Getest! De meest hippe en kidsproof slaapbank, die ligt als een boxspring (en met kortingscode!)
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Bali; wat is beste plek/plaats? (en alle andere tips)

Wij plannen een trip naar Bali in januari. Dochter is aan 't backpacken en doet in januari Indonesië en Bali aan. Plan is om haar en reisgenote daar, ook met ouders reisgenote, te treffen.

Totaal niet bekend op Bali verlies ik me in de prachtigste villa's op allerlei plekken... geen idee wáár we ons op moeten richten. Lovinia, Ubud, Semyanuk?? Ik hoop dus dat, ervaren, Bali-gangers me tips kunnen geven.
Wat we ongeveer bedacht hebben is;
- een huis/villa aan of vlakbij een mooi (zand-)strand,
- rustig gelegen (voor ons),
- vlakbij, liefst op loopafstand, bij een leuk plaatsje met resaturants en barretjes (voor de meiden, en ook wel voor ons)

Voor wie ook bekend is met huizen; we willen een huis/villa met 3 slaapkamers/voor 6 personen. We zien veel huizen met privé-zwembad, dat is wel heerlijk natuurlijk.
Ik hecht zelf erg aan rust. Semyanuk wordt aanbevolen maar lijkt mij wel erg druk... Al te toeristisch hoeft dus niet, maar villa's die reppen van 'het nog niet ontdekte Bali', dat hoeft nou ook weer niet.

En verder: wat mogen we echt niet missen? Welke tempel, waar snorkelen/zwemmen met dolfijnen etc etc?

Oh ja, we kijken naar vluchten met KLM, en denken vanaf half januari te gaan, max 14 dagen. Langer zit er helaas niet in.

Belangrijkste is echter eerst bepalen aan welke kant van Bali we willen zitten, dan kan ik daar gericht gaan zoeken. Ik zie erg uit naar jullie tips, want ik kom zelf niet veel verder.

groet,
Mare

Zo mooi

Ubud ligt niet aan het strand, dus als je per se aan het strand wil zitten valt dat af. Al is het wel een leuk plaatsje.
Niet toeristisch is een moeilijke eis, alles is toeristisch op Bali.
Het mooiste dat we gedaan hebben is de fietstocht vanaf Mount Batur naar beneden. Iedereen kan dat, het is alleen afdalen. Dat moeten jullie sowieso doen, je hebt een geweldige dag. Gewoon daar regelen. Je wordt met de bus omhoog gebracht, vanaf Ubud was het dacht ik een uurtje, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer. En dan maar afdalen. Zo'n dertig kilometer.

Lovina is eigenlijk een lint van dorpjes. De stranden zijn daar zwart en om er te komen moet je een lange rit door de bergen maken. Als je kort gaat zou ik eronder blijven, hoewel het noordwesten van Bali een prachtig natuurpark heeft.

Sanur in het zuiden, iets ten oosten van Denpassar is wel leuk.

Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Je vindt al snel een taxichauffeur met een busje die je iedere dag ergens heen brengt. Wij betaalden ongeveer 20 euro per dag (8.30 tot ~ 14.00) maar dat waren prijzen in 2005. Als je een leuke hebt gevonden zijn ze vaak een graag bereid je iedere dag op te halen en te brengen. Stel dat je nu 30 a 40 euro betaalt voor zes personen, dat is supergoedkoop.

Er komen vast mensen met betere tips, dit was maar hapsnap.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-09-2014 om 07:36

Precies

De locatie maakt niet heel veel uit. Bali is niet zo groot. Je kunt alles aanrijden (ook zelf met een huurauto, tenminste zo deden wij het 25 jaar terug!). Wij zijn zelf ook aan het kijken naar zo'n via vnl op airbnb tot dusver.

vlinder72

vlinder72

09-09-2014 om 12:11

Candidasa

Ik vond destijds Candidasa leuk. Ubud ook. Lovina vond ik leuk om een tochtje naar de dolfijnen te maken en er hangt een prettige sfeer.

Ik moet zeggen dat ik het centrum van Kuta ook leuk vond. Het is een surfplek (niet geschikt om de zee in te gaan om te zwemmen) maar ik vond het best gezellig. En zeker leuk als je al maanden aan het backpacken bent.

spreiden

Ja kan ook de ene week in plaats 1 zitten (bijv Ubud) en in week 2 een villa aan zee huren.

Mare

Mare

10-09-2014 om 21:29 Topicstarter

De keuze wordt alleen maar lastiger

want klinkt allemaal leuk...
Maar ik ben wel een enorm strandmens. Altijd (heel) vroeg wakker vind ik het heerlijk om dan een eind langs het strand te lopen. Niks zo rustgevend als geluid vd zee. En heerlijk om gewoon een beetje te dobberen, of een stukje te zwemmen. Surfen hoeven wij niet. We zijn de 50 dik gepasseerd, en zien een combi van dag er op uit/dag strand&relaxn 't meeste zitten .
Iets aan zee zou dus wel echt heel fijn zijn!

Lovina met zwart strand; betekent dat dat je er eigenlijk niet (lekker) op kunt liggen?
En betekent die ligging achter de bergen dat voor veel uitstapjes iedere keer een flink eind gereden moet worden?
Dan zou de keuze eerder zijn als 'basis' ergens aan lekker strand met goed aanrijdbaar de nodige uitstapjes, en dan een uitstapje naar Lovina voor bv zwemmen met dolfijnen.

We hebben wel nagedacht over 2 locaties, maar kiezen daar niet voor. Daarmee verlies je toch een dag, en de meiden lijkt het nou net zo lekker om 1 uitvalsbasis te hebben.

Maar tsja, wat is dan de beste uitvalsbasis? Strand, niet té toeristisch, redelijk centraal?

Prijzen chauffeur zijn inderdaad heel erg redelijk, kreeg al tip van een heel goede die ook goed engels spreekt.

Fietstocht klinkt trouwens als n superleuke ervaring; ik sla 'm op!

Dus: gezien het bovenstaande, waar zouden jullie dan voor kiezen?

Dank weer!
Mare

Mare

Mare

20-09-2014 om 08:06 Topicstarter

Ok, villa gevonden. Nu: stopover tijdens vliegreis?

Na avondenlang googlen zijn we uitgekomen in de buurt van Lovina Beach. Toch Noord dus. We gaan toch meer voor de rust, en villa's in het Zuiden waren over het algemeen kleiner, en duurder.
Nu een echt prachtige villa gevonden, aan privé-strand, met zwembad, grote tuin etc. Echt heerlijk!

Druk vluchten aan het vergelijken komt ook het idee: zou het niet leuk zijn om op de terugweg niet in 1 keer door te vliegen, maar van een (verplichte) stopover een dag of 2 te maken en zo nog een stad te zien?
Bv Kuala Lumpur, Dubai of Jakarta.
Heeft iemand daar ervaring mee? Welke stad is dan goed te doen voor bv 2 overnachtingen?

En; ik heb flink gegoogled maar kom er niet erg achter hoe je dat kunt zien/boeken bij een vliegmaatschappij. Wil dus niet 2 separate trajecten boeken (bv Bali - Dubai, en dan weer los Dubai - Amsterdam), maar 1 ticket Bali - Amsterdam, waar al standaard een stopover in zit (bv Dubai dus), alleen is die voor bv 2 uur daarna moet je normaliter weer aan boord. Weet dat sommige vliegmaatschappijen mogelijkheid bieden om die 2 uur zonder extra kosten te verlengen tot een paar dagen. Maar ik zie dus niet hoe of waar.

Jullie weten dat misschien wel, dus laat maar komen, die tips !

Celine

Celine

20-09-2014 om 09:04

Stopover

Ik zou niet Jakarta doen. Vinden veel mensen druk en vies. Ik ben er wel geweest maar erg lang terug.

Hong Kong is gaaf schijn, Dubai wel heel leuk om een keer te zien, lijkt mij. Singapore kan je ook doen. Kuala Lumpur ken ik niet.

Ook even kijken naar prijzen van tickets en de prijzen van de overnachtingen aldaar natuurlijk..

Kan je niet helpen met die tickets. Heb dat nog nooit aan de ha,d gehad. Evt. contact opnemen met de helpdesk van de site via wie je Wilt boeken als je het niet kan vinden.

Singapore!

Ik zou voor Singapore gaan! Moet je alleen wel je portemonnee trekken want is het duur (hotels).

Juist op heenreis

Wij hadden ons juist voorgenomen nooit meer direct naar Bali te vliegen, maar onderweg te stoppen, twee dagen in een stad aan het tijdsverschil wennen en dan pas door. Wij hebben de eerste dag op Bali tot 14 uur geslapen en waren nog twee dagen van slag.
Dus is het niet een idee om het op de heenweg te doen?
Kan je helaas geen stad aanraden.

Celine

Celine

20-09-2014 om 20:04

Sawahs in Tengalalang

Nog even een tip voor TS: ga als het even kan kijken bij de Sawahs in Tengalalang. Je kan even googlen en zien hoe mooi ze zijn. In het echt nog mooier!

Waarschijnlijk goed te combineren als jullie een uitstapje maken naar Ubud.

Celine

Celine

20-09-2014 om 20:21

Heenreis

Wij zijn jaren geleden naar Bali geweest, jongste toen 4 jaar oud. We moesten 5 uur wachten bij overstap en dus ca. 20 uur onderweg.

's Middags aangekomen, een paar uur wakker gebleven en toen vroeg in de avond gaan slapen. Volgende dag wakker en verder meteen in het ritme. Ging helemaal goed. Wij (ook niet de kinderen) zijn dus niet 2 dagen van slag geweest .

Kinderen hadden onderweg weinig geslapen (pas het stuk na de overstap), maar deden het prima.

Dus hoeft geen drama te zijn.

Jeltje

Jeltje

20-09-2014 om 22:58

Ik zou toch niet in Noord gaan zitten als je het als uitvalsbasis voor de rest van de reis wil gebruiken. Wij zijn er wel 4 dagen geweest (Pemuteran), maar 2 weken zou ik te lang vinden.
Als je echt op 1 plek wil blijven zou ik Sanur in het zuidoosten aanraden. Van daaruit kan je overal makkelijk naartoe, het is relatief rustig en je kan er heel makkelijk zwemmen.
Wij hebben wel gereisd:steeds 3 dagen op een plek. De transferdagen planden we langs veel 'highlights', de rustdagen zochten we vooral de natuur op (snorkelen, wandelen, fietsen) of deden we niet zoveel. Dat vonden we een erg prettig ritme!

Celine

Celine

20-09-2014 om 23:18

Sanur

Ja, Sanur is prima als uitvalsbasis voor de rest van het eiland, maar kennelijk duurder. Sanur heeft ook leuk straatje met restaurants en winkeltjes achter alle hotels aan de stranden. Weet niets van te huren huizen in Sanur.

Mare

Mare

21-09-2014 om 16:04 Topicstarter

Huis in Lovina hadden we inmiddels al gehuurd

En daar zijn we gelukkig heel goed geslaagd.
Prachtige vrijstaande villa, 3 slaapkamers, 3 badkamers, met grote tuin, zwembad en privé-strand. Voor 100 euro per nacht, ongelofelijk, en dat met al die staf en chauffeur.
We kiezen dus voor de rust, en de uitstapjes daar in de buurt.
Daarnaast huren de meiden iig scootertjes, rn gaan we ook met de auto uitstapjes maken.

Inmiddels (bijna) besloten om op de heenweg 2 nachten in Kuala Lumpur te overnachten. Maakt het ticket wel 60 euro duurder maar ja... ook wel een bijzondere kans om die stad aan te doen, hoe kort ook.

Celine

Celine

21-09-2014 om 17:13

leuk

Ah, het wordt vast geweldig. Vanuit Lovina kan je vast Ubud bezoeken en Tengalalang. Echt doen hoor!! Zo prachtig.

En ik zou zeker een stopover doen. Veel te leuk als je "in de buurt" bent. Kuala Lumpur zal ook vast leuk genoeg zij, om eens te zien, als Hong Kong, Singapore of Dubai geen optie zijn.

Wordt vast een geweldige vakantie. Bali is erg leuk. Zelf toen ook scooters gehuurd. Te leuk.

vlinder72

vlinder72

22-09-2014 om 09:12

Stopover

Wij hebben stopovers gemaakt in Kuala Lumpur en Bangkok en mijn man in Dubai en Hong Kong.

De vraag is eerst wat wil je ermee bereiken. Als je een lange vlucht wil onderbreken zou ik het niet doen. Je kan beter een hele lange reisdag hebben dan twee reisdagen. Wil je een stopover om iets van een andere stad te zien dan is dat natuurlijk heel erg leuk.

Wij vonden Kuala Lumpur een leuke stad. Niet veel bijzondere dingen maar wel lekker eten en je kon er goed rondlopen. Bangkok heeft meer te bieden aan bezienswaardigheden. Hong Kong vond mijn man echt een hele leuke stad en als je naar Hong Kong gaat en je hebt kinderen kan je ook nog naar Disneyland gaan. Dubai is vooral erg heet in de zomer en een kitscherige stad.

Je regelt een stopover het makkelijkste door rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te boeken. Wil je een stopover in Dubai dan is dat het bijvoorbeeld te regelen door te vliegen met Emirates. Wil je een stopover in Hong Kong dan vlieg je met bijvoorbeeld Cathay pacific. Wil je naar Kuala Lumpur dan vlieg je met Malaysian. Vaak kan je via de luchtvaartmaatschappij ook voordelige stopover arrangementen boeken.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-09-2014 om 09:21

Kuala Lumpur

Vonden wij niet bijzonder.
Bangkok of Singapore zijn leuker.

Singapore Airlines bied je (natuurlijk) een stopover in Singapore.

Mare

Mare

29-09-2014 om 20:44 Topicstarter

We zijn er uit!

Uiteindelijk heeft budget toch de doorslag gegeven.
Vliegtickets waren met afstand beste prijs bij Malaysian: 638 euro. Dat zou betekenen dus een stop-over in Kuala Lumpur. Druk gekeken, zelfs alvast hotel geboekt (via booking.com, dus kon zonder kosten geannuleerd). Uiteindelijk toch besloten het niet te doen.
Vliegtuig landt om 07.00 uur in Kuala Lumpur (voor onze biologische klok 12 uur 's nachts, dus 7 uur vroeger). Ik heb enorme slaapproblemen, en slapen in een vliegtuig lukt me niet of nauwelijks. Ik zag dat toch niet zitten.
Dat net de klap van het tijdverschil komt als je in een drukke stad loopt.
Ook wilden we op de heenweg gewoon zo snel mogelijk naar Bali, naar onze meiden! We hebben er nu voor gekozen 1 dag eerder aan te komen en een extra dag te nemen om te acclimatiseren.

Op de terugweg was geen optie ivm verplichte retourdata werk.
Hoe dan ook; wij gaan heerlijk naar Bali! Vlucht en villa geboekt, nu gaan we de uitstapjes uitzoeken. Er is heel veel te doen! Wat ons erg aan spreekt zijn iig tempelbezoek, naar Ubud, snorkelen, fietsen vanaf die berg... en natuurlijk heel veel tijd met onze meiden doorbrengen!

Dank voor jullie meedenken,
Groet,
Mare

Celine

Celine

29-09-2014 om 21:10

Veel plezier!

Fijn dat het belangrijkste rond is.

Goede prijs hoor, wauw! Ik wil ook wel gaan...

Wordt vast leuk. En vergeet de sawahs (Tengalalang in de buurt van Ubud) niet. Echt te mooi om over te slaan .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.