Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Katniss

Katniss

30-11-2014 om 17:52

De vakantiekeuze

Ik heb me geloof ik een beetje een probleem op de hals gehaald
De afgelopen jaren hebben de kinderen de grootste stem gehad in de keuze voor de vakantiebestemming. Eigenlijk alleen mijn oudste omdat die vaak uitgesproken ideeën had over waar ze heen wilde, en jongste en ik alles wel best vonden. Nu is jongste bijna 10 en gooit de kont tegen de krib 'waarom mag GroteZus altijd kiezen waar we heen gaan?' Zoals een opstandig zusje betaamt wil jongste dus het tegenovergestelde van oudste. Oudste wil naar Engeland (cultuur en natuur), jongste wil naar een strandbestemming (hoewel ze het ook op onze natuur/cultuurvakanties altijd erg naar haar zin heeft).
Hoe los ik dit op? Ik kan wel zeggen dat jongste nu een keer mag kiezen, maar ik weet zeker dat zij haar voorkeur voor een strandvakantie vooral uit opstandigheid heeft. En de een laten kiezen betekent dat de ander een vol jaar moet wachten voordat zij mag kiezen. En als ik zelf kies, heb ik twee chagrijnige kinderen (plus dat het mij helemaal niets uitmaakt waar we heen gaan).

four

four

30-11-2014 om 18:51

dat kun je toch combineren

Er is vast wel ergens een strand met een achterland waar je kunt genieten van cultuur en natuur.

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 19:07

Precies

Een echte strandvakantie zou ik ook niet trekken maar twee dagen naar het strand lijkt me geen probleem. Je kunt ook een weekendje ofzo aan het begin of eind van je Engelandvakantie aan een strand gaan zitten en dan wat minder lang doen wat je andere kind wil.

Verder kun je ook uitleggen dat jij altijd de laatste stem hebt en dat je het gewoon 'eens' bent geweest met je oudste, niet dat zij het allemaal voor het zeggen heeft. Er zijn heus wel grenzen waar je niet aan mee wil doen.

Wij gaan al jaren max 1 week naar een plek en ik heb het geluk dat jongste al gelukkig is met een weekje een zwembad en altijd een tv (en vervolgens had ik afgelopen jaar de tweede week geen zwembad maar dat wist ik en ook geen tv LOL maar hij is het goed doorgekomen). Jij kunt dus wellicht de wensen van jongste en oudste combineren in een vakantie over minstens twee verblijfplaatsen.

Katniss

Katniss

30-11-2014 om 21:20

Strandvakantie

In Engeland heb je natuurlijk wel strand, maar dat is niet als een 'echte strandvakantie'. 's morgens na het ontbijt met je handdoekje naar zwembad of strand, op het strand lunchen, 's avonds ergens eten, dat alles bij een temperatuur van 30+ graden en de volgende dag weer. Ik trek dat wel hoor Maar als je thuis komt heb je dan toch een beetje het idee dat je niets hebt gedaan of gezien, wat in feite natuurlijk ook klopt. Bij zo'n temperatuur lukt het mij ook niet om allerlei actieve dingen te doen.
Het lastigste is dat jongste ook wensen begint te krijgen. Zij is echt een beetje een campingkind, terwijl oudste het liefst rust en ruimte heeft, en geen rare campingmensen
Mijn eigen grenzen zijn vooral het budget en een beetje normale accommodatie (geen tent), en maximaal 2 dagen a 800 km rijden. Engeland is wat dat betreft ideaal want met de boot zit je er zo, en er is ruime keuze uit schattige huisjes met Wifi.

Jillian

Jillian

30-11-2014 om 21:32

Perceptie

De perceptie van je jongste dochter is dat haar oudere zus altijd mocht beslissen. Zelf krijg ik echter uit je berichtjes het idee dat oudere zus mocht beslissen omdat haar ideeën van vakantie heel erg overeen komen met jou ideeën. Ik krijg het idee dat jij een strand vakantie en op de camping staan ook veel minder leuk vindt dan naar Engeland en daar in een huisje ergens rustig te staan en cultuur/natuur. Dus hoewel oudere zus blijkbaar meestal de knoop doorhakt waar jullie heen gaan is dat naar bestemmingen die jou ook aanstaan. Het vervelende is nu dus dat je jongste nu eens vindt dat zij aan de beurt is.

Ik weet niet of het een idee is om met z'n drieën rond de tafel te gaan zitten en allemaal op te schrijven wat jullie graag willen doen op vakantie en dan samen op internet gaan zitten om te kijken of er iets is wat bij die keuze past?

Of als je weet dat je jongste dochter vooral dwars ligt om dwars te kunnen liggen en uiteindelijk Engeland ook super vind kan je dan niet iets verzinnen om haar om te omkopen waardoor ze Engeland ook weer leuk zal vinden? Bijvoorbeeld een paar uitjes die zij ook leuk vindt? Zoals strand (Cornwall heeft prachtige stranden), pretpark bezoek?

Tijgeroog

Tijgeroog

30-11-2014 om 21:39

Van allebei wat

Kies een plek met geschikt strand (kan ook een meer zijn, lijkt me). De ene dag strand, de andere dag natuur en cultuur. Of ga een week naar een strandkleding en de andere week naar een natuur/cultuur plek. Doe bij het strand ook een keer iets cultureels en blijf op de andere plek ook een keer een dag op de camping,
Ze zullen zich, lijkt mij, allebei moeten aanpassen. Dus voor oudste wel natuur en cultuur, maar misschien niet in Engeland. En jij misschien ook, een keer een dag extra rijden van de ene plek naar de andere. En misschien wat verder weg, binnen 800 km heb je vaak niet strandmeer.
Wat wil je jongste trouwens op dat strand? Een plek om lekker in het water te kunnen spelen, of vooral zonnen en mensen kijken enzo (het lijkt me dat ze daar nog wat jong voor is)

Bijvoorbeeld...

Barcelona. Er zijn veel campings langs het strand, iets zuidelijker. En dan kun je zo nu en dan wat cultuur opsnuiven in barcelona. Hetzelfde met Rome. Het is best makkelijk om strand en cultuur te combineren.

Caesar

Caesar

07-12-2014 om 10:10

Budget

Als je een ruim budget hebt, zijn er volop mogelijkheden buiten Europa. Zuid-Oost Azië heeft genoeg plekken voor ieder wat wils. Verblijf en eten hoeft niet duur te zijn. De vliegtickets zijn dat meestal wel.

amk

amk

07-12-2014 om 12:57

lanzarote

heeft strand en cultuur en natuur. Ik geloofde het ook niet tot inmiddels exvriend me wist te overtuigen het een keer te proberen. Dan zoek je een appartement op een klein complex, huurt een auto, is het prima te combineren.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2014 om 13:10

Moet je ook niet doen

"Ik heb me geloof ik een beetje een probleem op de hals gehaald
De afgelopen jaren hebben de kinderen de grootste stem gehad in de keuze voor de vakantiebestemming. Eigenlijk alleen mijn oudste omdat die vaak uitgesproken ideeën had over waar ze heen wilde, en jongste en ik alles wel best vonden."

Moet je ook niet doen. Je kinderen laten bepalen geeft alleen maar meer gezeur. Een keertje kan best, maar als het een gewoonte wordt gaat het fout. Gewoon lekker doen wat pappa en mamma fijn vinden (hopelijk worden die het eens) en de kinderen amuseren zich toch wel (of niet, hun keus).

vlinder72

vlinder72

07-12-2014 om 13:28

Andere combinaties cultuur en strand

Wij houden van de combinatie cultuur en strand. Onze voorkeur gaat uit naar een camping (stacaravan) aan het strand op korte afstand van culture of natuuractiviteiten (wandelen heeft onze voorkeur).

Echte toppers waren Noja (de Noord West kust van Spanje). Santander, Bilbao, St. jean de Luz, bergen etc. En heel veel leuke kleinere vissersplaatsen. De kust bij Travemunde (Duitsland) was ook prachtig. Mooie plaatsen zoals Lubeck, Rostock en een prachtige kustlijn. Hourtin of Lacanau bij Bordeaux. bordeaux is altijd mooi. De Medoc is ook leuk en wij hebben die kust ooit gecombineerd met een week Dordogne. De Dordogne is met de prehistorie en plaatsen zoals Sarlat erg leuk. En een kanotocht over de Dordogne vindt ook iedereen leuk.

Zo, dat zijn weer drie mogelijkheden. En eerlijk zijn tegen je dochter. Geef aan dat je zelf ook het meeste houdt van cultuurvakanties en het daarom leek alsof je oudste dochter de bestemmingen uit koos. Maar je wil best je jongste dochter volgend jaar tegemoet komen maar een bakvakantie in een all inclusive resort in Turkije zit er niet in (tenminste daar ga ik vanuit).

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 19:24

In dit geval gaat alleen katniss als volwassene mee dus er is geen discussie met papa

Caesar

Caesar

07-12-2014 om 21:00

Malta is ook erg leuk.

Maar wel wat warm in de zomer.

Katniss

Katniss

07-12-2014 om 21:10

Zuid-Europa

Richting het zuiden lijkt mij wel lekker, weer eens een keer. Dat past alleen wel een beetje moeilijk in mijn budget omdat je dan vliegtickets en een huurauto nodig hebt. En op een of andere manier zijn huisjes en appartementen daar ook veel duurder. In Engeland kun je voor 800-1000 euro per week een heel leuk huis huren, 3 slaapkamers, tuintje, vaatwasser, terwijl je voor dat geld in Portugal hooguit een 2-kamerappartementje hebt. Totaal budget is ca. 1800 euro voor reis en accommodatie (dus excl kosten voor eten en vermaak). Daar heb je geen tickets voor 3 personen, huurauto en verblijf voor.
Op Lanzarote ben ik wel eens geweest met oudste, maar toen konden we nog buiten het hoogseizoen. Meest culturele wat we hebben gezien waren de dromedarissen

amk

amk

08-12-2014 om 00:36

Katniss

dan heb je daar niet goed rond gekeken, er zijn ook leuke musea en grotten te bezichtigen.

in 2012 zijn wij er 12 dagen geweest met 3 personen voor zo'n 2100 ex auto huur. Daarvoor was er nog zo'n 400 euro nodig voor een klein autootje. In het hoogseizoen.

Hombre

"Gewoon lekker doen wat pappa en mamma fijn vinden (hopelijk worden die het eens) en de kinderen amuseren zich toch wel (of niet, hun keus)"

Ik hoor je graag nog eens over een paar jaar als je met 2 bokkige pubers 'lekker aan het doen bent wat papa en mama fijn vinden'

Half a twin

Half a twin

08-12-2014 om 12:14

Jippox

Misschien nog niet helemaal representatief maar afgelopen jaar hebben wij het gebied uitgezocht en met de kinderen besproken welke uitstapjes ze wilden maken. Ze zijn 12 en 9. Wij met hen mee naar een klimpark, zij twee dagen later met ons mee naar de Mont St Michel. Een keer uit eten in een auberge en een keer eten bij de Mac. Beetje afwisselen, doen we ook met de campings die we bezoeken. 4 Dagen op een super camping voor kinderen met luxe zwembad en dan weer een paar dagen op een rustige camping voor papa en mama.
Vakantie moet voor allemaal leuk zijn en dus bepalen we in overleg. Nu is het zo dat onze stem als ouders wel iets zwaarder weegt als er ideeën worden geopperd die de budgetgrens overschrijden. Campings van 80 euro per nacht mogen de kinderen leuk vinden maar dat gaan we niet doen.

Griekenland

Goed zoeken, maar het is mogelijk rond dat bedrag naar Griekenland. Als je een plek boekt waar je ook met de bus op pad kunt hoef je niet twee weken een auto te huren.

Toscane?

Heeft alles: mooie natuur, geweldige steden en campings met mooi zwembad en ander vermaak. Als je nu kijkt bij Ryanair etc kan je ook nog voor een prikkie boeken.

Ik vind wel dat zij een punt heeft en ook een stem zou mogen hebben.

Niet ver en zeer gevarieerd Texel

Strand voor de jongste, paardrijden voor alledrie, net als fietsen door de duinen. Of een visserstocht of vuurtoren lopen of vliegeren of lekker shoppen in denburg. Groot subtropische zwembad bij roompot. Zeehonden. Noem het maar op. Leuk voor beide kinderen. En ze kunnen nog kletsen met andere Nederlands sprekende kinderen.

Wij zijn gewend ieder jaar naar buitenland te gaan maar de zomervakantie op Texel was ook prima bevallen.
Het weer op Texel is vaak beter dan in Engeland.

Katniss

Katniss

15-12-2014 om 13:10

Ideeën

Ik kwam van de week op het idee dat Portugal eigenlijk heel leuk is en daar is ook wel wat cultureels te doen. Een pakketreis in het hoogseizoen is ook nog eens prima te betalen. Dus dat wil ik ook meenemen in de verschillende opties. Vervolgens kwam de brochure van Pharosreizen binnen en werd jongste helemaal enthousiast over 'vakantie bij de boer'. Ik kan haar natuurlijk laten meepraten/kiezen maar dat zou niet eerlijk zijn omdat ik liever thuis blijf dan kampeer op een boerderij. Gelukkig hebben we nog wel even om te denken en te kiezen maar meestal heb ik in de kerstvakantie toch wel een beeld van wat we gaan doen.

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 13:29

katniss

Wij waren vorig jaar bij een bed and breakfast op de boerderij in Belgie. De kinderen mogen meehelpen bij de koeien binnen halen, melken, als er een kalfje wordt geboren als ze er zijn mogen ze een naam verzinnen etc. Geen camping dus maar wel een heerlijk bed etc. Dat kun je ook voor een paar nachten doen voor en na je naar Engeland gaat en daar dan bijv een week blijven.

Mia9

Mia9

23-01-2015 om 22:06

Bretagne?

lees dit oud draadje, vroeg me af of Bretagne wat is? Stranden, veel kastelen, oude stadjes met vakwerkhuizen, abdijen en heel veel leuke huisjes te huur...Dacht dat het afgelopen 2 jaar prima weer was?
Hier is het ook altijd weer puzzelen om aan ieders wensen te voldoen, en helemaal helder te hebben wie wat wil

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.