkaar komt te zitten.

Anna G.

Anna G.

25-06-2016 om 21:27

Etihad

Bij Etihad heet het Mijn reservering beheren.

Anders kan je ook even bellen, met het flightguru plattegrondje voor je. Misschien heb je wel prima stoelen. Ze helpen je graag.

Lente

Lente

25-06-2016 om 22:15

Ook een sjaal

Ik haat de airco of de koude luchtstromen. Daarom neem ik zelfs bij korte vluchten een luchtige sjaal mee. Wel een lange zodat ik de sjaal naar behoefte dikker kan maken. Dat scheelt mij weer een verkoudheid.

Mams

Mams

26-06-2016 om 07:57

Klein linnen tasje....

Wij hebben een aantal keren lange intercontinentale vluchten gemaakt en nemen altijd een klein linnen tasje mee in de handbagage. Tijdens de vlucht pakken we 1x de grote tas met handbagage en doen dan de dingen die we graag bij de hand hebben (e-reader of ipad, snoepjes, oordopjes, tijdschrift) in het linnen tasje. Dat hangen we vervolgens aan de stoel voor ons en dan hoef je niet telkens je grote tas met handbagage uit het bagagevak te halen als je even een snoepje wilt, ofzo. Werkt ideaal vind ik...

Christel

Christel

27-06-2016 om 17:33

Speciale stoelen

regel je al bij het boeken, maar daar betaal je ook voor. Mijn langer dan 2 meter zoon is vorige week naar Australië vertrokken. Bij hem kostte een stoel met extra ruimte 70 euro extra. Dat had hij er niet voor over. Hij kon 30 uur van te voren inchecken. Zowel tijdens de vlucht naar Abu Dhabi, als de vlucht naar Sidney had hij beide stoelen naast zich vrij, ruimte zat dus. Achteraf is hij blij dat hij daar geen 70 euro aan uitgegeven heeft.

Zijn handbagage bestond uit telefoon,tandenborstel, tandpasta, deo (kleintje bij de Lidl gehaald), gameboy, leeg flesje en paar dunne boekjes uit de kringloop. Hij reisde alleen en heeft zich prima vermaakt onderweg.

Silone

Silone

27-06-2016 om 20:09 Topicstarter

gut Christel

Wat een end weg joh. Gaat je zoon backpacken?

Lynna

Lynna

28-06-2016 om 08:19

Hier

Mijn kinderen gaan ook allebei naar Australie, de een de dag na de ander. Een gaat er werken en de ander op vakantie. Dus ik lees graag mee met jullie tips!

Christel

Christel

28-06-2016 om 09:02

Silone

Zoon is naar een vriendin die daar een jaar woont. Ze maken een rondreis van 3,5 week en dan komt hij terug. Zij blijft daar nog een half jaar.

Hij was zo nerveus, had ooit een keer gevlogen toen hij 9 was maar dat is ook al weer 10 jaar geleden. Nu hij eenmaal daar is vind ik het best, maar ik vond vooral de reis maar niks. Ik heb al die tijd het nieuws met argusogen in de gaten gehouden.

Ik krijg steeds appjes hoe mooi het is en dat ontroert me dan (emotionele muts). Oog voor "mooi" had hij nooit zo en nu ziet hij de pracht van dingen in. Hij heeft walvissen gezien en maakt foto's van kleine, mooie kreekjes. Dat is natuurlijk een voordeel van tegenwoordig, het contact is zo makkelijk. Volgens mij heeft hij een internetbundel daar gekocht en hoeft hij dus niet te wachten tot hij gratis wifi tegenkomt.

Silone

Silone

28-06-2016 om 09:37 Topicstarter

Christel en Lynna

Het is inderdaad wel een heul end weg hoor. Wel fijn dat ze de mogelijkheden pakken die er zijn. Ik vond zelf een werkweek naar Berlijn al heel wat, was nog nooit de grens verder dan 30 km over geweest. Nu zit zoon met vriendin een paar dagen in Parijs, goedkope kaartjes gescoord voor de thalys en gaan!
Ik ben zelf eigenlijk helemaal niet bang om te vliegen terwijl echtgenoot die letterlijk wekelijks vliegt altijd precies de meest veilige stoelen uitkiest.

Dees

Dees

28-06-2016 om 14:51

reactie

Een veel te late reactie maar toch .
Naast de verschoning en entertainment.

Kleed je in laagjes, wij hebben altijd een vest, overhemd/blouse en tshirt uit, heb je het warm dan trek je iets uit heb je het koud dan trek je iets erbij aan.

Makkelijke sokken en geen riem om, vooral bij de controles is dat handig zeker als je ook een tussenstop maakt.

Amusement heb je al voor gezorgd, maar hygiëne is ook fijn, ik neem altijd een borstel, deostick en tandenborstel met reistube tandpasta mee. Ook is een flesje (die je vlak voor vertrek met water vult) handig, eventueel met een klein flesje siroop of van die druppels.

Vergeet de medicijnen niet, naast je dagelijkse medicatie is medicatie bij overgeven, hoofdpijn wel fijn.

Qua snacks hartig en zoet in onze geval vaak iets van drop en pinda's / Pringles, droge crackers en perpermunt oid.

Je gegevens

Het is ook handig om al je gegevens in de mail te zetten. Paspoort, bankpasjes, ziekenfonds, tickets, overige verzekeringen. Met noodtelefoonnummer voor snel blokkeren. Eventueel ook gegevens van verzekerde smartphone, laptop of fototoestel.
Vroeger maakten we kopieën die we bij mijn ouders lieten en verspreiden over handbagage en koffers.

Christel

Christel

28-06-2016 om 20:35

O.T.

Vanuit Australië kreeg ik bericht dat zoon zijn propedeuse gehaald heeft!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.