Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2016 om 15:19

Easyjet

Over twee weken gaan mijn zoon en ik voor het eerst zijn familie in Engeland bezoeken; we gaan een lang weekend (vrijdag heen, maandag terug). Ik heb een retourvlucht geboekt met Easyjet; Schiphol-Londen Stansted vv. Nu heb ik in geen 7 jaar gevlogen en nog nooit met Easyjet. We nemen alleen ieder een kleine trolley als handbagage mee. Mag je nu wel of geen extra (hand)tas meenemen of niet? Hoe lang van tevoren moet je op het vliegveld zijn? Ik heb al online ingecheckt en de papieren instapbewijzen uitgeprint. Hoe zit het met vloeistoffen en plastic zakjes? Het is allemaal zo veranderd sinds ik voor het laatst vloog... Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom!

Jaina

Jaina

17-06-2016 om 15:34

Elisa

Je mag geen extra handtas meenemen. Die moet je bij de gate in de trolley proppen. Daarna mag je hem er wel uithalen. Dus zorg dat de trolley niet helemaal vol is en dat het nog past.
Je mag wel een plastic tas van de duty free extra meenemen voor je aankopen.
Vloeistoffen moet je allemaal in een plastic zakje doen (kan je op Schiphol krijgen) in flesjes van maximaal 100 ml en zoveel als in het zakje past (1 zakje per persoon)
Na de security check (die tegenwoordig centraal is in een enkele ruimte) kom je pas bij de duty free en kan je eventueel drinken voor aan boord kopen. Al verschillen de prijzen niet heel erg van wat je aan boord kan kopen.

Hoe ver van te voren aanwezig? Officieel twee uur. Zelf doe ik als ik alleen reis meestal ruim 1 uur van te voren. Met de kinderen wel 2 uur want dat duurt altijd langer en is minder efficient. Die willen altijd naar de WC en nog wat drinken en nog ergens kijken en zijn altijd langer bezig met hun koffer weer in te pakken naar de security. Bovendien mag je met kinderen onder de 18 niet door de elektronische paspoort controle maar moet je via de gewone controle wat ook meestal langer duurt.

angel3

angel3

17-06-2016 om 16:17

extra tas

Een kleine handtas/damestasje met portemenee en mobiel ed extra mag wel. Vloeistoffen ed inderdaad allemaal in zakjes en max 100 ml per stuk. Zakjes uit je tas en laten zien. Dit geldt voor al je toiletspullen. Een tube tandpasta moet je dus niet in je toilettas in de trolley laten zitten. Een fles parfum ook niet die mag niet mee. Mascara geldt ook als vloeistof.
Ik zou ook 2 uur vantevoren doen want het kan druk zijn en de controles zijn echt verscherpt.
Fijn weekend!

Jaina

Jaina

17-06-2016 om 16:22

Ticket

Of hier zie ik dat het afhankelijk is van het ticket:

http://www.easyjet.com/en/help/preparing-to-fly/baggage

Als je dus een gewoon ticket hebt maar 1 tas en als je een van die andere tickets hebt mag je ook nog een kleine handtas

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2016 om 19:36

Easyjet

Ja, we hebben gewone tickets. Maar we mogen dus wel een duty free tas extra meenemen? We willen natuurlijk wat typisch Nederlandse dingen meenemen zoals stroopwafels en drop dus dan kopen we die op Schiphol. Dan hoeven die zaken niet in de handbagage; scheelt weer. Ik heb de allerkleinste trolleys die er zijn zodat ze gegarandeerd als handbagage mee kunnen en met een handtasje, wat kleding en toiletspullen zitten die zo vol...
Dus anderhalf uur van te voren op de luchthaven zijn? Dat valt nog mee. Kunnen we even shoppen Zoon (15) houdt helemaal niet van ergens moeten wachten dus dan maken we van de nood een deugd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2016 om 19:49

Elisa

Houd er wel rekening mee dat je boodschappen op Schiphol ontzettend duur zijn. Dat heet dan wel 'duty free', maar je betaalt wel de hoofdprijs voor dingen als chocola en stroopwafels.

Als je alleen handbagage meeneemt, let dan op dat er geen scherpe dingen (nagelschaartje, zakmes) inzitten. Of andere zaken die als wapen aangemerkt kunnen worden. Alles gaat door de scanner en je moet het echt inleveren.

Pirata

Pirata

17-06-2016 om 20:09

Maar hij is toch ziek?

Ik dacht dat je zoon een naar virus had en lang moest uitzieken? Niet dat dit weekend hem niet gegund is natuurlijk...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2016 om 20:54

Pirata

Zoon heeft een variant van Pfeiffer idd maar hij gaat ook gewoon naar school en maakt toetsen. Hij kan in Engeland ook rusten als het moet; ze zijn op de hoogte. Dit weekend staat al een halfjaar vast; dit is de eerste en misschien enige keer dat hij (en ik) zijn vaders' familie kan ontmoeten; ze komen uit heel Engeland en Ierland speciaal voor hem. We kennen ze pas sinds zijn vader onverwachts overleed in september vorig jaar. School heeft dan ook buitengewoon verlof toegekend. Dat uitzieken komt in de zomervakantie.

Triva

Triva

17-06-2016 om 23:25

idd

Die dingen moet je echt niet op schiphol kopen! Dat zijn toeristenprijzen.

Pirata

Pirata

18-06-2016 om 08:35

aha

Dat is inderdaad moeilijk uitstellen... Voorzichtig aan dan maar!

Hetzelfde als vijf jaar geleden

"Nu heb ik in geen 7 jaar gevlogen"

Er is de afgelopen vijf jaar niks veranderd in de regels.

https://www.ouders.nl/forum/vakantietijd/aansteker-mee

skik

Renée

Renée

18-06-2016 om 17:51

Jeetje Skik

Wat heb jij tegen Elisa? Heb je dat nou echt opgezocht om haar hierop te kunnen pakken?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-06-2016 om 18:07

Renee

Ach Renee, sommige mensen hebben kennelijk niets beters te doen De laatste keer was dan zes jaar geleden; toen we naar Spanje gingen. Er is wel degelijk behoorlijk wat veranderd. Afmetingen handbagage, regels en inchecken. Ik heb voor het eerst online moeten inchecken. Maar anyway, ik weet nu hoe en wat. Spannend hoor, voor het eerst met Easyjet, voor het eerst naar Engeland en het meest bijzondere: voor het eerst, na 15 jaar, de familie van de vader van mijn zoon ontmoeten! We kijken er heel erg naar uit!

Goed geheugen

2016 min 2011 is vijf jaar.

Ik vind het altijd opmerkelijk dat Elisa de ene keer dit en de andere keer weer dat beweert. Van links naar rechts, net hoe 't uitkomt waarschijnlijk.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-06-2016 om 20:08

Skik

Tja Skik, ik (en mijn zoon) hebben zoveel meegemaakt dat mijn geheugen mij helaas nog weleens in de steek wil laten. Die vakantie Spanje wil ik ook het liefst vergeten nadat zoon en ik meteen in het ziekenhuis belandden bij aankomst in NL. Geloof jij maar (of niet) wat je wil. Ik lieg niet en ben geen zielige aandachttrekster. Dat jij dat wel denkt zegt meer over jou dan over mij. Treurig hoor.

Renée

Renée

18-06-2016 om 20:13

ik beweer ook altijd van alles

Om onherkenbaar te blijven heb ik een wisselend aantal kinderen, soms stel ik een vraag over mijn zoon, soms over mijn dochter, maar hoeveel ik er van elk heb varieert. Net als mijn nick. Ik schrijf hier al 16 jaar, maar ik denk dat niemand mij kent.
Maar Skik, dat jij dan zo'n er niets toedoend detail over wanneer de reis precies was nog precies weet of gaat opzoeken, verbaasde mij.

At your service

Ik ben je externe harde schijf :0)

"Ik lieg niet en ben geen zielige aandachttrekster. Dat jij dat wel denkt zegt meer over jou dan over mij. Treurig hoor."

Eh, waar zeg ik dat?

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2016 om 21:08

Knap hoor

Skik

'T is een gave

Of het maakt allemaal nogal indruk op me.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2016 om 23:38

Skik

Juno

Juno

19-06-2016 om 22:48

Renée

Ik ken je nog wel, en onder deze nick al had ik destijds een andere. Ha, ik zocht een naam voor mijn dochter en jij beaamde dat Renée leuk was (of iets van dergelijke strekking).
Elisa, ik neem altijd een leeg flesje mee om dat na de controle te kunnen vullen met water. Schiphol is schrikbarend duur. Wees voorbereid op vragen aan je zoon of aan jou, één ouder met kind roept dit op is mijn ervaring. Bij de Action kan je setjes kopen voor je crèmes en vloeistoffen en als doorzichtig tasje kan je ook een doorzichtige toilettas (Hema) nemen.
Heel veel plezier!

Teuntje

Teuntje

21-06-2016 om 20:57

Trolley

En let er op dat je trolley echt niet een halve mm groter is dan hij mag zijn. Als je pech hebt moet hij in het pasrek en blijft hij ergens hangen, dan is het inchecken als ruimbagage. Mijn man had een keer dat de kleine koffer die hij altijd bij andere maatschappijen probleemloos gebruikt NET door een metalen oogje aan de zijkant van het handvat er niet goed in paste. Kassa.

Split

Split

22-06-2016 om 18:42

idd, wat Teuntje zegt

Easyjet is enorm streng met die afmetingen, dus zorg dat het klopt.

Triva

Triva

22-06-2016 om 23:04

en nu maar hopen

dat ze volgende week vrijdag niet ook gaan staken...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.