Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

21-05-2016 om 22:57

Hoe zoeken jullie een vakantie?

Ik ben heel nieuwsgierig, hoe zoeken jullie een vakantie uit? Weet je naar welk land je wil, ga je uit van bezienswaardigheden waar je persé heen wil, sportieve activiteiten? Mijn buuf vertelde dat ze naar Spanje gaat, eerst naar camping A want daar kon je zus en zo doen, dan een tussencamping en dan naar camping C voor sportieve activiteiten. Ik was diep onder de indruk van zo'n uitgedachte vakantie .
Momenteel ben ik een beetje Toos inspiratieloos, moet iets gaan verzinnen voor vakantie maar mijn hoofd zit vol met mijn werk en ik moet het zelf verzinnen. Hoe, kortom komen jullie tot je vakantiebestemming?


V@@s

V@@s

21-05-2016 om 23:01

meestal boeken we laat

Dus dan vraag ik iedereen wat de eisen zijn en zoek ik wat er nog over is.

Vaak komt dat neer op een maximale afstand, een bepaalde periode, een mooie omgeving en beschikbaarheid WiFi.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-05-2016 om 23:11

Wensen en mogelijkheden

Hier worden de meeste ideeën geopperd door de kinderen. We bespreken al onze wensen en dan kijk ik of dat binnen de mogelijkheden ligt. Eerste zoekcriterium kan een land zijn, of een stad, en ook wel eens een museum. Zoals vorig jaar, toen wilde oudste naar het geboortehuis van haar favoriete auteur. Daar hebben we toen de vakantie omheen 'gebouwd'. Dit jaar had jongste de grootste stem, ze wilde een strand/zwembadbestemming. En oudste wilde naar Venetië, en dat bleek prima bij elkaar te passen
Vaste criteria zijn minimaal twee slaapkamers en wifi, maximaal 700 km per dag rijden (mag ook 2 x 700), passend binnen het budget.

margaretha

margaretha

21-05-2016 om 23:12

niet altijd op dezelfde manier

Vroeger wel eens: ok we zitten in de auto klaar om af te reizen , gaan we links of gaan we rechts (keus was Hongarije of Tsjechie). Verder hangt het dan van de camping af, moet betaalbaar zijn met iets van zwemgelegenheid. Toen we nog geen kinderen hadden was de keuze meer iets van waar willen dingen gaan bekijken en volgden we min of meer een route daarlangs (wel goedkope campings). De laatste jaren meer iets goedkoops met zwembad en redelijk in de buurt want het ene kind wil week 1 mee terwijl een ander juist week 2 wil en een derde maar een paar dagen enz. Voor dit jaar weten we het nog niet, zou zelf eigenlijk wel weer wat verder weg willen. We reserveren bijna nooit en zijn daardoor vrij om te gaan waar we heen willen

@Emma

@Emma

21-05-2016 om 23:23

Met wie

Hoe oud zijn je kinderen, en hoe oud de kinderen daar? Daar let ik wel op. En verder wil ik het zelf ook leuk hebben, ik ben niet zo'n moeder die alleen maar kan genieten als de het kind ook geniet. Zelf zoek ik ook leuk gezelschap. Dus dat is de ene keer een éénoudervakantie, de andere keer een plek waar je makkelijk aanschuift met eten of waar je mee kan doen met allerlei activiteiten. En dat alles naast je eigen privacy. Ik ben alleen met een kind, dus behoorlijk bedreven in het uitzoeken van plekken waar je makkelijk aansluiting vindt en toch voldoende privacy hebt. En verder een beetje actief, maar niet te fanatiek, beetje comfortabel, maar geen dure hotels.....en dan maakt het niet zoveel uit of je nou in Kroatië zit of in Spanje of Duitsland of Frankrijk. Later als ze wat groter is komen er ook wel weer andere vakanties.

Noet

Noet

21-05-2016 om 23:37

cyclus

wij hebben een beetje een ritme van Nederland, Europa, Europa, ver.
En dan hangt het af van wat ex wil, wanneer ik vrij kan krijgen en dan gaan we brainstormen.

Vorig jaar kwamen we uit op fietsvakantie in Nederland. Was erg leuk, maar gaan we niet nog een keer doen. Dit jaar gaan we op interrail, dochter reist nog gratis. Ach en Afrika en Amerika komen ook wel weer een keer voorbij. Ik zou nog wel weer een keer naar Australie willen en dochter heeft Japan op het lijstje staan.

We gaan nu naar Wenen omdat ik daar vorig jaar geweest ben met het Eurovisie songfestival en toen een filmpje van een draaimolen met live paarden heb gemaakt. Daar wil dochter dus perse in. En we reizen graag met de trein en helemaal met de nachttrein. Nou dan kom je al snel op interrail uit.

Inspiratieloos?

Daar kan ik me niets bij voorstellen, er is genoeg waar ik heen wil.
Als je echt geen zin hebt om er veel denkwerk aan te spenderen dan wijs je een punt, met je ogen dicht, aan op de wereldkaart.

Hier varieërt het erg per jaar en budget. Dit jaar wat duurder, volgende 2 jaar wat goedkoper. Het ene jaar naar het zuiden en het andere jaar fietsen op de Veluwe, of een korte stedentrip.
En ik vind het ook leuk om een langere vakantie te splitsen in 2 locaties.
Wij gaan nooit op de bonnefooi, ik heb alles uitgestippeld, net zoals jou buuf. Ik neem daarin natuurlijk ook de wensen van de overige gezinsleden mee.

De leeftijd

We zijn jaren wezen kamperen maar er komt de klad in. Zoon werd 18 en wilde liever zijn zelfstandigheid ondervinden door thuis te blijven en voor zichzelf te zorgen. Prima. Goed gegaan. Gezellig met dochter en diverse aanhang een paar weken weggeweest.
Nu heeft dochter een soort stage die doorloopt in de vakantie. Mogelijk dat ze nog een paar dagen naar familie gaat. Zoon zoekt vakantiewerk en heeft nog diverse projecten op stapel. Zelf denk ik aan een weekje kamperen einde vakantie bij verre familie of, als ik alleen ga, logeren.
De vakantieplanning is nu met name afstemmen met familie wanneer iedereen vrij is en wanneer dochter haar vakantie dan opneemt.
Verder zijn er al weer dure schoolreisjes genoeg geweest en binnenkort een trouwerij in het buitenland.

Triva

Triva

21-05-2016 om 23:47

Hier

Hier bepalen we wel eerst samen het land en dan vraag ik wat iedereen wil. Soms is er een kind die om de één of andere reden wat meer te zeggen heeft maar we bleven de afgelopen jaren nooit langer dan 1 week op 1 plek dus dan komt het andere kind de andere week wel aan bod, of beide. Soms is de eis van jongste alleen een zwembad, soms een tv, die heeft weinig eisen eigenlijk maar wil wel een beetje luxe. Oudste wil zo min mogelijk luxe maar sinds hij ook op scoutingkamp gaat zoekt hij dat gebrek daar maar

Ik vermoed dat oudste nu wel voor het laatste jaar meegaat en dat betekende ook dat hij dit jaar weinig te zeggen had (ja dat klinkt niet logisch eigenlijk). We zouden eerst naar Engeland maar ik vond dat door wat financiële tegenvallers niet zo'n goed plan. Oudste wil wel graag zoveel mogelijk een nieuw land voor extra punten met geocachen en toen werd het opeens Tsjechië.

Omdat we zijn aangewezen op stacaravans waren we al aan de late kant in maart en op de één of andere manier zaten we opeens met twee campings die allebei 10/11 dagen aanboden voor wat minder geld dan normaal die dagen kosten. Ik begrijp die mensen niet (Nederlanders) dat ze toestaan dat iemand midden in de zomer opeens midden in de week naar huis wil maar ja het waren geloof ik vaste klanten...

Wat doe je dan met de overige 3/4 dagen was dit jaar het grote probleem. Te weinig voor echt een vakantie in een stacaravan.

Uiteindelijk is het een pretpark in Duitsland geworden met 2 overnachtingen in een houten hutje met stapelbedden. Niet ideaal lijkt me, geen wc ook binnen geloof ik maar wel inclusief alle maaltijden van buffet. We rijden dus niet op zaterdag maar zondag heel erg vroeg en komen dan uiteindelijk dinsdag op de camping aan.

Ik vind het altijd zo vreemd om pas in mei te gaan bedenken wat je met vakantie wil (nee, daarmee bedoel ik niet dat iedereen dat in de winter moet gaan doen omdat IK dat vreemd vind) zeker als je geen eigen caravan of tent hebt. Ik had al moeite in maart om iets te vinden.

Mams

Mams

22-05-2016 om 00:07

Leuk....

Wij hebben nooit moeite om te bedenken waar we heen willen, we willen eigenlijk zoveel dat t nog lastig kiezen is

Meestal bedenken we al vrij lang van te voren waar we ongeveer heen zouden willen in de zomer. In prinipe kamperen, land wisselt per jaar. Soms nederland, maar ook scandinavië, frankrijk, duitsland, belgie, oostenrijk, italie zijn we geweest. Vaak is het zo dat manlief of ik een bepaald land oppert (of een bepaalde regio), en dat de ander dat dan prima vindt. Vervolgens zoeken we dan een aantal campings die niet te groot zijn, mooie ligging hebben en niet te duur zijn. Soms boeken we al van te voren, vaak ook niet. Dan kijken we vlak voor we weggaan of het een beetje weer is op onze vakantiebestemming. Zo nee, dan gaan we lekker een andere kant op.

Omdat onze kids nog klein zijn (6 en 8 en ze vinden alles leuk) en manlief en ik eigenlijk ook bijna alle bestemmingen leuk vinden geeft het bedenken van een bestemming en het eens worden daarover echt nooit gedoe. Sterker nog, eigenlijk alleen voorpret....

Tussendoor doen we trouwens ook elk jaar nog wel een 'extra' mini-vakantie, bijvoorbeeld in de meivakantie een stedentripje of een boot huren en een weekje varen, of (zoals afgelopen jaar) een weekje naar de canarische eilanden in de herfstvakantie. Heerlijk!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-05-2016 om 00:10

Een beetje uitleg

Een korte uitleg, niet omdat het moet maar omdat wat achtergrondinfo misschien handig is . Die heb ik bewust niet gegeven zodat er zo objectief mogelijke antwoorden zouden komen.
Ik heb drie tenten, een grote tunnel, een semi-lichtgewicht en een mini-De Waard. Ik kan dus met de grote tent weg of juist heel basic gaan backpacken wat middelste graag wil. Man gaat ivm werk niet mee, ik moet altijd de zomervakantie alleen doen. Oudste doet eindexamen, nog niet duidelijk of hij het haalt en wat hij dan gaat doen. Wanneer het een breekjaar wordt moeten er andere dingen geregeld gaan worden dan wanneer hij op kamers gaat en ook weer andere dingen dan wanneer hij wel wordt aangenomen op de opleiding van zijn keuze. Verder weet hij niet of hij mee wil of kan.
De jongste twee gaan wel mee (ADHD en autisme). Eisen vanuit de kinderen zijn lekker weer, wifi en een camping die niet te groot en niet te klein is. Ik wil persé een tent want een hotel, huisje of caravan draagt niet bij aan mijn vakantiegevoel.
Juist omdat ik het in mijn eentje doe wil ik een aantal dingen zeker hebben. Niets geen bonnefooi, de afstand moet te behappen zijn (mag in twee keer) en in de buurt van de camping moeten leuke dingen zijn. Vorig jaar zijn we in Rioclar geweest en hebben daar een toptijd gehad. De motor van mijn auto had het wel heel zwaar en ik heb meerdere keren letterlijk met klotsende oksels en het zweet in de handen gestaan omdat de auto het maar nét redde om het bochtje omhoog te pakken.
Eigenlijk willen we graag naar een ander land, bijvoorbeeld Spanje maar ik vind het zo'n eind rijden en die bergen zie ik niet zitten. Vliegen is erg prijzig. Vorig jaar wilden we graag naar een Grieks eiland maar we vonden de situatie daar te instabiel.
Ik hoorde de vakantie van buuf en was gewoon diep onder de indruk. Drie campings vinden, activiteiten erbij in de buurt poehee! Vandaar dat ik me afvroeg hoe anderen dat doen. Als ik in mijn eentje zou zijn of met kinderen die geen etiketje hebben zou ik het ook een stuk relaxter aanpakken.
Ik ben vanaf januari steeds heel rustig aan het kijken wat ik zou willen en kunnen maar de tijd begint nu wel wat te dringen. Er zijn erg veel onzekere factoren en ik weet zelf echt wel tig plekken waar ik graag naar toe zou willen maar het moet ook behapbaar zijn met mijn kinderen. Op mijn werk is het momenteel dermate druk dat mijn hersens niet meer zo goed functioneren, dat helpt ook niet mee om een leuke vakantie te verzinnen.

Mams

Mams

22-05-2016 om 00:18

Tip

Camping Goudal in frankrijk (languedoc). Nederlandse eigenaren, kleine, rustige camping met zwemmeertje. Toen wij er jaren geleden waren werden er allerlei (outdoor)activiteiten georganiseerd (tegen betaling) en ook een soort kamp voor pubers. Zag er superleuk uit toen. Geen idee of dat allemaal nog zo is maar met wat googelen ben je daar zo achter. Omgeving vonden wij ook leuk.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-05-2016 om 09:42

ik kies

Zo'n beetje half mei ga ik aan de vakantie denken. Ik hou rekening de kinderen die meegaan (dit jaar maar eentje, van bijna 11) en met mijn eigen wensen. Man gaat mee zolang we niet gaan kamperen (stacaravans vallen ook onder kamperen).
Jongste wil graag met andere kinderen kunnen spelen, en ik wil ontspannen en mooi weer. Verder hanteer ik een strikt budget: 500 euro pp reis en verblijf, exclusief eten en uitjes. Het kost me jaarlijks een dag of twee puzzelen, maar het lukt altijd. De afgelopen jaren hebben we een lekker luxe hotel in Beieren bezocht, gewandeld in Winterberg, een eco-huisje gehuurd in Limburg, genoten van de stranden in Noord- Frankrijk en van twee bungalowtjes op Fuerteventura, met zo'n beetje de mooiste surfstranden ter wereld. Dit jaar wordt het weer een Canarisch eiland, en dan tien dagen, met huurauto. Man opperde nog wel met beste vriend het idee om twee weken te gaan zeilen in Griekenland, maar dat heb ik beslist afgewezen. Twee superfanatieke zeilers, bloedheet weer, dag-en-nacht op een klein oppervlak en maar 1 kind mee: recept voor nachtmerrie. Dat zeilen gaan ze nu lekker samen een andere keer doen.

Eerder een vakantie plannen met grotere kinderen vond ik nooit handig: die hebben altijd stages, baantjes, vakantieplannen met vrienden etc.

Moni

Moni

22-05-2016 om 10:07

Wij kiezen eerst het land, dan de afstand

die we maximaal willen rijden en dan de streek.
Als we niet boeken, beslissen we 1 of 2 dagen van tevoren of we daar echt heen gaan rijden of dat vanwege het weer een ander land of streek ook een optie is.
Als we wel boeken, zoek ik binnen de streek naar open water. Wij zitten graag vlakbij zee of aan een meertje of rivier. Meestal zie je op de kaart concentraties van campings. Dat is niet voor niets. Daar kies ik dan uit.
Vorig jaar ging er maar één puber mee. Dan neem ik ook outdoor-activiteiten mee, liefst georganiseerd vanuit de camping.

Dit jaar wil één puber heel graag een manege op of naast de camping. Dus dat combineren we nu met de zee.

Goudvis

Goudvis

22-05-2016 om 10:19

Bonnefooi

En wij weten alleen wanneer we gaan en dat we met de caravan gaan. We kijken de dag voor vertrek waar we zin in hebben en waar het goed weer is en rijden die kant op. Als we onderweg fout rijden, prima dan komen we weer eens op een nieuwe verrassende plek.
Rond een uur of 3 een camping zoeken en er is altijd plek.
Natuurlijk werkt dit niet als je naar de Côte d'Azur wilt en aan zee wilt staan. Hoewel dat is ook eens gelukt voor 2 nachten.
Dit jaar doen we iets totaal anders, we maken een verre reis die al in november geboekt was. Maar volgend jaar weer het gebruikelijke!

Alicia

Alicia

22-05-2016 om 10:49

dit jaar lastig

hier een dochter die eigenlijk alleen maar wil paardrijden. En dan het liefst ook overnachten op een manege of paardenboerderij. De rest van het gezin wil liever andere dingen doen. Dus we zijn er nog niet uit voor komende zomer

Nur

Nur

22-05-2016 om 11:03

Verschilt

Meestal is er eerst een idee voor een land of streek. Dan gaan we op zoek naar accommodatie. Ik huur het liefst een huis dat niet in een park staat. Gewoon ergens in de natuur of in een gewone woonwijk. We komen echter ook wel eens terecht in een bungalowpark, een stacaravan of een appartementencomplex. Het moet redelijk betaalbaar blijven.

Een zwembad is fantastisch maar niet noodzakelijk. Soms heb je een goede deal en dan zit er een zwembad bij. Als er geen zwembad is dan is er meestal wel een zwemwater in de buurt (meer, zee). Wifi willen de kinderen graag en is tegenwoordig ook redelijk standaard. Verdere faciliteiten zijn niet noodzakelijk. We zoeken vooral een omgeving waar heel veel te doen is. We gebruiken de accommodatie als basiskamp en brengen er weinig tijd door.

Onze zoon vindt tieneractiviteiten vaak wel leuk maar parken die dit soort activiteiten standaard bieden zijn vaak groot en duur. En aangezien we weinig tijd op het park doorbrengen is dat zonde van het geld.

Vorig jaar hebben we gekozen voor een losstaande accommodatie en er voor zoon een soort van dag surfkamp in de week bijgeboekt voor de eerste week. Dat vond zoon super. Onze andere kinderen zijn niet zo geïnteresseerd (vooralsnog) in dit soort activiteiten en vinden het fijner om van alles te zien en te doen in de omgeving.

We boeken ook regelmatig meerdere accommodaties. Dan kan je nog eens van omgeving wisselen: bijvoorbeeld een week in de bergen en dan een week aan het strand ergens. Of een gebied met meer kans op slecht weer gevolgd dan een gebied waar de kans op goed weer groter is.

Vroeger gingen mijn man en ik vaak op de bonnefooi weg maar dat is met de kinderen minder handig. Wij overnachtten toen in hotels, jeugdherbergen, campings maar ook wel eens in de auto of op een weiland in de tent als we niet op tijd iets konden vinden.

Kamperen zou ook wel kunnen nu natuurlijk maar we doen dat eigenlijk nooit echt voor langere tijd. We hebben een paar eenvoudige tenten en we zijn al een paar keer wezen kamperen op een natuurcamping. Erg leuk voor een paar dagen maar niet voor 2/3 weken. Dan vind ik eigen sanitair en een goed bed toch ook wel fijn. Maar op zich is accommodatie secondair en niet zo belangrijk als de keuze voor de streek.

In elk geval boeken we nu dus wel de accommodatie van te voren. Meestal ergens rond maart. Behalve als we ver moeten vliegen. Dan boeken we de vluchten eerder. Maar de accommodatie dan weer niet. We maken ook wel eens rondreizen gemaakt door wat meer verre landen zoals de VS, Canada en Zuid-Afrika. Dan boeken we wel de vluchten een een huurauto maar weer niet de accommodatie. Die boeken we dan ter plekke omdat we dan natuurlijk (bijna) elke dag van plaats wisselen. Als we een verre reis maken dan bedenken we dat meestal wel eerder. Hoewel je soms later in het jaar ook prima deals hebt met vluchten.

Zo zijn we ook wel eens aan een vakantie begonnen . Hele goede aanbiedingen voor vluchten dus toen hebben we daar de vakantie om heen gebouwd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-05-2016 om 11:22

Wij gaan altijd voor een bepaald land

En bekijken het van daaruit.

En mijn ervaring is juist dat als je niet te vroeg boekt het zich altijd wel vanzelf voegt.
Wij zijn ook niet zo moeilijk. Voegen ons denk ik wat makkelijker dan de gemiddelde vroegboeker.

Ik heb vaak in januari nog geen idee wat ik in de zomer wil.
Dat idee rijpt in de loop van het voorjaar. Vorg jaar hebben we in mei een huisje op een camping geboekt voor augustus. Dat ging prima.

Dit jaar hebben we echt nog geen idee. Mijn hoofd staat er door omstandigheden ook echt nog niet naar.
Ik denk dat het dit jaar een echte echte lastminute wordt.

Onze eisen zijn: zwembad, mooi weer, niet met de tent, niet met het vliegtuig en mooie natuur en water in de omgeving.
Dat lukt altijd.

Anna G.

Anna G.

22-05-2016 om 22:50

vroeg!!

Ik ben er altijd wel mee bezig, zo gaan we pas in juli op zomervakantie maar zit ik nu al over te denken wat we volgend jaar zullen doen.

Voor mij is de accommodatie en alles eromheen het belangrijkste. Een mooie streek, leuk stadje vind ik in Frankrijk, Spanje, Italie, Griekenland of waar dan ook wel. Ik kies dus niet specifiek voor een bepaald land. Da's jammer want de meeste websites hanteren dit als eerste zoekcriterium.

Eisen voor mij zijn: zonzeker (!!!), min. 2 slaapkamers, vaatwasser, airco, mooie buitenruimte, zwembad, andere kinderen, in de omgeving van leuke plaatsjes of dingen die je kunt doen/zien. Niet in the middle of nowhere dus. Ik ben er het type niet voor dat 2 weken alleen maar aan het zwembad ligt en niks onderneemt.

Ik wilde eerst naar Kroatie, maar omdat ik daar geen geschikte accommodatie kon vinden (vaak te massaal) is dat het niet geworden.

Ik ben erg georganiseerd en zoek van te voren uit waar en wanneer de markten zijn, restauranttips, leuke strandjes of activiteiten die je kunt ondernemen. Check Zoover op tips van anderen. Ik heb daardoor vooraf al een goed idee van de invulling van de vakantie. Wij gaan nu 1 week naar de middellandse zee en 1 week in de natuur. Klinkt als jouw buurvrouw.

Auto, vliegtuig maakt mij niet uit.

reiziger

reiziger

22-05-2016 om 22:58

ideeën genoeg

We hebben reisideeën genoeg voor de komende jaren. De accommodaties zijn voor ons van ondergeschikt belang, we trekken eigenlijk altijd. Die leggen we vaak ook niet vast, of alleen voor begin en eind. Het land/gebied in combinatie met het type vakantie zijn voor ons bepalend. Een kanovakantie in Zweden, een huttentocht in Oostenrijk of een fietsvakantie in IJsland. Wij maken altijd heel actieve reizen. Twee weken op een vaste camping in Frankrijk hebben we nog nooit gedaan. Nou ja, vroeger als kind wel, toen vond ik het fantastisch. Ik moet er nu niet meer aan denken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-05-2016 om 23:01

Volgend jaar

Volgend jaar wil ik naar Schotland. Daar ben ik nog nooit geweest, maar het heeft altijd wel getrokken. Dit jaar ging de zon voor, maar waarschijnlijk vinden we Italië zo warm dit jaar dat we Zuid-Europa volgend jaar weer mijden

Noet

Noet

23-05-2016 om 08:42

Vesper

Wij zijn wegens de hitte uit Schotland afgezakt naar Zuid Engeland. Maar goed ook in Noorwegen hadden we een hittegolf met 25+

Triva

Triva

23-05-2016 om 08:50

Anna

'Ik ben erg georganiseerd en zoek van te voren uit waar en wanneer de markten zijn, restauranttips, leuke strandjes of activiteiten die je kunt ondernemen. Check Zoover op tips van anderen. Ik heb daardoor vooraf al een goed idee van de invulling van de vakantie. Wij gaan nu 1 week naar de middellandse zee en 1 week in de natuur. '

Fijn om eens iemand tegen te komen die mij ook niet voor gek verklaard. Veel mensen vinden dat ik dat niet moet doen, moet je dáár doen en och heden wat als je daar komt en je ziet iets wat nog veel leuker is om te doen hahaha

Het is voor mij voorpret om die dingen uit te zoeken, dat vind ik leuk. Handig om gewoon rechtstreeks naar de supermarkt te rijden (en er dan achterkomen dat je in Zwiterserland geen muntje hebt om in het winkelwagentje te doen, geen enkel euromuntje paste). Natuurlijk haal ik daar ook folders etc en ik heb al helemaal niet bedacht wat ik welke dag ga doen (ligt ook aan het weer).

Eigenlijk loop ik dit jaar behoorlijk achter maar we gaan best laat op vakantie dus daar ga ik de maand juli voor gebruiken.

Flora B

Flora B

23-05-2016 om 09:47

hier ook hoor...

Ik weet al weer waar we volgend jaar naar toe gaan, als we net terug zijn. Ook hier stippelen we alles uit. We willen graag 3 weken, dus kijk ik naar de prijs. We hebben meestal 2 verblijfplaatsen, dit jaar 3. We hebben 3 kinderen waarvan tussen 11 en 18 jaar. Ik zoek plaatsen waar een vliegveld in de buurt is, wil een kind wel of niet mee, of nakomen is dat ook bespreekbaar. Zelf gaan we met de auto. We gaan nu al voor het 4e jaar naar Kroatië, daar huren we bij particulieren en 1 week op een camping. Door de huur bij particulieren is het voor ons betaalbaar. Oudste kinderen zijn gek op cultuur en steden, maar ook zee is voor ons belangrijk.
Om de kinderen deze vrijheid te geven, hoop ik dat ze nog lang ( voor een deel) mee gaan.

Henriette123

Henriette123

23-05-2016 om 11:22

Voorbereiden

Zodra bekend is waar wij heen gaan ga ik ook als voorpret kijken wanneer (zomer)markten waar zijn, waar de geschiktste supermarkt is met openingstijden, waar leuke activiteiten zijn.
Afgelopen jaar ook vast gekeken of we met het het ov makkelijk naar een dichtbij gelegen grote stad kunnen.
Pas een week weg geweest en het was verdraaid handig dat we wisten dat de tourismus op aankomstdag om 17.00 sloot en in het weekend dicht zou zijn. Even opgeschoten, en zo konden we nog precies onze plattegrond om te fietsen kopen.
Alle verzamelde informatie komt allemaal in ons vakantiedocument te staan, en dit document wat uit een of twee A4tjes bestaat, leggen we in de auto.
Als ter plekke blijkt dat er leuke andere activiteiten zijn veranderen onze plannen even makkelijk.

Nur

Nur

23-05-2016 om 13:19

Voorbereiden

Mijn zoon en dochter bereiden hier meestal de vakantie voor. Mijn ene zoon is dol op reisgidsen en dergelijke. Ik vergelijk hem altijd met die reisgidsen die je altijd ziet die voor de groep lopen met een paraplu zodat iedereen weet wie ze moeten volgen. Hij heeft daar ook sterk de neiging toe. Hij leest van alles over de streek en weet precies waar we heen moeten. Hij maakt van te voren een programma van wat we echt moeten doen. Mijn dochter doet daar ook aan mee (maar minder fanatiek). De andere kinderen dan weer niet. Ik moet het altijd afremmen want als we zijn programma van minuut tot minuut zouden volgen dan komen we uitgeput terug want hij plant het vol.Er mag ook wel wat loze tijd overblijven em tijd voor spontane uitjes.

Zelf ben ik minder een planner. ik vind het wel leuk om over de geschiedenis van de omgeving te lezen en ik neem altijd een reisgids mee. Ik snap mijn zoons voorliefde voor reisgidsen heel goed. Dus ik weet wel zo'n beetje wat ik wil zien. Maar ik plan niet echt van te voren. Supermarkten en zo zou ik nooit opzoeken. Hoewel het wel handig is om het wel te doen. Toen de kinderen er nog niet waren ging ik vaak op de bonnefooi of last minute weg. Nu met de kinderen wel wat meer plannen. Je kan toch minder goed improviseren met kinderen erbij.

Die zwerftochten vond ik ook altijd wel wat hebben. Gewoon op pad gaan en zien wat je tegenkomt. Maar dat is in deze fase niet echt handig. Er moet wel een minimum georganiseerd zijn.

Hier afwisselend..

Zowel qua wanneer boeken als qua hoe we de bestemming kiezen.

Vorig jaar een hele mooie maar drukke en verre amerikareis gemaakt. Dit jaar gaan we 2 weken in een villa aan zee met eigen zwembad. Ultiem relaxed. Hoewel iedereen die dat wil sportief aan de slag kan...surfen, kanoën, golfen allemaal op loopafstand. Aanhang van de grote zonen mag mee als ze willen. Van eentje weet ik het al zeker, de andere is nog even afwachten.

Ik verheug me vooral op heeeeel veel boeken, lekker eten, en avondwandelingetjes langs het strand....

Maar volgend jaar kan het weer iets heel anders zijn...

Ingrid

vlinder72

vlinder72

23-05-2016 om 13:43

regio

Meestal beslissen wij eerst waar wij ongeveer naar toe willen. Dit jaar wilden de kinderen graag een keer Barcelona zien. Heel vaak vragen wij de kinderen helemaal niks en boeken wij als ouders iets.

Ik heb een paar eisen. Regio moet interessant zijn. Als wij in de buurt van de zee zijn moet de camping (of het huisje) op loopafstand van het strand liggen. Dit jaar gaat mijn zus met haar gezin ook mee. zij hebben weer als eisen dat er een zwembad moet zijn met een glijbaan.

En dan is het zoeken naar een geschikte camping met huur accommodaties. Met verblijf dat niet loopt van zaterdag tot zaterdag en in een stacaravan moet airco aanwezig zijn en 3 slaapkamers (anders wordt het te krap met 4 kinderen).

Het lukt altijd. Wij hebben ook dit jaar weer een leuke camping aan zee met bus/treinvervoer naar Barcelona en Tarragona.

Cupcake

Cupcake

25-05-2016 om 15:00

afwisseling

Ik gooi meestal in de loop van het najaar een balletje op bij de rest van het gezin, wat men wil, het hangt ook van de financiën af. Ik wil niet meer kamperen vanwege het gekrijs en gegil van kleine kinderen over de camping. De laatste jaren dat ik gekampeerd heb leek dat steeds erger te worden, dus einde kamperen voor mij. Een stiltecamping lijkt me wel lekker, weet iet hoe dat werkt met mijn twee pubers. Die houden ook niet zo van andere, onbekende, mensen (o wat erg als ik het zo opschrijf) en vinden het prima om lekker onder ons te zijn.

Het moeilijkste vind ik om iets te verzinnen waarbij mijn puberzoon zich kan vermaken. Outdooractiviteiten vindt hij heel leuk, maar hij is heel introvert en om iets te doen met andere jongeren die hij niet kent, vindt hij vaak weer helemaal niet leuk. En om nu iedere keer zelf ook te gaan raften/mtb/klimparken/abseilen.....Mijn man is daar best voor te porren af en toe, maar ik toch niet echt. Daarbij is dat ook niet echt goedkoop. Meestal zoeken we dus een huisje in een heuvel-/bergachtige omgeving (oostenrijk, belgie) waar je wat activiteiten kan doen en wisselen we af: dagje outdooractiviteit, dagje lummelen/spelletjes/boeken, zwembad bezoeken, dagje lummelen/spelletjes/boeken.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2016 om 15:58

Niet te veel regelen

Vaak hebben we tijdens de vakantie al wel inspiratie over wat ook leuk is om te doen in het jaar erna, of welk gebied leuk is om naartoe te gaan. Het moet wel altijd iets met bergen zijn, trouwens. In de loop van het jaar ontwikkelt het plan qua streek enzo zich langzaam en als ik dan een keer zin heb ga ik daar leuke campings bij zoeken. En tegen de tijd dat we op vakantie gaan controleren we of het weer daar goed is. Zoja, bel of mail ik de camping om te vragen of er plek is, en zonee dan kijken we waar het wel lekker weer is en zoek ik nog even een andere camping uit.
Tegen de tijd dat we op de camping een beetje "klaar" zijn gaan we eens nadenken over wat vanaf die plek een logische, geschikte andere streek is waar het lekker weer is, en zoeken daar nog een camping bij.

En sinds een jaar of twee gaan we met een paar andere gezinnen op vakantie. Dan voltrekt de ontwikkeling van de vakantie zich ongeveer net zo, met als verschil dat we nu met meer mensen overleggen over wat we leuk vinden. Ik heb toevallig net een paar campings uitgezocht op verschillende plaatsen in de geplande bestemming, en die met voor- en nadelen en persoonlijke voorkeur in de groep gegooid.
Ohja, we willen ook gezamenlijk huttentochten maken. Die plannen we wel verder van te voren, omdat de afstanden tussen de hutten geschikt moeten zijn, en het voor een grotere groep wel handig is om de hutten te reserveren. Vorig jaar hadden we de hutten gereserveerd, de camping niet. Op die huttentochten kiezen we ook het gebied wel uit hoor, niet elk gebied is, door grote afstanden, hoogteverschillen of gletsjers, geschikt om met kinderen die tochten te maken. En we willen ook graag wat kunnen klimmen.

Daniel Penicaud

Daniel Penicaud

30-05-2016 om 13:06

Ik zoek de zon

Persoonlijk heb ik zoek de zon en zonnebaden in het naakt. Om dit te doen, ga ik vaak naar een naturistencamping in Frankrijk [reclame verwijderd door forumbeheer]

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.