Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Anoniem

Anoniem

29-08-2013 om 21:32

Beijing

Ik ga naar Beijing en ik moet beslist naar:

Wie heeft er tips?

Mingbai

kijk op de site mingbai.nl. Zij geeft super leuke rondleidingen voor individuele reizigers en voor families.

Ilva

Ilva

30-08-2013 om 13:26

Tempel van de hemel

De tempel van de hemel is heel erg mooi. Hoewel het al weer langgeleden is dat ik er was (1998) herinner ik me dat nog goed. Natuurlijk het Plein van de hemelse vrede, de verboden stad die dingen zijn minder spannend dan verwacht. De Verboden Stad is vooral erg groot maar ik vond het veel hetzelfde, groot plein, paleis, poorten naar het volgende plein. En dat ging zo maar door, heel lang. Veel toeristen. Maar de Tempel van de Hemel mag je wat mij betreft niet missen.

Sammy Jo

Sammy Jo

30-08-2013 om 14:28

Gaaf...!

Ik was er ook al even geleden. "Gewoon" de straat op en beleven, ook de achterommetjes. De verboden stad vond ik juist erg gaaf en tot de verbeelding spreken. en het plein van de hemelse vrede. Qua winkelen: de zijdemarkt en een straatje met allemaal antiekwinkels. De naam daarvan weet ik niet meer maar zou je met google moeten kunnen vinden. Tja en de chinese muur... daar kun je niet omheen. ik was die dag ziek dus dat zal mijn beleving tekenen maar die vond ik maar zozo. En ik herinner me ook nog het zomerpaleis. Dat was ook een excursie met de auto. En vraag aan een gids naar een restaurant waar de chinezen zelf heen gaan, het echte chinese eten. Aan de formica en onder de tl-buizen maar het eten is HEERLIJK!!!!

Tip: als je een taxi neemt, zelf op de kaart wijzen waarheen en vooral hoe je wil rijden. Toen wij dat deden waren we ineens overal 3x zo snel...) wij waren er in 96 dus al even terug. Intussen zijn ze wel meer gewend aan Europeanen maar we waren echt een bezienswaardigheid.

Heel veel plezier en voorpret vast gewenst!

Puck

Puck

03-09-2013 om 16:30

Margje!!!!!.

Margje heeft een jaar ofzo in Beijing gewoond, zij weet vast leuke dingen.

Margje?

Tja, Margje, waar ben je Je tips zijn welkom

margje van dijk

margje van dijk

04-09-2013 om 10:52

Moeilijke vraag

"Ik ga naar Beijing en ik moet beslist naar..." vind ik een erg moeilijke vraag!

Ik heb er een half jaar gewoond met ons gezin, maar dat is inmiddels 7 jaar geleden. Ga je ook zo lang, of ga je maar heel kort? Ga je alleen of ga je met je gezin? En ga je in de zomer of buiten het hoogseizoen?

Je hebt natuurlijk de geeikte bezienswaardigheden die allemaal de moeite waard zijn. Maar midden in de zomer is alles druk en dat geeft een heel ander beeld dan bijvoorbeeld in het voorjaar. Ik bewaar goede herinneringen aan de temple of heaven, waar je zomaar ineens in een oase van rust komt terwijl je midden in de stad bent (niet alleen de 'hoofdweg' van het park nemen, maar juist de zijweggetjes), maar wij waren daar in april. Het was toen heel rustig.

Natuurlijk moet je het plein van de hemelse vrede op, en daar is dan het grote koninklijke paleis (forbidden city) pal naast. I.t.t. iemand anders in dit draadje vond ik dat heerlijk om te zijn, helemaal niet steeds meer van hetzelfde, juist omdat de grootse geschiedenis er vanaf druipt, maar als je er hutje-mutje doorheen moet schuifelen tussen duizenden andere toeristen geeft dat een heel andere indruk dan wanneer het er wat rustiger is.

Het zomerpaleis vond ik ook erg mooi, het was toen wij er waren net opnieuw geschilderd. Hoewel ik de matte, verbleekte kleuren eigenlijk heel mooi vind geeft zo'n frisgeschilderde uitstraling waarschijnlijk wel een betere indruk van hoe het bedoeld was.

Als je wat langer gaat: Mijn beste herinneringen zijn toch dat we elke dag naar hetzelfde restaurant gingen, ver buiten het centrum (gewoon het eerste het beste restaurant) waar ze ons na een tijdje allemaal heel goed kenden (we werden altijd door een 'voorzanger' die bij de deur stond zingend onthaald als we binnen kwamen). Niemand sprak een woord Engels, en nooit heb ik er andere niet-Chinezen zoals wij gezien. Toeristisch was het dus ook niet bepaald (in dit restaurant geen fotootjes bij de gerechten). Dus maar lukraak gerechten bestellen, niet schrikken van lillerig of bloederig of anderszins eng, en proberen te onthouden wat wat is zodat je de volgende keer al gerichter kunt bestellen. Telkens voor een tafel vol met heerlijkheden voor 5 of 6 personen nog geen 10 euro afrekenen. Etcetera. Voor zo'n ervaring moet je gewoon lef hebben, buiten de centrum-ringen van Beijing gaan, maar ik weet niet of dat voor de hand ligt en of je dat nu nog steeds zo kan doen als 7 jaar geleden.

Met de metro gaan is relatief makkelijk, en de metrokaart geeft je veel houvast in de drukke stad. Waar je ook bent, als je een metrostation ziet kun je altijd weer je weg terug vinden. Een taxi nemen is ook makkelijk en niet duur. (Zorg wel dat je een briefje bij je hebt met de naam van je bestemming in het Chinees, dus ook een briefje met de naam van je eigen hotel. Dit hebben wij 'the hard way' geleerd .

Zelf heb ik ook erg genoten van de (klassieke) Chinese opera. Ik verstond er geen woord van, er was geen vertaling, en de zang ging me door merg en been, maar na een paar uur (de voorstelling duurde 4 uur) ging ik er helemaal in op en vond ik het oprecht mooi.

Er zijn op allerlei plaatsen grote markten met dingen die toeristen leuk vinden (sieraden, zijde, chinees porselein, etc), maar als je een tijdje in China rondloopt weet je dat de souvenirs overal precies hetzelfde zijn en dat je niet moet denken dat je iets speciaals in handen hebt of zo. Wat niet wegneemt dat je natuurlijk nog steeds best wel een leuke souvenir kunt kopen

Verder zijn wij ook erg veel buiten Beijing geweest (het hele land door eigenlijk) maar dat is voor jou niet aan de orde begrijp ik.

O ja, de Chinese muur is natuurlijk ook heel bijzonder. Maar daar moet je waarschijnlijk wel echt heen gebracht worden want die loopt niet dwars door Beijing of zo. Maar ongetwijfeld hebben ze over dit soort dingen waarschijnlijk informatie bij je hotel, het ligt voor de hand dat ze vanuit je hotel ook excursies verzorgen.

Ik hoop dat je een leuke tijd hebt.

Margje

Dank margje!

Super veel dank voor je tips, erg nuttig!

Helaas ben ik er maar kort, ik ga voor mijn werk en plak er nog een paar dagen Beijing aan vast voordat ik terug vlieg. Dus wat ik ga zien is in korte tijd en het is onmogelijk om in die korte tijd alles te zien. Maar een paar mooie highlights zou al fantastisch zijn. Je tip over de metro en de taxi zijn erg bruikbaar.

Mijn beeld van de metro is dat het erg druk is en vol chinese tekens waar ik geen chocola van kan maken, dus de metro had ik eigenlijk bij voorbaat links laten liggen en voor de taxi gekozen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.