Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Roosje

Roosje

16-04-2014 om 20:38

Fietsen

Mijn man gaat met mijn zonen van 8 en 10 jaar een paar dagen fietsen. Doel is om naar opa en oma te fietsen in 5 dagen en dan te overnachten op campings in een blokhut ofzo. Benodigde spullen kom ik dan met de auto brengen, dus ze fietsen zonder bagage. Een super leuk avontuur natuurlijk, maar hoeveel kilometers zouden zij per dag nou kunnen fietsen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-04-2014 om 21:09

20-100 km

Er is geen peil op te trekken, het hangt van zoveel factoren af. Wij zijn veel op fietsvakantie geweest, en onze ervaring met kinderen is dat ze - als ze zin hebben - heel veel kunnen. Onze kinderen hebben beiden op 8-jarige leeftijd voor het eerst 100 km op een dag gefietst. Natuurlijk niet iedere dag hoor! We fietsten ook wel eens 20 km.
Ons motto is altijd geweest: het leuke van fietsen is afstappen. Het is dus ook de omgeving (strandjes, bezienswaardigheden, dorpjes, vogelkijkhut) die bepaalt hoe veel of weinig we fietsen op een dag.

Thursday Next

Thursday Next

16-04-2014 om 21:14

wat zijn ze gewend?

Zijn ze al gewend om te fietsen?
Dochter hier (bijna 8) kan denk ik wel 40 a 50 km aan per dag, een keer 60 zou ook nog wel kunnen. wij zijn 2 jaar geleden op fietsvakantie geweest, de oudste was toen net 10, we fietsen tussen de 50 en 80 km. per dag, met bagage. Toen wel een dag fietsen en een paar dagen op een camping. Jongste was toen 6 en zat op de aanhangfiets.

Als je in trekkershutten overnacht hoef je nauwelijks bagage mee, alleen wat kleding en slaapzakken, dus dat zou best kunnen.
zorg wel voor fietsbroeken, dat fiets echt een stuk prettiger!
Leuk idee!

Hanne.

Hanne.

16-04-2014 om 22:37

hier

Hier gaan ze vanaf plm 5 jaar zelfstandig mee op fietsvakantie. Wij houden ongeveer 50 km per dag aan. Dat gaat prima (al wordt er best gemopperd tussendoor). En stiekem is het vaak meer want 's avonds camping zoeken en ergens een hapje eten is vaak ook weer 5km enkele reis.

Wij fietsen dan met bagage waarbij de jongste alleen lichte spullen krijgt (regenpakken oid).

Gemiddelde snelheid ligt dan meestal rond de 12-13 km per uur. Dus 50 km is iets meer dan 4 uur fietsen. Dat is te overzien.

Qua fietstraining doen ze niet meer dan het dagelijkse rondje naar school.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-04-2014 om 10:24

Roosje

Roosje, nog een vraagje. Bedoel je echt dat je er iedere dag met de auto achteraan gaat rijden voor hun bagage? Voor het overnachten in een trekkershut heb je amper spullen nodig. Zelf denk ik (maar goed, dat is vanuit onze ervaring, wij nemen altijd alle kampeerspullen mee op de fiets) dat het veel leuker voor jouw man en kinderen is om hun eigen spullen op de fiets mee te nemen. Ze hebben een slaapzak nodig, wat kleding en toiletspullen, en dat is het eigenlijk wel.
Lijkt het jezelf trouwens niet leuk om met hen mee te fietsen? Dan maken jullie er een echt gezinsuitje van!

amk

amk

17-04-2014 om 13:54

idd alles op de fiets

ook een kind kan prima met fietstassen fietsen. Wij zijn vorig jaar met 2 naar een trekkershut gefietst. Wel natuurlijk bord, bestek en brander mee maar de grote dingen zijn er, je hoeft geen matjes mee te nemen of een tent, dat scheelt een stuk.

Roosje

Roosje

17-04-2014 om 17:09

ijsvogeltje

De jongens hebben mountainbikeachtige fietsen zonder bagagedrager, dus fietstassen lukt niet. Een rugtas zullen ze wel meenemen met eten en drinken. Ik ga niet mee, omdat het zo een mannenavontuur wordt en daarna gaan we nog met zijn allen op vakantie. En onze dochter van bijna 2 blijft bij mij. Ik vind het leuk om in de middag naar de overnachtingsplaats te rijden en dan met ze te eten. De hele rit is maar 100 km ofzo, dus dat is voor mij ook niet ver. Maar zo te lezen gaat het dus ook wel in 3 dagen lukken met 2 overnachtingen en dan kunnen ze nog rustig aan doen. Ze rijden normaal ook alleen naar school en in de wijk.

Bisi

Bisi

17-04-2014 om 17:40

geen rugzak

Fietsen met een rugzak op is helemaal niet fijn.
En het is ook belangrijk dat bij bagage het zwaartepunt zo laag mogelijk is.
Ik zou dus bagagedrager (achter en/of voor) op de fietsen monteren en fietstassen gebruiken.

Zo'n tocht is het leukst als het echt een beetje avontuurlijk is en als je merkt dat je je onderweg goed kunt redden, ook bij onverwachte tegenvallers (winkel dicht, overnachtingsplaats dicht, etc.). Dus wat basisbagage meenemen lijkt me een goed idee. Al is het maar om onderweg als lunch lekker te picknicken. Regenkleding. Zonnebrandcreme. Een extra trui. Etc.
Dat kan je echt niet allemaal in een rugzak meenemen.
Een rugzak dragen, zelfs een kleine, is gewoon een slecht idee bij zo'n fietstocht.

Juist omdat de kinderen nog tamelijk jong zijn, zou ik het zo prettig mogelijk voor ze maken, praktisch/fysiek gezien. De aandacht tijdens de tocht kan dan zoveel mogelijk bij het fietsplezier liggen.

Dus: regel de zaken praktisch goed. Zorg voor goede spullen: bagagedragers, tassen, goede kleding (waterdicht, ademend, sneldrogend). Dat maakt het gewoon veel prettiger.

Ik heb als kind ook dergelijke tochten met mijn vader en broer gemaakt. De lol daarvan was ook het avontuur, de (kleine) tegenslagen overwinnen, overnachten bij de boer of op een voetbaldveld als de camping dicht is, dat soort dingen (er waren toen nog geen gsm's, dat is natuurlijk een groot verschil). Dus in dat opzicht is het wel fijn om alles bij je te hebben. Dat voelt ook veel stoerder aan, dan heb je het echt helemaal zelf gefietst.

Dalarna

Dalarna

17-04-2014 om 19:01

bisi

De rugzakken zijn dus alleen voor wat ze onderweg nodig hebben. Wat drinken en wat eten dus en wat persoonlijke spullen. Dat is niet zwaar ofzo maar misschien kunnen al die spullen in de fietstassen van de vader?

amk

amk

17-04-2014 om 19:43

Dalarna

je hebt al snel best veel mee voor zo'n fietstocht. Wat drinken en wat eten is al snel 2 kg, dan nog regenpak, zonnebrand, trui of vest.
Met een rugzak op de hele dag fietsen en dat een paar dagen achter elkaar is niet fijn tenzij je een special fietsrugzak hebt, maar dan is het goedkoper te investeren in 2 bagagedragers en een fietstas.

Thursday Next

Thursday Next

18-04-2014 om 09:58

ik zou..

inderdaad ook eens kijken of ze een bagagedrager aan hun fiets kunnen krijgen met fietstassen. Er zijn ook bagagedragers die alleen aan de zadelpen vastzitten, hier kan niet veel gewicht op (een kilo of 7) maar dat hoeft ook niet. fietsen met een rugzak is inderdaad niet fijn, prima voor tochten van een half uurtje maar niet voor de hele dag.
En het lijkt mij persoonlijk niet leuk dat je een heel eind gefietst hebt, en dat mama datzelfde stuk in een half uurtje even komt rijden, dat zou -voor mij- de prestatie teniet doen. Maar goed, misschien vinden jouw man en zoons het geen probleem.

Katniss

Katniss

18-04-2014 om 12:18

8 jaar

Voor mijn jongste was vorig jaar 5 dagen 40 km fietsen door heuvelachtig landschap (Frankrijk) te hoog gegrepen. Hier in Nederland fietst ze incidenteel wel eens een afstand van ca. 60 km zonder problemen, maar meerdere dagen achter elkaar zou waarschijnlijk een ander verhaal zijn.

Roosje

Roosje

18-04-2014 om 14:41

geen fietsvakantie

Het wordt geen fietsvakantie. Gewoon in 3 dagen naar opa en oma rijden, dus 2 keer overnachten waarvan de 2e nacht bij mijn zus. Ik ga daarvoor geen bagagedragers monteren. Mijn man heeft wel fietstassen dus daar kan wel het een en ander in. Volgens mij valt het allemaal nog wel mee. Als het steeds regent, gaat het niet door en als er gedoe onderweg is, is het ook klaar. Het moet gewoon een leuk tripje zijn, verder niet.

Bisi

Bisi

18-04-2014 om 15:41

voor een dagtocht ook geen rugzak

Roosje, zodra een fietstocht ietsje langer is dan het dagelijkse vervoer, zou ik je kinderen echt niet met een rugzak laten fietsen hoor.

Ik heb ook wel eens met mijn vader een dagtocht gemaakt naar mijn oma. Dat vraagt echt wel wat voorbereiding en goed genoeg materiaal om leuk te zijn/blijven. En dan is het inderdaad hartstikke leuk.

En als er misschien een regenbuitje komt maar het is verder lekker weer, dan ga je die tocht toch niet cancellen?

Goede spullen, een goede uitrusting, doe je vooral om het aangenamer, of beter gezegd niet onprettig te laten zijn. Juist bij kinderen is dat belangrijk. Als ze het te koud hebben, nat worden/blijven, het te zwaar is of iets pijn gaat doen, dan is de lol en de inzet snel weg.

En drie dagen achter elkaar een lange fietstocht maken is best veel.

En als jullie dit gaan doen, dan gaan jullie vast toch nog wel eens vaker fietsen? Dan komt een bagagedrager toch altijd wel van pas?

Hanne.

Hanne.

18-04-2014 om 16:01

100 km

100 km in 3 dagen. Da's 30 km, zeg 2x een uur fietsen, per dag zonder dat je bagage mee hoeft te nemen. Dan geloof ik niet dat je echt voorbereiding nodig hebt. Als je je op een zonnige middag 2 uurtjes gaat fietsen ga je je dan ook uitgebreid voorbereiden of stop je een wat drinken en eten in een tasje en vertrek je gewoon?

Dit is het zelfde maar dan 3 dagen achter elkaar.

Gewoon lekker gaan fietsen dus. Truitje, regenpakken en lunchpakket bij papa in de fietstas. Als het bevalt kan je voor de volgende keer altijd kijken of je langer/verder/met bepakking wil gaan en wilt gaan investeren in goede/extra materialen.

Bisi

Bisi

18-04-2014 om 16:09

fietstas

Als alles bij papa in de fietstas(sen) past, dan is er natuurlijk geen probleem.
Maar dan hoeven de kinderen ook geen rugzak te dragen.

Of de kinderen nou wel of geen eigen fietstassen (en dragers) hebben: zorg in ieder geval dat ze geen rugzak(je) hoeven te dragen.

Katniss

Katniss

18-04-2014 om 16:37

Gaat het om 100 km in drie dagen?

Dat lijkt me toch helemaal geen probleem. Dat zou ik nog wel redden (als ik een fiets had, en toen ik die had fietste ik gemiddeld 3 km per jaar). En voor 2 dagen schone kleren + evt. wat eten en drinken past toch makkelijk in de fietstassen van vader?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.