Relaties Relaties

Relaties

Ziek zijn + dingen doen


MamaE schreef op 17-06-2024 om 18:54:

Weet je, mensen zien heel veel niet. Ze zien jou heel even ergens en denken dan 'oh, dat kan ze dus wel'. Maar ze zien niet dat je daarna de hele middag op bed/op de bank ligt. Nu zou ik dat met boodschappen niet hebben, want ook mensen die ziek zijn moeten eten, zeker als het langdurig is.
Als je kind nog klein zou zijn, zou je haar ook nog naar school moeten brengen en halen, en zwemles, sport etc. Dan lig je tussendoor voor pampus, maar dat zien mensen dan niet.

Overigens ben ik wel voor enige openheid over de aard van de ziekte en de duur van afwezigheid. Je hebt iets waardoor je heel moe bent. Daardoor kun je niet werken, maar het is niet zo dat je hondsberoerd op de bank ligt of boven de wc hangt. En je kunt wel iets, maar dat is heel beperkt. Jezelf in leven houden en je huishouden enigszins op orde houden is voor nu blijkbaar het maximale. Dan is dat zo.


Ook ik ben wel voor openheid over je ziekte, al hoef je uiteraard niet alle details te delen met iedereen. Er zit wel een verschil tussen bijvoorbeeld een paar dagen ziek thuis vanwege diarree of een ziekmelding omdat je een operatie moet ondergaan. 

Mariet

Mariet

17-06-2024 om 20:35 Topicstarter

Mijn collega's weten wat ik heb. Maar ik vind weinig begrip.
Ik weet ook wel dat de tijden anders zijn en dat iedereen voornamelijk bezig is met zijn eigen problemen/gezin.

CMV is echt rot. Mijn zoon heeft het gehad en een jaar ervoor ook pfeiffer.

Het nare is dat je het aan de buitenkant niet kunt zien en dat dat makkelijk leidt tot onbegrip.

Helemaal niks doen en veel slapen helpt niet om sneller beter te worden bij deze virussen zei onze dokter. 
Mijn zoon moest vooral dingen doen die hij leuk vond en zag zitten, zodat hij niet wegzakte in depressie en zich buitengesloten voelde. Oftewel het was extra belangrijk om emotioneel gezond te blijven, omdat het lichaam het af liet weten.

Sterkte joh!

Hi, 

Volgens mij moet je doen waar je je zo snel mogelijk beter bij voelt. 

Je benoemt zelf al een aantal oorzaken voor je gevoel van 'ik mag niet ontspannen' als ik ziek ben. Want als ziek, dan mag je enkel in bed liggen. 

Wat vertel je dan aan iemand met een depressie. 

Zorg voor je zelf en als dat elke dat 3 uur hardlopen of winkelen is... Doe dat dan... 

Degene die bepaalt of je moet integreren is de bedrijfsarts in NL, niet je collega's, niet je leidinggevende. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.