Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

bertje1

bertje1

09-03-2016 om 12:49

het weer in noorwegen?

Je denkt bij noorwegen al gauw aan kou... maar ik begreep dat het in bv oslo best mooi en warm kan zijn. Wie heeft hier ervaringen met noorwegen (ook wat noordelijker)?? en kust (bv bergen)

Thursday Next

Thursday Next

09-03-2016 om 12:55

tja,

het kan vriezen, het kan dooien... We zijn 2x op zomervakantie in Noorwegen geweest en we hadden best goed weer. Zeker de eerste keer dat we gingen, toen ws het in het grootste deel van Europa "slecht" weer.
Het is wat kouder dan in Nederland over het algemeen, vooral het zwemwater is kouder en als de zon weg is merk je dat echt wel. Gelukkig is die niet snel weg, zeker niet in het noorden.
De kou verschilt ook per plek waar je zit, op een camping net bij de boomgrens was het erg koud (een paar graden boven 0 met flinke koude wind), op een andere camping op de Lofoten, een stuk noordelijker, was het veel warmer.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-03-2016 om 12:56

Wisselend

Ik ben twee jaar geleden in Oslo geweest in augustus. De dag dat wij er waren was het ca. 18 graden, maar hadden ze net een warme periode achter de rug (bij ons in Zweden was het 30 graden). Twee dagen later zag ik op mijn weerapp dat het 4 graden was in Oslo. Het wisselt dus nogal, maar ik zou niet voor het weer die kant op gaan.

Goudvis

Goudvis

09-03-2016 om 12:57

alles kan.

Ooit hebnik daar het ene jaar bij 35 graden in een gletsjermeer gezeten. Het jaar daarna zaten we in de sneeuw. Er is geen peil op te trekken.
Vorig jaar had ik daar de koudste juni-dag in 50 jaar tijd. Sneeuwjacht. Brrrr. Een paar dagen later zat ik iets zuidelijker in Kristiansand bij 14 graden in de zon.

Triva

Triva

09-03-2016 om 13:51

tja

Je kunt alleen naar het klimaat kijken, dat is het gemiddelde weer over 30 jaar in een bepaalde periode. Je kunt dat goed vergelijken op weeronline. Kies een plaats in Nederland waar je het weer in de zomer goed kent (of een plaats elders in de wereld) en vergelijk dat met plaatsen in Noorwegen. Dan neem je dus een gemiddelde zomer.

Over het algemeen is het kouder en natter dan in Zweden.

Bijv voor Oslo, klik op klimaat en je kunt klikken op neerslag, zon en luchtvochtigheid en dan dus gaan vergelijken met een plaats die je goed kent in die periode van het jaar.

http://www.weeronline.nl/Europa/Noorwegen/Oslo/4329405

Hortensia

Hortensia

09-03-2016 om 14:23

klopt allemaal

Net als in Nederland kan het weer in Noorwegen alle kanten op. Vesper Lynd en Goudvis hebben dat al heel mooi uitgelegd.

Een klimaatoverzicht zegt in een dergelijk klimaat niet zoveel (vergelijk het met verdrinken in een rivier die gemiddeld!!! 20 cm diep is ).

Hou ook rekening met het feit dat minima onder nul met name in het noorden geen uitzondering zijn.

Meer info hierover vind je op http://www.vwkweb.nl/index.php?page=154

Triva

Triva

09-03-2016 om 15:21

Hortensia

Ik bedoelde natuurlijk juist aan te geven dat je met een klimaatoverzicht weet wat het gemiddelde weer was in 30 jaar, je kunt wel zien of dat gemiddeld meer zon of meer neerslag is dan in een ander gebied.

Het was een aanvulling op het feit dat vragen naar het weer in een land als noorwegen geen zin heeft. Jammer dat je het dan weer over die rivier met gemiddeld 20 cm diep hebt want ik heb er duidelijk bij gezet wat een klimaat is.

Overigens staat er ook een mooie beschrijving van het gemiddelde weer op de pagina die ik gaf.

Hortensia

Hortensia

09-03-2016 om 16:12

Triva

Tjonge...

Hoewel mijn bericht ongeveer een half uur na het jouwe verscheen, had ik je bericht niet gelezen, omdat ik e.e.a. aan het uitzoeken was toen jij jouw bericht plaatste. Ik heb, heel simpel, jouw bericht niet gezien en de link ook niet.

Heel jammer dat je je nu zo aangevallen voelt. Nergens voor nodig.

Triva

Triva

09-03-2016 om 16:18

ok sorry

Je ging in op klimaat en aangezien ik de enige was die daar wat over zei kwam het over als kritiek op mijn posting. Ik kon ook niet weten dat je die niet gezien had met een half uur ertussen. Sorry dan.

Hortensia

Hortensia

09-03-2016 om 16:32

Triva

het was echt niet de bedoeling dat ik het bij wijze van kritiek schreef.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2016 om 16:51

En wat ook meespeelde

Omdat het land niet gewend is aan langdurig 30 graden plus, zijn de accomodaties daar ook niet allemaal op ingericht.
In Bergen hadden wij en prima, luxe appartement met airco maar in Kristiansans kregen we helaas een blokhutje met amper ventilatie en nul isolatie toebedeeld. Dat was bij deze temeperaturen vies, muf en warm. We hebben nog even overwogen om dan maar gewoon buiten te slapen, maar dat was met de grote horde muggen ook niet echt een optie.

Het was verder een prachtige vakantie en een mooie locatie, dus echt een domper op de vakantie was het niet.

Maar je mag van mij aannemen dat die blokhutjes dan wel hun beperkingen hebben.

Het zwemwater is koud en het gletsjerwater is ijskoud. Zelfs in augustus,

Blue

Blue

12-03-2016 om 23:06

Warme kleding mee in ieder geval

Vorig jaar zijn wij o.a. in Oslo en Bergen geweest. In Oslo was het op dat moment aardig warm. Maar in de rest van Noorwegen hebben we het behoorlijk koud gehad. Ik zou dus echt wel goed warme kleding meenemen. En regenkleding, wij hebben toen geluk gehad dat we droge dagen hadden op de plekken waar we verbleven. Daarvoor en daarna was er voornamelijk regen... En in Bergen valt gemiddeld de meeste regen van alle steden in Europa.

Maar dertig jaar geleden ben ik een maand op reis geweest door Zweden en Noorwegen en toen hebben we het al die weken prachtig zomers gehad. Het kan dus inderdaad alle kanten op.

Noet

Noet

13-03-2016 om 01:02

kan me alleen maar aansluiten

in het jaar dat mijn collegaas me hard uitlachten vanwege het te verwachten slechte weer zijn zij letterlijk Frankrijk uitgeregend en stond ik op mijn verjaardag met 30 graden aan de Sognefjord.
3 weken strak mooi weer. Skien kon niet het was te warm, ook op de gletcher, raften kon niet wegens te veel water.

Maar kouder komt wat vaker voor.

vorig jaar begin september

waren we in de volgens statistieke meest regenrijke stad van Noord Europa. Bergen. Het was stralend, heerlijk zomerweer.

Gelukkie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.