Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Fransien

Fransien

09-06-2017 om 15:44

Als je alleen met je kind reist

Het is handig (om gedoe bij de douane te voorkomen) om een toestemmingsformulier bij je te hebben als je alleen met je kind reist.
Bij deze een nuttige link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland
Zelf zou ik zowel de nederlandse versie als de engelse meenemen.


vraag

Vanaf welke leeftijd mogen kinderen alleen reizen. Of verschilt dat per luchtvaartmaatschappij? Wat ik opmaak uit bijvoorbeeld website van Transavia is dat een kind van 15 alleen mag reizen. In mijn situatie is het dan handiger als dochter en ik apart door de douane gaan. Of zie ik iets over het hoofd?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-06-2017 om 08:48

dubbele gevoelens

Elke ontvoering is er eentje teveel. Maar hoeveel zijn het er in een jaar? Zet dat eens naast het aantal ouders die met kind en zonder partner reizen (en dat kunnen ook ouders in een relatie met de andere ouder zijn).

Ik ben inmiddels moeder van volwassen kinderen, maar ik krijg het benauwd als ik zoiets lees. De vader van mijn kinderen is een gevalletje "adres onbekend", en ik zou dus vervangende toestemming bij de rechter moeten vragen als ze nog niet volwassen zijn en ik met hen wilde reizen. Wat weer geld en gedoe kost (en dat heb je al genoeg als alleenzorgende ouder). Een paar jaar geleden, toen ze nog niet volwassen waren en pa al uit beeld was, kostte ons dat een last minute georganiseerde reis, omdat de reismaatschappij het risico niet wilde nemen van "gedoe aan de grens".

Ik heb een vriendin waarbij ex nog wel in beeld is. Die doet alles om haar dwars te zitten. Familiebezoek naar het buitenland wordt door hem verboden (ze zijn gewoon Nederlands, geen risico op ontvoeringen naar een ander land, familie van haar is expat).

En zo ken ik nog wel meer situaties waarbij even lekker op reis gaan lastig of zelfs onmogelijk is geworden (tenzij je een autovakantie neemt). Of extra duur met veel gedoe wegens vervangende toestemming van de rechter. Of een gegarandeerde bak stress wegens een dwarse ouder die over de rug van de kinderen de ex wil treiteren.

En ik vermoed dat er genoeg ontvoerders zijn die een achterdeurtje bedenken om alsnog hun zin te krijgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-06-2017 om 09:19

Mmmm echt?

Ik vind dat binnen Schengen de douane-controle echt bijzonder weinig vooorstelt.
Ja ze heeben veel aandacht voor je koffer en of daar toevallig nog een flesje in zit maar voor de rest? Wij zijn met z'n vijven naar Italië gevlogen en kwamen door drukte gesplitst door de douane. Had niet echt het idee dat ze nu echt bezig waren met wie nu bij wie hoorde.

En toen ik laatst samen met dochter naar Londen ging was er ook echt niemand die ook maar een vraag stelde, anders dan wat de bedoeling van de reis was. Ja duh, Londen.. Shopping....

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-06-2017 om 09:30

Ginny

In 2014 was het voor mij onmogelijk een (georganiseerde) reis naar één van de door jou genoemde landen te boeken omdat toestemming van de vader in ons geval niet mogelijk was en het wegens last minute niet meer mogelijk was vervangende toestemming te regelen (die waarschijnlijk meer geld zou kosten dan de reis zelf). De reisorganisatie had toen al gedoe meegemaakt tussen douane en alleenreizende ouders.

Ginny

Ik had in 2015 wel gezeur bij de douane toen ik met kind van 13 en 16 naar Turkije vloog. Zowel ik als ex-partner zijn NL. Ik had wel een getekend formulier bij en kopie van zijn paspoort maar die kopie had hij niet getekend hetgeen volgens deze douanier wel had gemoeten. Mijn reactie was ook niet geheel correct. En het duurde dus even voordat we verder mochten.

Vesta

Vesta

10-06-2017 om 11:21

Verschillende achternaam

Ik heb een keer gedoe gehad bij de boot vanuit Engeland, kon ik de hele papierwinkel laten zien. Ze hebben mijn ex toen ook gebeld. We gingen notabene naar huis!

Ook in Zuid-Afrika extra vragen en papieren laten zien. Sri Lanka ging wel makkelijk. Denemarken werd aan dochter wat vragen gesteld maar ging verder soepel. En bij de nacht overgangen bij onze interrail wilden ze wel graag naast het paspoort ook het briefje van mijn ex beschikbaar hebben.

We hebben dan ook niet dezelfde achternaam, dat maakt al een verschil.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-06-2017 om 12:42

Hier ook verschillende achternamen

Maar echt niks aan de hand dus.

Verbaasde me daarom wat. Maar goed je zult maar een overijverige dienstklopper treffen....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-06-2017 om 13:53

En zelfs na hun 18e

Ik ben afgelopen week met mijn 18-jarige dochter naar Engeland geweest. Op Heathrow kwam ik door de automatische paspoortencontrole maar mocht niet blijven wachten. Dochter wordt door de machine nooit herkend dus die moest naar de marechaussee. Daar werd gevraagd waar haar ouders waren en of ze wel toestemming had om te reizen. Toen ze antwoordde dat ik al doorgelopen was maar zij 18 was werden door de dame veel excuses gemaakt, met de toevoeging dat ze op haar 30e vast blij zou zijn dat ze er zo jong uit ziet Diezelfde dochter heeft er ook op de terugreis vanuit Kreta wel eens voor gezorgd dat we bijna niet mee konden met het vliegtuig (want andere achternaam). Nadien heb ik dus altijd maar gezorgd voor een toestemmingsverklaring, die dus ook zonder uitzondering wordt gevraagd. Voor jongste, met dezelfde achternaam als ik, nooit. Terwijl je dan natuurlijk net zo goed je kind kunt 'ontvoeren'.

Lou

Lou

12-06-2017 om 13:11

Sjonge

Kennelijk loop ik al jaren risico, ik wist het niet. Elk jaar vlieg ik samen met mijn dochter, maar zonder mijn man. We hebben niet dezelfde achternaam, ik heb geen toestemmingsformulier, geen kopie van zijn paspoort, niets. Blijkbaar zie ik er niet uit als een ontvoerder? Overigens rijdt hij ook elk jaar een keer met haar naar Frankrijk. Met de auto kun je toch ook iemand ontvoeren? Maar ja, hij komt geen grenscontrole tegen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-06-2017 om 13:44

Lou

Ja, de één komt fluitend door de controle, de ander is telkens de Sjaak. En ik vermoed ook dat het aantal ontvoeringen per auto flink zal toenemen.

Lou

Lou

12-06-2017 om 14:25

Sally

Ja, met de auto en binnen Schengen kun je dus relatief makkelijk een kind ontvoeren. Ik vraag me af of zo'n toestemmingsformulier nou veel ontvoerders tegenhoudt.

Ik vermoed daarnaast dat wij er inderdaad te weinig als een ontvoerder en een ontvoerd kind uitzien. Hoe onprofessioneel ook, en op het randje van etnisch profileren (of eroverheen), het kan in de praktijk gewoon uitmaken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-06-2017 om 14:29

Lou

Dat etnisch profileren klopt denk ik helaas wel, maar toch niet helemaal. Ik weet van Hollands blonde moeders met dito kinderen die al een paar keer (!) eruit werden gepikt op familiebezoek binnen de EU.

Thursday Next

Thursday Next

12-06-2017 om 14:58

Toen mijn zus met mijn dochter naar Londen ging werden ze ook uitgebreid ondervraagd. Ze hadden geen toestemmingspapieren mee (oeps, vergeten...).
Mochten uiteindelijk gelukkig wel verder.

Lou

Lou

12-06-2017 om 15:07

Goed om te weten

Nou, dan hebben we dus echt geluk gehad! Volgende maand ga ik weer. Ik zal deze keer alle benodigde paperassen meenemen. Bedankt!

Zon

Zon

12-06-2017 om 22:26

Ginny

Je gaat als je naar Italië gaat helemaal niet door de douane. Dat is juist het voordeel van reizen naar een Schengen land. Je gaat wel door de controle van de marechaussee (security). De marechaussee is inderdaad vooral geïnteresseerd in je bagage. Misschien verwar je die twee?

Je paspoort toon je bij het inchecken en soms ook bij het baarden, maar dat is dan vooral om te controleren of jij degene bent die op het ticket vermeld staat (bij een reis naar een Schengen land).

Daarom melden mensen die reizen naar Engeland of Turkije wel problemen, dat zijn geen Schengen landen en dan heb je wel te maken met douane en strengere controles.

Ook wordt veel gedacht dat er extra gelet wordt op ouders en kinderen met verschillende achternamen. Dit is achterhaald. De meeste ontvoerde kinderen zijn kinderen die dezelfde achternaam hebben als hun ouders, maar die in een scheiding verwikkeld zijn. Dat kan het douanepersoneel niet ruiken en daarvoor dient nu een toestemmingsformulier bij een alleenreizende ouder.

Zon

Zon

12-06-2017 om 22:26

baarden = boarden

grrr autocorrect

Lou

Lou

13-06-2017 om 10:17

Zon

Klopt wat je zegt, maar de marechaussee is wel ook degene die vraagt om de toestemmingsformulieren. Zie het artikel op nu.nl via de link hierboven. Aangezien je ook binnen Schengenlanden iemand kan ontvoeren, zal je ook binnen Schengenlanden een toestemmingsformulier nodig hebben. Of begrijp ik het nou niet?

filalu

filalu

17-06-2017 om 18:33

hier nog nooit problemen gehad

mijn kinderen zijn met 1 ouder naar, Engeland, Spanje, Schotland, Frankrijk, Griekenland, Oekraine, Thailand en Srilanka geweest. En er is nog nooit ergens naar gevraagd.
Mijn zoon ik ook zonder ouders. (met school) naar Engeland geweest en daarvoor heb ik of de vader ook niet een speciaal formulier hoeven invullen. Wel de reis betaald. Kan je misschien ook als goedkeuring zien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-06-2017 om 20:58

Ja idd

Mijn dochter ook op schoolreis.
En mijn oudste al diverse bestemmingen. Laatste keer zelfs helemaal alleen (rest vloog vanaf andere luchthaven).

Mieke

Mieke

08-07-2017 om 05:03

Controle

Net met mijn dochter op schiphol aangekomen. Wij moesten inderdaad het toestemmingsformulier laten zien. Alle alleenreizende ouders werden gevraagd om het formulier. Ook moest mijn dochter van 11 zelf antwoord geven op de vraag waar wij naar toe gingen en wat wij daar gingen doen.

Ik had alleen het formulier ingevuld en een kopie van het paspoort van mijn man meegenomen en deze laten ondertekenen. Dat was voldoende (maar ik ben niet gescheiden )

Lou

Ik ben blond en heb blonde dochter met blauwe ogen. Mijn dochter heeft zo'n oerhollandse achternaam. Toch deden ze op Schiphol erg moeilijk toen we naar Turkije reisden.
Vraagje aan de gehuwden onder ons. Uit je paspoort blijkt toch niet dat je gehuwd bent of wel? Met andere woorden hoe zien ze dat ik gescheiden ben?

Triva

Triva

08-07-2017 om 08:31

scouting

Voor het eerst moeten ze bij scouting ook een ellenlang formulier invullen mbt toestemming ouders als ze naar het buitenland gaan. Mijn oudste is 18 en die vroeg natuurlijk of hij het ook moest invullen. In eerste instantie zeiden ze meteen ja (komt van hogeraf) maar bovenaan dat formulier stond het woord 'minor' dus hij had het nog eens gevraagd en toen hoefde het gelukkig niet.

Vesta

Vesta

08-07-2017 om 11:10

Alkes

Dat zien ze niet, alle mensen die alleen met 1 of meerdere kinderen reizen zijn verdacht. Ook als je nog getrouwd bent kun je je kinderen ontvoeren tenslotte.

In sommige paspoorten zal staan echtgenoot van, of gescheiden van, dat kun je aanvragen bij het aanvragen van het paspoort.

Marianne

Marianne

08-07-2017 om 12:49

Vriendin

Een vriendin heeft drie kinderen, twee uit haar geboren en eentje niet. Die ene heeft een enorm donkere huidkleur, in tegenstelling tot vriendin en echtgenoot. Vrij recent ging ze vliegen en er werd helemaal niets gevraagd.

Mieke

Mieke

08-07-2017 om 13:15

Alkes

Ik ben niet gescheiden. In mijn paspoort staat ook de naam van mijn man. Toch moesten wij ook het formulier en dergelijke laten zien.

Wij reisden niet binnen het Schengen gebied. Ik ga ervan uit dat als er geen paspoortcontrole is, alles anders kan zijn.

Maar het is even een waarschuwing voor iedereen die nog moet gaan reizen. Ze controleren echt. Ook de mevrouw voor mij moest een en ander laten zien.

Vesta

Vesta

08-07-2017 om 13:17

Marianne

Het hangt er vanaf waar je naar toe vliegt: binnen de EU is geen paspoortcontrole.

Marianne

Marianne

08-07-2017 om 13:40

Vesta

Maar als je met een kind reist dat overduidelijk biologisch niet van de meereizende volwassenen is, met een andere achternaam dan lijkt me enige controle wel op zijn plaats.

Vesta

Vesta

08-07-2017 om 13:52

nee

want dat mag alleen de marachausee en alleen aan de buitengrenzen van de EU.

Lou

Lou

08-07-2017 om 15:40

Frankrijk?

En als ik naar Frankrijk reis en terug met dochter (blond en mijn evenbeeld, maar ik begrijp dat dat niet uitmaakt)? Dus binnen de EU en binnen Schengen? Ik dacht dat ik dan dus ook een toestemmingsformulier moest hebben, wat ik nooit eerder heb gehad, maar misschien gaat het inderdaad alleen om de EU/Schengen-buitengrenzen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.