Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

neteret mut

neteret mut

11-06-2015 om 16:56

hond mee Tips?

De bedoeling is dat we de hond mee gaan nemen op vakantie (camping, eigen caravan). Dat kamperen doen al jaren maar een hond mee is nieuw. Ik denk dat ik veel zelf wel kan bedenken maar toch. Iemand tips over waarop te letten, wat zijn eigen ervaringen?

tips

Niet alleen achterlaten in de caravan,als je gaat zwemmen ofzo, daar wordt het snel te warm.
Bij warm weer niet spelen in het water, ook dan krijgt hij het te warm.
(zie ook de site van LICG)
Als je hond in zee gezwommen heeft, dan afspoelen zodat het zout weer weg is, dat trekt nl vocht aan in je tent of caravan.
en een soort kurketrekkergrondpin meenemen, die schroef je in de grond en daar kan je je hond aan vast leggen.

Tips

Extra grondzeiltje en parasolletje. Dat namen wij altijd mee voor de hond. Handig om een eigen plekje te maken. Ik had de hond liever niet pal bij onze tafel en stoelen, door het gedribbel zat hij dan verward in tafel -en stoelpoten.
Ook als de hond vies was kon ik hem handig op zijn eigen plek even schoonmaken. En voor onderweg een fles water en plastic bekertje.
Een naamplaatje met een mobiel nummer aan zijn halsband, ook bij een niet wegloper. Al die caravans lijken op elkaar voor fikkie
Wij vonden het heel gezellig, met hond. Je deelt je vakantie wat anders in, maar dat ben je zo gewend. Wij hadden een apart veldje voor campeerders met hond en we liepen zo het losloopgebied voor honden in.
Overdag lag hij buiten en 's nachts in de voortent. Daar legden we hem ook vast, anders sliep ik niet. We lieten hem niet alleen achter, overal mee naar toe.
Die schroefgrondpen hadden wij ook, handig. Fijne vakantie!

Jessica O

Jessica O

12-06-2015 om 07:16

ook gedaan

We hebben jarenlang 2 honden mee gehad op vakantie. Als je naar het buitenland gaat denk je dan aan de juiste inentingen en het paspoort? Verder idd water en lekkers mee voor een dagje uit. Wij hadden ook altijd de aqua keepers mee, ivm hitte. Slaapplek was het koelste deel, ze sliepen in een ondertentje vd vouwwagen.

Laatste jaren hebben we contact ze niet meer mee genomen, ze konden niet goed meer tegen de warmte. Thuis ook niet hoor, maar daar voelden ze zich iets prettiger. We hebben er nu nog maar 1, maar die blijft ook gewoon thuis, we hebben lieve oppas voor hem.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-06-2015 om 07:44

kurketrekkerpin

Die kurketrekkerpin met lange lijn zijn heel voordelig te koop bij de Action. ik vind ze heel handig!

neteret mut

neteret mut

12-06-2015 om 10:51

kurkertrekkerpin

hebben we al, gebruiken we thuis soms ook, bv. als ik tuinwerk doe in de voortuin. Dan kan ze toch bij mij zijn en niet zomaar weglopen de straat op. Ze is dus al gewend aan het vastzitten.
Naamplaatje + telefoonnummer (of nummer van de kamppeerplek) is een goed idee

Tekenpen en vlooienmiddel

Dus een pen (soort plastic lasso) om teken te kunnen verwijderen (en dus niet een pen om mee te tekenen). Lijkt me ook noodzakelijk. En zorg ervoor dat hondlief een goed vlooienwerend middel heeft (gehad), je wil geen vlooien in je tentje of caravan!
Wat voor voer geef je? In ieder geval ruim voldoende van meenemen. En natuurlijk ook wat lekkere botjes en snoepjes. Geen idee of jullie in Nederland blijven of verder weg gaan, maar hou er rekening mee dat je niet overal kunt kopen wat je thuis koopt voor je hond, dus of dat moet niet erg zijn, of je moet het meenemen.
Voor de reis: kleine stukjes, regelmatig stoppen om even de poten te strekken en te plassen, en dan meteen even laten drinken. In een auto hijgen de meeste honden en dan verliezen ze op die manier veel vocht.
Heb je al een ziektekostenverzekering voor de hond? Misschien handig voor op vakantie. En check de polis van de reisverzekering, stel dat je hond de tent van de buren beschadigt doordat ie de barbecue omgooit...
Maak afspraken met de kinderen over het uitlaten. Het kan (ook op vakantie) niet zo zijn dat het uitlaten uitsluitend jouw corvee is!
Zit er een dierenarts in de buurt? Wel handig om dat al vooraf uit te zoeken denk ik, dan hoef je niet in geval van paniek te zoeken.
Gezellig hoor, met de hond op vakantie. Lukt dit jaar niet (vliegvakantie), maar was vorig jaar heerlijk, zoveel gewandeld! Fijne vakantie!

69er

69er

15-06-2015 om 21:37

uuh

laat je hond niet alleen achter op de camping. Een jankende hond is niet gezellig voor het dier en je medekampeerders.

Sukran

Sukran

16-06-2015 om 10:36

Dagopvang

Misschien kijken of er een soort dagopvang is waar je heen gaat, mocht je een dag alleen weg willen en hond niet alleen in de caravan willen laten. Geen idee hoe het in Europa is, maar hier in Australie zijn er genoeg Day Boarding mogelijkheden. Kan je hond een dagje spelen met andere honden, wordt verzorgd maar geen volledig asiel. Kosten variëren, hier in de buurt E10 per dag maar kan ook het dubbele zijn in de buurt van een grote stad.

Puck

Puck

17-06-2015 om 09:08

eigen voer

Behalve de goede tips hierboven is het misschien ook handig om zijn eigen voer mee te nemen zodat je niet ter plaatse een ander soort voer moet kopen wat ie misschien niet lust. Sommige honden zijn nu eenmaal een beetje kieskeurig
De tip "Als je hond in zee gezwommen heeft, dan afspoelen zodat het zout weer weg is, dat trekt nl vocht aan in je tent of caravan." vind ik erg komisch. Hoezo vocht aantrekken? Dat zal vast heel erg meevallen en ach, een tent of caravan is vaak al vochtig genoeg, maakt niet uit. Ik zou zeker mijn hond afspoelen na zwemmen in zee, maar meer voor de hond zelf dat dat zoute water niet in zijn vacht blijft zitten.
Ik heb best ruime kampeerervaring maar ik het in Europa nog nooit zo'n Day Boarding gezien Sukran. Ik zie een gat in de markt!

Lusithania

Lusithania

17-06-2015 om 09:34

Puck

Day boarding heb ik gezien in Engeland
Maar daar zie je ook bijna overal waterbakken voor de honden staan.

neteret mut

neteret mut

17-06-2015 om 10:58

alvast dank

voor de tips. Om meerdere redenen gaan we niet ver weg ( Ardennen), dus de tip van het in zee zwemmen is dit keer niet nodig ( hond is nog jong dus dat komt vast nog wel een keer). Voer mee had ik al bedacht, en het niet alleen laten op de camping leek mij eigenlijk gewoon logisch. Gebeurd dat echt? Day boarding is een leuk idee maar had er ook niet van gehoord, misschien meer iets voor van oorsprong Britse gebieden (meer hond gericht dan bv Nederland en Belgie ?) Ik ben wel een enkele keer een camping tegengekomen die ook dagopvang doet voor de hond, maar dat zijn dan ook campings die speciaal gericht zijn op honden waar de baasjes dan ook mee mogen komen.

Sukran

Sukran

17-06-2015 om 16:33

Day boarding

Lijkt inderdaad een gat in de markt . In Canada is het ook. En hier zit het vaak bij de groomer. Dus hond 's morgens naar de kapper, mag de hele dag blijven en spelen en 's avonds haal je 'm gewassen en geknipt weer op. Ook een fijne manier om hond eraan te laten wennen dat-ie af en toe ergens anders is, in plaats van ineens 2 weken asiel als we op vakantie gaan. Zijn nu net verhuisd, geen familie en nog geen netwerk in de buurt, wel binnenkort bouwvakkers over de vloer, best fijn dat puppy van 8 maanden dan even ergens anders kan zijn.

Nienke

Nienke

24-06-2015 om 00:13

Die oppas thuis

Die op de honden past: wat krijgt iemand dan Ms vergoeding? Of is het een vriendendienst?

Sukran

Sukran

25-06-2015 om 11:08

Vergoeding soms

Nienke, het hangt af van de aanbieder. Wij hadden laatst een aardige meid die house/pet sitting doet en daar niets voor vraagt. Haar basis is thuis bij haar ouders, hoeft daar geen huur te betalen of andere kosten omdat ze er eigenlijk nooit is. De vergoeding is dus gratis onderdak, gebruik van je huis en niet betalen voor H2O, gas, etc. Gemiddelde huur hier voor klein appartement is E250 per week, excl vaste lasten dus die meid spaart behoorlijk wat uit op die manier. Er wordt best veel gebruik gemaakt hier van house sitters en zij zit eigenlijk nooit zonder een huis om op te passen. Er is een heel leger van oppassers die het doen voor een jaartje of zo om te sparen om een aanbetaling voor een huis te kunnen doen, of op vakantie te gaan. En anderen hebben er een business van gemaakt en vragen er wel (flink) geld voor.

hkh

hkh

13-07-2015 om 13:16

coolmat

Ook wij gaan met onze dan 9 maanden oude hond op vakantie. Wij gaan naar Zuid Frankrijk met hond achterin. Thuis bij een oppas laten is geen optie, ze is hulphond en moet dus mee. Heeft iemand ervaring met een koelmat in de auto of in de tent?

Jessica O

Jessica O

13-07-2015 om 15:51

band

Wel met de band, die dragen ze om de hals. Werkt voor onze oude hond heel goed. Mat heb ik in de omgeving vaak gehoord dat de hond er niet op wil liggen. Maar ja, dat ligt ook aan de hond hè.

hkh

hkh

20-07-2015 om 10:49

band en mini zwembadje

Bedankt voor de reactie. wij hebben inderdaad zo'n band gekocht en een heel klein zwembadje. Mat vergeten we inderdaad maar.

Ik ben benieuwd hoe het gaat !

mama2

mama2

21-07-2015 om 11:47

inenting

Denk je ook aan een geldige rabiës inenting? Dat is namelijk verplicht in Belgie...

Verder zou ik aanraden je hond een Scalibor om te doen. Dit is een band, werkzaam tegen teken, maar ook bijvoorbeeld zandvliegen die nare ziektes met zich mee kunnen brengen. Ik geloof dat je deze 1 week voor aanvang vakantie om moet doen om van de optimale bescherming te genieten tijdens je vakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.