Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tonny

Tonny

30-01-2014 om 22:54

Australie budget

Wie is er onlangs naar Australië geweest ? Dochter wil er zes, zeven weken reizen, gekoppeld aan een week Peking, samen met een vriendin. Wat is een redelijk budget?

Natuurlijk gaan de meiden overal informeren, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

Sukran

Sukran

03-02-2014 om 07:02

Niemand?

Hoi Tonny,
Wat leuk, dat je dochter zo'n reis wil gaan maken. Wat is het plan van de grieten? Gaan ze auto huren en zelf rijden, hostels of kamperen en, ook belangrijk: waar willen ze heen in Australië en wanneer? De duurste en drukste tijd is december en januari dus dat is al geweest. In Zuid Australië is de paashaas de aangewezen tijd voor kampeertrips. Hostels in Sydney zijn duur (reken op minstens A$25 per nacht), een stukje daarbuiten kan het iets goedkoper. Als ze flexibel zijn, zouden ze kunnen kijken naar relocatie van campervans. Dan moet je een camper van bv. Melbourne naar Sydney rijden, in een gegeven aantal dagen. Benzine krijg je vergoedt, wel de kosten van de overnachtingen. Op een camping in de outback betaal je voor een 'powered site' rond de A$25, in de buurt van Sydney (Blue Mountains) hebben wij de laatste keer A$40 betaald. Ook een leuke site om te kijken voor verblijfmogelijkheden is airbnb.com. Wij hebben al een aantal keer via die site geboekt en vrienden van ons hebben ook positieve ervaringen met accommodatie in Melbourne en Sydney. Boodschappen doen bij supermarkten kost ongeveer hetzelfde als in Nederland met het verschil dat slecht weer de oogst beïnvloedt en daardoor de prijzen van groente en fruit nogal eens schommelen. Wat een pret zullen ze hebben met de voorbereidingen, leuk zo'n reis!

tonny

tonny

03-02-2014 om 11:20

wat leuk, dankjewel

Ze is van plan in de nazomer te gaan, half augustus tot half oktober. Ik zal je info aan haar doorsturen. Super hoor!

Sukran

Sukran

04-02-2014 om 00:02

Nog wat info

Mooie periode van het jaar, eind van de winter. Afhankelijk natuurlijk van waar ze heen gaan, maar in SA is het erg mooi. Dit is wel een handige site voor klimaat info: http://australia.gov.au/about-australia/australian-story/austn-weather-and-the-seasons.

Een hele handige site om te gebruiken is de buitenlandse versie van Marktplaats: Gumtree. Wij maken zelf veel gebruik van Gumtree voor een heleboel dingen (kopen, verkopen, dierenoppasser, etc), het werkt een stuk gemoedelijker dan Marktplaats. Als voorbeeld deze link: http://www.gumtree.com.au/s-rideshare-travel-partners/adelaide/c18332l3006878
Wordt veel gebruik van gemaakt (je kan instellen op de verschillende states en gebieden). Een jonge vriendin heeft een half jaar geleden gereisd door Oz en stukje ZO-Azie. Zij heeft via die site een Nederlands meisje ontmoet en daarmee een groot deel in Australië samen gedaan. Maakte het toch makkelijker overnachtingen en reis plannen en vooral ook met rijden (de afstanden zijn groot en je mag niet hard en in het donker rijden is ook niet handig ivm kangoeroe's en ander wild).

Ik weet niet hoe precies ze willen budgetteren, maar voor boodschappen etc kunnen ze de prijzen natuurlijk opzoeken op de sites van de supermarkten. De grootsten: Coles, Woolworths, Foodland. Zo makkelijk dat internet

Tonny

Tonny

22-02-2014 om 22:28

Tickets geboekt

Dus het begin is er. Nu eerst het laatste tentamen voorbereiden en dan verder met de planning. Leuk voor de meiden !

Goede periode

Zeker als ze ook naar tropisch Queensland wil (dat gebied ken ik het beste, daar komen we regelmatig), het is er dan nog niet te heet. Voor het zuiden, hetis dan lente, in het begin kan ze nog koude nachten verwachten.

Qua bagage: niet te veel meenemen. Wat veel backpackers doen is gewoon even bij een 'opp shop' (kringloopwinkel) een warme trui aanschaffen, of bij K-mart of Target (soort Zeeman/C&A/Hema).

Qua reizen, vliegen kan voordelig zijn, vooral als je een beetje flexibel met je data bent, en vooral als je alleen handbagage meeneemt. Daarnaast is een Greyhound Bus Pass een betaalbare manier van reizen. Per nacht moet je voor hostels inderdaad vaak zo'n 25 AUD apart zetten. Zodra je met z'n drieën reist is een goedkope hotel/motelkamer vaak voordeliger.

Als ze nog jonger dan 27 is dan is eigenlijk een working holiday visum het handigste. Je mag dan gedurende een jaar door Australië reizen en maximaal drie maanden op dezelfde plek werken.

Gelukkig heb je tegenwoordig in Victoria, NSW en Queensland rondom de grote steden ook Aldi's. Voedsel daar is zo'n 30% voordeliger dan bij Coles, Woolworth ed. Helaas nog niet in WA, dat is een erg mooie staat, maar t.o.v. de rest van Australie erg afgelegen, en dankzij de mining boom is alles er stukken duurder (14 dollar voor een mok kofiie met mudcake, 100 dollar voor een simpel hotel).

Far North Queensland, Cairns e.o. kan ik echt aanraden. Toeristisch, maar ontzettend mooi, met het GB rif, en de Tablelands. Veel mooie afgelegen stukjes.

Sukran

Sukran

27-02-2014 om 00:09

Telefoon

Handig om te weten: in Australie zijn vele plekken waar je geen bereik hebt met je mobiele telefoon. Iets wat de meeste Nederlanders niet gewend zijn en nogal eens misverstanden over ontstaan want:'...dan bel je toch even of stuur een sms..', nee, dat kan dus echt niet altijd. Overigens kun je op veel plekken de zgn red sim kopen (o, lijkt wel reclame, maar is van vodafone). Kost $2, prepaid, op te laden met creditcard en voordelige pakketten voor buitenland bellen (want overal wifi dus Skype etc, neen, ook niet).

Leuk hoor. Wij gaan binnenkort weer even naar huis, kijk er zo naar uit.

Klopt

Zelfs in delen van hoofdsteden (Brisbane o.a.) heb je geen mobiele dekking!
Er zijn nog wel veel internetcafes, maar gratis wifi in restaurants is zeldzaam. Veel hostels en backpackers adverteren wel met free wifi.
Als je in Nederland bij Vodaphone zit heb je Passport, en dan is gebeld en getekst worden in Australie niet zo duur. Je kunt Australische opwaardeerkaarten ook gewoon voor je Nederlandse prepaid gebruiken.
Ik koop vaak een maand mobiel internet bij Optus als ik daar ben, ik heb zo'n mobiel modem, maar het past ook in je smartphone.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.