Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

chinagirl

chinagirl

11-07-2016 om 12:38

bagage in peking blijven staan

Na een lange vakantie in China is de bagage van mij en mijn vriending in Peking blijven staan.
Ik heb dit gemeld op de luchthaven waar we zijn geland (Düsseldorf) en daar is het geregistreerd.
Ik heb een telefoonnummer gekregen dat nooit opneemt, ik heb een soort referentienummer gekregen, en een tracking website. Als ik het referentienummer op de tracking website invult zie ik alleen maar de gegevens van de oorspronkelijke vlucht en de bagage lijkt nog steeds in Peking te staan.

Telefonisch contact opnemen is onmogelijk. De websites van de luchtvaartmaatschappijen (geboekt via de één die de tweede helft v/d vlucht aan een andere maatschappij hebben uitbesteed), zijn niet telefonisch bereikbaar voor deze situatie.

Heeft iemand tips wat je nog meer kunt doen. Is er een soort centraal aanspreekpunt? Kan ik contact opnemen met Peking?

Reisverźekering?

Dan zou ik die om advies vragen.

angel3

angel3

11-07-2016 om 13:41

luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen

https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/vliegreizen/mijn-bagage-te-laat-kapot-kwijt-wat-moet-ik-doen

Ik zou contact opnemen met je reisverzekering.
Hoe lang is dit geleden?

noer

noer

11-07-2016 om 13:48

succes

vervelend zeg. Ik heb het eens in Europa meegemaakt en was toen mijn koffer al kwijt op de heenreis. Via verzekering kon ik idd wat eerste behoeften aanschaffen incl. 3 kledingsetjes. Was nog in de tijd van gewoon bellen ipv alles online maar voor ons werd wel alles via de verzekering netjes opgelost. Wel pas 3 weken later koffer terug op ons huisadres, ging onderweg nog een keer extra mis

Schiphol

Schiphol

11-07-2016 om 19:39

Luchtvaartmaatschappij

Ik weet niet met welke maatschappij je hebt gevlogen, maar zo te lezen had je een overstap op dusseldorf en moest je toen je bagage al afhalen om opnieuw in te checken voor de vlucht naar NL? Toen kwam je er al achter dat de bagage niet was gekomen? Dan weet je dus bij welke maatschappij de koffer vermist is geraakt. Zoek dan op de website van die maatschappij; de meesten hebben hun (telefonische) contactgegevens online staan. Al vindt je maar het nummer van het Europese callcenter voor reserveringen (ik ga er van uit dat je met een aziatische maatschappij hebt gereisd). Dan kun je altijd vragen.

Volgens de internationale regels is de laatste vervoerder verantwoordelijk voor het traceren en naleveren van de bagage, maar de aansprakelijkheid ligt bij alle vervoerders waarmee je hebt gevlogen (ze kunnen onderling verrekenen). Dus is het voor jou makkelijker om je kosten, voor spullen die je moet kopen terwijl je wacht op de koffer, daar te declareren dan mag dat. Volgens diezelfde regels heb je recht op vergoeding van die kosten. Kan gunstiger zijn dan claimen bij de verzekering (eigen risico!).

BiebelenYip

BiebelenYip

12-07-2016 om 13:30

Ook gehad

Wij kwamen uit de US, en onze koffer was toen in London "rondjes blijven draaien" in plaats van dat hij met ons mee vloog. Als het goed is heb je in Dusseldorf je koffer gemeld bij iets als een bagage service. (Op deze site kun je vinden, adhv je luchtvaartmaatschappij, wie dat geweest is: https://www.dus.com/nl-nl/services/gepaeck/gepaeckermittlung).

Bij ons was het ATA. Die hielpen niet: Ik mocht met een call center in Spanje bellen die erg verontwaardigd waren dat ik geen Spaans sprak en elke keer om meer informatie vroegen. Tot ik boos werd en uiteindelijke de luchtvaartmaatschappij van de laatste vlucht (in ons geval BA) gebeld heb. Daar trof ik iemand die wel wilde helpen zodat ik binnen een mum van tijd de koffer door een koerier thuis had.

Wat dat voor jou betekent: het goede nieuws, meestal komt de bagage wel. Je kunt het bespoedigen door met de luchtvaartmaatschappij te bellen die het laatste stuk van je vlucht georganiseerd heeft.

chinagirl

chinagirl

12-07-2016 om 15:04

Nou, de laatste luchtvaartmaatschappij...

is AirBerlin, die telefonisch nauwelijks te bereiken zijn. We hebben direct na het einde v/d vlucht gemeld dat de koffers wegwaren, op de daarvoor bedoelde afdeling, van de laatste luchtvaartmaatschappij. Papiertje gehad met referentienummer en tracking website. Op de trackingwebsite is alleen maar te zien dat ze gelokaliseerd zijn (2 koffers). Althans, in het begin, nu is er schijnbaar eentje zoek...

Deze LvM is telefonisch nauwelijks bereikbaar en als ik ze bereik, vanmorgen gelukt, geven ze hetzelfde aan als de website. Ik wist meer, omdat ik Peking aan de lijn had gehad, waar ik hoorde dat de koffers al een dag later op dezelfde vlucht waren verzonden. Maar nu is er dus 1tje zoek en de andere, tja...

Ok, reisverzekering. Dat is handig...

Taruh

Taruh

12-07-2016 om 15:08

facebook

en de vraag stellen via meer openbare media zoals FB, vaak zijn ze daar wel gevoelig voor.

Chinagirl

Chinagirl

12-07-2016 om 16:33

Gedaan!

Maar nietszeggende antwoorden op de vragen. En daar werd ik pas echt bezorgd (vandaar de vraag hier). Want er staan met toch een klachten hierover op het net. Daar schrok ik echt van.
Komt erop neer dat niemand zich verantwoordelijk voelt, en daarom zich ook niemand voor je inspant. Alleen die mensen in Peking kreeg ik live aan de lijn en zij gingen in het systeem zoeken en ook nog verder overleggen.
Die dames in Peking gaven ook nog aan dat ze de koffers nu niet meer in het systeem zagen staan; dus nadat de koffers vanuit Peking 1 dag later dezelfde vluchten hadden genomen bleken ze niet meer gescand. En dat was raar volgens hen.

Enfin, toen ben ik weer contact gaan opnemen en blijkt er dus niemand wezenlijk geïnteresseerd of verantwoordelijk...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.