Relaties
harmonie94
25-12-2024 om 13:10
Ouders niet eens met relatie
Hi Forum,
Ik (jongeman van net 30, woon op mijzelf) heb net 2 jaar een relatie met een dame van 25. In t begin was t super mooi; ik had een maatje om dingen samen mee te ondernemen ipv alleen zelf en droomde al van om huisje, boompje, beestje ooit te krijgen met haar. Ik heb haar logischerwijs voorgesteld aan mijn ouders. Die waren niet laaiend enthoussiast, helaas. Ik heb dit naast me neergelegd en ben vrolijk met haar verder gegaan. De momenten dat zij mijn ouders zag lag er altijd een spanning. Dit uitte zich in (kleine/onbenullige) discussies aan tafel. Feedback die ik terug kreeg was dat zij zich niet intresseerde in mijn ouders hun denkbeelden/werk etc. maar ook vonden ze gewoon dat ze niet bij me past.
Afgelopen zomer, op mijn verjaardag, is er een opmerking "ze doet maar alsof" door mijn vriendin geplaatst tijdens een moment dat ik en mn broer m'n ma aan t plagen waren. 6 weken later kreeg ik dit van mn ma te horen dat ze zich beledigde voelde door de opmerking. Ze was volledig overstuur. Ik heb dit netjes aangehoord, maar ook aangegeven dat ik niks heb gehoord, dus ze zou t niet zo hebben bedoeld. Hieropvolgend heb ik meermaals aangegeven om het gesprek met mn vriendin aan te gaan, maar mn ma weigert dit. Haar gedachte is; er is niks meer over te praten als ik beledigd ben. Het laatste halfjaar word ik niet gelukkiger door de situatie; ik heb regelmatig disussies in het gezin hierover. Mijn directe gezins omgeving ziet dit ook terug en benoemd dat dit door mijn vriendin komt, terwijl ik daar een totaal ander gevoel bij heb.
Mn ma wilt haar niet in haar huis zien en niks met haar te maken hebben, ondanks dat ik blijf proberen om het gesprek te openen. M'n ma verwijt mij dat ik niet loyaal ben aan haar (mn ouders) en de kant kies van mijn vriendin. Ondertussen zit ik dus met een situatie waarin ik niet in wil zitten en zie geen weg eruit; ik wil namelijk niet kiezen tussen mn ouders of mijn vriendin. Dit heb ik al vaker aangegeven, maar ik heb het gevoel dat ik moet kiezen; huer zit ik niet op te wachten
Het beinvloed ook de relatie die ik heb met mijn vriendin, terwijl we elkaar goed kunnen vinden op heel veel vlakken. Ik merk dit in onze communicatie, onze liefde naar elkaar.
Hebben jullie tips om hier mee om te gaan?
Pippeltje
31-12-2024 om 12:26
Als het goed is luister je als volwassene ook naar je ouders. Sterker nog veel kinderen gehoorzamen maar luisteren nauwelijks echt naar hun ouders.
Izza
31-12-2024 om 14:13
Pippeltje schreef op 31-12-2024 om 12:26:
Als het goed is luister je als volwassene ook naar je ouders. Sterker nog veel kinderen gehoorzamen maar luisteren nauwelijks echt naar hun ouders.
Luisteren wel. Maar je maakt toch echt je eigen keuzes. Daarin neem je hun mening mee. Maar ze zouden niet voor jou moeten bepalen hoe jij je leven invult. Dat hoort een volwassene zelf te kunnen. Daarom het advies te bekijken of die ouders gelijk hebben. Wellicht is dit totaal geen geschikte partner en ziet to dingen over het hoofd.
Engeltje
31-12-2024 om 14:32
Ik ben toch verdomd blij dat ik niet naar mijn moeder heb heb geluisterd. Zowel niet qua partnerkeuze als qua opleiding. Ze kende me erg slecht, projecteerde haar eigen wensen en dromen op mij. Maar je kinderen zijn er niet om jouw dromen te vervullen.
Kimdekim
31-12-2024 om 14:46
Pippeltje schreef op 31-12-2024 om 12:26:
Ik zou me nooit bemoeien met de partnerkeuze van mijn kinderen. Kan je alleen maar mee verliezen. Zij moeten er mee leven en mijn mening is compleet irrelevant.