Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

C29

C29

12-08-2022 om 10:26

Ruzie zwager/schoonzus

ik kon het altijd goed vinden met mijn zwager en schoonzus, we hebben allebei jongen kinderen en trokken veel met elkaar op. 

mijn zwager (de broer van mijn man) heeft verder nog een dochter bij een andere vrouw en heeft daar nooit contact mee gehad mijn man ook niet. Nu heeft dit meisje inmiddels 15 jaar contact met mij en mijn man opgezocht en wilt ook graag een band opbouwen ook met haar vader.

Nu komt het probleem, haar vader (mijn zwager en schoonzus) staan er niet voor open om haar in hun leven te hebben en eisen vanuit ons kant dat wij alle contact (via app/instagram) blokkeren en verwijderen. 

Hun vinden het niet kunnen dat wij wel openstaan voor een band en tegen hun wil in het contact met haar Willen behouden. Ze willen nu ons ook niet meer in hun leven en hebben ons al overal op geblokkeerd.

Nu is mijn vraag staan we fout? En mogen hun dit van ons eisen omdat mijn zwager de 'vader' is? Ons lijk het juist wel fijn om een band met haar op te bouwen en gunnen haar dit ook mijn man is toch haar oom. Of moeten we nu naar hun wensen luisteren dat tegen ons gevoel in gaat?


Bijtje82

Bijtje82

12-08-2022 om 11:05

Respecteer de wens van het kind. Er is niets zo erg als kind dan afgewezen of niet erkend te worden.  

Waarom wil de vader geen contact? Of komt dat meer vanuit zijn huidige vrouw? Voelt ze zich misschien bedreigd en is ze bang dat vader kind meer aandacht gaat geven dan eigen kind of dat ex ook om de hoek komt kijken?

Ik vind het voor het meisje heel naar dat haar vader haar 'weg' heeft gedaan en geen contact wil. Dat lijkt me het meest pijnlijke wat je als kind kunt ervaren; dat je ouders je niet willen. Als het meisje expliciet aangeeft wel contact te willen met jullie en jullie willen dat ook, dan zou ik dat gewoon doen. Je familie bepaalt niet met wie jij wel en niet om mag gaan, zeker niet als je volwassen bent.

C29

C29

12-08-2022 om 11:34 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 12-08-2022 om 11:05:

Respecteer de wens van het kind. Er is niets zo erg als kind dan afgewezen of niet erkend te worden.

Waarom wil de vader geen contact? Of komt dat meer vanuit zijn huidige vrouw? Voelt ze zich misschien bedreigd en is ze bang dat vader kind meer aandacht gaat geven dan eigen kind of dat ex ook om de hoek komt kijken?

Zo staan wij er ook precies in.

Mijn zwager wilt geen contact meer omdat zijn huidige vrouw er niet voor open staat en hij ook geen goede band heeft met zijn ex. Hij wilt voor nu geen 'gedoe' omdat hij nu gelukkig is met zijn huidige gezin.

Wij vinden het jammer dat hij niet meer moeite wilt doen want wij denken dat hij diep in zijn hart het wel zou willen. 

Maar dat is aan hem. We vinden het nu alleen vervelend ook dat ze ons nu voor het blok zetten het zelfde te doen de deur dus dicht te houden terwijl wij er anders in staan. 

Je staat in je recht om contact te onderhouden met dat meisje.

Je moet natuurlijk wel enigszins nadenken welke vormen van contact in haar belang zijn en welke niet. 

Je moet haar geen valse hoop geven; het is vooral belangrijk dat je zelf een realistisch beeld hebt van de situatie en jezelf niet als "bemiddelaar" ziet. En je moet haar ook niet te veel inkijk geven in het leven van haar halfbrusjes, dat is alleen maar pijnlijk. Geef ook geen recente foto's door die je zwager alleen in kleine kring gedeeld heeft.

Maar medische gegevens, stamboom, een inkijkje in je eigen gezin, en langzaam een band opbouwen... dat lijkt me allemaal prima.

C29

C29

12-08-2022 om 11:38 Topicstarter

MamaE schreef op 12-08-2022 om 11:10:

Ik vind het voor het meisje heel naar dat haar vader haar 'weg' heeft gedaan en geen contact wil. Dat lijkt me het meest pijnlijke wat je als kind kunt ervaren; dat je ouders je niet willen. Als het meisje expliciet aangeeft wel contact te willen met jullie en jullie willen dat ook, dan zou ik dat gewoon doen. Je familie bepaalt niet met wie jij wel en niet om mag gaan, zeker niet als je volwassen bent.

Nee precies, het is allemaal al erg genoeg. Wij zijn altijd eerlijk naar ze geweest en doen niks stiekems achter hun rug, maar als ze het van ons niet kunnen accepteren dan is dat aan hun

C29 schreef op 12-08-2022 om 11:34:

[..]

Mijn zwager wil geen contact meer omdat zijn huidige vrouw er niet voor open staat en hij ook geen goede band heeft met zijn ex. Hij wil voor nu geen 'gedoe' omdat hij nu gelukkig is met zijn huidige gezin.

Daar kan zijn dochter toch niets aan doen? Ik zou hem toch proberen aan het verstand te peuteren dat dit meisje nergens verantwoordelijk voor is: niet dat ze geboren is en niet dat de relatie tussen haar ouders niet werkte.

Hij hoeft ook helemaal niets meer met zijn ex. Dat contact kan 0 blijven.

Misschien is het een kwestie van tijd en moet hij aan het idee wennen. Als zijn vrouw het niet ziet zitten, dan blijft zij er toch buiten? Het contact kan prima 1-op-1 plaatsvinden.

Maar ik vind dat hij wel bepaalde verplichtingen naar zijn dochter toe heeft. Het is vooral belangrijk voor haar dat ze weet wat die andere helft van haar afkomst is. Als hij contact met haar heeft, zal zijn leven daar waarschijnlijk alleen maar rijker van worden.

Verder ben ik het met de anderen eens dat zij jou niet kunnen verbieden contact met wie dan ook te hebben. Daar gaan zij niet over.

Wil niet omdat zijn vrouw niet wil...heeft hij ook nog (recht op) een eigen mening?
Die nieuwe vrouw hoeft niks met het meisje. Er is jaren geen omgang geweest, ze komt er echt niet opeens wonen. Maar ik vind eigenlijk wel dat de vader een plicht heeft naar zijn dochter toe. Hij heeft volwassen spelletjes gespeeld en die hebben gevolgen. Dat kind is niet verantwoordelijk voor haar bestaan, niet voor de scheiding en al helemaal niet voor de houding van de nieuwe partner van haar vader. Hoe zou die vrouw het zelf hebben gevonden als haar vader had gezegd 'ik hoef jou niet meer, ik ben nu gelukkig met mijn nieuwe gezin'?

Ik wil eerst zeggen wat een loser die zwager is om zomaar zijn kind uit zijn leven te verbannen. Echt bah...

Ten tweede, ben ik echt bang dat je het meisje valse hoop gaat geven. Als ze vraagt om verhalen over haar vader, ga je die dan ook geven? Ik denk echt dat het meisje jullie gebruikt om toegang tot haar vader te krijgen. Ik zou erg voorzichtig en duidelijk zijn dat jullie haar vader niet kunnen overtuigen. Anders zou de teleurstelling van het meisje nog groter zijn.

Bijtje82

Bijtje82

12-08-2022 om 15:01

Mona-xxx schreef op 12-08-2022 om 14:32:

Ik wil eerst zeggen wat een loser die zwager is om zomaar zijn kind uit zijn leven te verbannen. Echt bah...

Ten tweede, ben ik echt bang dat je het meisje valse hoop gaat geven. Als ze vraagt om verhalen over haar vader, ga je die dan ook geven? Ik denk echt dat het meisje jullie gebruikt om toegang tot haar vader te krijgen. Ik zou erg voorzichtig en duidelijk zijn dat jullie haar vader niet kunnen overtuigen. Anders zou de teleurstelling van het meisje nog groter zijn.

Wat een negatieve kijk heb jij op dingen. 

Tja, eens met iedereen hierboven. Je zwager kan jullie niet dwingen om geen contact met iemand te hebben. Ze is tenslotte ook familie van je man, er is een bloedband. Dat zou ik niet laten bepalen door wie dan ook. En dan ook jullie overal blokkeren, hoe kinderachtig en onvolwassen kun je als 2 volwassenen zijn??

Er zal vast een verhaal achter zitten, waarom je zwager geen contact wil met zijn ex en het meisje. Misschien is zij wel expres zwanger geworden? Is hij/zijn ze bang dat het kind geld komt eisen? Je weet het niet, er kan van alles meespelen.

Maar hoe dan ook kan het kind er niets aan doen natuurlijk. Dus ik zou nog kunnen snappen dat zwager en schoonzus aan het idee moeten wennen en misschien niet staan te springen om dat contact. Maar natuurlijk laat je zo’n kind, je eigen vlees en bloed notabene, niet in de kou staan! Ze zal ook niet licht de beslissing hebben genomen om op zoek te gaan naar haar vader. Het is nogal niet wat, als je 15 bent…! Ik vind het dapper van haar.

Ik zou dus als ik jouw man was zeker open staan voor voorzichtig contact. En dan voorzichtig in de zin van, geen verwachtingen scheppen en niet ingaan op vragen over je zwager en het waarom. En daarin eerlijk zijn naar jouw zwager. Ontzettend jammer voor ze als zij het er niet mee eens zijn, maar zij gaan niet over met wie jullie wel en niet contact hebben.

Bijtje82 schreef op 12-08-2022 om 15:01:

[..]

Wat een negatieve kijk heb jij op dingen.

Nou, ik kan Mona hier wel in volgen. Natuurlijk hoopt ze ook om via haar oom contact te krijgen met haar vader. Maar waarschijnlijk is ze ook benieuwd naar de rest van haar familie. Ze kent maar de helft van haar ontstaansgeschiedenis, lijkt me echt heel vreemd en naar om niet te weten waar je vandaan komt.

Maar TO en haar man kunnen geen contact met haar vader afdwingen, net zoals de vader niet kan afdwingen dat TO en haar man geen contact hebben.

Bijtje82

Bijtje82

12-08-2022 om 15:22

Jonagold schreef op 12-08-2022 om 15:08:

[..]

Nou, ik kan Mona hier wel in volgen. Natuurlijk hoopt ze ook om via haar oom contact te krijgen met haar vader. Maar waarschijnlijk is ze ook benieuwd naar de rest van haar familie. Ze kent maar de helft van haar ontstaansgeschiedenis, lijkt me echt heel vreemd en naar om niet te weten waar je vandaan komt.

Maar TO en haar man kunnen geen contact met haar vader afdwingen, net zoals de vader niet kan afdwingen dat TO en haar man geen contact hebben.

Ik val voornamelijk over het stukje.. pas op dat je niet gebruikt wordt. Het zijn volwassen mensen, die zullen heus wel beseffen dat ze wellicht een portaal zijn naar haar vader. Maar het klinkt zo negatief...gebruiken..Laat deze mensen zelf vrij of ze als bemiddelaar willen optreden. En wellicht verwaterd het omdat zij niet het portaal zijn dat ze had verwacht. Maar zoals hierboven al gezegd is her belangrijk dat je weet waar je vandaan komt. 

Ik ben 20 jaar bij mijn familie vandaan gehouden door voornamelijk stiefvader. Het heeft mij echt geschaad. Ik heb een enorme familie aan vaders kant, maar voel me nog altijd een buitenstaander. Voel me nog steeds niet gewenst.

Bijtje82 schreef op 12-08-2022 om 15:01:

[..]

Wat een negatieve kijk heb jij op dingen.

Denk je nou echt dat het meisje perse contact wil met haar oom en tante en niet met haar vader. Ik denk gewoon dat TO en man voor het meisje de eerste stap zijn om haar vader te ontmoeten. En ik ben bang dat TO haar valse hoop gaat geven door het contact verder te onderhouden.

Bijtje82 schreef op 12-08-2022 om 15:22:

[..]

Ik val voornamelijk over het stukje.. pas op dat je niet gebruikt wordt. Het zijn volwassen mensen, die zullen heus wel beseffen dat ze wellicht een portaal zijn naar haar vader. Maar het klinkt zo negatief...gebruiken..Laat deze mensen zelf vrij of ze als bemiddelaar willen optreden. En wellicht verwaterd het omdat zij niet het portaal zijn dat ze had verwacht. Maar zoals hierboven al gezegd is her belangrijk dat je weet waar je vandaan komt.

Ik ben 20 jaar bij mijn familie vandaan gehouden door voornamelijk stiefvader. Het heeft mij echt geschaad. Ik heb een enorme familie aan vaders kant, maar voel me nog altijd een buitenstaander. Voel me nog steeds niet gewenst.

Ten eerste, heel veel sterkte met die kant van de familie. Ik hoop dat het allemaal goed komt

Ten tweede, gebruiken was misschien een beetje sterk maar hoe wil je het anders noemen?  Ik denk dat als TO een band opbouwd met het meisje de rode draad altijd de vader zou zijn en als die vader geen contact wil gaat deze band erg pijnlijk en frustreerend worden. 

Bijtje82

Bijtje82

12-08-2022 om 16:04

Mona-xxx schreef op 12-08-2022 om 15:23:

[..]

Denk je nou echt dat het meisje perse contact wil met haar oom en tante en niet met haar vader. Ik denk gewoon dat TO en man voor het meisje de eerste stap zijn om haar vader te ontmoeten. En ik ben bang dat TO haar valse hoop gaat geven door het contact verder te onderhouden.

Als TO bij meisje heeft aangegeven dat vader geen contact wil, dan is er toch geen hoop. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.