Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Monique D*

Monique D*

06-08-2013 om 14:51

Je gaat op vakantie.. hoe laat je het huis achter?

Ik ben benieuwd hoe iedereen het huis achterlaat als men op vakantie gaat. Vooral als er verder geen toezicht op het huis is (buren, familie, etc.).
Ik denk aan:
alle stekkers uit de stopcontacten, behalve die van de koelkast;
flesjes met water naast de planten. Vanuit het flesje loopt een draadje wol die naar de aarde in de pot van de plant gaat, zodat de plant toch water komt?
waakvlam van geiser uit (als je een geiser hebt);
alarm aan.
Waar wordt er nog meer aan gedacht?


Tijgeroog

Tijgeroog

06-08-2013 om 16:47

Euh...

Ik maak de vuilnisbakken leeg, probeer om het een klein beetje opgeruimd te hebben en hopelijk heb ik er aan gedacht om de voordeur op slot te doen. Dat is het wel.

liora

liora

06-08-2013 om 17:03

Hier

Vuilnis leeg, bederfelijke waren uit de ijskast, gas dicht. Ik laat de geiser aan en heb geen planten.
Alle ramen dicht, deur op slot en op penslot en dat is het.

liora

liora

06-08-2013 om 17:04

Oh nee

Ik doe ook nog hier en daar een rolgordijntje half dicht, om inbrekers te verwarren...

Vic

Vic

06-08-2013 om 21:40

Ook

Vuilnisbak leeg, vaatwasser leeg of compleet afgespoelde vaat erin, fruit uit de fruitschaal en deur op slot. Planten heb ik niet en de katten gaan naar een pension.
Dit jaar twijfel ik of ik voor vertrek nog het huis met vlooienspul moet inspuiten. De katten zijn wel gedruppeld, maar ik durf het risico op een vlooienexplosie niet te nemen.

Yaron

Yaron

06-08-2013 om 22:51

Hier

Wel toezicht en buurvrouw met sleutel voor de post en de planten, maar ik stofzuig altijd vlak voor we weggaan, er liggen hier altijd wel kruimels en daardoor komen er nogal eens mieren. Verder laatste afwas in de vaatwasser en die aan, buurvrouw doet hem uit. Tuin opruimen, woonkamer en keuken opgeruimd, stekker tv eruit en buitenlicht op sensor aan.

Anke

Anke

07-08-2013 om 00:42

Hier...

Hier altijd wel een backup (vuilnis aan straat, post). Planten doet de hulp, die vaak ook een grote schoonmaakonde doet in onze vakantie. Ik maak altijd de koelkast schoon voordat ik wegga, probeer was weg te werken en verschoon alle bedden op de eennalaatste dag voor vertrek en zorg dat alle rekeningen zijn betaald. Tuin ruim ik niet meer op dan normaal, in de woonkamer laat ik bewust wat tijdschriften, speelgoed, kopjes slingeren (zodat het er wat bewoonder uitziet).

Stekkers laat ik gewoon zitten, gas sluit ik ook niet af. Ik doe alle ramen en deuren dicht, extra check, boven de gordijnen half dicht. Alarm erop, deur dicht en gaan.

Hier

hier eet ik voor ik op vakantie ga meestal de vriezer leeg, en ontdooi die de dag voor we weg gaan. Heb 1 keer mee gemaakt dat in de vakantie de stoppen waren doorgeslagen en dat wil ik niet nog een keer mee maken. De koelkast schoon en alle verse spullen er uit.

in de slaapkamers de bedden verschonen 1 dag van te voren net als Anke, en hier en daar een tijdschakelaar zodat zo nu en dan 's avonds een lampje aan gaat.

ik haal in het hele huis alle stekkers er uit, vanwege mogelijke blikseminslag. alleen daar waar die tijdschakelaars zijn niet uiteraard. de gordijnen doe ik dicht. overdag ziet dat er minder uit maar ik heb ze ook wel eens dicht aan de voorkant om de zon tegen te houden als het heel warm is. 's avonds ziet het er beter uit en ze kunnen dan sowieso niet meer naar binnen kijken.

vuilnisbak leeg, afwasmachine leeg, gootsteen schoon. en dan lekker weg.

Hier

eerst zorg ik dat het hele huis van top tot teen schoon is. Kattenbak is schoon, bedden zijn verschoond voordat we weggaan en ik zorg dat wat dagelijks gebruik wordt...leeg is. Dus koelkast, vaatwasser, container, prullenbakken en alles wat kan bederven weg is. Koelkast wordt op vakantiestand gezet, wc kraan, vaatwasser kraan en wasmachine worden uitgezet, stekkers overal uit.
Ook de voorkant en achterkant wordt schoon en leeg gemaakt (speelgoed in de schuur) En vragen we de buren voor de planten te zorgen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-08-2013 om 09:27

Hier

gaan wel de stekkers uit de stopcontacten, mijn man is daar nogal neurotisch in. Ik ruim echt niet speciaal op. Mijn aanrecht is altijd een rommeltje en dat is het ook als wij weg zijn. En speelgoed slingert hier ook altijd.
Ik trek dus eigenlijk gewoon de deur achter me dicht, honden naar het pension, buuf heeft een sleutel voor toestanden en dan hopen we maar dat er niets vervelends gebeurt.

Dendy

Dalarna

Dalarna

07-08-2013 om 10:39

Hele huis schoonmaken en bedden verschonen?

Zonde van mijn energie.

Sinds vorig jaar doen wij vooral moeite om de mieren buiten te houden, dat was vorig jaar namelijk geen prettig thuiskomen en dit jaar hadden we nergens last van. We zijn al 2 maanden bezig met mierenlokdozen etc.

De laatste afwas wordt gespoeld in de machine en laten we met open deur staan, alle stekkers gaan er wel uit behalve van de opneemapparaten omdat er een aantal leuke films kwamen. Er stond hier zelfs nog een pak melk en een aangebroken pak sap in de koelkast.

Zeer opgeruimd

omdat ik het prettig vind om het zo terug te vinden. Koelkast leeg maar niet noodzakelijk ontdooit, planten gaan vaak dood, tenzij mijn dochter eraan denkt om langs te komen, geen huisdier. Tja, ik woon graag opgeruimd.

Sinilind

Knurf

Knurf

07-08-2013 om 12:58

Hier ook alles aan kant

de katten en konijnen blijven thuis, er komt elke dag iemand langs om ze te verzorgen. Maar ondanks dat zij alleen beneden komt, zijn de slaapkamers ook altijd opgeruimd en netjes. Bedden opengeslagen, vloeren gezogen, afwas weg, koelkast leeg en schoon (maar wel aan), wc schoongemaakt. Vind ik prettiger thuiskomen dan wanneer we het achterlaten alsof we moesten vluchten voor de storm

Marie

Marie

07-08-2013 om 15:16

Euh

Hier ook niet zo moeilijk.
Aanrecht leeg, afwasser aan bij vertrek, beneden zuigen, paar lampen op tijdschakelaars (hebben we het hele jaar door) en tv en computers uit.
Meestal nemen we onze eigen dekbedden en kussens mee.
Verder hebben wij nog nooit stekkers ergens uitgehaald of het gas afgesloten (toen wij dat nog hadden).
En de koelkast leegeten? Daar heb ik nooit iets van begrepen. Nu gaan wij meestal ook maar een week weg en zolang blijft margarine echt wel goed hoor (en mayonaise, etc.)

guera

guera

07-08-2013 om 17:31

Spik en span

Maar goed wij hebben vakantie oppassers. Mensen die wij niet echt kennen. Dus ik sop zelfs de keuken kastjes van binnen. En marie wij gaan ruim twee weken dan zorg ik wel dat koelkast leeg gegeten is hoor. Wat dacht je van vleeswaren Franse kaas komkommer etc? Blijft niet goed hoor .....de laatste dag voor vertrek eten we echt ratjetoe bijelkaar haha.
Ennu wel heerlijk thuis komen hoor in zon schoon huis....

Niet te opgeruimd

Deed al nooit, maar onlangs las ik in de krant ook dit advies van de politie. Een te ogeruimd huis lokt inbrekers volgens de politie. Je kan beter wat tijdschriften en glazen laten staan.

Tesah

Tesah

07-08-2013 om 21:20

Hmm mach

Eigenlijk vind je in mijn huis nooit glazen en tijdschriften slingeren, wat zullen de dieven wel niet denken bij mij. Aan de andere kant, ik hou niet van pottekijkers dus onze vitrage rolgordijnen zijn altijd dicht dus er verandert weinig tijdens onze vakantie.

Ik zorg er altijd voor dat alle bedden schoon opgemaakt zijn en dat de wasmand leeg is. Ik ben zelfs een keer zover gegaan om de bende in de auto te zetten en achteruit lopend dweilend het huis uit te gaan
wat me het volgende probleem.opleverde, wat doe ik met de vieze dweil. Volgens mij gingen we toen naar een huisje met wasmachine en heb ik hem meegenomen om te wassen. Actie heb ik niet herhaald.
Schone handdoeken liggen wel klaar. Op vakantie zelf ben ik zeer relaxed, af en toe een handwasje en het oogt weer redelijk schoon, maar als ik thuis kom vind ik het heerlijk om in een schoon bed te kunnen stappen. En dan ga ik me druk maken over de was van drie weken.
en dan word ik weer mijn neurotische zelf en ga ik alles strijken en elke dag stofzuigen en dat soort onzin.
Verder hebben we in de tuin een automatische sproeier op een timer staan en komt er iemand langs voor de post. De binnenplanten hebben we dit jaar ook buiten gezet, ik ben benieuwd. In de keuken alle stekkers eruit, lampen op een timer.

tesah

Vic

Vic

07-08-2013 om 21:58

Niet opgeruimd

Als inbrekers hier naar binnen kijken denken ze 'oh, hier zijn onze collega's al geweest'.

Flink opgeruimd

Ik hou van thuiskomen in een net huis. Wat wij meestal doen :
Ramen op slot
Deuren op slot
Koelkast flink leeg
Huis opgeruimd en gezogen
Bedden en handdoeken schoon
Vaatwasser leeg of aan
Vuilnisbak/prullebakken leeg
Wasmand leeg (zo leeg mogelijk)

Mijn man vind het een beetje onzin om het huis zo net achter te laten maar ik vind het heerlijk thuiskomen.

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2013 om 00:12

Ik vind het ook fijn thuiskomen...

... maar met alle drukte omtrent het pakken komt spik en span er niet van hoor .
Een aantal jaren geleden, toen de kinderen nog klein waren en ons voor de voeten liepen voor vertrek van een kampeervakantie in Nederland (halverwege de dag) weet ik nog wel dat het er uit zag of er een bom was ontploft, dat was niet fijn thuis komen

Primavera

Primavera

08-08-2013 om 12:20

Ik ga voor de ontplofte bom

Man en ik lopen op ons tandvlees om op het werk alles voor elkaar te krijgen zodat we uberhaubt op vakantie KUNNEN gaan.
Vrijdag ochtend regelt hij de laatste dingen op de zaak en breng ik de honden naar het pension en begin te pakken. Als dat klaar is en ik heb de kat kunnen vangen en in zijn reiskooi heb proberen te stoppen, mijn hand heb verbonden, de kat opnieuw heb gevangen en dat beest eindelijk met kooi en al in de auto zit, dan vertrekken we.
We vluchten niet voor de storm, maar we vluchten wel op vakantie. Als we dan heerlijk uitgerust en tevreden weer thuiskomen hebben we een stuk meer energie op de boel op te ruimen en schoon te maken, terwijl van te voren onze accu daar echt te leeg voor is. Die moet echt eerst door de vakantie opgeladen worden.

Maylise

Maylise

08-08-2013 om 12:23

Opgeruimd

Ik laat ons eigenlijk nooit eenzaam en alleen achter. Meestal hebben we wel oppas (met oog op de huisdieren en de tuin) dus dat is vrij relaxed.
Ik zorg ervoor dat de was voor die tijd allemaal is gedaan en dat het redelijk opgeruimd is.
Mochten we we het huis wel leeg achterlaten dan zorg ik daarnaast voor een lege koelkast, stekkers uit het stopcontact bij de apparaten, lege vuilnisbakken en een schone keuken en badkamer.

Conference

Conference

08-08-2013 om 15:03

Goh, dit draadje zet me aan het denken. Ik gooi namelijk ook voordat ik het huis uitstap voor onze vakantie nog een klein beetje schoonmaakmiddel in de wc-pot, maar ik weet eigenlijk niet waarom. Ik heb dat mee gekregen van mijn ouders, die deden dat ook altijd. Ik ga vanavond eerst eens vragen waartoe dat eigenlijk dient.

Monique D*

Monique D*

08-08-2013 om 15:32

Conference

Ik denk dat jouw ouders dit doen om de stank tegen te gaan die ontstaat doordat het water in het gat van de wc te lang stil staat. De wc wordt tijdens de vakantie niet gebruikt. Of het niveau van het water in de pot wordt lager, zodat uit de opening van het riool, wat normaliter onder water is, stank zal komen. Dat water is dus nodig om de stank van dat riool tegen te gaan.
Dit is wel een idee, ik zal dat toepassen voordat ik op vakantie ga. Wel maak ik het toilet schoon voordat ik vertrek. Maar nog schoonmaakmiddel erin laten is wel een goed plan.

Knurf

Knurf

08-08-2013 om 17:17

Primavera

'terwijl van te voren onze accu daar echt te leeg voor is. Die moet echt eerst door de vakantie opgeladen worden.'

Is het wel slim om zo uitgeput op vakantie te gaan? Volgens mij is het veel beter om een of twee dagen later weg te gaan, en dan de dingen beter te kunnen voorbereiden. Zeker als je zelf moet rijden, kun je het toch je gezin en de andere weggebruikers niet aandoen om zo overspannen de weg op te gaan?

Ik snap dat nooit, dat mensen grofweg vanuit hun werk de snelweg op rijden voor een nacht 'flink opschieten'. Los van het gevaar is het ook nog eens helemaal niet leuk. Zo wil je toch niet op vakantie? Wat is er mis met op zondag gaan rijden?

Primavera

Primavera

08-08-2013 om 18:06

Welnee knurf

We zijn niet uitgeput in de zin van fysiek moe, maar moe van het werk. Dat houdt met een eigen zaak namelijk nooit op (ook niet in het weekend) en dit jaar zitten we ook met de organisatie van verhuizing en verbouwing van het bedrijfspand en alle 1001 dingen die daarbij net anders lopen of duurder uit dreigen te vallen dan de planning.
Opruimen is niemands hobby hier. Het is plakkerig vochtig en benauwd weer en twee dagen in deze hitte stressen als voorbereiding van de vakantie is nou niet echt een relax begin. Onze ervaring is dat pakken gladjes verloopt als ik daar gewoon 's ochtends uitgerust twee uur voor uit trek en manlief me daarbij niet voor de voeten loopt. De kinderen doen samen hun eigen koffer en zolang ze hun badkleding maar niet vergeten is het wel goed. Als het huis veilig achter wordt geladen en beesten en boeken ingeladen zijn dan is het wat mij betreft best.
We gaan speciaal een halve dag eerder dicht en zodra we met z'n allen in de auto zitten begint voor ons de vakantie en komt de rust weer. We houden beiden van autorijden en wisselen elkaar af als één van beiden zich moe voelt.

marie

marie

08-08-2013 om 20:39

Huisoppassers wc laten doorspoelen

Tip voor degenen die mensen hebben om de post te hale en de planten doen. Laat diegenen ook zo nu en dan de kranen even laten lopen en de wc's doortrekkem. Op die manier voorkom je "putjelucht" in je huis na thuiskomst.

Wel opgeruimd

Wij ruimen het huis wel op en de dag voor we weggaan verschoon ik het beddengoed omdat ik het prettig vind thuis te komen in een schoon huis. Vanaf de straat kun je de keuken inkijken, daarom lijkt het daar niet al te opgeruimd, wat omgespoelde kopjes op het aanrecht etc. Gordijnen open, luxaflex op driekwart. Boven en beneden branden de lampen s avonds laat een poosje. Binnenplanten die water nodig hebben (de meesten hebben hydrokorrels) breng ik elders onder en de buitenplanten krijgen via een watergeefsysteem s nachts water. Zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact (doe ik sinds we ooit blikseminslag hadden en de tv eraan gegaan is).

nathalie

nathalie

09-08-2013 om 22:01

Die ontplofte bom

ontstaat vanzelf als we met alle kampeerzooi en spullen en kratten met gras en zand en troep weer terugkomen. Ik doe dan ook geen moeite om alles spik en span en opgeruimd achter te laten, daar hebben we geen plezier van als we er toch niet zijn. Als de spullen weer schoongemaakt op zolder liggen dán gaat er een goeie stofzuiger en dweil door.

marjo

marjo

10-08-2013 om 17:31

Hier

de week ervoor overal een soplap overheen, zuigen, dweilen en bedden verschonen en zoveel mogelijk de was wegwerken. Regel is dat je wat je meeneemt aan kleding die laatste week niet meer aantrekt. Ervaring leert dat ze dat anders precies wel doen en als ze inpakken staan te mekkeren dat hun favoriete kleding niet meekan.
Op de dag zelf een scheut schoonmaakmiddel/glorix in de toiletpotten, doucheput, wastafels en gootsteen.
Buren sein ik in, ze haalt de post weg en geeft die 2 zielige planten van me water.
Dieren worden een dag voor vertrek ondergebracht en dan is het wel goed.
Ik doe dat wel verspreid over de week trouwens dus het lijkt misschien meer dan dat het in werkelijkheid voorstelt.

mirakel

mirakel

31-03-2014 om 13:23

water in de put van de toiletpot

Ook ik ben al weken van tevoren bezig met ramen zemen en de tuin onkruit vrijmaken.
De buurt inlichten dan wij weg gaan voor een aantal weken.
Sleutels geven ad de buurvrouw die wij al 30 goed kennen.
Ons vogeltje op een adres brengen waar hij verzorgt wordt.
Natuurlijk alles nog stoffen en zuigen. Of dat noodzakelijk is...wij kamperen en als wij thuiskomen is het weer een boeltje van stof...
Toch de laatste dag vergt best wel veel hersen werk met o.a.
planten uit de vensterbank op de tafel zetten, toch wel bezorgt ben hoe de orchideën (zo mooi)er zullen bijstaan als wij thuis komen en laat deze met wat water achter. Als je deze verwaarloos zijn ze er beter aan toe dan dat ze telkens een plons water krijgen van die er niet veel verstand van heb.
De stekkers bijna overal er uit.
Koelkast leeg maar niet de vriezer en daar let de buurvrouw op...
De buiten kraan bij de voordeur afsluiten.
Ramen goed sluiten.
Luxeflex half naar beneden.
Laat opzettelijk wat rommel slinger als of je thuis bent.
Verlichting op de tijdklok aan sluiten.
Veel azijn in de toilet pot deponeren of anders wel 5 steradent tabletten.
prullen en vuilnis bakken geleegt.
Mijn man rijdt en in de auto rust ik al uit en dan begint onze vakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.