Relaties
Belletje93
15-08-2022 om 14:56
Schoonmoeder
Hoi dames,
Zit heel erg met deze situatie en hoop op jullie advies.
Mijn schoonmoeder was in het begin van de relatie volgensmij een beetje onthutst en moest erg aan het idee wennen dat haar zoon een vriendin had. Ze was verder gewoon ‘aardig’, alhoewel ze van aard al een vrij nors en gesloten persoon is dus had meestal niet heel veel gespreksstof met haar. Inmiddels woon ik samen met mijn partner.
Wat wel al vanaf het begin speelt, is dat ik af en toe achter mijn rug om bepaalde opmerkingen of commentaar terughoorde, dat ging allemaal via mijn partner.
Het zijn geen enorm grote dingen maar wel vervelende dingen waaruit ik de conclusie trek dat ze me niet moet. Via mijn vriend vist ze ook steeds naar informatie, bijvoorbeeld wie ik uitnodig op mijn verjaardag. Verder maakt ze ook soms akelige opmerkingen over mijn familie.
‘Gelukkig’ is het van nature een roddeltante dus iedereen komt aan zet, waardoor ik me af en toe maar toespreek dat het niet met mij of mijn familie te maken heeft maar dat het gewoon haar aard is.
Inmiddels stapelt dit steeds meer op. Mijn vriend weet dat ik het niet leuk vind wat ze over mij zegt. Ik vraag soms weleens na of er nog dingen gezegd zijn maar dat ontkent hij dan. Ik heb misschien iets stoms gedaan, heb op zijn telefoon de appjes met zijn moeder doorgelezen en ondanks dat mijn vriend ontkent blijken er wel degelijk akelige opmerkingen te zijn gemaakt.
Ik ben best wel boos maar ook verdrietig dat mijn partner dat niet met mij deelt, maar ik snap wel dat hij dat misschien doet om mij te sparen…
ik zit er best wel mee maar op het moment dat ik het bespreekbaar maak met mijn partner weet hij dus dat ik stiekem in zijn telefoon heb gekeken.
De laatste berichtjes gaat bijvoorbeeld over de volgende dingen:
1. Ik heb een nieuwe profielfoto met wat meer make up dan gewoonlijk. Ze appt me dat het een leuke foto is en dat make up me leuk staat (leuk, iets positiefs dacht ik nog). In een appje met mn partner staat dat make up mij ‘veel beter’ staat. Terwijl ze in het begin nog vond dat ik zo’n ‘gewoon’ meisje was zonder liters make up…
2. Een facebook berichtje komt niet aan bij mij, hier appt ze mijn partner over. Appt ook meteen dat ze niet snapt dat ik mijn internet zovaak uitzet (wat dus helemaal niet het geval was, er was een storing).
Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar hoe meer ik lees hoe ze over me schrijft, hoe verdrietiger ik er van word. Des te meer omdat mijn partner dit voor mij verzwijgt en ik niet zo goed weet wat ik daarvan moet vinden.
Het stoort mij ook dat ze nooit eens iets rechtstreeks tegen mij zegt.
Wat vinden jullie ervan?
Leene
16-08-2022 om 15:58
Fély schreef op 16-08-2022 om 15:35:
Je schreef:
"Aan mijn onzekerheid kan ik zeker gaan werken ja. Alleen jammer dat je eigen schoonmoeder onzekerheid meebrengt, dat is waar ik ook zo enorm van baal."
Het is niet je schoonmoeder die onzekerheid meebrengt, dat doe je zelf. Pas op dat je dit niet op je partner gaat verhalen. Dat kan je relatie om zeep brengen.
Ik zou zeggen, laat het los. Er is feitelijk niets aan de hand, maar dit kan een veel te groot issue voor je (jullie) worden als je dit thema blijft voeden..
100 procent eens. Niet de verkeerde de schuld geven. Al herken ik wel dat sommige mensen ( niet alleen schoonmoeders) aan je "onzekerheidsboom" schudden. Ik weet even niet hoe ik dat moet zeggen. Maar bij de een voel je je sneller op je gemak dan bij de ander. Maar uiteindelijk moet je leren wat onafhankelijker te zijn van de meningen en oordelen van een ander. En ik was ook al ruim 40 geweest voordat mij dat steeds beter lukte.
Wees maar gewoon een beetje lief voor je schoonmoeder, probeer het gezellig te houden, koester je liefde voor je vriend. En als het echt lastig is met haar praat eerst eens met iemand anders en niet gelijk bij je vriend je emmertje met schoonmoeder frustraties leegkiepen.
Bijtje82
16-08-2022 om 18:30
Leene schreef op 16-08-2022 om 15:58:
[..]
100 procent eens. Niet de verkeerde de schuld geven. Al herken ik wel dat sommige mensen ( niet alleen schoonmoeders) aan je "onzekerheidsboom" schudden. Ik weet even niet hoe ik dat moet zeggen. Maar bij de een voel je je sneller op je gemak dan bij de ander. Maar uiteindelijk moet je leren wat onafhankelijker te zijn van de meningen en oordelen van een ander. En ik was ook al ruim 40 geweest voordat mij dat steeds beter lukte.
Wees maar gewoon een beetje lief voor je schoonmoeder, probeer het gezellig te houden, koester je liefde voor je vriend. En als het echt lastig is met haar praat eerst eens met iemand anders en niet gelijk bij je vriend je emmertje met schoonmoeder frustraties leegkiepen.
Dit!
Ik ben ook heel onzeker heb heel veel bevestiging nodig. Bijvoorbeeld dat ik er leuk uit zie of er gewoon mag zijn. Kreeg ik bij ex nooit, maar het afgelopen jaar in mijn relatie juist wel. Hij heeft mij echt laten opbloeien. Heb denk ik 80% van mijn kledingkast weggedaan en nieuw gekocht. Veel jurkjes, kleur etc. En die draag ik privé heel graag. Maar op werk voel ik me er niet fijn in. Er is één collega die altijd wel wat te zeuren heeft over mijn kleding of mijn haar, het is werkelijk nooit goed. En dat maakt me zo onzeker. Terwijl ik het ook niet doe omdat ik dan in the picture sta en continu aandacht krijg over iets nieuws. Al zou ik er schijt aan moeten hebben.
Maar alsnje schoonmoeder juist complimenten geeft over je make-up. Dan moet je dat positief oppakken. En ze zal het richting haar zoon altijd anders verwoorden, want dat is bekend terrein. Dan kun je vaak wat openener zijn in de communicatie.
Maar het was nog altijd een compliment
MamaE
16-08-2022 om 18:41
Bijtje, vraag die collega eens of hij nooit heeft geleerd om zijn bek te houden als hij niks aardigs te zeggen heeft.
Lekker doen waar jij blij van wordt.
wil40
16-08-2022 om 21:41
En Belletje, kijk of je je schoonmoeder wat beter kan leren kennen. Niet via via, niet via roddels en niet via de appjes met haar zoon en niet door detective onderzoek. Gewoon jij zelf, in het echt, één op één.
Wie weet, is het best een leuk mens.
Bijtje82
16-08-2022 om 22:02
MamaE schreef op 16-08-2022 om 18:41:
Bijtje, vraag die collega eens of hij nooit heeft geleerd om zijn bek te houden als hij niks aardigs te zeggen heeft.
Lekker doen waar jij blij van wordt.
Het is een zij, zo'n modepopje.
MamaE
16-08-2022 om 22:12
Bijtje82 schreef op 16-08-2022 om 22:02:
[..]
Oké, vraag haar eens of ze nooit geleerd heeft om haar bek te houden als ze niks aardigs te zeggen heeft.
Max88
16-08-2022 om 22:20
Bijtje82 schreef op 16-08-2022 om 22:02:
[..]
Ik heb meestal een mantra voor dat soort mensen die hun tong niet in bedwang hebben: net hard genoeg voor de omgeving zeggen: waarom zeg je dat? En bij elke uitleg daarna: wat wil je daarmee zeggen? Waarom zeg je dat?
Het wordt er plezierig ongemakkelijk van.😇
Bijtje82
16-08-2022 om 22:21
MamaE schreef op 16-08-2022 om 22:12:
[..]
Oké, vraag haar eens of ze nooit geleerd heeft om haar bek te houden als ze niks aardigs te zeggen heeft.
Zo reageer ik meestal ook wel hoor, maar meestal met een knipoog. Ze is verder niet onaardig, kan goed met haar. Maar ze moet altijd wat zeggen over een ander.
MamaE
16-08-2022 om 22:23
Bijtje82 schreef op 16-08-2022 om 22:21:
[..]
Zo reageer ik meestal ook wel hoor, maar meestal met een knipoog. Ze is verder niet onaardig, kan goed met haar. Maar ze moet altijd wat zeggen over een ander.
Nare eigenschap. Dat hoeft helemaal niet. Er zit ook niemand op te wachten.
Bijtje82
17-08-2022 om 06:42
MamaE schreef op 16-08-2022 om 22:23:
[..]
Nare eigenschap. Dat hoeft helemaal niet. Er zit ook niemand op te wachten.
Heb je helemaal gelijk in. ..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.