Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Een Cruise - is dat leuk ?

Hebben jullie ervaring met cruises? Samen, of met je gezin?

Puck

Puck

08-09-2015 om 12:26

niets voor mij

Of t leuk is hangt helemaal van je eigen ideeën af natuurlijk. Voor mij zou het niets zijn. Ik bepaal graag mijn eigen dagindeling, wil veel dingen zien en niet alleen maar een dag in een stadje lopen. Wil er veel meer op uit trekken. Verder hou ik niet van amusement op campings dus ook vast niet op een cruiseschip en halve dagen op een dek liggen zonnen is ook niet aan mij besteed. Neem daarbij dat ik met windkracht 1 al vreselijk zeeziek word dus duidelijk he-le-maal niet aan mij besteed.

verd

verd

08-09-2015 om 12:39

ikzelf niet denk ik

het schijnt wel steeds toegankelijker te worden vooe gezinnen. Heb verschillende cliënten die de afgelopen jaren met het gezin een cruise zijn gaan maken en daarover heel enthousiast waren. 1 daarvan was een echte dekligger maar de anderen wel ondernemend.

Ikzelf ben niet zo'n gezelligheidsdier in de zin van contacten met anderen op vakantie. Denk dat dat op zo'n cruise wel sneller verwacht wordt.

Waar, wie, hoe lang?

Heb je het al eens gedaan? Word je zeeziek? Wat voor een boot heb je in gedachte?

Met een boot reizen is geweldig. Je hebt altijd je bed bij je, hoeft nergens mee te sjouwen en toch kom je steeds weer ergens anders. Heel bijzonder relaxed.

Maar hoe en wat precies verschilt nog al per boot en per vaargebied.

Als je toch per boot gaat is het wel slim om een gebied te kiezen dat je het makkelijkst per boot kunt bereiken. Een eilandengroep, de fjorden of het poolijs.

Dan geniet je volgens mij des te meer.

Tochtjes in van die enorm grote schepen lijken mij niet zo leuk. Barcelona, Nice, Marseille. Hm. Daar kun je ook wel met de auto naar toe.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 14:50

persoonlijk

Mij lijkt het saai. Maar ik ken er genoeg die het geweldig vinden dus het hangt helemaal van jezelf af. Als ik zou gaan zou ik voor het caribisch gebied gaan met veel stops. Alleen op de boot is niks voor mij, maar als ik eraf kan en dingen kan zien (met mooi weer) dan kan het misschien leuk worden. Dus 's nachts varen en overdag eraf kunnen.

Mijn buren deden een cruise naar Amerika over de atlantische oceaan. Is vast voor 1 dag leuk maar daarna lijkt het me vreselijk saai want je ziet niks. Maar je wordt vast goed in bingo

Katniss

Katniss

09-09-2015 om 19:19

All-inclusive

Vergeleken met all-inclusive of bijv. Center Parcs wanneer je niet van het park af komt zie je natuurlijk wel een boel. Het lijkt mij niets want ik bepaal graag zelf wanneer ik weg ga en terug kom, en op zo'n cruiseschip mag je 's morgens aan land en moet je op een vastgesteld tijdstip weer terug zijn.
Ik heb een collega die heel graag cruises maakt met haar gezin (jonge kinderen). Ze vinden het heerlijk om de hele dag verzorgd te worden en aan allerlei activiteiten mee te doen.

Amare

Amare

09-09-2015 om 20:32

met de auto?

'Tochtjes in van die enorm grote schepen lijken mij niet zo leuk. Barcelona, Nice, Marseille. Hm. Daar kun je ook wel met de auto naar toe.'

Ja, maar dan is er dus altijd eentje aan het rijden. Bovendien kun je in de auto niet zwemmen of spelen of wandelen of ... Er zijn heel veel dingen die je onderweg op een cruiseschip kunt doen, die echt niet tijdens een saaie autorit kunnen.

Wel relaxed.

Wij zijn van de redelijk actieve vakanties maar zo'n cruiseschip lijkt me best een keer lekker. Mooi weer gebied, lekker eten, zwemmen en zonnen, plaatsje doorkuieren en weer aan het avondmaal.

Niemand met ervaring op OO tot nu toe, ik dus ook niet. Overnachting op de boot naar Engeland durf ik niet echt een cruise te noemen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-09-2015 om 23:54

Wel soort van ervaring

Lang geleden, zonder kinderen nog en dat was wel okee. Dat was overigens een zeilcruise..

En iets recenter, maar dat was maar kort. Bewust eigenlijk want het is stervensduur en ik wilde perse niet dat jongste apart zou slapen (geen zwemdiploma's, midden op zee) en een familiehut behoorde niet tot de mogelijkheid. 5-persoons hutten bestaan niet (in ieder geval niet op de tocht die wij wilden maken) en twee hutten ging me kostentechnisch echt te ver. Wij hebben dus voor een aantal losse overnachtingen op zee gekozen en de rest per auto afgelegd. Hiermee konden we met 5en wel in een 4 persoonshut. Wat minder comfortabel, maar voor een losse nacht wel te doen.

Wat Wil zegt klopt wel. Grootste voordeel van de boot vind ik eigenlijk dat je het land zo mooi ziet. Vanuit het water kijkt het toch anders. Dit komt dus nog bovenop de andere voordelen van het meereizend bed, de totale ontspanning van iedereen en de afwisseling in activiteiten.
Ik heb het dus nog steeds wel op mijn verlanglijstje staan, maar dan goed. Dat wordt dus nog even sparen. En als ik zou mogen kiezen zou ik ook een gebied kiezen dat niet of niet goed met de auto te doen is. Wij zijn veelvuldig in baaien geweest waar je anders bijna niet komt. En er is echt niets lekkerder dan vanuit je bed in de zee duiken. Maar dat is op een kleiner zeilschip makkelijker te doen dan op zo'n grote boot met alles erop en eraan.

Amare

Amare

10-09-2015 om 07:52

klopt Wil40

'Overnachting op de boot naar Engeland durf ik niet echt een cruise te noemen'

Het was bij ons in ieder geval geen feestje. We hadden storm en hingen nog voor het avondeten al in onze 'briksen', bang dat de boot zou zinken

Zeker wel

zie http://www.nicholsonyachts-charters-sales-news.com/yacht/Calliope/brochure.htm

Die boot was van mijn zus en haar vriend (zie de foto van dat stel op de punt).
Die twee kindjes aan het roer zijn de mijne.
Ik had de papieren versie van die folder voor ze gemaakt, inclusief het shot van boven dat eigenlijk uit 3 foto's bestaat. Ik heb ze kunstig aan elkaar geplakt in photoshop.

Dat was eh... 1992 zo'n beetje en de folder wordt nog gebruikt.

Ja, ruime ervaring. Maar dat zeg ik: de beleving hangt nogal van de boot en het vaargebied af.

Amare"Er zijn heel veel dingen die je onderweg op een cruiseschip kunt doen, die echt niet tijdens een saaie autorit kunnen."
Niet op alle boten
Dat klinkt flauw, maar er zijn er juist in Europa en juist in de meer betaalbare sector een aantal die vooral gokken en horeca (geen accijns) te bieden hebben.
Dat is leuk als je goedkoop dronken wil worden. Maar niet als je wil zwemmen.

Theekopje

Theekopje

10-09-2015 om 15:34

Veel eten

Van iemand die een fjordencruise gemaakt heeft begreep ik dat er ook véél en vaak gegeten werd. Vier keer per dag een lopend buffet, dat werk.
Nou is het natuurlijk aan jezelf of je daar gebruik van wil maken, maar als het er is ben je snel geneigd er ook heen te gaan. Dat kun je een voordeel of een nadeel vinden

Titanic

Als ik denk aan een cruise denk ik aan zo'n enorme joekel met restaurant(s), ligstoelen, midgetgolf, bioscoop en zwembad aan boord.
Bij de link van M Lavell krijg ik meer het idee "met zijn allen varen en actief bezig zijn".

Nee, liever die veel te dure all exclusive cruise in de Bahama's mét 4x per dag buffet.

Amare.

Wij hadden windkracht 10 midden op zee, we zaten op de laatste boot die was vertrokken. Er mocht niet meer gevaren worden.
Zaten we op dezelfde boot?
Wij waren totaal niet bang en ook niet zeeziek. Het was 's morgens erg rustig aan het ontbijt.

Amare

Amare

10-09-2015 om 18:20

LOL Wil40

'Wij waren totaal niet bang en ook niet zeeziek. Het was 's morgens erg rustig aan het ontbijt.'

Wat mij vooral is bijgebleven, is de rijen voor de wc's 's avonds. Het was ook 's avonds al erg rustig in de restaurants

Rijen voor de wc Amare.

Er lag meer naast dan in de wc's. De trappen waren bekleed met vloerbedekking en er lag overal kots. Glazen moest je vasthouden, er vielen er veel kapot. Veel mensen zagen groen en riepen "nooit meer op een boot".

Ik denk dat het nu 20 jaar geleden is dat ik mee was met die cruise

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2015 om 20:50

Dat zie je verkeerd Wil

Zeilen doe je niet alleen, dus als er mensen waren die de schipper wilden helpen werd dat natuurlijk wel op prijs gesteld. Maar voor de mensen die dat niet wilden was er een zeer ruim bemeten zonnedek.

Zeilen is op zich wel anders dan een motorboot, want ooit moet je overstag en dan zwaait er wel het een en ander van de ene naar de andere kant. Verder misten wij natuurlijk ook het zwembad tijdens de tocht en de all-inclusive. Daar stonden het vrijzwemmen in de baaien en de hapjes en drankjes van het scheepsmaatje tegenover.

Ik weet nog niet wat ik zou kiezen. Bij zeilen is de zee-ervaring veel intenser. Dat is echt superrelaxt. Nadeel is wel dat de snelheid veel lager ligt. Vanuit Venetië via de Balkan naar de Griekse eilanden in twee weken zit er niet in.

Een tocht tussen de Turkse en Griekse kust en weer terug kan echter prima.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

10-09-2015 om 22:20 Topicstarter

nou...

ik ben geweest

Was een impulsactie van mijn wederhelft om onze tig-ste trouwdag te vieren. Inderdaad is het duur, maar als je het uitkient, is er best wat te winnen op de aankoopprijs van zo'n reis.

We zijn naar de Noorse fjorden geweest. Mooie hut met zicht op de buitenwereld, heel leuk om wakker te worden en te kijken 'of we er al zijn'.
Een zeedag heen (dat is heel traag leven, de zee om je heen is heel anders dan de zee tijdens een strandwandeling), vier havens, en een zeedag terug. Van zeeziekte totaal geen last gehad, het was plezierig weer.

Het is wel wat eigenaardig, zo'n drijvend hotel. Er waren mensen van alle leeftijden mee en alle leefstijlen mee, en inderdaad, het is een gemakzuchtig soort vakantie, daar moet je tegen kunnen. Ook tegen het feit dat je niet even een eindje kunt fietsen of wandelen tussendoor. Maar de prachtige natuur vanaf het water zien, is schitterend.

Ik moest wennen aan al het gedienstige personeel, vooral Indonesiërs en mensen van de Filipijnen. Het voelde een beetje koloniaal en ongemakkelijk, die glimlachende en altijd vriendelijke mensen die maar liefst tweemaal daags de hut opruimen en schoonmaken.

Ik moest ook denken aan alle ellende op zee in Zuid Europa, dat voelde enorm wrang. Bah.

Het eten was heerlijk. All Inclusive, maar gelukkig zag ik nauwelijks mensen die zich mateloos gedroegen, wat je weleens hoort.
Koffie, thee, water en lemonade hoorden bij het pakket, de rest moest je (stevig!) betalen dus dat hebben we zeer kalm aan gedaan.

Wifi was erg duur, dus we hadden écht rust

Onze twee tafelheren 's avonds, beide 84, waren via een cadeau van familie op de cruise beland, ze vonden het best aardig, 'maar we hebben in onze vakantie liever wat meer zelf de regie' Grappig he!

Affijn, het was een bijzondere ervaring, misschien gaan we over tien jaar nog eens, en dan de andere kant op.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

10-09-2015 om 22:20 Topicstarter

oh ja

ik was al terug toen ik de vraag stelde zoals je aan de data ziet, maar ik was gewoon benieuwd naar ervaringen hier

Ginny

Zeilen is hartstikke leuk, maar als ik naar de link van M Lavell kijk zie ik geen cruiseschip.
Leuk zeilbootje, niks mis mee, maar cruisevakantie kriebels krijg ik er niet van.

Bromvlieg

Dus eigenlijk is een cruise gewoon leuk om eens meegemaakt te hebben.
Nog gefeliciteerd met je -tigste huwelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2015 om 23:10

Dat kan Wil

Het kan een beetje zijn alsof je moet kiezen tussen een all-inclusive resort en kamperen bij de boer.
Beiden best leuk, beiden goed verzorgd, maar toch net even anders.

Dat heeft te maken met wat je uit de cruise denkt te halen. Als je gaat voor de varende discotheek, dan zit je op de zeilboot niet goed. Gaat het je om de reis op het water dan ben je denk ik beter af op een zeilschip. Mijn man kiest aboluut voor het laatste en ik ben er nog niet uit. Een beetje luxe doet ook wel wat voor mij.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-10-2015 om 22:32

Brr, ik zou me gevangen voelen.

Op schepen heb ik last van een soort claustrofobie, je kunt er niet af wanneer je wilt. Een zeereis moet voor mij dus niet te lang duren. Zes uur vind ik al héél lang dus een cruise lijkt me absoluut niets. Met vliegtuigen heb ik dan weer helemaal geen last van claustrofobie. Vreemd.

Reclame

Naar aanleiding van dit draadje ben ik wat cruises op gaan zoeken. Nu komen er de hele tijd als ik andere dingen opzoek reclames van cruises op mijn scherm.
Net als waterkokers.

Stenna

Stenna

08-10-2015 om 00:21

ongezond

Vergeet niet dat er op (de grote) cruiseschepen met de regelmaat van de klok infectie-uitbraken zijn, van een virus of bacterie, waarna de hele boot met passagiers een paar dagen in quarantaine moet (op zee blijven dus). Blijkbaar ongezond, zo met z'n allen op elkaar gepakt en hetzelfde eten. Ofzoiets.
Mij lijkt het verder ook dodelijk saai, maar niet echt ervaring mee dus.

Tip voor AnneJ: AdBlock installeren

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.