Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tango

Tango

19-04-2017 om 11:24

Hoe en wat in het vliegtuig

A.s. zaterdag vliegen wij naar Mallorca. We zijn druk bezig met voorbereiden maar hebben dus al 12 jaar niet gevlogen en er is veel veranderd. Af en toe zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Vloeistoffen meenemen in afsluitbare zakjes, waar koop je die zakjes etc? En na de douane mag je dan wel drinken voor onderweg in het vliegtuig kopen?
En in het ruim mag je daar wel gewoon shampoo en bodylotion in je koffer doen? Hoe voorkom je dan dat het gaat lekken etc? En hoe zit het met eten in het vliegtuig? Kopen is denk ik heel duur. Mag je wat krentenbollen en koeken meenemen? Ook voor de volgende ochtend, want we vliegen 's avonds.
We hebben 2 koffers in het ruim en verder handbagage. Mag je dan per persoon een stuks handbagage meenemen? We hebben 2 kleine rolkoffers en dan zou er nog 1 rugzak meekunnen en evt. een laptoptas van man.
En vandaag vraagt zoon of hij een voetbal mee kan nemen.....waar stop je dat dan weer in? Haha.
Alle tips voor vliegreizen zijn welkom. Bedankt alvast!!!

Jasmijn

Jasmijn

19-04-2017 om 12:27

zakjes bij de lidl

Die zakjes krijg je in de rij bij de douane, maar je kan ze ook bij de lidl kopen, van die diepvrieszakjes met zo'n soort afsluit strook (je moet die van een liter nemen) Dus een half lege les shampoo kan er niet in, je kan van die mini verpakkingen kopen, of kleine vulbare flesjes is ook handig. Voor wat betreft de handbagage is dat nog wel een verschillend maar staat wel goed aangegeven bij de maatschappij waarbij je vliegt en bij mij stond het ook op mijn (zelf uitgeprinte) ticket. Een voetbal zou in zijn eigen handbagage kunnen denk ik zo.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-04-2017 om 12:57

Tango

Wij vliegen morgen al, en ook met weinig vliegervaring, dus ik leef mee. De regels voor handbagage verschillen per vliegmaatschappij, dus dat moet je even nakijken op de betreffende site. Ik geloof dat je bij Ryanair zo'n rol-koffer mee mag nemen in de handbagage, en dan nog een kleinere tas. De maatschappij waar wij mee vliegen staat een "persoonlijk item" toe, van 42x35x25 cm, dat is een stuk kleiner dan zo'n trolley. Daarnaast mag ik handbagage meenemen, maar daar moet ik dan weer flink voor betalen.
Shampoo enzo kun je gewoon in je ruimbagage stoppen, dan hoef je niet over die verpakkingen na te denken, en je Gata toch je haar niet wassen in het vliegtuig. Eten mag gewoon mee, tenzij het land waar je naartoe gaat beperkingen heeft. (Naar Australië mag je geen kaas meenemen, geloof ik). Dat zou je dus even kunnen googelen.
En die voetbal kan gewoon in de ruimbagage. Hadden wij ook gedaan toen we met de kinderen naar een warm land gingen. Nu wordt het een koud land, dus ik weet niet of we plek over hebben in de tassen. Dan zal het een opblaasbare strandbal worden.

Zon

Zon

19-04-2017 om 14:13

vliegen

Wat je aan handbagage mee mag nemen verschilt per maatschappij. Even opzoeken dus (varieert van 5-10 kg, alsook de afmetingen). Zeker budget airlines rekenen max 1 stuks handbagage per persoon, dus niet een trolley EN een handtas. Moet je ook gewoon even opzoeken.

Die doorzichtige tasjes hebben ze bij de bagagecontrole maar ik heb ook weleens een klein toilettasje gebruikt dat ik met geopende rits neerzette, of gewoon losse spulletjes. Deden ze nooit moeilijk over, als ze het maar konden zien. In je koffer die in het ruim gaat mag alles gewoon. Ik doe mijn toilettas dan in een plastic zak, voor het geval het mocht gaan lekken. Of -als ik ver ga en ik mag onbeperkt spullen meenemen - dan neem ik een ouderwetse beautycase mee voor de toiletspullen. Voetbal stoppen wij leeg in de koffer en nemen dan een klein pompje mee. Of we kopen een goedkope plastic voetbal op vakantie.

Eten mag je meenemen. Of koop een lekker broodje op het vliegveld. In het vliegtuig zelf is het eten niet zo best (voorverpakte sandwiches enzo).

Je gaat maar een weekje toch? Dan lijkt me 2 koffers, 2 trolleys en een rugzak RUIM voldoende!

Yucca

Yucca

19-04-2017 om 15:17

Relax

Het valt allemaal best mee..

Zakjes kun je gewoon bij de supermarkt halen, maar liggen ook op het vliegveld. Als je weinig vloeistoffen bij je hebt kun je ze ook los in zo'n bak leggen. Zelf heb ik een transparant toilettasje. Denk ook aan dingen als deo, tandpasta, mascara, zonnebrand, pindakaas... allemaal vloeistof

Na de security mag je kopen wat je wilt, dat kan gewoon mee het vliegtuig in. Prijzen zijn vergelijkbaar met die op het station (prijzig, maar niet onbetaalbaar). Je kunt ook een leeg flesje meenemen en na de security vullen met water.

Handbagageregels verschillen per maatschappij. In de regel kun je één tas/koffer en nog een handtas (of kleine laptoptas) per persoon meenemen, maar dat kan dus verschillen. Als het vliegtuig vol is kan het zijn dat je je koffer/tas alsnog naar het ruim moet, maar dat doen ze dan bij de deur. En als je uit het vliegtuig komt staat je tas ook weer voor je klaar. Eten mag gewoon mee. Tenminste, het mag mee het vliegtuig in.

Wat je mee het land in mag nemen verschilt per land. Ik vermoed dat je een krentenbol wel mag importeren, maar een broodje kaas mag in de VS bijvoorbeeld niet. Check dat dus even zelf.

In je koffer mag je vrijwel alles meenemen (muv dingen die kunnen exploderen, wapens, drugs, etc ). Bal zou ik proberen in de koffer te krijgen of ter plekke kopen.

Veel plezier (wij vliegen volgende week vrijdag!)

Jesse_1

Jesse_1

19-04-2017 om 15:35

als gezegd

Hersluitbare zakjes voor vloeistof koop je gewoon bij de supermarkt; van die diepvrieszakjes. Hierbij is zo'n soort ritsje wel veel fijner dan een gewone ziploc sluiting.

Denk aan evt een koptelefoontje voor in het vliegtuig.

In het ruim mag je zoveel vloeistof als je wilt. Het gaat erom dat je niet in het vliegtuig zelf van vloeistof een explosief kunt fabriceren.

Tango

Tango

19-04-2017 om 16:33

Bedankt!

Ik heb hier al veel aan. Ik was net bij de Lidl, maar dus niet gekeken voor zakjes. Vrijdag maar even bij de Jumbo kijken. Of anders Action dacht ik nog. Kan ik meteen koptelefoontjes halen. Goede tip ook!
En anders maar zakjes op het vliegveld zoeken. Hopelijk zijn die makkelijk te vinden. We nemen nauwelijks vloeistoffen mee hoor, dus gaat w.s. in 1 zakje.
Handbagage maten heb ik bekeken en zou moeten lukken met de rolkoffers. Ik dacht nog 1 rugzak voor eten en losse spulletjes, tablet, ipad etc. En dan die laptoptas. Hebben wel elk 1 stuks handbagage en dan 2 koffers in het ruim. Zeker ruim voldoende. Er gaat een soort strandvoetbal mee in het ruim en een kleine voetbal in de handbagage denk ik. Een lege voetbal meenemen is leuk bedacht, maar hoe maak ik zo'n ding leeg? Pompje gaat wel mee voor als er een bal zacht wordt. Geen idee wat een bal in een vliegtuig doet namelijk, met al die drukverschillen etc.
En oh ja, lege flesje voor water te vullen na de controle, ook een erg goed plan. En evt. kopen we dan nog wat bij.
Kauwgom zat ik nog te denken, voor het opstijgen en landen. Ook niet vergeten. Gaat allemaal wel lukken hoor.

Caesar

Caesar

19-04-2017 om 17:26

Vloeistioffen

Ik zie niet zo snel dat iemand het al genoemd heeft, maar wellicht dus ten overvloede; de vloeistoffen die je meeneemt door security heen (dus die in de ziplock zakjes gaan) mogen alleen in verpakkingen van 100ml per stuk. Het gaat niet om de actuele inhoud, maar echt om de verpakking inhoud.

Fijne vakantie!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-04-2017 om 18:05

valt allemaal reuze mee

Het valt wel mee hoor, met dat ‘alles is veranderd’. Volgens mij is er eigenlijk nauwelijks iets veranderd. Nou ja, dat van die vloeistoffen dan, maar dat is echt maar een klein dingetje. En speciale zakjes kopen? Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan - en ik vlieg best vaak (meerdere keren per jaar). Maak het niet te groot, het wijst zich allemaal vanzelf. Je geeft je ruimbagage af en gaat vervolgens in de rij bij de security. Daar staat op borden aangegeven wat er van je wordt verwacht. En je ziet ook wat anderen doen. Je spullen gaan door de scanner en er zal gevraagd worden of je vloeistoffen bij je hebt - die moeten even apart (maar zo’n zakje heb ik nooit, en als ze het wel willen, dan geven ze je er wel een). Lege flesjes mogen officieel trouwens niet. Ze zullen ook vragen laptops en opladers even apart in een bak te leggen. Belangrijkste is dat je geen dingen in je handbagage doet die als wapen kunnen worden aangemerkt. Zakmes of nagelschaartje (!) zul je moeten inleveren - en krijg je niet terug.

Zelf moet je ook door de scanner. Ze zullen vragen evt. riem af te doen en soms schoenen uit te doen. Maar dat merk je vanzelf. Soms word je ook nog gefouilleerd. Na de douane kun je gewoon eten en drinken kopen en meenemen in het vliegtuig. Het is wel flink aan de prijs en niet/nauwelijks goedkoper dan wat je aan boord kan kopen. Of vlieg je met een maatschappij waar je nog gewoon eten en drinken krijgt? Iemand schreef dat het eten aan boord ‘niet goed is’. Ik vind dat je dat niet zomaar kan stellen. Sowieso verschilt het aanbod sterk per maatschappij. Maar bovendien: er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in maaltijden aan boord. Het is gewoon niet waar dat je altijd kleffe en smaakloze happen krijgt.

Afmetingen van handbagage moet je gewoon even checken op website van de luchtvaartmaatschappij. Voor jezelf is het handig om niet te grote tassen als handbagage mee te nemen. Als je onderweg iets uit een rolkoffer moet pakken, is dan gewoon niet zo praktisch.

Pirata

Pirata

19-04-2017 om 18:15

voetbal

Koop daar ter plekke gewoon een goedkope voetbal, hoef je er ook niet mee te sjouwen en je bagageruimte aan te verknallen. Een losse voetbal is bij mijn weten gewoon één stuk ruimbagage. Kun je beter die ruimte gebruiken voor kleding e.d.

leeg waterflesje

Dat hangt een beetje van de "bui van de security-lui" af. De ene keer mag het wel, de andere keer moet je 'm inleveren...

En zo ook met echt verboden dingen: mijn man heeft laatst nog zijn zakmes gewoon mee kunnen nemen, die was hij vergeten uit zijn broekzak te halen...

Tango

Tango

19-04-2017 om 22:05

Flesjes

Ik neem dan maar geen dopper mee maar een paar goedkope, lege waterflesjes. Heb ik ook nog wel staan. Kan ik altijd weggooien als het niet mee mag. Dat van die flaconnetjes van maximaal 100 ml. had ik inderdaad begrepen. Wel vreselijk streng zeg met die poortjes! Riem af en schoenen uit! En ik heb toch altijd al dat zo'n poortje afgaat. Alle opladers en apparaten uit de tas halen! Da's ook nog een gedoe natuurlijk. Zoon heeft een tablet, dochter een Ipad, telefoon, oplader. En wijzelf natuurlijk ook nog onze telefoons en man zijn laptop. Nou ja, we zien het wel.
Hoe lang moet je van tevoren op het vliegveld zijn? Bij Tuifly staat 2 uur, maar heb je daar wel genoeg aan? Misschien toch maar een bus eerder naar het vliegveld nemen.
Man zei net dat je een voetbal inderdaad leeg kan laten lopen. Mag hij dus even gaan proberen.

Zon

Zon

19-04-2017 om 22:07

ijsvogeltje

Over het eten, dat was ik: Tango gaat naar Mallorca met (denk ik) Transavia of Tui ofzo. Dan kan je bijv. voorverpakte sandwiches, cup a soup, noodles met gekookt water of een vleeswarenplankje wat als tapas verkocht wordt kopen. Niet mijn ding. Ik koop dan liever een vers, zelf uitgezocht (duur) broodje op het vliegveld en neem dat mee aan boord. Maar smaken verschillen.

Op intercontinentale vluchten is het anders. Zo heb ik vorig jaar bij KLM een heerlijke Indonesische maaltijd (tegen extra betaling) gehad. En voor het reguliere eten moet je een beetje geluk hebben, het is niet altijd slecht maar het blijft grootkeukenvoedsel

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-04-2017 om 22:33

Tango

"Da's ook nog een gedoe natuurlijk."

Nee joh, dat is helemaal geen gedoe. Het is pas een gedoe als jij het een gedoe vindt Sluit gewoon aan in de rij en het wijst zich allemaal vanzelf. En je moet meestal behoorlijk lang wachten, dus tijd genoeg om op je gemak de apparaten uit de handbagage te vissen en een eventuele riem af te doen. Niet teveel nadenken, go with the flow.

Op Schiphol is het altijd druk, en op de eerste dag van een schoolvakantie al helemaal. Vooral de security kost tijd. Neem gerust een bus eerder. Ik vind het zelf altijd prettig om na de security nog even op mijn gemak koffie te kunnen drinken en eventueel wat te eten. Is een deel van onze vakantieprent, zeg maar.

Lente

Lente

19-04-2017 om 22:57

Al die apparaten zijn geen gedoe

Je stopt ze bij elkaar in een tas, bij voorkeur in één vak. Of in een plastic zak in die tas.
Bij de security haal je ze in één keer eruit, legt ze op de band en stopt ze in één keer weer terug. Echt geen gedoe.
Ik zou ze wel bij elkaar houden, dat scheelt gedoe. Na de security kan ieder zijn eigen apparaat in de tas krijgen. Dat is wel zo handig in het vliegtuig of in de vertrekhal.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-04-2017 om 09:04

Waterflessen verboden?

Huh, daar geloof ik niets van. Dat lege waterflessen niet mee mogen. Op Schiphol staan watertappunten voorbij de bagagecontrole!
Overigens, een paar jaar terug was ik in Marokko met de kinderen op het vliegveld, ze aan het aanmanen om hun drinken nog snel op te drinken, want we waren al bij de controle, maar kregen daar te horen dat het geen probleem was, dat ze het gewoon mee mochten nemen. Wel een veel kleiner vliegveld, en door mijn houding naar de kinderen waarschijnlijk een minder bedriegende situatie.

Zon

Zon

21-04-2017 om 10:20

Grappig

Grappig die stress om iets wat (vind ik) het leukste in het jaar is: vakantie!!

Bij het andere draadje (vakantiestress), dacht ik nog: blij dat ik niet kampeer en ALLES hoef in te pakken. Wat een gedoe. Maar zie hier, ook van vliegen kunnen mensen stress krijgen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-04-2017 om 18:46

het leukste in het jaar

blij terugkomen van vakantie
Opruimen, nagenieten, fotoboek maken.

Teuntje

Teuntje

22-04-2017 om 22:07

Maar tango

Je blijft het maar over die zakjes hebben en dat je die nog moet kopen. Maar als je niet met alleen handbagage reist dan heb je die toch helemaal niet nodig? Gewoon je shampoo en tandpasta e.d. In je koffer doen. Zoals al gezegd, je gaat in het vliegtuig je haar toch niet wassen? Die spullen komen op de plaats van bestemming dan wel weer de koffer uit. Dat zakjesgedoe is nodig als je geen ruimbagage hebt. Laat maar lekker in de winkel liggen.

Jesse_1

Jesse_1

22-04-2017 om 23:11

Nou

Sinds het ons een keer overkomen is dat ze vergeten zijn om onze ruimbagage ook in het vliegtuig te laden, zorg ik dat noodzakelijke toiletspullen (ook) in de handbagage zitten. (lenzenvloeistof bijvoorbeeld of medicijnen)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-04-2017 om 10:12

vloeistoffen

Vloeistoffen meenemen is gewoon geen enkel probleem. Zorg dus wel voor kleine verpakkingen, en houdt ze even apart. Je hoeft absoluut NIET zelf doorzichtige zakjes mee te nemen. Als je er thuis toch een hebt liggen, dan kun je die best meenemen. En anders niet, dan houd je de vloeistoffen gewoon apart en laat je ze bij de security zien. Je merkt dan vanzelf of ze het oké vinden (meestal) of dat ze je een zakje geven.

Teuntje

Teuntje

23-04-2017 om 17:39

Medicijnen

hou je natuurlijk wel in je handbagage. Ook als ze vloeibaar zijn. Man heeft kleine flesjes compleet met spuiten en naalden ( nee geen insuline) en ik heb nog nooit meegemaakt dat die een probleem vormen of in zo'n zakje moeten. Sterker nog die heeft hij nog nooit uit zijn tas hoeven halen terwijl je volgens mij met zo'n rontgen echt wel ziet dat er naalden in zitten. Verbaast me altijd weer.
In zakjes, dan gaat het echt over toiletartikelen als shampoo, deo, tandpasta e.d.

Tango

Tango

30-04-2017 om 15:17

Zakjes

Inmiddels zijn we terug van vakantie. En om het nog maar even over die zakjes te hebben. Ik heb ze dus wel gekocht en vervolgens dus ook nergens op Schiphol gezien, dus was blij dat ik het had gedaan. Wat er in het zakje ging was, een mini busje deo, een flesje gel om je handen te reinigen zonder water, een flesje neuspray voor dochter die verkouden was en een mascara. Dat ging dus allemaal prima. Wat ik ook echt niet gezien heb is punten waar je water kan tappen. De lege flesjes dus maar gewoon bij een toilet gevuld. Gelukkig hebben we in Nederland goed drinkwater. Ik blijf het echter een rare toestand vinden hoor. Eerst moet je alle vloeistof inleveren en daarna mag je het weer kopen. Op de terugweg vanuit Mallorca werden we aangehouden omdat we per ongeluk 1 pakje drinken in de tas hadden laten zitten. Werd zonder pardon weggegooid. Daarna konden we een fles water kopen van 4 euro, want het drinkwater daar is echt niet te drinken. Degene die deze regels heeft bedacht mag ze me nog even goed uitleggen, want ik snap er niets van.
En die controle met die bakken, ook een gedoe hoor. Alles uit de tassen halen en dan weer erin stoppen. En natuurlijk ging bij dochter nog het alarm af van het poortje. Geen idee wat het probleem was.
Maar verder hebben we een heerlijke vakantie gehad. We weten nu in ieder geval hoe het gaat allemaal.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-04-2017 om 15:30

Vraagje

Ik ga binnenkort voor het eerst reizen met alleen handbagage. Nu zit mijn dagcreme in een tube van 125 ml. Zouden ze daar moeilijk over doen als ik het in het zakje met flesjes/vloeistof doe? Eigenlijk mag je natuurlijk maar 10 x 100 ml mee.

Pirata

Pirata

30-04-2017 om 15:35

Phryne

Ik mocht zelfs mijn blikjes inktvis inleveren bij de douane.... Dus bij mij waren ze idioot streng (in Portugal).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-04-2017 om 20:36

Tango

Het gaat ook helemaal niet om vloeistoffen an sich. Het gaat erom dat zelf meegebrachte vloeistoffen mogelijk brandbaar of explosief zijn. Na 9/11 wordt hier dan ook streng op gecontroleerd. Blijkbaar leveren mini-verpakkingen geen gevaar op, die mag je daarom nog wel meenemen.

Alles wat je na de douane koopt, wordt als veilig aangemerkt.

@Phryne

125 ml wordt zonder pardon weg gegooid(in ieder geval de container in. Of 't daarna verdeeld wordt of bv naar voedselbank weet ik niet). Vriend van ons had een flesje aftershave van 125 ml waar nog klein beetje in zat. Ondanks dat er dus echt wel minder dan 100 ml nog in zat ... weg ermee.
De ene keer zijn ze strenger dan de andere keer. Ook per land kan 't nog verschillen. Ik vlieg zo'n 6x per jaar op en neer naar Spanje, altijd alleen met handbagage. Straks ook weer, met kilo asperges bij me, als verrassing voor echtgenoot. En 2 stukken boerenkaas.

Teuntje

Teuntje

03-05-2017 om 15:55

Je kunt geluk hebben Phryne

maar idd kan het ook zomaar zijn dat het in de container gegooid wordt. Een vriendin van ons uit Engeland was even op bezoek en ontdekte bij ons op speculoos op brood, vond ze geweldig lekker. Potje gekocht bij de supermarkt, gok genomen... maar nee, ook dat ligt in de container helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.