Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Sammie Sammie

Sammie Sammie

04-06-2012 om 15:26

Pedofiel: slachtoffer of klootzak?

De van Dale definieert pedofilie als een seksuele liefde van een volwassene voor kinderen. Iemand hoeft geen seks te willen met kinderen om pedofiel te zijn; slechts seksuele aantrekking is voldoende. Er zijn dan ook pedofielen die vanwege het risico op schade door misbruik, geen seks willen hebben met kinderen. In de huidige wetenschap wordt ervan uitgegaan dat er een aanleg zit in de genen, maar ook de omgevingsfactoren in de vroege opvoeding spelen een rol.

Maar kunnen we het pedofielen eigenlijk kwalijk nemen dat ze seksuele gevoelens hebben voor kinderen? Sommige pedofielen zeggen dat ze er niks aan kunnen doen. Ze zeggen dat je het kunt vergelijken met homofilie. Een homo kan er ook niks aan doen dat hij op mannen valt. Dus kunnen pedofielen er überhaupt wel iets aan doen? We moeten ons misschien meer in hen verplaatsen. Zij zijn en blijven ook mensen met gevoelens. Er wordt meteen een stempel op hen gedrukt. Wij denken dat de vooroordelen niet altijd juist zijn, je moet ook kijken naar de persoon die erachter zit. Dit gebeurt niet, ze worden namelijk uitgekotst door de maatschappij. Hen ramen worden bekogeld met eieren, het huis wordt bespoten met graffiti en ga zo maar door. Besef eens hoe het voelt om letterlijk uitgespuugd te worden. Verdienen zij geen tweede kans?

Wij proberen ons te verplaatsen in de pedofielen en kunnen ons ergens indenken dat ze niks aan deze gevoelens kunnen doen. Maar denk eens aan de kinderen. Dit vinden wij tot nu toe de grootste slachtoffers. Beseffen pedofielen wat ze met de kinderen doen? Die hebben al helemaal geen keus en zijn getekend voor het leven! Sommigen voelen zich zelfs schuldig omdat ze sommige handelingen als prettig kunnen ervaren.

Kinderen weten op jonge leeftijd vaak nog niet wat goed of slecht is en zien een volwassene vaak als voorbeeld. Wij denken dat kinderen denken dat het normaal is wat er met hen gedaan wordt. Zij kennen die grote boze wereld immers nog niet. Ze kunnen zich uniek en uitverkoren voelen. Pedofielen weten hier precies op in te spelen. ‘Papa, de buurman is zo lief voor mij, hij zegt dat ik heel speciaal voor hem ben. Hij vindt het fijn om in mijn blootje met mij te knuffelen’. Hier krijg je toch de kriebels van?!

Wat vind jij hiervan? Vind jij dat een pedofiel keuzevrijheid heeft? Zou jij een pedofiel op je kinderen laten passen, wetende dat hij niet handelt naar zijn seksuele behoefte? Verdienen pedofielen een tweede kans? Kinderen krijgen deze kans immers ook niet…

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Slachtoffer

Volgens mij heeft een pedofiel geen keuzevrijheid. het is volgens mij iets in je hersenen wat er zit en waar je nooit vanaf zou komen. ik zelf zou nooit een pedofiel op mijn kinderen laten passen want ik geloof er niet in dat iemand maar altijd zijn gevoel kan onderdrukken. Ik heb zelf een wel bijzondere fetisj (niks met kinderen )en ik weet dat het bijna niet mogelijk is om daar niet aan toe te geven.

verder heb ik echt diep respect voor pedofielen die wel van kinderen kunnen afblijven. Ik geloof ook dat het opjagen voor pedofielen alleen maar averechts werkt.

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2012 om 19:27

Ik denk...

Je bent als pedo een klootzak als je gewoon je gang gaat en ook nog durft te beweren dat het kinderen niet schaadt. Je bent slachtoffer als je er alles,alles aan doet om niet toe te geven aan je gevoelens, en dan ook nog wordt uitgekotst door de maatschappij.

Snuggle's

Snuggle's

05-06-2012 om 00:10

Chemisch castreren

Ik denk ook dat pedofielen niets aan hun gevoelens kunnen doen, dat het een geaardheid is. Maar er is wel iets aan te doen. Je kunt medicijnen slikken en je op die manier chemisch laten castreren. Dat zou ik wel doen en ik snap niet zo goed waarom pedofielen die zeggen er zo'n moeite mee te hebben dat ze zo zijn dit niet vrijwillig doen.
Zo'n Robert M. mag van mij op de ouderwetse manier gecastreerd worden trouwens.

Ik zou een pedofiel niet op mijn kinderen laten passen. Dat risico zou ik niet nemen.

Iemand van 21 met iemand van 15 of 16 vind ik een andere categorie. Dat is (in mijn ogen) geen pedofiel. Van mij hoeft dat ook niet strafbaar te zijn als het vrijwillig gebeurt.

koentje

koentje

05-06-2012 om 11:18

Ik denk

dat je niet zomaar pedofiel wordt, net als homofiel. Ik denk dat je sexueel aangetrokken voelen tot kinderen iets te maken heeft met een onvermogen tot het aangaan van echt intieme relaties met andere volwassenen. En daar moet dan aan gewerkt worden. Tot die tijd zul je je moeten beheersen, eventueel met hulp van chemische castratie.

elsje78

elsje78

05-06-2012 om 11:41

Ik denk

Ook dat het iets anders is dan zomaar je geaardheid. Hetero's en homo's vallen op een geslacht maar kunnen zich toch in het algemeen gewoon beheersen? Pedofielen die zich beheersen daar hoor je niet zo vaak iets over want taboe. Kan best bestaan, maar mij niet echt bekend.

De pedofielen die misbruik plegen vallen voor mij in dezelfde categorie als mannen die vrouwen verkrachten. Niet kunnen beheersen van een drift, en blijkbaar komt dat erg vaak voor...helaas

Irene

Irene

05-06-2012 om 13:29

Beheersing

Stel je bent hetero en je hebt om wat voor reden jarenlang geen seks. Dan ga je je nog steeds niet zomaar aan iemand vergrijpen, toch? Degenen die dat wel doen, daar is in mijn ogen iets mis mee. Het jezelf niet kunnen beheersen ten koste van een ander zie ik toch wel als een afwijking.
Zo ook als je op kinderen valt. Dan heb je wel echt zelf de keuze wat je daar mee doet. Niks dus. En ik heb dan ook geen respect voor pedo's die van kinderen afblijven: ik vind dat vanzelfsprekend.
Ik geloof er trouwens niet helemaal in, in dat het zeg maar een geaardheid is, zoals hetero of homo. Ik bedoel: kijk, ik val op mannen (en in het bijzonder op mijn man). Ik val niet op middelbare of bejaarde mannen maar ik ga mijn man toch niet inruilen naarmate hij ouder wordt. Uitzonderingen daargelaten, geldt dit voor de meeste mannen en vrouwen (hetero danwel homo), maar een pedo dan? Houdt zijn/haar gevoel dan op zodra de betreffende persoon geen kind meer is?
Dus ik weet niet, maar volgens mij is het toch wel een afwijking.

Mar01

Mar01

05-06-2012 om 21:28

Pedofielen versus incestplegers

Wat bedoelen we hier met pedofielen? Mensen als Robert M? Die een beetje afzonderlijk van de maatschappij in hun eentje (of met zijn tweeën) het monster uit lopen te hangen? Of ook al die opa's, vaders, stiefvaders, ooms, broers die in misschien even grote zo niet grotere getale kinderen misbruiken?

Mar01

Mar01

05-06-2012 om 23:38

Kijk dit bedoel ik (gale)

Gale "Wat er gebeurt met heteroseksuele mannen die opgelegd (door het celibaat) nooit seks mogen hebben kunnen we goed zien aan de excessen binnen de katholieke kerk."

Dat weten we dus niet. Ik zie nooit cijfers waarbij het misbruik binnen de katholieke kerk (verwerpelijk als het is) vergeleken wordt met misbruik binnen de directe gezinsomgeving van slachtoffers. Misschien is dat wel hoger .? En gedaan door mannen die niet in celibaat leven maar in een relatie met iemand.
Niet dat het mijn bedoeling is het celibaat te verdedigen (waarom zou je in Gods naam). Ik vermoed alleen dat er een wijzen naar bepaalde groepen is (homo's, priesters) om vooral de 'gewone' misbruiker in de directe leefomgeving van het slachtoffer om wat voor reden dan ook te ontzien.

Cato

Cato

06-06-2012 om 15:20

Gale zwankezwaan

seks met kinderen zit er sowieso niet in. Verkrachting wel, maar dat wil je toch geen seks noemen? Pedofielen kunnen wel fantaseren en zichzelf bevredigen. Ze kunnen zelf pedofiele literatuur (lectuur) gaan schrijven zodat andere zich kunnen bevredigen. Ze kunnen tekenfilms maken. Met de huidige mogelijkheden kan dat bijna levensecht (of photoshop echt haha).
Ik vind het niet per se ziek dat je iemand zich seksueel aangetrokken voelt tot kinderen; dat hij (zij?) daarvoor overgaat tot mishandeling vind ik heeel erg ziek.

Een pedofiel die daartoe overgaat is voor mij een klootzak.

Irene

Irene

07-06-2012 om 11:01

Gale

Ik denk dat die vraag nog te beperkt is. Want misschien is het wel zo dat van de mensen die kiezen voor een celibatair beroep, het percentage met een afwijkende seksuele voorkeur (veel) groter is dan het gemiddelde van de bevolking...

Sarcas

Sarcas

13-06-2012 om 16:55

En vrouwen

Het is sowieso niet voorbehouden aan mannen;

Het aantal vrouwelijke pedofielen in Nederland wordt geschat op ruwweg 2 tot 15% van alle pedofielen. Dat is zo'n 640 tot 24.000 vrouwen in Nederland.

(Amerikaanse) cijfers laten zien dat het aantal vrouwelijke kindermisbruikers de afgelopen jaren sterk stijgt.

S.

koentje

koentje

14-06-2012 om 10:55

Ja, misschien stom...

maar ik vraag me dan af: wat doen die vrouwen dan en wat voelen ze daar dan bij. Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen. Anders dan bij mannen, eigenlijk.

Vic

Vic

14-06-2012 om 16:49

Vrouwen

Zullen vrouwen niet eerder voor een jongen gaan die al bijna een man is? Dat is vaak wel het geval in de Amerikaanse situaties waarover ik heb gelezen. De mannelijke pedofielen waarover je hoort, gaan juist voor de jonge kinderen en raken hun interesse kwijt als die gaan puberen.

Hanneke

Hanneke

15-06-2012 om 10:35

Vrouwen

Er zijn ook vrouwen die jonge jongens misbruiken. Een vriend van ons is als lagereschooljongen jarenlang door zijn moeder misbruikt. Veel van wat die pedoseksuele mannen doen, kunnen vrouwen ook. Bijvoorbeeld het kind dwingen zich uit te kleden en bij zichzelf seksuele handelingen te verrichten of bij de pedo seksuele handelingen te verrichten. En ze kunnen ook aan die jongen zelf zitten op een erg seksuele manier. Helaas, maar het gebeurt echt, ook door vrouwen.

Hanneke

Hanneke

16-06-2012 om 12:58

Lara

Ik kan me niet eens voorstellen dat iemand met kinderen wil doen, wat Robert M gedaan heeft. Ik kan me ook niet eens voorstellen dat je daar foto's en filmpjes van wil maken en nog minder dat iemand die filmpjes wil bekijken, van mensen en kinderen je niet kent en waar zulke walgelijke dingen van te zien zijn. Maar het feit ligt er dat die mensen er zijn die dat doen, of wij ons dat nu kunnen voorstellen of niet......

Tigress

Tigress

17-06-2012 om 17:04

Irene...

jouw reaktie is een hele goed!

Tigress

Tigress

17-06-2012 om 17:05

Geen onderwerp

goede

Mar01

Mar01

20-06-2012 om 17:20

Sarcas

Het aantal vrouwelijke pedofielen in Nederland wordt geschat op ruwweg 2 tot 15% van alle pedofielen."
Waar heb je dat vandaan? Mag ik daar een link van? en wederom: wat zijn de pedofielen die je noemt? Ook incestplegers/ gebruikers in de woonomgeving?

Mar01

Mar01

20-06-2012 om 18:19

Gebruikers= misbruikers

natuurlijk, in het vorige bericht.

Sarcas

Sarcas

21-06-2012 om 14:04

@mar01

Heb momenteel even weinig tijd om er hier dieper op in te gaan, maar dit is een link naar een makkelijk toegankelijk onderzoek (ik bedoel letterlijk toegankelijk als in vrij te downloaden en waar geen abonnement bij een wetenschappelijke organisatie o.i.d. voor nodig is).

Een citaat:
De meeste pedoseksuele misbruikers (90 à 95%) zijn mannen. Het aantal vrouwelijke daders neemt wel toe. De onderzoekers vermoeden echter dat het gedrag van pedoseksuele vrouwen meer verborgen blijft. Zo bijvoorbeeld worden hun zorggedrag en de lichamelijke gedragingen die daarmee gepaard gaan meer aanvaard. Ze behoren vaak ook tot groepen die buiten de gerechtelijke molen blijven (bvb. leerkrachten, opvoeders).

en

De meeste daders zijn mannen. Dit geldt minstens voor 80% onder hen. Van alle mannen die seksueel misbruik plegen is er slechts een minderheid die zich richt tot kinderen. Finkelhor en Lewis (1990) berekenden dat 4 tot 17% van de mannelijke bevolking ooit een kind misbruikt.
Vrouwelijke daders blijven een slecht gekende groep. Hun dadergedrag wordt trouwens gemakkelijk ‘bemoederend’ genoemd of ‘een geval van overdreven moederliefde’ (Saradjian, 1996). Vrouwelijke daders werken overigens vaak samen met mannelijke, werken als babysitter, of zoeken systematisch relaties met adolescente jongens. Ze hebben een voorkeur voor jongere kinderen dan mannelijke daders en richten zich meer tot kinderen die ze kennen dan tot onbekenden. De ernst van de feiten vertoont geen verschil met mannelijke daders (Rudin, 1995).

Het onderzoek heeft enkele beperkingen:
Citaat:
Het onderzoek was beperkt tot seksueel misbruik van kinderen jonger dan zestien door een dader buiten het gezin, die minstens vijf jaar ouder is dan het slachtoffer. Men koos voor dit leeftijdsverschil om seksuele spelletjes en experimenteergedrag tussen leeftijdsgenootjes uit te sluiten.

Let op:
- Verschillende onderzoeken geven verschillende cijfers.
- Dit is een onderzoek uitgevoerd door de universiteit van Gent, de cijfers gaan over België.
- Dit onderzoek stamt uit 2004. Onderzoeken laten zien dat het aantal vrouwelijke plegers stijgt. Nu, acht jaar later kan verwacht worden dat deze cijfers nu dus hoger zijn.
- Dit zijn zgn. Hellfeld cijfers; bekende, geregistreerde gevallen. Er is hiernaast ook een grote groep 'Dunkelfeld'-daders. Dit zijn daders die niet zijn gepakt, of opgemerkt.

http://www.childfocus.be/nl/werking/studie-preventie/studies
onderste link 'De grote kindervriend'

S.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.