Getest! De meest hippe en kidsproof slaapbank, die ligt als een boxspring (en met kortingscode!)
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Kampeerspullen aanschaffen: wat!

Dag allemaal
Ik ga een week kamperen met zoon in Frankrijk. En ik vraag me af wat ik wel of niet meeneem/aanschaf. Ik hou van licht en makkelijk kamperen, ben niet iemand die een auto vol dingen sleurt "voor het geval dat". Heb ooit een relatie zien stranden op het meenemen van de melkopschuimer voor een vier-daagse kampingtrip
Ik heb een tweedehandsje igloo tent voor 3 personen, met voortent en vaste kuipzeil. Verder heb ik al goede slaapzakken en zelfoplaasbare matrassen. Twee goede kampingstoelen (paraplumodel met goede rugleuning en armleuningen). Maar de rest moet nog komen. Ik kook niet veel op vakantie. 1 of 2 pitten? Speciale kampingpotten of gewoon een pan can huis mee? Koffie MOET ik hebben in de ochtend... Dus koffiepot...
Wie denkt mee?
Sini

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2016 om 09:17

Hangt er vanaf

Natuurlijk kun je ook op een gewone pan koken op de camping. Voordeel van campingpannetjes is dat ze in elkaar passen en licht zijn, dus handiger met inpakken.
Voor koffie kun je water opwarmen in een pannetje, en dan zo'n plastic koffiefilterhouder gebruiken op een koffiebeker of thermosfles, en daar steeds wat heet water opgieten. Maar je kan ook oploskoffie drinken.
En voor alleen koffie heb je aan 1 kookpit genoeg. Voor sla met rijst ook. En voor brood met een gebakken ei of soep. En rijst of pasta met een snelle saus gaat ook prima op 1 pit. Eerst de rijst/pasta klaarmaken, wat vroeger dan normaal van het vuur halen, maar in het hete water laten zitten. Je kan je slaapzak gebruiken voor de hooikistmethode. En dan je saus klaarmaken. Als die een half uur moet pruttelen is het met pasta minder handig, maar als je snelle saus uit een pot hebt is die natuurlijk in een paar minuten klaar.

Een tafel is ook wel handig.

Noet

Noet

31-05-2016 om 09:25

alles kan op 1 pit

je moet alleen handig gebruik maken van je slaapzakken.
Ik heb al jaren een 2 pitter en elk jaar denk ik aan het eind van de vakantie: ik heb er maar 1 gebruikt.

thermosfles is handig om je koffie / water warm te houden.

Waar ik niet zonder kan zijn vuilniszakken om mijn krat met etenswaren op te zetten. (we hebben geen grondzeil in de voortent)

I zou wel campingpannetjes kopen, in elkaar stapelbaar en vaak multifunctioneel. Een opvouwbare watertank is ook wel fijn, scheelt steeds heen en weer lopen. (ik ben lui)

Paddington

Paddington

31-05-2016 om 09:32

Gereedschap

vergeet dat niet, dus i.i.g. een hamer en een tang. Een schaar een blikopener.
Een lamp, ook erg belangrijk. Als je thuis op gas kookt, kun je ervoor kiezen een pan of pannen van huis meenemen. Wij vinden onze Cadac Skottelbraai erg handig. Daar doen wat heel veel mee. Ik heb er dan 1 pit bij voor het koken van spullen die gekookt moeten worden, de rest gaat in de skottelbraai. Daarnaast zijn er ook behoorlijk wat lekker 1-pans gerechten, die prima op de skottelbraai gemaakt kunnen worden.

Sta ook stil bij regen, dus wellicht een paraplu en waterdichte schoenen, of juist slippers die tegen nattigheid kunnen. Een paar lege plastic tassen (voor het douchen). Een touwtje om een waslijntje te maken voor het drogen van je handdoek.

Verder hangt het er natuurlijk vanaf hoe luxe je wilt. Vind je twee bordjes genoeg, of is 4 toch wel net even handiger. Een bak voor het ongedierte vrij opbergen van voedsel is ook altijd wel erg prettig.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

31-05-2016 om 09:34

Kamperen

http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/kamperen/168594-kamperen-in-noorwegen.html

Weliswaar voor Noorwegen, maar lees dan maar Frankrijk voor.
Er staat volgens mij genoeg in om even bij stil te staan.

Magalí

Magalí

31-05-2016 om 09:35

Kunststof borden en bekers

Zie titel. Die breken niet. Let er bij bekers enzo wel op dat de drinkrand mooi is afgerond, ik vind het zelf irritant als daar nog een richeltje op zit. Bestek kun je van thuis meenemen.

een kratje en een paklijst

Je hebt de belangrijkste dingen al bij elkaar en bedacht. De rest is bijzaak!
Wat wij handig vinden is een paklijst: daar kan je van te voren over nadenken, en aanvullen. Als je bijna weg gaat, ga je de spullen verzamelen en afstrepen. Weet je zeker dat je alles wat je had bedacht bij je hebt. En op de computer kun je elke keer dat je weer gaat kamperen de basislijst gebruiken, die je natuurlijk aanvult / aanpast aan de omstandigheden.

De kook- / non-food dingen gaan bij ons in één krat. Past het er niet meer in: jammer. Ook handig om alles bij elkaar te houden op de camping.
Wij nemen bv. 1 kookpan mee (waar we normaal ook in koken thuis) om thee te kunnen zetten, of koffie met zo'n los filter, of pasta koken, en één koekepan voor gebakken ei, vlees of pastasaus. 1 of twee kookpitten: dat is een persoonlijke keus. Wij hebben een tweepitskookstel, ook omdat dat steviger staat dan zo'n eenpitter. Verder voor iedereen één bord, en eentje extra om bv. sla / tomaat op te leggen. Ook 2 echte glazen voor de wijn (drinkt echt niet lekker uit plastic / metaal).

En ja, ook wij hebben elk jaar weer dat we iets niet bij ons hebben en missen, en dat komt dan op de lijst voor de keer erna. Maar meestal is dat geen ramp. En er gaan ook dingen van de lijst af gelukkig!

Fijne vakantie!

o ja, die hamer!

Neem vooral een klauwhamer mee. Dus niet zo'n rubberen. Als je een rotsachtige bodem hebt, krijg je je haringen er niet in. En bij weggaan is een klauwhamer veel handiger om de haringen er weer uit te krijgen

Hortensia

Hortensia

31-05-2016 om 09:43

Even snel

Koffie? Fluitketel nodig Neem suiker en melk mee voorverpakt in zakjes of kuipjes.

Gaslamp, zaklampen, batterijen. Bij Xenos heb je van die kleine ledlampjes voor ca. 1,50, daar heb ik er meerdere van, ook in mijn handtas. Altijd handig.

KLeine barbecue, zo'n hibachi of zo? Ik heb in Bretagne meegemaakt dat men wat keien in een kringetje legde, houtskool erin, rooster erop, elke dag om 12 uur ging de brand er in en men at de hele dag van die BBQ. Tussen de middag bakte men er een ei op (met een pannetje), later ging het vlees voor de avond er op. Voor een BBQ-junkie als ik was dat de hemel!

Opvouwkratjes. Houden de boel droog bij wateroverlast, kun je als kastjes gebruiken tijdens het kamperen. En een afwasteiltje.

Pannetjes: gewoon van huis meenemen, en dan de kleinste.
Servies: plastic.

Verder: check je tentstokken, haringen, hamer, scheerlijnen!

Stuk plastic voor onder je tent,ook als je een vast grondzeil hebt.

En voor de zekerheid een waterdichte tas of goede sealbag voor belangrijke papieren, medicatie en zo.

EHBOsetje

Pleisters, gaasjes, plakpleister, schaar, jodium, tekenpincet.
Eigen medicatie en antihistaminica. Koeltas met element. Of diepvries in een krant gebruiken om te koelen tot je het s' avonds gebruikt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-05-2016 om 10:04

niet te veel

Je gaat maar een weekje, en je wil niet iedere dag koken. Ga dan vooral niet teveel aanschaffen. Er is maar weinig dat je écht nodig hebt. Een 1-pits brandertje is genoeg voor 2 personen, zeker voor die paar dagen dat je maar gaat koken. Maar ik zou in jouw geval gewoon even rondvragen van wie je zo'n ding kunt lenen. Misschien wordt het dan toch een 2-pits. Een pannenset zou ik zeker niet kopen voor die paar dagen. Neem gewoon wat uit de keuken mee (of leen het van iemand).
Een lamp/zaklamp is inderdaad wel handig. Hoeft ook allemaal niet groot en duur voor dat ene weekje. De avonden zijn lang, je hebt je lampje vooral nodig als je nog wat wilt lezen 's avonds en als je naar bed gaat. Voor het lezen heb je aan een paar waxinelichtjes vaak ook wel genoeg.
Veel andere dingen die ik langs zie komen in deze draad zijn wellicht handig, maar niet noodzakelijk. Aan jou de keuze hoeveel je mee wilt/kan sjouwen. (ik heb bijvoorbeeld nog nooit een tafel, gaslamp of bbq meegenomen).

Triva

Triva

31-05-2016 om 10:11

tip

Nu bij de LIDL veel campingspullen waaronder een pannenset voor tien euro.

Mokapotje

In onze kampeerinventaris zit een mokapotje. Lekkere koffie, praktischer dan aanmodderen met een filters en heel snel klaar. Bij een weekje weg zou ik het houden bij een eenpitter en 1 pan om af en toe een blik of te warmen - die linzen met worstjes vallen hier goed in de smaak - en verder veel salades en stokbrood eten.

caton

caton

31-05-2016 om 10:41

als je toch met de auto gaat

zou ik wel een tafeltje meenemen. Maar je zou natuurlijk ook een krat om kunnen keren en dat als tafeltje gebruiken. Als je thuis alleen pannen hebt met een dikke bodem, hou er dan rekening mee dat het veel langer duurt voor iets kookt. Dan is een camping pannenset toch handiger. Goed afsluitbare bakjes voor koffie/thee/suiker/kruiden vind ik prettig, ook tegen ongedierte. Waar ik niet zonder kan is doucheslippers. Ik heb ook altijd een klein gastendoekje waar ik op sta als ik me afdroog na het douchen. Vind ik prettiger dan op de natte (en soms vieze) vloer. Onbreekbaar servies kan je van een duur merk kopen, maar het spul van de Action, Zeeman, Wibra of Xenos voldoet ook prima.
Ik vind het gewoon jammer dat alles onbreekbaar is, hoef ik nooit eens wat nieuws te kopen .

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2016 om 10:52

Caton

M'n dure mepal-servies is toch langzaam in stukken aan het breken hoor. Dus nu hebben we vorig jaar van dat leuke bamboespul bij de Xenos gekocht. Leuke kleurtjes. (En komen ze bij de xenos met hetzelfde servies maar dan een heel leuk motiefje erop. Zucht...)

40er

40er

31-05-2016 om 11:36

tent

Zit er alles bij, bij de tent? Campingburen hadden nml een keer een deel van de (hagelnieuwe) tent niet mee, niet handig.

Neem je elektra op de camping? Informeer dan even naar een euro-stekker. Verlengsnoer.

1 pits zou ik genoeg aan hebben, pannetjes van huis mee. Steelpannetje wil ook voor het koffie water (zelf heb ik een camping waterkoker)

Camping servies is heel handig, persoonlijk drink ik mijn thee liever uit een beker/glas, dus die neem ik altijd mee.

Lucifers en een paar waxinelichtjes.

Juno

Juno

31-05-2016 om 12:44

Minder

Neem vooral niet te veel mee. Wat ik handig vind is een shopper voor het douchen: ik mik alles erin, hobbel naar de douche waar het altijd nat is en waar te weinig haakjes zijn en kom er fris en aangekleed weer uit.
Mijn basislijst zou zijn:

Tent
Haringen die geschikt zijn voor het gebied waar je heen gaat
Grondzeil
Waslijn
Eenpitter
Twee pannetjes
Broodmes, groentemesje, 1x bestek p.p.
Mokkapotje
Snijplank
1 bord pp
1 beker pp
Shopper
Wil ik het iets luxer dan ook stoeltjes: kleine als ik met de kleine tent weg ga, gewone grote als ik langer op een plek blijf. Tafel is fijn maar niet echt nodig. Ik heb een heel klein opklaptafeltje waar de lage stoeltjes aankunnen.
Ik krijg mijn tekst nu even niet verplaatst, maar onderstaande hoort nog bij basis. Je kan het zo luxe maken als je wil, hangt af van wat je wil, hoe je bent, hoe de camping is en hoeveel je wil investeren. Je bent nooit ver van de bewoonde wereld, ik zou eerder mijn pinpas meenemen dan allerlei etenswaren maar goed dat is zoals ik het doe.

Als er electra is een campingsnoer + stekkerblok
Lucifers of aansteker
EHBO-doos
Blusdeken
Zaklamp
Matje, slaapzak
Afwassponsje

Kinne

Kinne

31-05-2016 om 12:44

Koeltas en vouwkrat

Een koeltas met vouwkrat dus. Dit vinden wij ideaal voor het opbergen van levensmiddelen zoals de hagelslag, zakje snoep, rijst, koffie, suiker en dergelijke. Beschermd goed tegen ongedierte.

Ook hebben wij altijd een ronde washanger mee. Dat is een rond plastic ding met wasknijpers eraan. Heel handig voor zwemspullen,wandelsokken en ander klein spul.

Ook hebben wij altijd postelastieken mee en een paar oude lappen (hydrofielluiers).

Paddington

Paddington

31-05-2016 om 13:06

@Kinne

Even voor mijn nieuwsgierigheid: wat doen jullie met die postelastieken en oude lappen/hydrofielluiers?

margaretha

margaretha

31-05-2016 om 13:35

ipv de haringen

die bij de tent horen gebruiken wij altijd rots-haringen. Buigen minder snel om (wel opletten dat je de dwarsstukjes er niet af mept) en idd een gewone klauwhamer (geeft bij harde grond net iets meer kracht en stukken handiger om ze er weer uit te halen). Campingpannetjes zijn stapelbaar, kleine pannetje onderop en een groter pannetje gebruiken als deksel waardoor de inhoud daarvan nog wat na-kookt.

Juno

Juno

31-05-2016 om 13:42

Margaretha

In de duinen heb je niets aan rotsharingen.

Kinne

Kinne

31-05-2016 om 13:50

@paddington

Man wil die dingen altijd graag mee.

Postelstieken voor het dichtdinden van van open levensmiddelen ( pak suiker bv)
Of als iets losraakt gauw stevig vastmaken.

Oude lapen voor vieze klusjes ( doek kan dan makkelijk weg als hij heel vies is, of zoals bij laatste vakantie om enkel kind koelen, lap nat maken. Vroeger gebruikten we ze ook voor de ramen als kind lag te slapen of om ergens buiten gauw schaduw plekje te maken met stok en stieken.

Kortweg gezegd voor van alles en nog wat.

Paddington

Paddington

31-05-2016 om 14:05

Ok, ik snap hem

ik dacht dat er iets gedaan werd met de combinatie van die twee

Ik heb daarvoor altijd 'oude' vaatdoeken, die door het vele wassen bijna op zijn. Elastieken hoort ook bij onze standaard uitrusting. Net als een rol met zakjes en knijpers.

margaretha

margaretha

31-05-2016 om 15:36

re juno

klopt, maar daar heb ik nog nooit gekampeerd en wel veel waar de bodem redelijk hard tot zeer hard was. In de duinen zou ik van de brede met sleuf willen gebruiken, ook daar liever niet de meegeleverde haringen, dat zijn vaak maar slappe korte dingen (kan ook aan te goedkope tentjes liggen)

Tine Winkel

Tine Winkel

31-05-2016 om 16:24

duct tape

nemen wij ook bijna altijd mee, valt voor veel reparaties te gebruiken.
Voor het dichtmaken van open levensmiddelverpakkingen zijn knijpers ook vaak handig.
Een dichte bak voor het ongediertevrij (en egelveilig) opbergen van etenswaren.
Oude lappen nemen wij niet speciaal mee. Vaak nemen we op vakantie ook oude kleding mee, dan wordt de vakantie de laatste keer dat ze gedragen worden. Daarna worden ze eventueel nog gebruikt voor heel vieze klusjes (bv. het schoonmaken van de onderkant van de tent o.i.d.) en daarna weggegooid.
Daarnaast nemen wij vaak van die kleine opstapkrukjes mee, multifunctioneel, want ook te gebruiken als extra stoel, voetensteun, tafel, om spullen vandegrondaf te kunnen plaatsen bij hevige regenval etc.

Juno

Juno

31-05-2016 om 19:17

Margaretha ot

De haringen die je bij een tent krijgt zijn inderdaad van belabberde kwaliteit, net als lichtgewicht haringen. Voor de duinen heb je gigantische houten haringen nodig van zo'n 30 cm lang en 5 cm breed.
Ik zie hier overigens dingen langskomen waar ik nooit aan gedacht zou hebben en ik kampeer toch al een tijdje. Het begint overigens al wel te kriebelen nu, moet alles nog regelen.

Lente

Lente

31-05-2016 om 20:02

Hier andere haringen voor in de duinen

Hele lange metalen haringen met een grote ronde kop.
30 cm zou zomaar kunnen kloppen. Breed zijn ze alleen aan de kop.
Ooit aangeschaft in een duinengebied in Frankrijk. Houten haringen hadden ze niet

Sinilind

Sinilind

01-06-2016 om 23:25 Topicstarter

Geweldig

Zo veel tips!!!! Heerlijke draad dit! En die bbq/1 pitter is heel erg leuk!!!

Lente

Lente

02-06-2016 om 09:00

Er zijn meer merken die zoiets hebben

zoals Campinggas.
Wij nemen ook een hoge glazen deksel mee om erop te zetten.
Gegrilde kip uit de winkel kun je zo makkelijk opwarmen. Of om vlees/groenten wat langzamer te laten garen op de bbq zonder dat het uitdroogt.
En die deksel past ook weer op de wok.

Lusithania

Lusithania

02-06-2016 om 12:07

Lente

Zo eentje is inderdaad erg handig. Wij hebben de Cadac Outdoorchef en deze draai je gelijk op een Campingaz 904 of 907.
Verder heb ik een siliconen spatscherm wat ik als deksel gebruik maar ook om iets op te leggen als de borden op zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.