Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Dagjes weg naast op vakantie gaan

Dag allemaal,

We gaan binnenkort met ons gezin 10 dagen op vakantie naar Spanje. Superleuk! Maar geen idee wat we rest van de weken moeten doen. Na de vakantie blijft er weinig geld over voor dure uitstapjes. 
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.
Gaan jullie naast op vakantie gaan, ook nog dagjes weg met jullie gezin?
Het is een luxe probleem. I know

nee, wij gingen het ene jaar op vakantie, weekje in Nl, andere jaar weekje Europa. En dan een jaar gewoon thuis, dan had ik 2 weken vrij, gingen we 1 of 2 wat duurdere uitstapjes doen maar meer ook niet. Op vakantie ook 1 of 2 wat duurdere uitjes maar verder lekker rommelen op de camping of het vakantiepark.
Verder rommelen we bij huis, toen kind jonger was ging die nog wel een weekje logeren en tijdens de lagere schooltijd naar de bso.

Hoe heb je dat andere jaren dan gedaan?

Wij zijn al geweest en plannen geen andere uitstapjes. 

Ik heb het even voor je gevraagd aan chat gpt:

Natuurgebieden en wandelingen

  1. Nationaal Park De Hoge Veluwe - Je kunt hier gratis witte fietsen lenen en genieten van de prachtige natuur.
  2. De Biesbosch - Een mooi natuurgebied waar je kunt wandelen, fietsen en zelfs een kano kunt huren voor een kleine prijs.
  3. Stranddagen - De Nederlandse kust heeft prachtige stranden zoals Zandvoort, Scheveningen en Texel, waar je een dagje kunt genieten zonder veel uit te geven.

Musea en culturele uitstapjes

  1. Het Rijksmuseum in Amsterdam - Gratis voor kinderen tot 18 jaar en het museum heeft een grote collectie kunstwerken.
  2. NEMO Science Museum - Dit interactieve wetenschapsmuseum is leuk voor kinderen en niet al te duur.
  3. Openluchtmuseum Arnhem - Hier kun je zien hoe mensen vroeger leefden in Nederland, met veel interactieve activiteiten voor kinderen.

Stadsbezoekjes

  1. Utrecht - De Domtoren beklimmen en een boottocht maken door de grachten is een leuke en betaalbare manier om de stad te verkennen.
  2. Maastricht - Deze historische stad heeft veel te bieden, zoals het Vrijthof en de Sint-Servaasbasiliek.
  3. Delft - Bekend om zijn Delfts blauw en historische binnenstad, een leuke en leerzame bestemming.

Gratis activiteiten

  1. Stadsparken - Veel steden hebben mooie parken, zoals Vondelpark in Amsterdam of Het Park in Rotterdam, waar je kunt picknicken en spelen.
  2. Kinderboerderijen - Deze zijn meestal gratis toegankelijk en bieden een leuke ervaring voor jonge kinderen.
  3. Speeltuinen - Er zijn veel gratis speeltuinen door het hele land, zoals De Speeldernis in Rotterdam en Speelpark Klein Zwitserland in Nijmegen.

Andere leuke activiteiten

  1. Blotevoetenpaden - Deze paden vind je bijvoorbeeld in Brunssum en Zeewolde. Ze zijn vaak goedkoop of zelfs gratis.
  2. Geocaching - Dit is een soort schatzoeken met GPS, leuk en avontuurlijk voor het hele gezin.
  3. Fietstochten - Nederland heeft een uitstekend netwerk van fietspaden. Huur een tandem of maak een leuke route door de natuur.
Jackysohappy1986

Jackysohappy1986

23-07-2024 om 13:51 Topicstarter

Tja, de afgelopen jaren heb ik er niet eens echt bij stilgestaan. Toen waren ze ook jonger en snel tevreden met een speeltuintje

ja we gaan op vakantie en daarnaast uitstapjes. We gaan 10 dagen naar duitsland. Meestal blijven we in de buurt. We gaan niet de hele wereld over want dat vinden we niks.

daarnaast gaan we dagjes weg. De ene dag is het een strandje, dan weer wen dagje thuis rommelen, winkelen, museum enz. 
Wij hebben een museumkaart en zijn gister naar het openlucht museum geweest, ons favoriete museum. 
Daarnaast weten wij dat we in de zomervakantie meer geld uitgeven dan in andere maanden. We willen dan ook vaker uit eten enzo. Dus we sparen elke maand wat in een spaarpotje op de bank voor de zomervakantie. Zo hebben we iets meer te besteden. 

Ik had t/m de basisschool met ouders van vriendjes/vriendinnetjes en met mijn zus en schoonzus altijd de deal om kinderen over en weer te laten logeren. Samen hebben ze altijd wel lol, hoef je geen (duur) uitstapje te organiseren. En zo konden we ook de opvang makkelijk regelen als we moesten werken. Als je dat ruim van tevoren inplant en afspreekt is dat een perfecte oplossing voor als je geen kinderopvang hebt in de vakantie.
Verder gingen wij veel naar het zwembad. Is niet heel erg duur, zeker niet als je eigen eten en drinken meeneemt. En een hele dag vertier.
Ook altijd een succes was met het OV op pad te gaan. Naar een kinderboerderij in een andere stad bijvoorbeeld. Dat is dan weer helemaal nieuw.
Wij hadden ook altijd een abonnement op de dierentuin of een pretpark. Dat heb je er al heel snel uit als je alle vakanties een keer gaat, zeker als je vaker gaat. Halve dagen zijn dan ook een optie. En ook hier natuurlijk eigen eten en drinken mee.

Wat ik een leuk idee vond, maar helaas voor mezelf te laat hoorde was om een week in het kader van een bepaald land te stellen. En dan in die week dingen als eten, muziek, kleding etc. in het kader van dat thema doen. Eventueel dingen opzoeken in de bibliotheek over dat land, ligt eraan hoe oud de kinderen zijn. Lappen oude stof om zelf kleding te maken etc. etc. Je doet de 'normale' dingen, alleen net iets anders en het hoeft niet veel te kosten.

Tsjor

tsjor schreef op 23-07-2024 om 17:47:

Wat ik een leuk idee vond, maar helaas voor mezelf te laat hoorde was om een week in het kader van een bepaald land te stellen. En dan in die week dingen als eten, muziek, kleding etc. in het kader van dat thema doen. Eventueel dingen opzoeken in de bibliotheek over dat land, ligt eraan hoe oud de kinderen zijn. Lappen oude stof om zelf kleding te maken etc. etc. Je doet de 'normale' dingen, alleen net iets anders en het hoeft niet veel te kosten.

Tsjor

Kan toch nog steeds, heb je geen kinderen voor nodig.

Misschien komen ze zelfs wel aanwaaien als ze horen dat jij hun favoriete gerecht aan het maken bent.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.