Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Bijna 40

Bijna 40

09-10-2010 om 13:01

Bijna 40, heel gelukkig en/maar de seks?

Hallo, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gezichtspunten.

Mijn vriend en ik hebben een heerlijk leven. We genieten enorm van ons gezin, van elkaar, de kinderen, ons huis, de dingen die we doen, hoe we ze doen etc. Als iemand vraagt hoe het gaat en ik bij mezelf check is het al tijden zo dat ik me 100% gelukkig, tevreden en levend voel. Zo ook bij mijn vriend, we staan er ook regelmatig bewust bij stil hoe goed we het hebben. Natuurlijk is het niet altijd rozengeur en maneschijn maar ook op de lastigere momenten, overheerst het gevoel dat we eruit komen en dat het in de basis zo goed is.

Ons seksleven is alleen niet heel bruisend. We hebben gemiddeld denk ik 1 keer per week een fijne intieme vrijpartij. Niet heel lang, soms zelfs heel kort... Geen aparte dingen. En daar ben ik de laatste tijd mee bezig... Vriend en ik hebben het er ook over. We vinden het zelf wel prima zo. Af en toe is er meer passie en af en toe niet. En alhoewel ik dus niet het probleem heb dat er iets ontbreekt, vraag ik me wel eens af wat het nou is... Waar is de passievolle, seksuele gerichtheid op elkaar? Kan het niet en/en zijn? Hoe kan het dat ik tevreden ben in alle opzichten en de seksuele passie (om het maar even een naam te geven) niet mis. Hoort dat het er niet bij? Of heeft het met leeftijd te maken (bijna 40) en het feit dat ons gezin compleet is? Ik herinner me periodes dat kinderen ook niet meer aan de orde waren maar dat ik die seksuele gerichtheid veel meer voelde... Dat het veel meer speelde in ons leven. Dat was overigens in de tijd dat we nog wel aan het werk waren om ons leven op andere terreinen naar onze wens in te richten (qua werk, wonen).

Het voelt gevoelsmatig zo enorm goed maar als ik er over nadenk vind ik het bijna raar omdat die passie er niet bij zit in het pakket. We vinden elkaar nog wel aantrekkelijk, knuffelen veel en hebben dus ook wel seks maar dat is meer intimiteit delen dan seksualiteit.

Misschien een vaag verhaal maar ik ben dus erg benieuwd of anderen dit herkennen of er iets van vinden.

Groeten!!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

09-10-2010 om 13:11

Passie

Heeft passie niet vooral te maken met het spannende in het begin? Maakt dat, wat jij passie noemt, uiteindelijk niet plaats voor "iets vertrouwds"? Ik zou me verder niet al teveel zorgen maken, jullie relatie klinkt geweldig!

Tevreden?

je schrijft :We vinden het zelf wel prima zo.

Nu kun je aan anderen vragen wat zij vinden en hoe zij dat ervaren,maar als jullie beiden tevreden zijn,wat heeft het dan voor nut om het van anderen te weten?
Daarmee kun je van *geen problemen* *wel problemen * maken.
Dat is vast niet de bedoeling denk ik.

Misschien

zou het niet zo zijn dat wanneer je in een broer-zus verhouding terecht komt met zoveel vertrouwen en zo weinig spanning, dat de sex dan vanzelf inkakt?
Voor sex is wat spanning nodig, lijkt me. Maar goed, ik weet er verder niets van, ben nog nooit in dat stadium van vertrouwen en "het voelt zo goed" geraakt met een relatie in mijn leven, dus ik veel ervaring heb ik er niet mee ))
Wel goede sex altijd, dat dan weer wel

Bijna 40

Bijna 40

09-10-2010 om 14:30

Geen probleem

Ik maak ook geen probleem maar merk het wel op. En ja, ik ben benieuwd of men het herkent, wat er achter kan zitten.

Ik vind het namelijk erg frappant dat het zo goed voelt maar dat het passievolle (of ranzig geile) niet meer speelt. De vertrouwdheid is er al langer en de rust na het het nieuwe van de relatie. Het is ook geen broer-zus relatie, verre van dat ) We zien elkaar graag, vinden elkaar ook nog sexy en hebben ook nog seks maar dat actief seksueel naar elkaar verlangen midden op de dag bij wijze van spreke, het platvloers op elkaar geilen dat is er niet en missen we dus ook niet actief.
Zou dat met de leeftijd te maken kunnen hebben? Biologische klok die ons niet meer aanzet tot paren en paringsdrift? Klinkt wat plastisch zo maar misschien maakt het duidelijker wat ik bedoel.

Niet om een probleem te maken maar wel omdat het me opvalt en interesseert hoe dat zo werkt. En te begrijpen door te spiegelen aan anderen en hun ideeën dus )

Dat hou je volgens mij niet vol

ik bedoel die geilheid die je in fases hebt met elkaar (met name in het begin als je nog knallend verliefd bent en elkaar nog nauwelijks kent) die hou je gewoon niet vol. Want tussendoor zie je ook zijn vuilen onderbroeken en ziet hij jou ook in je pyjamabroek uitgezakt op de bank hangen etc.

Dat kan volgens mij ook niet jarenlang of je moet verslaafd zijn aan seks misschien. Misschien is het in fases in je leven er wat meer en wat minder. Je kan het misschien wel aanzwengelen maar dat doe je volgens mij alleen als je iets mist.

fladder

fladder

09-10-2010 om 16:27

Zou je...

...die passie, of zoals je zegt dat "ranzig geile" wel weer terug willen hebben, zo af en toe? Daar schijnen wel truukjes voor te zijn (hotelletje boeken voor twee is een klassieker, is me verteld, maar ook de clichématige kaarsjes en een lingeriesetje, etc.).

net 40

net 40

09-10-2010 om 20:32

Ik herken het wel hoor. En de een keer per week halen wij al jaren niet meer. Wel kan ik me enorm aangetrokken voelen tot mijn echtgenoot, voor mijn gevoel net als de eerste keer. Dus ik voel dat verschil niet zo in de heftigheid maar vooral of eigenlijk alleen maar in de frequentie. Die ligt hier heel erg laag.

Ik heb me er een tijd druk over gemaakt en toen had ik het gevoel dat ik gewoon onnodig een wig tussen ons dreef. Mijn man neemt weinig initiatief maar verwijten hebben weinig zin. Gewoon nemen wat er is, zoals het is. Het is gelukt om me daar niet meer druk over te maken. Ik vind twee maanden zonder nog steeds niet leuk, en ik voel me nog steeds beter als we het vaker doen.

Maar het is nu eenmaal zo. Vaak zie ik ook wel de redenen, zodra een van ons of allebei het drukker heeft gaat de frequentie omlaag, zodra we meer tijd hebben vinden we elkaar weer terug. Doordat ik dan weer die passie van het begin voel weet ik wat het is waarop ik tussendoor moet wachten.

Het belangrijkste voor mij is dus geweest om het te accepteren, en sinds dat lukt voel ik me er veel beter bij. Misschien omdat ik nu geen bijna maar net 40 ben?

Bijna 40

Bijna 40

09-10-2010 om 21:00

Jammer

Jammer dat dit draadje naar seksualiteit verplaatst gaat worden. Daar heb ik het bewust niet neer gezet omdat het me niet om het seksuele aspect gaat maar om wat er in een breder kader achter zit... Levensfase, bijna 40 etc..

Maar goed... Om jouw vraag te beantwoorden Fladder ("zou je die passie, of zoals je zegt dat "ranzig geile" wel weer terug willen hebben, zo af en toe?") Ach, het is welkom maar ik voel niet de behoefte om daar echt veel moeite voor te doen. Het punt is ook dat ik het niet actief mis, wij beiden niet. We zijn intens tevreden... Het is meer dat het me opviel ineens dta het geen deel uit lijkt te maken van ons leven. Terwijl ik juist gericht ben op compleet zijn, alles mag er zijn etc. Hoe kan ik me nu zo goed voelen terwijl dit deel er geen deel van uitmaakt?? (en wat dus wel altijd mee heeft gespeeld en mee heeft mogen spelen).

Manda, de vuile onderbroeken en zo hebben eerder geen invloed gehad, zo ook niet de niet-onthaarde benen, blubberbuiken, joggingbroeken en aanverwante libido-dodende zaken De frequentie hoeft ook niet drastisch omhoog. Alhoewel... het lieve, intieme wil ik ook niet kwijt. Maar af en toe weer dat bruisende verlangen is welkom. Heb alleen geen zin om er veel moeite voor te doen... Ik mis het ook niet heel actief. Mijn vraag is misschien wel of het uberhaupt kan dat een relatie zo compleet en goed is terwijl een dimensie niet meespeelt. (maar ik zie meteen als ik dit opschrijf dat dat geen relevante vraag is... het is zoals het is, of voelt zoals het voelt. En het voelt goed, dus dan is het ook goed, voor ons

Net 40... fijn jouw verhaal als ervaren 40-er ). Denk je dat de leeftijdsfase er iets mee van doen heeft? De jaren die we bezig zijn geweest met het leven op te bouwen zoals we het nu hebben en dan gewoon leven, genieten en inderdaad accepteren hoe het is? En dan komt het vanzelf wel weer.. of niet... (alhoewel ik niet hoop dat het klaar is)))

net 40

net 40

09-10-2010 om 22:11

Hoho

nét he, nét!!

Maar er is echt iets van me afgevallen toen. Ik vond het fijn. En misschien is het wel door die big four O geweest dat ik me kon neerleggen bij de te lage frequentie. Je brengt me op een idee!

net 40

net 40

09-10-2010 om 22:14

Oh ja

laatste opmerking: ik ga stil naast mijn man liggen en ben eerst vijf minuten met voorspel in mijn hoofd bezig. Dan schakel ik de huismuts uit en de minnares aan. Ik probeer zijn lijf waar te nemen met mijn eigen lijf. Kan het niet zo goed uitleggen, maar het voelt alsof er dan echt een knop om gaat.

Polly Shearman

Polly Shearman

09-10-2010 om 22:55

Nog geen 40

maar wel bijna 35, en volgens de boeken zijn vrouwen op hun 35 jaar op hun seksele hoogtepunt.
Manlief en ik zijn al 18 jaar samen, en de vonken vlieger er nog steeds van af. In de tijd dat de oudste en middelste klein waren, was het iets minder maar nu is het weer erg aanwezig in onze relatie. Heerlijk gewoon!
Maar ik zie idd veel vrouwen rond de 40 om me heen in een soort van dip komen met manlief en die grijpen dan vaak naar een minnaar.. want oh oh oh wat is dat toch allemaal spannend enz.
Ik ga met mijn Herman maar eens naar "het beste idee van nederland" volgens het Herman principie, raak je nooit op elkaar uitgekeken en blijft het immer passievol in de slaapkamer.

Groet, polly

Al een paar jaar

hoi,
ik ben 37 en hier is het al een paar jaar zo. op en top gelukkig, geen klachten.
de sex is niet meer wat het geweest is en...we vinden het prima zo.
als we het doen, nemen we ons voor het weer vaker te doen,want het is toch wel fijn. Om het vervolgens na een paar weken pas weer te doen.

3 jaar geleden beiden uitgesproken dat we het wel prima vonden zo. wat is de oorzaak? drugsgebruik een aantal jaren samen? ouder worden? (man is 10 jaar ouder) we weten het niet. maar het voelt goed.
oke, het zou fijn zijn als de passie nog super is,maar dat is het niet en beiden geen behoefte om het te zoeken.

als je tevreden bent en dat spreek je samen uit, prima toch?

Vic

Vic

10-10-2010 om 14:35

Tja

Over ons seksleven heb ik niets te klagen, gepassioneerd en gelukkig een stuk vaker dan een keer per week. We gaan regelmatig samen weg en eten minstens een keer per week uitgebreid met z'n tweeën waarbij er minstens een fles wijn doorheen gaat. We hebben zelden tot nooit ruzie, en als we een meningsverschil hebben is dat altijd om iets onbenulligs. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit een andere man zal hebben, en hij niet dat hij ooit een andere vrouw zal hebben. En toch weten we beide niet of we samen oud gaan worden. Dat willen we wel heel graag, en samen in een huis wonen ook, maar het vooruitzicht van 20 jaar latten is een behoorlijk onzekere factor.
Eerlijk gezegd weet ik niet waarvoor ik zou kiezen. Gezapige tevredenheid versus gepassioneerd samenzijn en elke keer weer uitkijken naar elkaars aanwezigheid. Ik had het er toevallig van de week met een vriend over. 30 jaar getrouwd en maken op vrijdagavond altijd een gezellige avond met z'n tweeën. Zij hebben volgens mij ook de Herman van Polly ontdekt
Die gezapige tevredenheid heeft heel veel voordelen hoor. Het lijkt me fijn om zeker te weten dat mijn lief ook over tien jaar nog de mijne is, maar ook met die gezapige tevredenheid heb je ook geen zekerheid. Er hoeft er maar een plotseling verliefd te worden op een ander, en dat niet conform de regeltjes met zijn partner te bespreken. Dan kan het hard gaan, en krijgt de tevredenheid en het rustig voortkabbelen ineens een heel andere lading.

klaver

klaver

10-10-2010 om 21:05

Parenclubs

Ik zie wel iets in de analyse die Mashumi geeft. Verder denk ik dat je beslist niet de enige bent met dit 'probleem' (wat dus geen probleem is voor je . Parenclubs en swingactiviteten ontlenen er hun bestaansrecht aan.

Bijna 40

Bijna 40

12-10-2010 om 14:27

Gezapig...

Hihi, gezapig is het wel het laatste wat ik ons wil noemen... We staan actief in het leven, ondernemen ook als stel wekelijks dingen, gaan uit eten etc. Nee, we hebben echt een heerlijk leven, als het zou mogen kiezen zou ik precies dit kiezen!!
En ook seks hebben we, de ene keer paar keer per week, dan weer even niet. Hoe het loopt eigenlijk, gemiddeld eens per week dus. Ik mis in die zin ook niets. Maar... ik/we signaleren wel dat het geile eraf is. We vrijen vanuit onze verbondenheid, fijn en intiem etc. maar niet meer snel naar huis in pauzes of midden op de dag vanuit (geil) verlangen moeten/willen of niet anders kunnen dan vrijen.
We missen het niet (alhoewel ik het wel zou gaan doen als het weg zou blijven denk ik) en komen niets te kort. En mijn vraag is/was dus waar dat vandaan zou kunnen komen. Het is veranderd en zou dat samen kunnen hangen met bijan 40? Leven ingericht zoals je het voor je zag? Het klaar zijn met opbouwen? Mijn vraag heeft dus helemaal niets met seksualiteit an sich te maken maar meer met de patronen die er onder liggen... (vandaar dat ik hem ook niet hier had geplaatst maar goed... )

Parenclubs, minnaars, swingen... spannend om eens te overdenken maar ik moet er in het echt niet aan denken. Nee wat dat betreft zijn we nog dol op elkaar en ook blij met de bewuste keuze voor exclusiviteit.

Dank voor jullie reacties en input weer!!

Wat gebeurt er met 40?

Wij zijn gemiddeld 46 maar we doen het nog net zo vaak als 20 jaar terug. Dus het is gelukkig niet onvermijdelijk. Wel wat lastiger met een baby die om 6 uur wakker wordt. Dan maar wat vroeger naar bed

Vic

Vic

12-10-2010 om 16:27

Almonde

Zoals ik het nu lees is het juist niet de bedoeling dat het in bed plaatsvindt. Het moet spannend en geil en onverwacht midden op de dag, halverwege de trap ofzo omdat je niet kunt wachten tot je boven bent.

bijna 40

bijna 40

13-10-2010 om 20:57

Haha vic

Je slaat de spijker op zijn kop... althans.... het moet niet op de trap etc... Ik vraag me af waar het door komt dat het niet meer zo nodig moet, waarom ik het niet mis...

Maar heb me intussen al een paar dingen bedacht. We zijn minder gaan drinken, we zijn actief gaan sporten, we staan bewust vroeger op... Het zijn kleine veranderingetjes maar de momenten zijn er minder naar. We zijn met zo veel bezig en dat geeft een goed gevoel, dat wellicht opweegt tegen het andere...
Maar goed: net bed verschoond, benen onthaard, dadelijk lekker samen douchen en dan eens kijken wat er gebeurt ))

fladder

fladder

15-10-2010 om 07:51

Vic

"Het moet spannend en geil en onverwacht midden op de dag, halverwege de trap ofzo omdat je niet kunt wachten tot je boven bent."

Hoe verder je boven de 40 komt, hoe strammer je wordt en dan is een lekker comfortabel bed vast prettiger dan een ongemakkelijke trap...! (net als de achterbank van de auto... Werkt ook niet echt meer )

fladder

fladder

15-10-2010 om 12:55

Knurf

De trapleuning biedt wel weer extra mogelijkheden...! *insert evil grin*

Vic

Vic

15-10-2010 om 13:07

Fladder

Het is ook niet mijn voorkeur hoor! Ik had alleen in eerste instantie niet begrepen dat dat 'ongeplande en niet kunnen wachten tot' een kenmerk was van de passievolle seks die door bijna 40 gemist wordt. Ik verbaas me er altijd al over dat er mensen zijn die het leuk vinden om het op gekke plekken te doen. Wat is in 's hemelsnaam de lol van seks op een openbaar toilet bijvoorbeeld? Nog afgezien van het feit dat dat alleen maar mogelijk lijkt als beide partners ongeveer even lang zijn of als de man zijn vrouw langdurig kan dragen. Of je moet gaan hangen aan de deurpost ofzo hahahaha

fladder

fladder

15-10-2010 om 15:05

Vic

Ik heb al eens gezegd: pas op met wat jullie zeggen, ik ben beelddenker...!

Een openbaar toilet vind ik niet bepaald een geschikt plekje (en al helemaal niet na de ochtendpostings over rondsproeiende mannen... Over beelddenken gesproken!). Maar ik heb wárme herinneringen aan een douchecabine op een primitieve boerencamping...

fladder

fladder

15-10-2010 om 17:07

Mwoah...

...ik was al een aantal jaar met 'm getrouwd. Ik denk eerder: nogal hormonerig opgewonden...

Vic

Vic

15-10-2010 om 19:33

Lidwientje

Daar kan ik me dan helemaal niets bij voorstellen. Hoe ziet dat er dan uit?

Aïda

Aïda

16-10-2010 om 11:18

Maarrrrrr

Sex op een openbare wc....

Sex is toch niet alleen penetratie, dus even lang zijn of langdurig tillen hoeft niet toch???

Al kan me er niets bij voorstellen, openbare wc's zijn meestal erg vies, het zou mijn geilheid direct tot 0 punt doen doven...

40 plus

40 plus

16-10-2010 om 16:23

Outdoor activiteiten

Hier 40 plus en al ruim 22 jaar samen, maar nog steeds veel pret samen. Ik heb pas na mijn 40e verjaardag geleerd om spuitend klaar te komen
Thuis beperken we ons tot de slaapkamer vanwege bij nacht en ontij ronddolende pubers, maar we zijn inmiddels een fan van outdoor activiteiten En dan wel echt outdoor want op een ranzige plee zou alle lust mij vergaan. We schelen trouwens 30 cm in lengte, maar met wat creativiteit is dit geen probleem.
40+(+++)

Annie

Annie

16-10-2010 om 19:42

Goh

Mijn man komt ook (al zo lang als ik mij heug) spuitend klaar ...

Pfff

Pfff

16-10-2010 om 20:22

Spuitend klaarkomen

Ik heb dat pas op mijn 43e geleerd, om spuitend klaar te komen Maar dat was al ruim na mijn scheiding.... Wel lekker hoor, wou dat ik dat al veel eerder had geleerd!

Seks hebben in een duinpan, liggend in het zand, helmgras om je heen, het ruisen van de zee horen, dat is ook heeeeel erg lekker!

Vic

Vic

16-10-2010 om 21:13

Lidwientje

Ja, dat snap ik. Maar anatomisch gezien zit je dan met een probleem omdat de man lager moet blijven dan..., nou ja daar dus. Dan moet de vrouw wel heel lange armen hebben om haar man op die positie te houden, en spierballen. Het lijkt me i.i.g. een heel gedoe wat de zin in seks wel doet verdwijnen.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-10-2010 om 18:04

Nou pfff die duinpan

Heb ik juni mogen beleven, was wel gezellig hoor, maar toch behelpen! OVERAL ZAND!!! das toch echt wel het laatste wat ik daar wil hebben... ondans het kleedje.. en die meeuwen die heel erg dichtbij overvlogen om te kijken of we nog broodjes hadden... brrr.
ik ben vreselijk ouderwets.. ik doe het gewoon het allerliefst in een heel groot tweepersoonsbed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.