Relaties
Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.
LifeEvent!
26-11-2024 om 11:40
Izza schreef op 26-11-2024 om 08:38:
[..]
Ik denk dat je beter kunt accepteren dat wij een ander mensbeeld hebben. Prima dat er mensen zijn die bewust voor 1 persoon kiezen. Of die levenslang zich op 1 persoon vastleggen. Dat is hun keuze. Voor mij is dat alleen te beperkend en (gezien het aantal vormen van vreemdgaan en relatiebreuken) niet realistisch. Iedereen mag zijn droom nastreven.
Voor jou geeft het vrijheid om niet in te gaan op verleidingen (betere huizen). En tevreden te zijn met wat je hebt. Ik denk alleen dat de gemiddelde mens niet zo principieel in elkaar zit. Niet zo sterk is of gewoon niet zo wil zijn. En dat heeft altijd bestaan.
Het is heel simpel.
Heel veel mensen zijn "ik" gericht en dus egoïstisch. En dat willen ze niet voelen dus verkopen ze zichzelf een hoop onzin en liegen alles bij elkaar, dus ook tegen zichzelf. Dit is gedrag wat afschuwelijk is. En zo is het altijd al geweest en zal het ook altijd zijn. Ook in polyamorie komt dit voor. Ikke Ikke...... Het mooie is dat mensen kunnen veranderen als ze het ook echt willen. Daarvoor moet wel eerst het verrotte worden opgeruimd.
MRI
26-11-2024 om 12:01
LifeEvent! schreef op 26-11-2024 om 11:40:
[..]
Het is heel simpel.
Heel veel mensen zijn "ik" gericht en dus egoïstisch. En dat willen ze niet voelen dus verkopen ze zichzelf een hoop onzin en liegen alles bij elkaar, dus ook tegen zichzelf. Dit is gedrag wat afschuwelijk is. En zo is het altijd al geweest en zal het ook altijd zijn. Ook in polyamorie komt dit voor. Ikke Ikke...... Het mooie is dat mensen kunnen veranderen als ze het ook echt willen. Daarvoor moet wel eerst het verrotte worden opgeruimd.
En gelukkig zit er totaal geen ego bij degenen die zichzelf voorhouden dat ze moreel hoogstaander zijn omdat ze voor een huwelijk kiezen... Kom op nou zeg. Ik ben monogaam, maar leven en laten leven hoor
Persephone
26-11-2024 om 12:25
[..]
Het is heel simpel.
Wat wil je hier nou precies mee zeggen?
Izza
26-11-2024 om 12:39
[..]
Het is heel simpel.
En wie ben jij om voor anderen te kunnen bepalen hoe zij hun leven moeten inrichten? Zolang er sprake is van eerlijkheid en openheid mag iedere volwassene zijn eigen keuzes maken. Dan hoeft er ook niemand te liegen en bedriegen of zijn eigen identiteit te onderdrukken.
Bovenstaande is jouw mening en ingegeven door religie. Als dat werkt voor jou is dat prima. Maar voor mij (en de meeste mensen tegenwoordig) is het veel te rigide en beperkend. Ook erg veroordelend. Want ik vind monogamie echt prima. Maar alleen dit topic geeft al aan dat het niet werkt voor iedereen.
LifeEvent!
26-11-2024 om 13:25
Izza schreef op 26-11-2024 om 12:39:
[..]
En wie ben jij om voor anderen te kunnen bepalen hoe zij hun leven moeten inrichten? Zolang er sprake is van eerlijkheid en openheid mag iedere volwassene zijn eigen keuzes maken. Dan hoeft er ook niemand te liegen en bedriegen of zijn eigen identiteit te onderdrukken.
Bovenstaande is jouw mening en ingegeven door religie. Als dat werkt voor jou is dat prima. Maar voor mij (en de meeste mensen tegenwoordig) is het veel te rigide en beperkend. Ook erg veroordelend. Want ik vind monogamie echt prima. Maar alleen dit topic geeft al aan dat het niet werkt voor iedereen.
Ik bepaal niets voor een ander. Ik constateer door eigen ervaring, dat niet trouw kunnen zijn aan de ander met egoïsme (ik kom iets te kort en dat kan in de relatie zijn of in jezelf wat de ander je dan denkt te geven) te maken heeft. En als de andere partij daar ook zo in staat (dus ook met anderen het bed wil delen of vinden recht te hebben op meerdere (liefdes) relaties) en geen kinderen samen hebben die ten diepste willen dat hun ouders liefdevol samen zijn, is dat iets voor tussen betrokken partijen.
Leven en laten leven is prima mits er geen schade wordt berokkend.
Ik begrijp niet wat daar veroordelend aan is.
Persephone
26-11-2024 om 13:31
LifeEvent! schreef op 26-11-2024 om 13:25:
[..]
Ik bepaal niets voor een ander. Ik constateer door eigen ervaring, dat niet trouw kunnen zijn aan de ander met egoïsme te maken heeft. En als de andere partij daar ook zo in staat (dus ook met anderen het bed wil delen of vinden recht te hebben op meerdere liefdesrelaties) en geen kinderen hebben die ten diepste willen dat hun ouders samen zijn, is dat iets voor tussen betrokken partijen.
Leven en laten leven is prima mits er geen schade wordt berokkend.
Dus polyamoureus leven mag alleen als je geen kinderen hebt? En waarom heeft niet trouw willen zijn altijd te maken met egoisme? Als 2 mensen daar samen afspraken over maken, gaat het een ander helemaal niets aan. Misschien vinden mensen die polyamoureus leven de wens van anderen om die ene persoon in alle opzichten geheel en al voor zichzelf te hebben wel heel erg egoistisch.
Waarom oordeel jij altijd zo streng en zwart/wit over anderen?
LifeEvent!
26-11-2024 om 14:01
Persephone schreef op 26-11-2024 om 13:31:
[..]
Dus polyamoureus leven mag alleen als je geen kinderen hebt? En waarom heeft niet trouw willen zijn altijd te maken met egoisme? Als 2 mensen daar samen afspraken over maken, gaat het een ander helemaal niets aan. Misschien vinden mensen die polyamoureus leven de wens van anderen om die ene persoon in alle opzichten geheel en al voor zichzelf te hebben wel heel erg egoistisch.
Waarom oordeel jij altijd zo streng en zwart/wit over anderen?
Altijd egoïsme ?
Ja, bij ontrouw zijn lieg en bedrieg je de ander. DAT is al egoïstisch gedrag.
Hier heb je het over afspraken tussen de 2 betrokken personen. En terugkomend over de kinderen, dan zou je daarmee ook afspraken moeten maken. "Papa en mama hebben aan elkaar niet genoeg dus willen graag ook met truus en klaas naar bed en op pad." Vragen of je kinderen daar een probleem mee hebben is dan wel op z'n plaats vind ik. Als dat het geval is en je vindt dat het je kinderen niets aangaat, komt egoïsme toch echt weer in beeld.
Mi heeft dat niets met religie te maken.
Persephone
26-11-2024 om 14:08
LifeEvent! schreef op 26-11-2024 om 14:01:
[..]
Altijd egoïsme ?
Ja, bij ontrouw zijn lieg en bedrieg je de ander. DAT is al egoïstisch gedrag.
Hier heb je het over afspraken tussen de 2 betrokken personen. En terugkomend over de kinderen, dan zou je daarmee ook afspraken moeten maken. "Papa en mama hebben aan elkaar niet genoeg dus willen graag ook met truus en klaas naar bed en op pad." Vragen of je kinderen daar een probleem mee hebben is dan wel op z'n plaats vind ik. Als dat het geval is en je vindt dat het je kinderen niets aangaat, komt egoïsme toch echt weer in beeld.
Mi heeft dat niets met religie te maken.
Dit kun je haast niet serieus menen.
LifeEvent!
26-11-2024 om 17:01
Persephone schreef op 26-11-2024 om 14:08:
[..]
Dit kun je haast niet serieus menen.
Zou ik maar wel doen als je kinderen hebt.
Bir_F
26-11-2024 om 17:45
Maar het gaat toch niet om het algemene feit van hoe mensen er in staan? Het gaat er hier in dit draadje om er een monogame relatie is en dat de een van de twee die afspraak schendt.
En dan moet diegene niet achteraf komen met verhaaltjes over dat mensen daar niet voor gemaakt zijn en dat het beperkend is enz, want dat is gewoon recht lullen wat krom is.
MRI
26-11-2024 om 20:14
Bir_F schreef op 26-11-2024 om 17:45:
Maar het gaat toch niet om het algemene feit van hoe mensen er in staan? Het gaat er hier in dit draadje om er een monogame relatie is en dat de een van de twee die afspraak schendt.
En dan moet diegene niet achteraf komen met verhaaltjes over dat mensen daar niet voor gemaakt zijn en dat het beperkend is enz, want dat is gewoon recht lullen wat krom is.
Helemaal waar, maar dat doet niemand hier volgens mij. Als iemand trouw heeft beloofd, dan vreemd gaat en gaat liegen om vervolgens p.a. te gaan promoten is dat nogal hypocriet. Maar hier ging het om dat iemand die zelf niet vreemd is gegaan (Izza) tot het inzicht is gekomen dat monogamie niet meer van deze tijd is. Een ander (LifeEvent) ging toen beweren dat dat allemaal grote egoïsten zijn. Overigens vind ik het niet eens vreemdgaan als je een open relatie hebt afgesproken en er eerlijk over bent.
Ik zelf (monogaam) heb meer respect voor mensen die door eerlijk te zijn hun nek uitsteken en met meerdere mensen willen gaan dan voor mensen die daar over oordelen en zichzelf moreel hoger vinden staan.
Je kan zeggen 'daar gaat dit draadje niet over' maar dat is maar gedeeltelijk waar. Ik geloof dat van alle oorspronkelijk monogame stellen er gemiddeld 35% met overspel te maken krijgt. Dus het is best zinnig om erover te na te denken wat je daar als individu en als koppel mee wilt. Beter dan er voetstoots van uit te gaan dat de ander wel trouw zal zijn.