Relaties Relaties

Relaties

Miep

Miep

20-08-2013 om 13:39

Stiefzoon in het buitenland

Mijn partner is eerder een paar jaar getrouwd geweest met een vrouw uit een voormalig oostblok-land. Hij heeft haar naar Nederland gehaald toen ze zwanger van hem bleek en is met haar getrouwd, kind is in Nederland geboren. Vrouw kreeg heimwee, wilde uiteindelijk terug naar thuisland en ze zijn daar gaan wonen, partner bleef in Nederland werken en reisde heen en weer. Toen kind 4 jaar was is de zaak spaak gelopen en is partner naar Nederland terug gekeerd. Echtscheiding is in Nederland uitgesproken, maar rechter kon geen omgangsregeling opleggen. Contact met de moeder bleek niet mogelijk. Als resultaat heeft mijn partner zijn zoon nooit meer kunnen/mogen zien.

We zijn nu zo'n 8 jaar verder, zoon is nu 12. Mijn partner draagt zijn gemis uiteraard nog altijd met zich mee en hoe groot was dan ook onze vreugde toen zoon zich plotseling bij hem meldde op Facebook. Blijkbaar was hij staat geweest een (met fake geboortejaar, want officieel nog te jong) account aan te maken. Er kwam voorzichtig contact via de Facebook-chat, in de thuisland-taal, want zoon kan nog geen Engels en Nederlands weet ie niet meer. Dus moeizame communicatie via Google-Translate. Onze hoop op meer contact bloeide op. Zeker toen zoon zich ook bij mijn Facebook-account meldde met een vriend-verzoek. Ook ik heb wel eens met hem gechat via Translate.

Maar ondertussen hebben partner en ik het onaangename gevoel gekregen dat niet zoon maar zijn moeder achter zijn account zit.. de teksten die gestuurd worden beginnen ondertussen alleen over geld en scheld-kannonades.. niet iets wat je verwacht van een jongen van 12 die zijn vader zoekt. We vertrouwen het niet meer.. niet alleen partner maar ook ik krijgen inmiddels van die vervelende berichten en ik krijg de neiging om hem te blokkeren. Maar aan de andere kant.. dit is het enige communicatie-lijntje dat we met hem hebben en dat is al zo flinterdun... We kunnen om zekerheid te krijgen denk ik weinig anders doen dan afwachten tot zoon ouder wordt en buiten zijn moeder om contact kan opnemen.. Ik twijfel.. daarom leg ik dit even hier neer. Wat zouden jullie doen?


dc

dc

20-08-2013 om 13:56

Nou

Ten eerste zou ik heel erg snel de taal leren van dat kind. Zo kun je toch geen vaderband opbouwen?

En dan ouderwets een brieven gaan sturen als je het adres hebt.

En het kind kan een heel zwart beeld hebben van zijn vader, je weet niet wat het de afgelopen 8 jaar te horen heeft gekregen. Ik zou de scheldpartijen negeren, en gewoon doorgaan en aangeven dat je geen geld hebt om te sturen, maar wel altijd contact wil houden. Als de moeder erachter zit kan die daar verder ook weinig mee.

Anna

Anna

20-08-2013 om 15:20

Blokkeren. direct!

Dit is volgens mij overduidelijk de moeder en niet de zoon die op jullie facebook zit (zoon zal waarschijnlijk van niets weten…) die op zwart zaad zit en ergens nog een ex heeft zitten in het rijke Europa. Die lui deinzen nergens voor terug; als gebruiken ze er hun kind voor.

Echt, blijf uit de buurt van die lui. Direct blokkeren en melding maken van spam op facebook.

Als je zoon zo graag contact wil dan gaat dat op een andere manier dan dit hoor en er zijn legio manieren. Maar ik denk dat het een truc van ex is om geld los te peuteren van jullie.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-08-2013 om 15:37

Nou anna

Ik vind het heel bijzonder dat jij aan de hand van één berichtje hier op kan maken dat het heel duidelijk de moeder is die erachter zit.

En verder zou ik het niet zomaar verbreken. Wat doet die jongen nog meer met het Facebook account? Ik vind de adviezen van dc wel erg zinnig.

Telefoonnummer?

in een privebericht het telefoonnummer vragen en hem bellen. Dan merk je wel of hij of zijn moeder het is. Alhoewel het natuurlijk wel moeilijk communiceren is als je de taal niet spreekt.

Anna

Anna

20-08-2013 om 18:07

Tijgeroog

Zoals Miep het verteld, denk ik dacht echt ja.
Heb meerdere verhalen gehoord van Oostblok dames die op die manier geld proberen los te peuteren. Via een kind vind ik dat wel heel cru maar die lui schuwen niets en niemand. Het is en blijft een volkje met geheel andere 'normen en waarden' dan wij hier kennen. Just face it.

dc

dc

20-08-2013 om 18:35

Ja maar

We hebben het niet over een vreemde die geld wil lospeuteren van een man die naief op zoek is naar de liefde? De man in kwestie is getrouwd geweest met deze dame, en heeft daar een kind mee gekregen. Daar kun je toch niet zomaar alle banden mee verbreken? Als er ook maar een greintje hoop is dat het het kind is, dan zou ik dat niet zomaar naast me neerleggen.

En jeetje, wat een vooroordeel heb je over oostblokkers. Ik heb een vriendin uit polen, en zei en haar man zijn ontzettend leuke mensen en werken beide keihard. Ik herken je beeld echt niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-08-2013 om 20:41

Onzin anna

Dus elke vrouw in het oostblok die via internet contact heeft met een man in west Europa is alleen maar op geld uit....?

Het gaat hier om een vader en z'n eigen zoon, waar hij geen contact meer mee heeft. Op deze manier, hoe moeilijk ook, is er tenminste weer wat contact en mogelijkheid voor meer contact. Natuurlijk mogen Miep en haar man kritisch zijn, maar de enige manier waarop de vrouw aan geld kan komen is als de man van Miep het zelf overmaakt. Dat zal hij ongetwijfeld alleen doen als hij er voldoende vertrouwen in heeft dat er geen misbruik van hem gemaakt wordt.
Het voordeel van Facebook hierin is juist dat er op een veilige manier contact kan komen. Als de man van Miep zijn zoon niet veroordeelt en contact blijft houden heeft de jongen de kans om zijn eigen conclusies te trekken en het contact met z'n vader op een positieve manier voort te zetten. Of niet, maar dat zal de tijd moeten leren.

En mocht het toch de moeder zijn dan is dat heel vervelend vanwege hoop op contact, maar ze kan verder niets doen via Facebook.

Ik vind het heel kwetsend zoals je reageert. Ook ik ken genoeg mensen uit oost Europa en dat zijn allemaal vriendelijke betrouwbare mensen. Geen mensen uit verhalen, maar mensen die ik dagelijks of wekelijks tegenkom.

Judith H

Judith H

20-08-2013 om 22:01

Ik zou...

... het vervelende gedrag benoemen en vriendelijk, doch beslist de grens aangeven. Aangeven dat je het super vindt om contact te hebben (want stel dat hij het echt is) maar niet met hem over geldzaken wil praten. Aangeven dat je dat niet met hem maar zonodig wel met moeder wil bespreken. Daarmee geef je aan dat jullie openstaan voor contact met moeder. En dat ze geen trucjes hoeft te gebruiken voor contact (als zij het is). Dan gewoon met open vizier en in gesprek.

Sterkte!

Merel

Merel

20-08-2013 om 23:01

Skype?

Ik zou facebook gewoon zo laten als het is. De scheldkannonades en geldverzoeken negeren. Wie weet gaat het over een tijdje beter als zoon misschien zelf zijn account ontdekt? Verder kan je misschien een keer voorstellen om met 'hem' te skypen, als hij het is? Of zou hij het stiekem buiten zijn moeder om doen (nogmaals, als hijzelf dit dus is en niet zijn moeder)
Ik zou denk ik wel gaan proberen wat taallessen (of evt. online-cursus) te gaan nemen om wat beter te kunnen communiceren met zoon. Wat basis dingen zeg maar.

Hemel anna

Vervang eens het woord "Oostblok dames" door het woord "Joden" en opeens heb je weleens een erg stinkend berichtje geschreven. Ik ben 21 jaar getrouwd geweest met een "Oostblokker", heb er gewoond, heb er nog steeds vrienden en herken niets van je onzin.
Sinilind

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2013 om 00:40

Ai sini

Ik vind dat 'we' toch eens moeten stoppen met verwijzen naar Joden in dit soort situaties. Hoe vervelend het ook overkomt, vind ik wel dat mensen recht op vooroordelen hebben. Die hebben we allemaal. Vraag je alleen wel af of je die vooroordelen hardop uit moet spreken. Dat is namelijk niet vaak verstandig, omdat je er gigantisch naast kunt zitten. Voor de rest heb ik weinig toe te voegen aan wat je zei

Nou kaaskopje

Ik ben het niet met je eens. Sommige mensen in de jaren dertig van de vorige eeuw hebben, dankzij het hebben van dit soort vooroordelen, ervoor gezorgd dat antisemitisme in Duitsland en andere landen geaccepteerd werd en vrije baan kon krijgen. Ik vind een vergelijking dus eigenlijk zo gek nog niet, met het gedachte in het achterhoofd dat een beetje aandikken het wel duidelijk maakt. Ik vind discriminatie op grond van nationaliteiten of religie een van de ergste dingen wat er is en hoewel ik soms klaag bij mijn vrienden over " die Nederlanders" ben ik me er wel van bewust dat ik eigenlijk stom bezig ben. En verder, juist omdat ik 20 jaar lang dit soort onzin heb moeten aanhoren over "oostblokkers" ben ik daar super allergisch voor geworden.
Sini

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Merel

Merel

21-08-2013 om 09:20

Hoef niet

Tja, voor de strekking van het verhaal had Miep natuurlijk ook gewoon 'buitenland' kunnen schrijven. Het doet er toch niet toe uit welk land? En voor de duidelijkheid dat het een land is waar een taal gesproken wordt die de vader niet machtig is.

Ik vind

de tip van Judith H erg bruikbaar. Idd benoemen wel gedrag je niet accepteert en zeggen dat je dit met moeder wil bespreken en niet met hem. Zo zou ik het geloof ik precies doen.
n@nny

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2013 om 14:29

Sini

Ik snap je redenatie hoor, zeker met jouw achtergrond.

Anna

Anna

21-08-2013 om 16:25

Nee tijgeroog

Ik zeg toch niet dat ALLE Oostblok dames op geld uit zijn…

Anna

Anna

21-08-2013 om 17:00

Ahum sinilid

Ik vind jou 'stinkende gedachte' uitermate ongepast en ik ga dat verder ook niet voeden…..ahum.

En voor de duidelijkheid, ik heb ook zeer goede vrienden in het Oostblok wonen (Hongaren, Polen, Roemenen en een Russische) die heel erg aardig zijn en hard werken voor hun geld. Zij kennen het wel en waarschuwen ons er zelfs voor.

Miep

Miep

21-08-2013 om 17:47

Uuuh..

.. het was niet mijn bedoeling discriminerend te zijn naar inwoners van oostbloklanden. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat uit het verhaal dat mijn partner vertelde over zijn ex het wel heel duidelijk is dat het van haar kant geen 'liefde zonder bijbedoelingen' was... Ze had al kinderen uit eerdere relaties, stond alleen, werkeloos, in een land dat (zeker toen nog) behoorlijk arm was. En tja, dan komt er zo'n 'rijke' westerling die in jou geinteresseerd is.. en als die niet snel genoeg op schiet met jou mee nemen naar zijn land, dan raak je toch ineens 'ongepland' zwanger.. En in zekere zin kan ik het haar niet eens kwalijk nemen. Misschien had ik in haar positie wel hetzelfde gedaan, ik wil haar niet veroordelen. Alleen wat ze daarna deed kan niet door de beugel, zeker omdat ze het kind altijd weg heeft gehouden bij mijn partner en alle contact heeft afgesloten.
Daarom zijn we nu zo blij met het dunne Facebook-lijntje. Stiefzoon zet er heel af en toe iets op, foto's van dure auto's en zo. Ik geloof dus wel dat hij zijn account zelf gebruikt. Alleen die berichten.. ik kan me haast niet voorstellen dat hij zelf zo schrijft. Of hij moet wel heel erg gehersenspoeld zijn...
Dank voor de suggesties, maar schrijven of langsgaan zit er niet in. Zoals gezegd, moeder zit overal tussen en partner komt niet langs haar heen bij kind. Ik heb ondertussen besloten zelf maar niet meer te reageren op de berichtjes. En wacht verder af.

Ik ken

Ze allebei. Mag dat ook?

Tijgeroog

Tijgeroog

21-08-2013 om 20:24

Anna

Misschien moet je dan deze zin van jezelf even teruglezen: "Het is en blijft een volkje met geheel andere 'normen en waarden' dan wij hier kennen."

En als je niet vindt dat alle oostblokkers zo zijn dan blijft mijn eerste opmerking staan: je kan niet uit één berichtje opmaken dat iemand duidelijk de boel aan het bedonderen is.

Anna

Anna

21-08-2013 om 20:47

Nou tijgeroog

Lees de laatste posting maar even van Miep. Lijkt toch wel verdacht die richting op te gaan hoor

Biene M.

Biene M.

22-08-2013 om 06:48

Anna

Je generalisatie is stuitend.

Anna

Anna

22-08-2013 om 08:07

Biene

hoezo?

Dalarna

Dalarna

22-08-2013 om 08:20

Miep

Af en toe een foto van een dure auto zegt mij niets. Heeft hij meer vrienden van zijn leeftijd erop staan? Kletst hij daar ook mee? Kun je vertalen wat die vrienden zeggen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-08-2013 om 10:18

Ja anna, stuitend

"hoezo?"
Heb je het echt niet door Anna? Zie je werkelijk niet hoe enorm veroordelend je bent op basis van een paar regeltjes tekst? 'het lijkt die kant op te gaan', schrijf je. Ja, het LIJKT. Maar dat betekent niet dat het zo IS. Daar zit toch het hele punt? Als het zo makkelijk zou zijn om mensen in hokjes te plaatsen (goed of slecht) hadden we helemaal geen politie meer nodig. "Waar rook is, is vuur", lijk jij te zeggen. Tunnelvisie wordt dit ook wel genoemd. Zware vooroordelen. Zigeuners, Marokkanen, zwarte mensen in Afrika, joden in de vorige eeuw: zij hadden (of hebben) hier ook mee te maken. En jij doet precies hetzelfde. Met als legitimatie dat je vrienden uit het oostblok hebt die je 'voor dit soort lui waarschuwen'. Stuitend, ja, dat vind ik ook.

Anna

Anna

22-08-2013 om 16:11

Tja

Ja, waar rook is is vuur. Zal inderdaad zeer stuitend zijn als het zo blijkt te zijn….dan niet zeggen: "maar dat doen ze anders nooooit hoor".
Wat Miep zegt verzint ze toch niet uit haar duim of wel?! Dit riekt aan alle kanten van oplichting; kan er niets anders van maken.

Niet nuttig

Je kunt niet goed weten hoe het zit met de manier van communiceren zoals dat nu gaat. Ook niet nodig om dat maar direct af te sluiten. Ik zou inderdaad vragen of er niet geskypt kan worden of zo, dat je elkaar kunt zien.

Geld

Misschien kun je beloven maandelijks een bedrag over te maken als er geskypt gaat worden. Als alimentatie.

dc

dc

22-08-2013 om 16:48

Oplichting?

Het is verdorie zijn kind?! Ze heeft hem toch nooit het bed ingedwongen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-08-2013 om 19:54

Doe ook een poging

Dit gaat om één voorbeeld van één vrouw, en waarvan wij nog niet eens zeker weten of het ook echt is zoals het lijkt. Zelfs to weet dit niet, twijfelt hierover.

Ik vind het dan zeer kwalijk dat jij gaat praten of ze, want het is helemaal niet gezegd dat 'ze' ook zo zijn. Ken jij ze allemaal? Kennen jouw kennissen ze allemaal? Nou dan? Externe beeldvorming is vaak een raar ding. Wij lopen toch ook niet allemaal op klompen....

Yak vind ik dit. En gevaarlijk ook. Zo begon het een jaar of 80 geleden in Duitsland ongeveer ook. Ik hoef je toch niet te vertellen hoe het met die 'ze' is afgelopen.... Of wel?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.