Relaties Relaties

Relaties

Sophie

Sophie

12-02-2020 om 14:31

Whatsapp niet reageren vriendin

Lente

Lente

16-02-2020 om 12:27

Ik heb de blauwe vinkjes uitgezet

Ik merkte dat ik te veel lette of iemand iets gelezen had. En daarna een antwoord verwachtte.
Ze staan nu sinds 3 maanden uit en het bevalt uitstekend.
Ik zie niet meer wanneer iemand iets gelezen heeft. En een ander ziet niet meer wanneer ik iets gelezen heb. Alleen of het is aangekomen op de telefoon.
Gemiddeld reageer ik best snel en dezelfde dag. Maar het is prettig om daar je eigen tijd voor te kiezen.

zebra

zebra

16-02-2020 om 12:41

ieder is verschillend

en ik heb er zeker alle begrip voor als iemand niet gelijk reageert op een appje terwijl het toch gelezen is, dat komt dan later op de dag wel. Wel zou ik het raar vinden als iemand me via app vraagt hoe het met me gaat en dan mijn reactie niet leest.

Margotje

Margotje

16-02-2020 om 13:21

tja

Ik houd ook niet van whats appen. Het lijkt contact maar voelt voor mij helemaal niet zo. Ik bel liever een uur of half uur dan dat gepriegel op zo'n schermpje. Daarnaast vind ik het zo vluchtig terwijl het allemaal snel snel moet. Ik vind het een druk geven: mensen verwachten binnen de kortste keren antwoord en zijn anders beledigd.
En dan kan je zeggen: wat is dat nou voor moeite, even terug appen kost 30 seconden. Maar daar gaat het niet om, het gaat om de druk die je erachter kunt voelen: je moet reageren. Bovendien blijft het vaak natuurlijk niet bij die 30 seconden: dan komt er weer een antwoord en dan moet je daarop weer snel reageren. Nee, niet mijn ding. Staat me tegen, die agendasetting.
Maar ik communiceer dat wel aan mijn vrienden: ik wil je spreken, ik wil je zien, (kan ook per facetime of skype of telefoon) maar liefst in het echt. Ik ben er voor je als er iets is, maar ik ben niet goed in die snelle berichtjes

bieb63

bieb63

16-02-2020 om 14:12

soms voelt het ook best onrustig

als ik bijvoorbeeld een appje krijg van een vriendin die iets vertelt waar ik zeker op wil/moet reageren. Maar als ik op dat moment even snel het appje heb gelezen, maar bezig ben, al is het iets kijken op tv, of ik sta op het punt de deur uit te gaan, of ben aan het koken enz enz, dan voelt dat voor mij best onrustig. Vriendin ziet dat ik het gelezen heb, maar ik reageer niet (direct). En soms kan dat ook even duren, bijv. na het koken, dan gaan we eten, dan is er iets anders wat even moet, dan denk ik er even niet aan en dan is het ineens al laat, dus dan wordt het de volgende dag. Maar dan moet ik bijv. werken enz enz. Kortom soms legt het ook druk, heb je even niet de tijd, maar vind je het toch vervelend dat je reactie even uit blijft.

Jasmijn

Jasmijn

17-02-2020 om 10:12

Bieb

Ook dan kan je toch kort reageren? Ik doe de spraakfunctie die het omzet in tekst 'we gaan net eten, app je later terug" of 'ik sta op het punt om weg te gaan, heb mijn jas al aan, app je straks weer'... zoiets schrijft ik dan. En het ligt er een beetje aan hoe de avond verloopt en wat de vraag was, soms app ik na een uur terug, en soms ben ik het inderdaad helemaal vergeten. Nou ja, dan kan de ander me nog een keertje appen, als het belangrijk is, of het komt de dag erop. Ik heb v.w.b appen nooit echt gedoe hierom gehad.
Ik heb gelukkig niet veel mensen die maar blijven appen, het zijn vaak een stuk of 3 tot 4 korte berichtjes en dan houdt het weer op. Als ik uitgepraat ben, dan reageer ik vaak steeds korter en korter, stel geen vragen terug en dan gaan we weer verder met waar we mee bezig waren.
Volgens mij heeft dochter wel eens gezeurd dat ik soms te kort reageer, maar dan zeg ik 'zie je hoe ik typ op mijn telefoon dat duurt uren zo, daar begin ik niet aan' (zij kunnen heel snel typen op hun mobieltje, nou dat gaat hem niet worden met mijn 1 vingersysteem) gelukkig kan je ook whatsappen op de computer, dat vind ik een stuk handiger (moet ik er wel net voorzitten)

functie whatsapp

Misschien maakt het ook uit waar je whatsapp voor gebruikt. Bij mij zijn het meestal korte zakelijk gesprekken (' kun jij de katten eten geven, ik ben pas laat thuis" of "wie weet het telefoonnummer van mijnheer X"). Vrienden app ik vooral om een afspraak te maken ("vanavond tijd om even te bellen? " of "zullen we binnenkort op een vrijdagavond ergens gaan eten") . Dergelijke berichten vergen geen uren typewerk. Maar ik kan me voorstellen als je persoonlijke gesprekken voert via whatsapp dat je er wel even voor moet gaan zitten. Maar dan nog is een kort berichtje "nu even geen tijd, ik app je later deze week" niet veel moeite. Tenminste niet als het om vrienden gaat.

molletje

molletje

17-02-2020 om 12:42

wat ik irritant vind

Ik vind het niet vervelend als mensen niet direct terug appen, dan ga ik ervanuit dat iemand gewoon even druk is. Wat ik wel vervelend vind is als je midden in een appgesprek zit en de ander gaat offline en komt niet meer terug. Mijn ex heeft er een handje van. Dan zitten we net afspraken te maken over (bijvoorbeeld) dochters verjaardag, dan is hij voordat het gesprek is afgerond en de afspraken zijn gemaakt ineens weg. En dan kan het rustig 3 dagen duren voor hij antwoord geeft op mijn laatste appje. Kan ik mijn eigen ideeën ook 3 dagen in de ijskast zetten als ik hem zijn zin geef. Meestal doe ik dan maar gewoon wat ik zelf had bedacht. En dat is dan ook weer niet goed

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-02-2020 om 10:37

als je echt iets meteen wilt bespreken

kun je beter bellen. Als iemand opneemt (..) kun je horen hoe de vlag erbij staat hij die persoon, is er betere communicatie.

Appen is prima, maar alleen als erbij. Als opstapje voor 'echt contact'.

Verder verschillen de app-gewoonten nogal, het is wijs je verwachtingen aan te passen aan de persoon.

Het is een draadje uit 2020

ik vind het ook echt heel vervelend als mensen niet binnen een paar uur terug appen. Ik word daar heel erg onrustig van. Waar ik van kan balen is als ik iemand app en ze komt meteen online, dan voel ik me bezwaard om de telefoon weg te leggen. Degene wilt dan bv kletsen en ik heb daar dan geen zin in.

MRI

MRI

15-01-2024 om 21:21

Kikki39 schreef op 15-01-2024 om 21:12:

ik vind het ook echt heel vervelend als mensen niet binnen een paar uur terug appen. Ik word daar heel erg onrustig van. Waar ik van kan balen is als ik iemand app en ze komt meteen online, dan voel ik me bezwaard om de telefoon weg te leggen. Degene wilt dan bv kletsen en ik heb daar dan geen zin in.

Ja je beschrijft precies waarom ik eigenlijk een hekel heb aan appen: het geeft zoveel sociale stress. Je moet terug appen, iemand kan zien of je online bent, je bent altijd een soort van beschikbaar, althans dat willen veel mensen. 
Nee, appen, vind ik handig om afspraken te maken, of te vragen waar iemand zit als je hebt afgesproken voor de rest vind ik het het tempo van leven alleen maar opvoeren terwijl er niet écht contact is

oke, het is een draadje uit 2020, maar even reagerend op MRI, je kan natuurlijk uitzetten dat iemand ziet dat je online bent of het bericht gelezen hebt, scheelt weer stress als je daar gevoelig voor bent.

Kikki39 schreef op 15-01-2024 om 21:12:

Waarom vind je het  heel vervelend als mensen niet binnen een paar uur terug appen? Het is toch logisch dat mensen ook weleens iets anders te doen hebben dan appjes beantwoorden.  je maakt je veel te druk 9m dit soort dingen. Het is echt niet zo dat ze je niet aardig ofzo vinden als ze niet dezelfde dag reageren.

Misschien gewoon eens bellen? 

Misschien is ze boos, is het haar ontschoten, heeft ze geen behoefte meer aan contact, etc. 

Als je belt en je vraagt het, dan weet je het waarschijnlijk.

Er is een leuke Omdenken podcast (aflevering 120) over een meneer die een hekel aan WhatsApp heeft, misschien informatief voor wie er ook wat mee tobt, met die moderne media.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.