Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

bieb63

bieb63

25-03-2015 om 13:37

Is Texel leuk?

We denken hieraan voor de zomervakantie. Heb natuurlijk me al wat lopen oriënteren, maar toch wat vragen:
- Is De Koog een leuke plaats? We zitten hieraan te denken omdat het vlakbij het strand is. Den Burg is natuurlijk groter, maar dan loop je niet zo even naar het strand. Wel dichtbij genoeg om vanuit De Koog te bezoeken natuurlijk.
- Hoe is de overtocht (midden in de vakantie, op een vrijdag). Moet je erg lang wachten tot je plek hebt (met de auto), of valt dat mee? Je kan niet reserveren, wel kaartjes thuis uitprinten.
- Wat moeten we daar in ieder geval doen/zien (uiteraard fietsen huren en naar Ecomare, wat rondtoeren en dorpjes bekijken). Wat moeten daar verder vooral niet missen?
- Nog andere tips?

Thursday Next

Thursday Next

25-03-2015 om 13:53

nou

Texel is erg leuk maar ik ben er nog nooit in de zomervakantie geweest.
Wil je een huisje of een camping?
De Koog is de meest toeristische plek op Texel, in de zomer (denk ik) erg druk maar wel pal aan zee inderdaad.
De camping Kogerstrand in de Koog ligt midden in de duinen. Erg mooi, maar weinig beschutting op de meeste plekken. En als je pech hebt heel veel strandgangers langs je tent elke dag.
Ecomare is leuk, ook het juttersmuseum in de Koog is een aanrader. Ga hier niet op de laatste dag heen want je krijgt zin in strandjutten daarna.
De slufter is een prachtig natuurgebied om te wandelen.
Fietsen is ook heerlijk al zijn veel fietspaadjes wel smal, ik weet ook niet hoe dat in de zomer met meer drukte is.

Prima

Wij gingen in de zomer, amper wachttijd, ging prima. Wel druk, maar dat weetje in de zomer.

Wat ook leuk was, was een doe boerderij, weet niet meer hoe het heet.

Molleke

Molleke

25-03-2015 om 14:25

Hoe lang?

Texel is zeker leuk. Vroeger regelmatig met mijn ouders geweest in de zomervakantie. Maar hoe lang wil je gaan. Ik zelf vind een week de max op een eiland Dan heb ik het echt wel bekeken. 14 dagen zou mij te lang zijn maar voor een weekje is het erg leuk.

Yeti

Yeti

25-03-2015 om 15:15

Het is alweer 20 jaar geleden dat ik er geweest ben, maar ik vond Texel erg leuk. Je kunt in een dag het hele eiland rondfietsen. De vuurtoren, ecomare en de slufter zijn leuk. En er zit een manege waar je een buiten rit kunt maken.

Bieb,

Neem je oudere kilnderen mee? In de Koog is een electrische kartbaan, wat veiliger want dan blijft de gas niet hangen.
Verder met garnalenboottocht de waddenzee op en zeehonden bekijken.
Den Burg heeft leuke winkeltjes.
Zwembad de Oceaan is echt een leuk zwembad.
Toen wij in begin juli Texel bezochten waren er autoraces vlakbij het vliegveld, heel spectaculair.
Net zo als het bekijken van de parachutisten.
Fietsen is fijn maar de drukke smalle paden dwingen de fietsers wel om vaak achter elkaar te blijven, dat is minder gezellig.
In den Burg is een speelgoedwinkel dat mooie trapezevliegers verkoopt. Die zijn voor oudere kinderen en volwassenen geweldig. Er wordt op de stranden veel gevliegerd.

tech

tech

25-03-2015 om 16:53

niet voor ons

ik ben dan denk ik de enige niet positieve review. Wij vonden aan Texel niks aan. Ik beken, eigen schuld. Wat vond ik dat vlakke land saaai. Wij zijn fietsers maar overal waar we keken was het vlak land en schapen.
Eenmalig bezoekje geweest.

Barvaux

Barvaux

25-03-2015 om 17:57

tja

Ik ben er niet geweest maar mijn oudste wel op gr 8 kamp. Hij zegt ook dat het leuk is voor een midweek of een week met strandweer. Dan ben je er echt wel op uitgekeken. Het is ook voor mij de reden om nooit langer dan een week naar een eiland te gaan.

vlinder72

vlinder72

25-03-2015 om 18:23

Texel

Wij zijn een paar keer naar Texel geweest. Zowel bij de Koog als bij Cocksdorp. Cocksdorp vind ik prachtig. Mooi wandelen in de duinen. De Koog vinden wij niet leuk. Ook leuk vind ik de boottochtjes. Maar ik vind het jammer dat er zo vreselijk hard gereden wordt op de wegen. Fietsen met onze jonge kinderen vond ik daardoor niet prettig.

Onze voorkeur gaat daarom uit naar Schiermonnikoog als wij naar de Wadden willen.

2weken en saai?

Het is maar wat je ervan maakt. Maar dat geldt voor iedere plek.
We gingen ook naar een traditoneel ringsteken met paard en wagen. En de ark van Noach lag in de haven. En de vuurtoren beklommen, net op het moment dat het leger op de stranden van vlieland een schietoefening hielden. De kinderen genoten daardoor ook van de straaljagers van het leger dat tussen de eilanden door vlogen. Ofterwijl straaljagers bijna op gelijke hoogte. Machtig interessant.
We genoten ook van de wandelingen in de bossen bij de Koog en de uitkijktorens met mega ver uitzicht. Slenteren door de Koog ( dit slenteren langs de boulevard schot ons te binnen toen we jaren later slenterden langs de boulevard tijdens een vakantie aan de kust bij Bordeaux).
Op de eerste dag was er zelfs een oefening van de Marine in de haven van den helder. En de kinderen hebben ook paardgereden. En gezwommen en weer gevliegerd en vis gesmuld en we hebben bezoek gebracht aan een kaasboederij en gezien hoe die melkboerderij gerund werd. We hadden ook op het strand gelegen, heerlijk met boek.
Wat wil je nog meer doen? mijn zwager zonder kinderen gaat graag. Even lekker dat zilte water ruiken en de lepelaarskolonie bezichtigen en genieten van de rust onder genot van een boek en een tessels biertje.
Het minste van texel is het fietsen, daar krijg je onherroepelijk pijn van in je billen. Maar een dagje vroeg op pad om de drukte te vermijden is prima te doen. Gelukkig hadden we goed weer, maar op texel waait de regen en bewolking veel sneller over dan in het binnenland.

Pien

Pien

25-03-2015 om 21:41

Wij vonden Texel leuk, 2 weken lang met destijds alleen een peuter.
Ecomare was leuk, het zwembad dat hoort bij het Roompot park (kun je gewoon heen) , de ijsboerderij was een groot succes (hele grote speeltuin bij), vliegtuigen en parachutespringers kijken langs het vliegveld, juttersmuseum... Er was genoeg te doen.
Wat wij ook fijn vonden, is dat de horeca erg gericht is op kinderen. Bij veel restaurants was een speeltoestel of speelhoek.

Marjoleine64

Marjoleine64

26-03-2015 om 09:53

Wij zijn een keer een (ruime) week op Texel geweest, in een huisje van Landal bij de Cocksdorp. Vanuit het park loop je zo naar het strand, en je kan er prachtige fietstochten maken. Onze zoons waren toen 7 en 9 jaar, en fietsten mij er al uit. Ook op langere tochten. Wel tussendoor stops natuurlijk, maar daar is voldoende gelegenheid voor. Ecomare is echt leuk, juttersmuseum ook, een mooie wandeling in de slufter is ook echt de moeite. Kan je zelf doen, of met gids boeken. Wij hebben beide gedaan, zo leuk was het. Ook een 'wadloopwandeling' bij laag water aan de waddenkant is de moeite waard, juist ook voor kinderen (met gids). 10 dagen was voor ons lang zat, maar dat was vooral omdat het geen echt strandweer was. Als het dat wel is kan je rustig 2 weken blijven.

al genoemd, maar toch nog een keer: boottocht

Echt leuk is een boottocht vanuit Oudeschild, met garnalen vangen die op de boot gekookt worden. Verser ga je ze echt niet eten! Ze laten dan ook andere bijvangst zien, en je hebt een goede kans zeehonden te zien op het wad.
Ook leuk is het om een wandeling te maken met (ik geloof) Natuurmonumenten. Dan kom je op plekken waar je normaal niet mag komen, met een gids die van alles verltelt over de duinen, vogels, en andere dieren.

Dat van alles hetzelfde herken ik ook niet; juist heel afwisselend: zee bos, heide strand, duinen, weilanden. Toerisme (de Koog idd, en Den Burg), maar ook kleinere dorpjes en natuur waar je minder mensen tegenkomt. Maar, ik moet toegeven, ik ben er nooit in echt hoogseizoen geweest.

notje

notje

26-03-2015 om 11:43

Wij waren er 2 jaar geleden in het hoogseizoen.We hadden prachtig weer dus dat speelt wel mee,als we een week regen hadden gehad was het misschien anders.Sommeltjespad is ook leuk,de boottocht is inderdaad een aanrader Ecomare, Kaapskil,de vuurtoren allemaal leuk.Wij gingen iedere avond nog even naar het wad om oesters en krabben te zoeken of te vliegeren.
De Koog is toeristisch,wij zaten in Oosterend en dat is een rustig dorpje,ik heb liever rust,de drukte kan ik namelijk opzoeken.

bieb63

bieb63

26-03-2015 om 21:29

dank dank

Het klinkt voor ons aantrekkelijk genoeg. We gaan het dit jaar maar doen. 1 week, dus dat is dan zeker niet te lang. En uiteraard hopen op mooi weer.
PS: Die kartbaan zullen de kids zeker waarderen!

Bieb,,

De kinderen waren toen 8 en 10, vreselijk spannend, we zagen de wangetjes wapperen als ze kwamen aanrijden. We kozen wel een heel rustig moment, aan eind van de dag waarbij geen andere deelnemers over de baan scheurden zo hadden ze de hele baan voor zichzelf. Maar de carts stonden snel stil als ze de pendaal los lieten. Het kwam veiliger over dan de racecircuits van Bleekemolen-.
Als je kinderen van racen houden, probeer dan ook uit te vinden of er een autocrosswedstrijd nabij het vliegveld wordt gehouden. Daar vloog de aarde door de lucht en belandde menig crosswagen in de greppel. Het was in een ovaal dus goed overzicht. Hoog wow factor met al die lokale autofreaks.

Friezin

Friezin

29-03-2015 om 01:08

Minder leuk dan de andere waddeneilanden

Als het je om de eilandsfeer gaat, is Texel minder interessant dan de rest. Omdat het een bollere vorm heeft, is het binnenland net een willekeurig stukje Noord-Holland (vind ik). De rest van de eilanden is langgerekt en de nabijheid van de zee is altijd voelbaar. Als je op de oost- of westpunt van zo'n eiland bent, heb je ook echt het idee dat je op de uiterste punt staat. Het enige landschap dat ik er op Texel positief uit vond springen is de Slufter, zoiets hebben de andere eilanden niet.

Marie

Marie

29-03-2015 om 11:28

inderdaad Friezin

Wij vinden Texel ook net een verlengstuk van Noord-Holland. Wij gaan veel liever naar Terschelling. Voordeel van Texel is natuurlijk wel dat de overtocht veel sneller en veel goedkoper is, vooral met de auto.

Texel in lonely Planet top 10

Texel is door Lonely Planet opgenomen in de top-10 van Europese plekken die je gezien moet hebben. Het is dus zeker de moeite waard om te bezoeken.
In een artikel hierover stond onder andere dat de gids het eiland beschrijft als een plaats met prachtig witte zandstranden, natuurreservaten vol wild, groene bossen, pittoreske dorpjes en vooral: rust.

Voor de mensen die het gehele artikel willen lezen, hier is de link (link verwijderd door forumbeheer)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2017 om 12:17

Oh wat grappig

Nou, terecht hoor! Maar ik vind de andere eilanden daar zeker bij horen.

Ik zou best op Texel willen wonen, zeker nu we een hond hebben die gebaat zou zijn bij die rust en de vrijheid die honden op Texel hebben. Dus mocht het geldschip hier nog eens aanmeren.. .

eilandganger

eilandganger

01-02-2017 om 08:26

te druk

Zomers vind ik Texel veeeel te druk. Het stikt er in de zomer van de randstadters zonder innerlijke beschaving. Vlieland is nog erger. Ik heb liever een rustig eiland, Ameland bijvoorbeeld. Maar er zijn mensen die daar geen last van hebben, het anders ervaren. Het is maar waar je van houdt.

Mikkie

Mikkie

01-02-2017 om 09:47

my 2 cents

Ik vond Texel enorm tegenvallen. Paar leuke activiteiten die we hebben gedaan (die iedereen doet). De Koog vond ik net Valkenburg zo toeristisch op een niet leuke manier. Standtenten vond ik ook tegenvallen. Het stikt er van de honden (moet je van houden). Landschap en natuur zijn gewoon saai.

We hebben een leuk weekend gehad maar ik zou er niet meer teruggaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2017 om 14:58

Mikkie

Landschap en natuur zijn gewoon saai.===

Ik kan me voorstellen dat je dat vindt. Maar als je je echt gaat verdiepen in waar je eigenlijk rondloopt of fietst, gaat het misschien toch meer leven. Het landschap is zo divers. Bos, héle oude grond, strand, vlak land, in het voorjaar lammetjes... En ja De Koog is super-toeristisch, net als Egmond, Bergen, e.d.. Ik vind het altijd wel grappig om door zo'n plaatsje te lopen en dan hup weer door naar wat ik eigenlijk leuker of mooier vind. Zo vind ik Valkenburg best gezellig om te eten. Maar het is niet het doel van mijn vakantie.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2017 om 15:06

Eilandganger

Ik wil dolgraag weer eens naar Ameland en Terschelling. Ik ben daar 40 jaar geleden geweest met school. Ik vond het gewéldig. Ik vind Texel oprecht ook een mooi eiland, maar Terschelling en Ameland hebben meer het eilandgevoel (voor mij als toerist dan). Door het landschap, de mooie natuur. Ik ben deels opgegroeid aan de rand van de duinen, maar Ameland vond ik toch een erg bijzondere ervaring.

Ja Texel

https://www.texel.net/nl/over-ons/vvv-texel/wist-u-dat-van-texel

Lang geleden heb ik daar mijn eerste Duitse taalkennis opgedaan. Ik zie ook dat er nog steeds veel Duitse toeristen komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2017 om 18:54

AnneJ

Maar dat is overal waar badplaatsen zijn. Waar ik woonde begon het voorjaar als we grote bussen hoorden claxonneren in de straten achter ons huis. Toet toet, Dúitsers!!! Allemaal voor de Zimmerfrei huishoudens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.