Relaties
MariaR
04-03-2012 om 15:38
Stilvallende vrouwen
Hallo
In het kader van de totaal niet belangrijke zaken de volgende kwestie waarvan ik benieuwd ben of jullie dat ook wel eens hebben opgemerkt.
Ik heb twee vriendinnen die ik elke week wel een paar keer spreek, meestal met zijn drieën. Dan zijn ze erg welbespraakt en zitten vol praatjes. Ze hebben best over veel dingen een uitgesproken mening. Prima, heb ik zelf ook en dat maakt juist onze samenkomsten zo gezellig. Nu heb ik ze een paar keer met bijbehorende mannen ontmoet (die ik beiden erg aardig vind overigens). Maar het rare is: dan vallen ze helemaal stil, ook als het over onderwerpen gaat waar zij ook erg in thuis zijn. (bepaalde sport). Ze gaan stil zitten glimmen en het lijkt wel of er een soort afspraak is van 'als de jongens praten, dan zwijgen de meisjes'. Je voelt dat het ook not-done is je als vrouw wel te mengen in het gesprek van de mannen, dan wordt je toch afkeurend bekeken. Zowel door de mannen als de vrouwen.
Ik ken dit allang niet meer. Dertig jaar geleden ja, als ik eens mee ging met een vriendje die op bezoek ging bij zijn muziekvrienden, dan zaten de vrouwen er ook stilletjes bij. Maar die wisten dan niets van die muziek en kenden elkaar ook niet. Maar ook toen al vond ik dat maar vreemd. Het lijkt wel of de vrouwen een soort podium en publiek tegelijk voor die mannen zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik er wellicht meer op let want ik heb in een ver verleden een scriptie geschreven over verschillen in communicatie tussen mannen en vrouwen en in het bijzonder in de interactie met elkaar.
Het is dus niet echt een probleem hoor, ik ben meer verwonderd en het valt me eerlijk gezegd ook een beetje tegen van de vriendinnen. Maar mijn vraag is dus of jullie dat soort verschillen in communicatie ook wel eens opmerken.
dc
04-03-2012 om 18:04
Nee, herken het niet
Ik herken het niet. Ik heb ook met mannen erbij nog steeds praatjes, en mijn vriendinnen ook gelukkig
Marieke
04-03-2012 om 19:05
Beetje herkenning
Mannen kunnen namelijk zo oorverdovend SAAI zijn, dat ik braaf mijn tijd uitzit en denk "Laat ze lekker lullen". Maar dit geldt uiteraard alleen voor verplichte bijeenkomsten (vaak werk gerelateerd) en niet voor mijn eigen man
Minna
04-03-2012 om 19:28
Ook geen herkenning
Herken het niet. Wat ik wel zie is dat in dit soort groepjes vaak de mannen met de mannen praten en de vrouwen met de vrouwen. Dat die elk hun eigen gesprek voeren dus en dan is er echt geen sprake van stilvallen
Yvon Meijer
04-03-2012 om 20:20
Nee,
Nee, ook geen herkenning hier. In wat voor milieu zitten ze? Ik bedoel, valt het te verklaren? En wat valt je tegen van je vriendinnen?
MariaR
04-03-2012 om 20:47
Tja
Tja, ik vind het niet gek dat weinig mensen het herkennen. Ik had het zelf ook al jaren niet meer meegemaakt en ik ben zelf helemaal niet zo, de meeste andere van mijn vriendinnen zijn ook niet zo, integendeel. Milieu: de mannen zijn academisch, de vrouwen HBO+, of zegt dat niks over milieu? De vrouwen kiezen niet echt voor hun eigen carriere daarin zijn niet erg assertief. De mannen zijn allebei flink extravert, dat wel. Wat me tegenvalt van mijn vriendinnen is dat ze zich zo traditioneel opstellen. Eigenlijk vind ik het een beetje tuttig en rolbevestigend. Ook omdat ze onder elkaar wel veel praatjes hebben. En eigenlijk vind ik zelf hun praatjes veel interessanter dan die van hun mannen, hoewel die wel onderhoudend zijn maar meer op een anecdotisch vlak. Ik word er een beetje opstandig van.
Ik denk overigens dat het totaal onbewust is en dat ze misschien zelf zouden schrikken als je ze erop zou wijzen.
Yvon Meijer
04-03-2012 om 21:31
Dus..
Eigenlijk vind je dat je vriendinnen veel meer potentie en capaciteiten hebben dan ze in praktijk laten zien. En dat vind je jammer, toch? Dat snap ik wel en herken ik ook wel. Maar ambitie hebben is geen verplichting hè.
Marieke
04-03-2012 om 21:39
Potentie en capaciteiten
Ik ben zelf wo+ opgeleid en aan mijn ambitie en capaciteiten ligt het niet. Probleem is dat ik veel mannen enorm saai vind en bovendien op een vrij sneue manier hun eigen PR lopen te verzorgen. Vrouwen kunnen daar soms inderdaad ook lekker in meegaan, worden ze niet leuker van. Doe ik dus niet aan mee; ik zit mijn tijd uit en heb geen enkele behoefte de haan uit te hangen. Maar zoals ik zei, dit gaat niet over mijn eigen man en eigen vrienden; die heb ik namelijk zelf uitgezocht.
MariaR
04-03-2012 om 21:46
Ja okay marieke
Er in meegaan als vrouw om op een vrij sneue manier je eigen PR te verzorgen vind ik een ander verhaal dan het podium en publiek worden voor de verhalen van een ander. Ik bedoel, ze kunnen ook onder elkaar hun eigen gesprek beginnen bijvoorbeeld en de mannen gewoon laten. Toch?
MariaR
04-03-2012 om 21:48
Yvon
Ja dat vind ik inderdaad, ze hebben veel meer potentie. Maar hier geldt een beetje hetzelfde als ik tegen Marieke zei: natuurlijk hoef je niet net zo ambitieus te zijn als een ander. Maar ik vind het jammer als ze het wel laten zien onder elkaar maar niet als er mannen bij zijn. Het lijkt net of ze de mannen een beetje willen sparen.
Vic
04-03-2012 om 22:10
Nou wat raar
Denken jullie nu werkelijk dat (gebrek aan) opleidingsniveau of ambitie de reden is dat die vrouwen niet meepraten? Overigens moet ik de eerste man die zich overvleugeld voelt door een vrouw nog ontmoeten. Meestal weten ze het zo te draaien dat ze er zelf toch heel positief uit springen. Er zijn wel veel vrouwen die het leuk vinden om in het openbaar hun man af te z**ken, maar dat is weer een heel ander onderwerp.
MariaR
04-03-2012 om 22:17
Oh maar dat denk ik niet zozeer hoor
Opleidingsniveau zeker niet, maar er werd hier gevraagd naar het milieu van de dames. Ambitie misschien een beetje, de mannen zitten hoog in het academisch milieu (een is professor) en de dames zorgen voor de kinderen.
Maar misschien zouden de heren zich niet eens overvleugeld voelen.
Vic
04-03-2012 om 23:00
Oooh
Maar dan is dat toch logisch? Als je man professor is, kun je die intellectueel gezien toch moeilijk aftroeven als HBO'er.
MariaR
04-03-2012 om 23:19
Daar gaat het toch helemaal niet om vic
Wat flauw nou weer. Het gaat helemaal niet om aftroeven. Dat wil jij er blijkbaar in zien Het gaat niet om studieniveaus oid. Als er gepraat wordt over een sport waar een dame al twintig jaar ervaring in heeft en haar man niet eens twee weken, dan vind ik het opmerkelijk dat alleen hij er over praat en zij voor de zoveelste keer alleen maar ondersteunend naar hem opkijkt.
Hombre
04-03-2012 om 23:20
Echte mannen en echte vrouwen
Ik heb ooit eens zo'n mannelijk vs. vrouwelijkheid boekje gelzen waarin een testje stond waarmee je je vrouwelijkheid en mannelijkheid kon zelftesten. Resultaat, ik was niet zo heel mannelijk voor een man, en mijn vriendin niet zo heel vrouwelijk voor een vrouw. Wij hebben dit soort problemen met elkaar niet.
Sindsdien deel ik mannen en vrouwen in in extreme en gematigde versies. Extreme mannen (auto's, wijven, voetbal etc) en extreme vrouwen (door elkaar wauwelende kippen) zijn geen leuk gezelschap voor gematigde mannen en vrouwen. Maar ze zijn ook niet zo goed gezelschap voor elkaar. Ze vinden elkaar wel heel aantrekkelijk, maar communiceren, dat lukt niet zo best.
Tussen mensen met heel verschillende IQ's is het ook lastig communiceren, maar wat dat betreft verschillen mannen en vrouwen niet zo heel erg.
MariaR
05-03-2012 om 00:20
Ja daar zit wel wat hombre
Deze vriendinnen zijn meer met mannelijkheid en vrouwelijkheid bezig dan ik. (denk ik). In die zin dat ze vinden dat mannen een bepaald prototype zijn ("mannen zijn nu eenmaal...") en vrouwen idem dito. Ik ben meer van het we-zijn-allemaal-mensen type, en daarom vind ik het ook logisch dat iedereen evenveel een duit in het zakje kan doen.
Maar inderdaad, de mannen en vrouwen zijn in deze wel compatible in die zin dat de mannen in kwestie veel meer mannen-mannen zijn. En de vrouwen ook meer 'vrouwen-vrouwen'. Ik was ook al verbaasd dat een van de vriendinnen zo dol is op Margriet en Libelle, niet zo mijn ding, maar best een erg vrouwending.
Mijn partners (ben nu alleen, sinds aantal jaren weduwe) waren veel meer gemixt en ik zelf misschien ook wel.
Maylise
05-03-2012 om 02:16
Vic
Dat is toch hopelijk sarcastisch bedoeld dat je als HBO'er niet een professor intellectueel kan aftroeven? Ik bedoel op een bepaald vakgebied misschien niet maar in zijn algemeenheid wel.
Maylise
05-03-2012 om 02:18
Maria
Verder geen herkenning. Nu spreek ik mijn vriendinnen ook zelden met hun man erbij (behalve als die man ook bevriend is met mij) maar ik merk niet dat mijn vriendinnen zich anders gedragen als hun man erbij is. Wel merk ik dat als je in een gemengde groep zit het vaak zo is dat de vrouwen bij elkaar terechtkomen en de mannen ook maar het is niet zo dat de vrouwen stil vallen als de mannen erbij komen. Lijkt me ook ergerlijk.
FayW
05-03-2012 om 07:25
Gemixed
Geen herkenning. Tijdens een verjaardag praat iedereen evenveel als hij/zij "los" doet. Mannen en vrouwen praten net zo makkelijk met elkaar als mannen met mannen en vrouwen met vrouwen. Familie en vrienden ook gemixed. Misschien komt het omdat iedereen elkaar al jaren kent? Hoewel, de buren doen ook vrolijk mee.
Beetje ot: ik lees de Libelle en Margriet al jaren, ook toen ik nog een Opzij abonnement had. Maar ja, dat is natuurlijk ook een typisch vrouwenblad .
Vic
05-03-2012 om 09:09
Maylise
Ik bedoelde niet qua competenties, maar meer dat het niet van 'goede manieren' getuigt als je je man afvalt of probeert te overtroeven in gezelschap. Over het algemeen wordt het niet als heel charmant gezien als je als vrouw het hoogste woord tettert in groepsverband. Daar trek ik me ook niet altijd wat van aan, maar dat zou hier kunnen meespelen.
rumboon
05-03-2012 om 11:53
Aha
maria, je zegt ergens: 'De mannen zijn allebei flink extravert, dat wel.'
Aha. Zie daar maar eens tussen te komen. Ik denk dat jouw vriendinnen verstandige vrouwen zijn en hun energie niet gaan verspillen aan dit hanengeschrei.
Dorry1
05-03-2012 om 12:26
Geen herkenning in mijn kring
Maylise: 'Over het algemeen wordt het niet als heel charmant gezien als je als vrouw het hoogste woord tettert in groepsverband. '
Nou, daar heb ik me nog nooit wat van aangetrokken. In mijn kring herken ik de gedwëe opkijkende stille vrouwen ook helemaal niet. Hier wordt er in de vriendenkring rustig door elkaar getetterd. Wel zie je soms vrouwen bij elkaar zitten praten omdat zij nu eenmaal een ander onderwerp verkiezen. Het komt me allemaal een beetje jaren 50 over. Erg rolbevestigend.
Ik ben eerder het type dat bij een groepje erg mannelijke mannen (haha klinkt leuk) een paar vreselijke tegendraadse opmerkingen in de groep gooit. Even op t verkeerde been zetten, dat is lastig voor een mannelijke man in gezelschap van soortgenoten.
dc
05-03-2012 om 13:13
Vraagje
Hoe weet je dat ze echt hunzelf zijn als jij erbij bent? Misschien proberen ze juist indruk te maken op jou, en elkaar, en zijn ze meer zichzelf als hun partners erbij zijn?
Enne, hier ook geen carrière, maar als het aan mijn man lag wel. Ambitie zit in jezelf, nooit gehad, denk niet dat ik het ooit zal krijgen. Ben juist erg blij me op huis en kinderen te kunnen storten. Voel ik me wat minder schuldig
j@ost
05-03-2012 om 13:14
Herken het wel
Ook wel van (schoonfamilie)verjaardagen vroeger. De mannen in de kamer, vrouwen in de keuken en de boel bedienen voor. Vreselijk! De eerste keer plofte ik er gewoon tussen en ging mee kletsen maar dat was absoluut niet de bedoeling. Mannen eerst en daar moet je vooral tegenop kijken en dat deed je door beschaafd je mening voor je te houden en bewonderend naar ze op te kijken. Heel af en toe maak ik het nog wel eens mee dat vrouwen heel gezellig zijn maar als manlief in de buurt komt die gelijk het middelpunt is. Het is wat lastig te omschrijven maar het is een bepaalde sfeer (waar ik mij niet in thuis voel) die er dan komt te hangen.
MariaR
05-03-2012 om 18:03
Fay, libelle
Ja maar weet je, ik vind de Libelle net wat meer het plaatje compleet maken dan wanneer ze de Opzij hadden gelezen.
MariaR
05-03-2012 om 18:05
Rumboon
Ja ze zijn wellicht heel verstandig om niet in de competitie te gaan qua hanengeschrei (wat wel een goede benaming is). Maar waarom gaan ze dan niet iets voor hun zelf doen, waarom gaan ze die mannen zo ondersteunen.
MariaR
05-03-2012 om 18:08
"Hoe weet je dat ze echt hunzelf zijn als jij erbij bent?" Ja dat weet ik natuurlijk niet. Dit kan ook wel hun echte zelf zijn. Maar dit echte zelf met de mannen erbij is stil en knikkend en beamend. Het al dan niet echte zelf van de dames met de vriendinnen onder elkaar is, lachend, gezellig, humoristisch, scherp, bijdehand, gevoelvol, leerzaam, wijs, vol ideeën, creatief, anecdotisch.
En inderdaad, daar hebben ze geen carriere voor nodig.
MariaR
05-03-2012 om 18:10
J@ost
Ja precies, daar doet het me ook aan denken, aan de familieverjaardagen uit mijn jeugd waar vrij humorloze ooms het hoogste woord hadden met flauwe grapjes (deze mannen zijn wel wat leuker) en de vrouwen schier ademloos toekeken.
krin
05-03-2012 om 21:39
Misschien
Het zou kunnen dat de vrouwen uit ervaring weten dat ze er moeilijk tussen komen, en geen zin hebben om daar moeite voor te doen. Het is ook niet gezegd dat ze het tegen hun zin rustig houden. Je kunt een ander graag horen praten zonder daarin meteen onderdanig te zijn. Ik vermoed dat jij die onderdanigheid er vooral zelf in ziet.
MariaR
05-03-2012 om 21:46
Ja misschien wel krin
dat ik zelf de onderdanigheid erin zie. Want ze vinden het zelf geen probleem volgens mij. En ze vinden het leuk dat 'de mannetjes'praten. Dat kan ik begrijpen als dat onderling afgewisseld wordt, dan de mannen weer eens een tijdje dan zegt een vrouw weer eens wat enz. Maar dit begrijp ik inderdaad niet. Zeker als het gaat over zaken waar de dames zelf zoveel over te melden hebben.
Maar het is waar: het is meer mijn probleem dan dat van hen. Ik vind het verder prima maar ik vind het niet meer zo leuk om met de mannen erbij af te spreken. Als ik de mannen apart spreek (langs de lijn op het voetbalveld) gaat het trouwens best redelijk maar dan kan ik beter mijn eigen toon zetten.
MariaR
05-03-2012 om 21:59
Overigens, over het voetbalveld gesproken..
nu ik daarover nadenk: als we dan met zijn drieën zijn en er komt een man bijstaan (dus zomaar een man, niet hun echtgenoot), dan houden ze op met het gesprek en geven hem de vloer. Komt er een vrouw bijstaan, dan praten ze gewoon door en betrekken haar wel een minuut later of zo in het gesprek. Gek, daar kom ik nu pas op.