Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Geen zin in sex

Volgens mij gaat het goed met het sexleven in Nederland, want hier staat nooit wat. Alleen maar goed lijkt mij. Bij mij thuis gaat het wat minder goed, alhoewel ik het zelf geen drama vind. Ik heb zelf niet vaak zin in sex. Daar zijn meerdere redenen voor:
Stress rond kind met PDD Nos en MCDD
Algemene moeheid, vooral rond de koude tijd van het jaar
uiterlijk van mijzelf
uiterlijk van partner
te weinig afwisseling vanwege gewicht
Dat ik door stress minder zin heb lijkt mij logisch, zal wel niet de enige zijn, want het blijft door je hoofd spoken.
ALs het rotweer is ben ik vaak ook moe en heb nergens zin in.
IK moet 15 kg afvallen om mij lekkerder te voelen en mij zelf aantrekkelijk te vinden, dus ook soort schaamte voor je lijf tijdens sex.
Vriend is ruim 20 kg te zwaar en ook al is hij nog zo lief het ook wil ook wat en er is een grens wat je accepteerd. Hij weet dat maar is al jaren bezig met zijn amnier van afvallen. Komt aan , valt af en dat gaat zo maar door.
Door zijn gewicht kun je ook niet alle standjes meer, of hij krijgt lichamelijke klachten ervan. Het wordt dus ook eentonig.
Na 7 jaar relatie vind ik sex gelukkig minder belangrijk dan een goed verstandhouding met elkaar. Behalve de sex is alles ok.
Nou ben ik benieuwd of er veel mensen dit herkennen en of er nog bruikbare tips zijn om hier verandering in te brengen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen zin

Ik zag het berichtje van Jakiro in Off-topic (geloof ik) en dacht, kom laat ik dan maar eens kijken hier. Want inderdaad, hier staat nooit wat en als er wat staat, zijn het onbekende nicks of gelegenheidsnicks waarbij je niet zoveel herkenning voelt.

Begrijpelijk ook wel, want je staat niet graag in je blote kont, en dan maakt het niet uit dat je de meeste mensen op OOL in feite helemaal niet kent. Dus Moyodo, hulde voor je moed om deze intieme zaken hier prijs te geven.

Ik herken het wel hoor, dat geen zin hebben in sex. Zeker in de periode na de bevalling van mijn kinderen had ik gewoon heel weinig sex drive. Dat is gelukkig wel weer bijgetrokken, maar met jonge kinderen, gebroken nachten en voortdurende vermoeidheid die op de loer ligt, is de frequentie toch behoorlijk afgenomen. Als we eindelijk in bed liggen zijn we (ik) meestal gewoon te moe. En vergeet ook niet dat je met kinderen niet meer zoals voorheen altijd en overal in huis de gelegenheid hebt om het overdag te doen.

Toch denk ik wel dat het heel belangrijk is dat je je best blijft doen om een goede sexuele relatie in stand te houden met je partner. Zeker mannen (niet alle mannen) vinden sex vaak belangrijker in een langdurige relatie dan vrouwen. En als er dan nada gebeurt in bed, vreet dat heel geleidelijk aan je relatie en hoe je elkaar ziet, ook al gaat het verder allemaal wel ok.

Bruikbare tips: misschien helpt het als je je realiseert dat je weliswaar tot op hoge leeftijd sex kunt hebben, maar dat je nu je jong(er) bent er lekker gebruik van moet maken dat je lichamelijk fit bent en dat alles het nog doet

Verder, sex vindt vooral plaats in je hoofd en tegelijkertijd helemaal niet. Laat je niet afleiden door gedachten over je gewicht of je uiterlijk of het gevoel dat je niet mooi genoeg bent! En het voorjaar komt er nu toch echt aan, hopelijk voel je je dan weer wat minder moe en komt de zin in sex vanzelf weer wat meer naar boven.

Chris

krin

krin

19-02-2010 om 14:34

Denk als een man

en gebruik seks als oplossing/afleiding in plaats van te hopen op ideale omstandigheden.
Stress? Vrij het eraf. Voel je een afstand? Hup, het bed in. Hebben je kinderen een puinbak van het huis gemaakt? Liefkoos je ergernis weg en ga dan pas heerlijk ontspannen opruimen (of niet).
Zoiets, denk ik. En reserveer er (hardop of in gedachten) een dag voor. Als een principebesluit: elke donderdagavond (ik roep maar wat) zodra de kinderen slapen gaan we ervoor. Van zin komt zin, vaak.

Moyodo

Moyodo

19-02-2010 om 14:59 Topicstarter

Tja

Als je gedachtes zo makkelijk on sturen....was het maar zo. Wat ik wel doe, regelmatig een weekend weg of midweek, lekker met sauna erbij en zonder kind, want die gaat meestal niet al te vroeg op bed en ik wel.Sinds kort gaat zij ook niet meer naar haar vader dus weekend om de week voor onszelf is er niet meer. Denk ook niet dat zij nog naar haar vader wil gaan voorlopig ( heeft een huwelijksaanzoek gedaan aan vriendin en zij zag het vandaag op zijn hyves).
Mijn vriend wil het liefst licht aan in de slaapkamer en dat leidt mij af, dus zal hem nog eens duidelijk maken dat ik het liever donker heb, tenminste af en toe.Als hij dan denkt dat ik hem niet wil zien, dan zal hij misschien ook een keer doorzetten en afvallen.

Hilde

Hilde

19-02-2010 om 15:06

Of een schemerlampje

ipv meteen alle licht uit, is dat geen oplossing?
En dat je je gedachten kunt sturen, daarin heeft Krin helemaal gelijk. En ook dat je soms zin moet maken.

Moyodo

Moyodo

19-02-2010 om 15:35 Topicstarter

Kaarsje

Meestal hebben wij een kaarsje aan ,maar donker kan ik mij beter ontspannen.Gedachten sturen lukt mij dus niet, misschien ben ik wel erg raar. Misschien heb ik wle een verkeerd zelfbeeld, dat krijg je vanzelf als je tv kijkt en vrouwen mooi en strak moeten zijn, ben al vanaf mijn 17e bezig om slank te blijven en u sinds ik niet meer rook voor het eerst 15 kg te zwaar.

stroopwafel

stroopwafel

19-02-2010 om 15:44

Meer voelen dan kijken

het mooi is er bij ons aardig af, voor zover het er ooit geweest is.

Maar als je je concentreert op voelen, zit dat kijken je niet meer in de weg. Wat mij betreft: licht uit. Wat geeft dat nou!

Massi Nissa

Massi Nissa

19-02-2010 om 17:55

Joh moyodo

Je bent niet alleen, hoor, ik las pas dat een schokkend percentage vrouwen het niet leuk vindt in bed omdat ze zich in hun hoofd vooral liggen af te vragen hoe erg het nu precies is gesteld met hun onvolmaakte lichaam.
En dat terwijl krin zo ontzettend gelijk heeft in mijn ogen. En inderdaad, zin krijg je vaak pas als je het doet, maar je kunt je ook voorbereiden door enig terzakedoend leeswerk te verrichten of gewoon je fantasie te gebruiken.
Groetjes
Massi

Moyodo

Moyodo

20-02-2010 om 09:15 Topicstarter

Gepraat

Wij hebben er gisteren nog over gepraat, ik heb hem uitgelegd waarom ik zo weinig zin in sex heb en dat begreep hij en ik moest er niet zo'n punt van maken. Lamp uit was geen probleem, snapte hij ook.

Ik legde ook uit dat een lang voorspel niet hoeft vanmij want ik ben vaak al moe en dan wordt het alleen erger of er bestaat de kans dat er weer wat tussen komt ( blaffende hond, kind die naar beneden komt)

Wij kunnen niet spontaan de slaapkamer in duiken of ergens anders in huis want ik weet nooit of dochterlief ineens weer naar huis komt. Dat is wel jammer want als je dan al een keer zin hebt, kun je daar meestal niks mee. Bij mij blijft dat geen uren tot dochter op bed ligt.
Mijn hoopp is dat zij eens wat vaker gaat logeren als ze ouder wordt waar ik ook een goed gevoel bij heb dat de ouders goede regels hanteren, anders zit ik daar weer over te piekeren.
Denken als een man kan ik niet, daarom ben ik juist een vrouw. Opwindende boekjes of films kijken is ook niet mijn ding. Dan liever samen een film kijken die niet al te ordinair is, maar dat kan dus ook weer niet met puber in huis.

Nicole

Nicole

20-02-2010 om 10:42

Visualiseren en jezelf flink aanpakken

Toen ik na mijn laatste bevalling klaagde over mijn lompe lijf, reageerde mijn partner met de opmerking dat hij tijdens sex mij gewoon zag zoals hij mij 22 jaar geleden had leren kennen, een jonge strakke meid. En weet je het werkt echt: gewoon visualiseren wat je wilt zien. Sindsdien voel ik mij in bed weer 18!!
Moyodo, het zou enorm helpen als je baas in eigen hoofd wordt en niet zoveel energie in allerlei tobberige en negatieve gedachten steekt. Meditatie is niet iets voor zweverige types of stresskippen. Mediteren en visualiseren helpt om op alle manieren de kwaliteit van je leven te verhogen en ook je sexleven! Stop met denken dat je te dik bent en wilt afvallen en begin met eten waar je je goed bij voelt en energie van krijgt; dus minder (geen) suiker en minder verzadigde vetten, want daar ga je je lam en futloos van voelen. Eet groente en fruit en ga meer bewegen in de buitenlucht. Het gaat niet om kilo's het gaat erom dat je je energiek en vitaal voelt, dan krijg je uitstraling, voel je je aantrekkelijk en ben je aantrekkelijk. Pak ook in de winter ieder straaltje zon mee. Je hoeft echt geen marathon te rennen om gezond te zijn, gewoon wandelen in de frisse lucht is prima (en dat is wat anders dan je met grote haast van A naar B lopen terwijl je in je hoofd boodschappelijstjes maakt). Je krijgt er energie van en het doet wonderen voor je humeur.
En wat nu echt een wonder is; verbeeld je iedere dag twee maal een kwartier dat je je goed voelt, energiek en slank en maak dat een heel levendig beeld dat je overal in je lichaam voelt. Het wonder is dat je je langzaam ook steeds meer zo gaat voelen.
Dus hou op met tobben en mopperen en pak jezelf eens aan (of nog beter doe dit samen met je man). Als jij je gezond en goed in je vel voelt komt de zin in sex ook weer.

Hilde

Hilde

20-02-2010 om 11:03

Bravo, nicole!

Ik kan me helemaal aansluiten bij je berichtje. Wat heb je dat mooi verwoord! Zo ervaar ik het ook helemaal.
Ik heb al vaak tegen mijn lief gezegd dat ik me bij hem vaak 18 voel (al ben ik al ver over het dubbele...).
En weet je wat nog meer is, Moyodo? Als je je goed voelt, straal je dat ook uit, en ga je er effectief ook "jonger" en "vitaler" en "stralender" uitzien. Ik vind zelfs dat mijn lief er in bed ook veel jonger uitziet dan als hij boven een probleem gebogen zit!

Moyodo

Moyodo

20-02-2010 om 19:20 Topicstarter

Mooi gezegd

Toch is er bij ons elke dag wel stress om mijn dochter. Dan weer om school, dan weer om contact met vader en dan weer om niet luisteren. En dan niet gewoon een beetje, maar alles erg extreem, zodat ik vaak tegen het janken aan loop. Dus ik ben al het grootste gedeelte van de dag met mijn hoofd ergens anders en wij krijgen dan weer ruzie om haar. Wat jullie zeggen snap ik maar dat is wle iets wat tussen je oren zit en als je dat zo maar even kon aan zetten was het probleem opgelost en niet alleen bij mij.
Dat is juist het probleem, ik zou wel willen dat ik zomaar anders kon dneken maar dat werkt nog niet. Meditatiecursus heb ik al gehad en dat was ook niet echt ene sucsess. Heeft wel een klein beetje geholpen probkemen te relativeren, maar ik heb het idee dat er steeds weer iets nieuws bij komt.
Mijn vriend wilde zelfs al wel eens verhuizen omdat hij er niet meer tegen kan dat mijn dochter zo de sfeer kan verpesten, al 7 jaar.Het zal ook niet gauw over gaan, want PDD Nos is niet te genezen en wij doen ons best om te leren met haar om te gaan en toch goed op te voeden.
IK ben al blij als wij af en toe met z'n tweëen op vakantie kunnen al sis het maar een midweek of een weekend.

Nicole

Nicole

21-02-2010 om 10:45

Touwtjes in handen nemen

Je reageert precies zoals ik verwacht had dat je zou reageren
Ik geloof onmiddellijk dat je leven niet makkelijk is en dat het niet meevalt om met een kind met PDD NOS samen te leven. Ik bagatelliseer het zeker niet en probeer je ook niet wijs te maken dat je dochter kan genezen of zelfs maar veranderen. Ik wil je alleen vertellen dat er andere manieren zijn om met deze situatie om te gaan. Juist als je denkt je omstandigheden niet te kunnen veranderen, helpt het enorm om je eigen houding ten opzichte van de situatie te veranderen. Het geeft je regie over je leven terug en helpt je uit de rol van slachtoffer van de omstandigheden. In de reguliere jeugdpsychiatrie worden deze technieken overigens aangeboden aan ouders van kinderen met zware gedragsproblemen, omdat het bewezen is dat het werkt. Niet alleen voor de ouders, maar ook voor de kinderen.

Meditatie en visualisatie is niet iets voor watjes die het altijd voor de wind gaat. Het is ook niet iets waar je een cursus in doet en na 5 keer een uurtje les besluit dat het niet werkt. Het is een manier van in het leven staan en dat leer je niet met een paar avondjes in de week. Het zijn technieken die mij door zware en moeilijke tijden hebben geholpen. Het biedt je de mogelijkheid om je staande te houden als alles om je heen in elkaar lijkt te storten. Voor mij was Tina Turner een voorbeeld. Zij vertelde ooit in een interview dat meditatie haar geholpen heeft om mishandeling, geweld en vernedering in haar relatie met Ike te overleven én de kracht te vinden om bij hem weg te gaan. En dat de dame power heeft zal duidelijk zijn!

Goed dit is de rubriek sexualiteit, je vraag was of er meer mensen geen sex hadden. Nou die zijn er dus zat op OOL, maar die posten meestal in de relatierubriek.

Mirage

Mirage

21-02-2010 om 12:54

Verbaasd

"IK moet 15 kg afvallen om mij lekkerder te voelen en mij zelf aantrekkelijk te vinden, dus ook soort schaamte voor je lijf tijdens sex. "//"Vriend is ruim 20 kg te zwaar en ook al is hij nog zo lief het ook wil ook wat en er is een grens wat je accepteerd."//"Als hij dan denkt dat ik hem niet wil zien, dan zal hij misschien ook een keer doorzetten en afvallen."
Jeetje wat een oppervlakkigheid zeg. En wat een eisen als je zelf ook minimaal 15 kilo te zwaar bent. Waarom zeg je dan niet gewoon dat je hem een vetklep vindt en daardoor geen seks met hem wil? Of vind je dat niet kunnen? Seks in een relatie draait toch nauwelijks om het uiterlijk van je partner? Bij mij niet ieder geval. Juist dan gaat het om de rest. Omdat ik hem zo lief en aardig vind. Omdat ik een verbondenheid voel die ik alleen met hem deel. Dat soort zaken. Een van mijn partners was trouwens 130 kilo en qua afwisseling van standjes was er genoeg keuze.

"Ik legde ook uit dat een lang voorspel niet hoeft vanmij want ik ben vaak al moe en dan wordt het alleen erger of er bestaat de kans dat er weer wat tussen komt"
Voorspel is toch meer dan elkaar in de erogene zones betasten? Schalkse blikken, elkaar even een aai geven of een knuffel, een blijk van liefde. En seks is dan een verlengde daarvan. Een uiting van liefde en begeerte en niet een klusje wat dan maar even moet. Seks en het spel erom heen kan je leven juist lichter maken. Iets leuks naast alle ellende. Je begeert en geliefd voelen en die gevoelens ook voor je vriend voelen.
"Toch is er bij ons elke dag wel stress om mijn dochter. ...En dan niet gewoon een beetje, maar alles erg extreem, zodat ik vaak tegen het janken aan loop."
Dat lijkt me sowieso geen standaard van leven. Als je je dochter of de situatie niet kan veranderen, kan je nog wel jezelf veranderen. In therapie bijvoorbeeld kan je leren om de situatie anders te bekijken en meer vreugde uit je leven te halen. Je eigen houding kan je leren veranderen hoor. Dat zeggen er al meer. Het is alleen niet makkelijk, anders waren er niet zoveel mensen met problemen. Dat is eigenlijk ook wat Nicole je probeert te vertellen. En dat is niet alleen handig voor de seks, maar voor je gehele leven.

Moyodo

Moyodo

22-02-2010 om 12:48 Topicstarter

Training

Ik heb een training gevolgd, elek week 2 uur meditatieoefeningen en praten in een groep. Dat heeft blijkbaar niet geholpen.Ik denk trouwens niet dat ik de enige ben die het uiterlijk van haar partner niet zo mooi en opwindend meer vind, alleen zeg ik het en de meesten houden het lekker voor zich om juist niet dit soort opmerkingen te krijgen.
Hij was al te zwaar toen ik hem leerde kennen en dat is alleen maar erger geworden, waardoor hij zelf ook niet veel meer wil doen, niet wandelen met de honden, niet sporten het liefst nergens meer heen gaan maar hangen achter de pc. Voor mij is dat erg demotiverend om wel af te vallen als iemand steeds met snacks en zoetigheid voor je neus zit en ineens weer thuis rookt. Ik moest stoppen omdat ik een longembolie kreeg.
Toen ben ik ook zo aangekomen en hij ook in die tijd omdat hij echt en snoeper is.Het verschil is bij mij beperkt het niet lichamelijk dat ik te zwaar ben bij hem wel. Dan ga je je als vrouw vanzelf irriteren als er in bed geen variatie meer is. Dat er mannen zijn met 130 kg die daar geen last van hebben is mooi, maar dat die van mij dus wel.
Ik ben liever eerlijk en dan maar oppervlakkig en ik ben er zelf wel mee bezig om af te vallen, hij niet echt. Maar ik denk dat ik zelf nu wel weet waarom ik geen zin in sex heb, wij doen verder niet veel meer samen. HIj hangt liever op de bank of zit het hele weekend te gamen achter de pc.
En dan moet ik wachten tot hij eindelijk klaar is met gamen en nog een keer op bed komt.
Sorry dan ben ik moe, want ik moet wel vroeg op voor mijn dochter en mijn honden en hij ligt tot 10 uur te slapen. Hij weet dit allemaal wel want ik praat er wle met hem over. Dan geeft hij toe dat hij teveel achter de pc zit en wil dat veranderen, maar niet heus.

Ik ga nu zelf leuke dingen verzinnen en mijn dagen mooier invullen, misschien komt hij dan zelf erachter dat ik niet steeds wacht tot hij wat voorsteld om te gaan doen. Vriendin komt vrijdag logeren en dan ga ik lekker met haaruit eten, kan hij gezellig gamen.
Zondag met de hond naar het bos. Binenkort een dag naar een verwendag in een kuuroord.
Ben druk met afvallen bezig en rook wel weer heel af en toe als de stress even teveel wordt.
Ik kan wel nog meer therapieën don maar dat veranderd niets aan hem, dan zal hij ook een keer iets moeten doen.

Vic

Vic

22-02-2010 om 17:35

Klinkt gezellig

In je eerste berichtje zeg je dat behalve de sex alles ok is. In je laatste bericht klink je heel anders. Ik ben de laatste die zou moeten adviseren op relatiegebied, maar het komt op mij niet heel gezellig en harmonieus over. Je hebt wel gelijk als je zegt dat je hem niet kunt veranderen en voor jezelf leuke dingen te gaan doen.

Moyodo

Moyodo

23-02-2010 om 09:30 Topicstarter

Valt wel mee

Als we samen zijn is het wel gezellig hoor, maar dit zijn de standaard irritaties dat hij bijv. te veel achter pc zit en er niets aan doet om af te vallen en danniet alleen om het uiterlijk maar ook zodat hij weer mobieler is en gezonder.
Ik heb mij altijd op hem gericht , alles samen doen, maar dat werkt dus blijkbaar niet en dan zal ik het zelf moeten doen en zie wel wat hij dan doet. Hopelijk gaat dan een lampje branden dat hij ook meer samen wil doen maar zelf ook iets voor moet doen.
Blijkbaar is samen veranderen, of beter samen weer zo worden zoals wij in het begin waren nog niet mogelijk ,dus dan begin ik maar in mijn eentje. Wij hebben verder niet vaak ruzie en zo wel, dan gaat het meestal om frustraties rond het opvoeden van mijn dochter. Misschien als ik mijn eigen leuke dingen ga doen en lekker in mijn vel zit dat ook positief op hem neerslaat.

Jessie

Jessie

28-02-2010 om 20:19

Inderdaad moyodo, eerst zelf doen

Inderdaad, in je laatste berichtje sla je de spijker op zijn kop. Het lijkt mij heel goed dat je zelf wel aan de slag gaat om je beter in je vel te gaan voelen. Als je vriend niet mee wil doen, heel jammer voor hem, maar laat je plannen hierdoor niet veranderen. Het is voor jou dan wel moeilijker vol te houden. Het lijkt me wel goed voor je dat je vriend je wel steunt in je plannen. Als jij je dan na een paar weken prettiger voelt, krijgt hij misschien vanzelf zin om ook aan zichzelf te werken. Zo niet, tja, dat zal je dan weer moeten bekijken. Het lijkt mij in een relatie heel belangrijk dat je allebei je uiterste best doet om gezond en vitaal te blijven. Je vriend zal hiervan ook overtuigd moeten raken maar gezien zijn gedrag lijkt dit niet het geval. Je zou samen naar een diëtist kunnen gaan, of een sportschool, zodat je samen begeleiding krijgt in aanpassing van jullie leefstijl.

ff niet

ff niet

04-03-2010 om 11:02

Ik ook niet

Ik vind er gewoon niks aan.....
Van mij mag sex worden afgeschaft

Veel factoren

Je hebt ze al opgenoemd de dingen waarmee je bezig bent als je seks hebt. Dat speelt uiteraard een grote rol in jullie leven. Misschien speelt de pil ook nog een grote rol in je libido, bij mij althans wel!
De enige manier om hier uit te komen is veel praten. Heel open zijn over je gevoelens voor elkaar. Elkaar laten weten wat je fijn vindt. Dan kun je er ook beter van genieten. Het hoeft niet zo te zijn dat beide tegelijkertijd genieten, hier moeten jullie een weg in zien te vinden.
Wat betreft de aantrekkelijkheid naar elkaar toe heeft denk ik grotendeels te maken met de tederheid naar elkaar toe. Hier moet je ook over praten wat je wensen zijn. Dat kan een knuffel zijn even plagerig zijn en dat de avond of wanneer het ook is door. Die aandacht geeft je zelfvertrouwen en dan worden alle negatieve gedachtes over jezelf kwa figuur of over het lichaam van je man op de achtergrond gedreven.
Misschien moeten jullie samen eens naar een seksuoloog gaan.
Je praat ook over standjes die niet prettig zijn, ook daar komen jullie wel uit. Intense liefde en daaruit voorvloeiende heerlijke seks heeft niks met standjes te maken.

Hoe vaak?

wat ik is dat de sexbehoefte zo verschillend is tussen man en vrouw. Dat frustreert me af en toe behoorlijk. ik (man dus) vraag me af of iemand tips heeft hoe daar een oplossing tussen te vinden. (misschien is dit een nieuw topic, maar het sloot volgens mij wel aan ....)

Karolina

Karolina

04-04-2010 om 18:28

Komt goed!

Beste Moyodo,
Jullie zijn 7 jaar samen en hebben (kleine?) kinderen. Dan kan je liefdesleven een inzinking hebben. Dat is heel herkenbaar. Lukt het je om tijd te maken om bijvoorbeeld te sporten? Met fitness kun je op een rustig niveau beginnen. Vaak kun je daar ook op zonnebank of in sauna. Al dat soort dingen helpen om je eigen lichaam te (her-)waarderen. Je 'blind' staren op die ander of je ingedutte realtie heeft vaak geen zin, is mijn ervaring. Probeer voor jezelf een energiebron aan te boren.... Voor mij is dat dus fitness geweest, hoe afgezaagd het ook klinkt. Liefde en passie zijn moeilijk te vinden in het leven van alledag. Ik geef het gelijk toe. Maar als je weet waarvan je zelf opgewonden raakt en het je ook lukt je eigen lichaam te waarderen ben je al een stap verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.