Relaties Relaties

Relaties

Oooo, toch weer buren...

In 2008 heb ik hier geschreven over mijn vreselijke buren, die me tot waanzin dreven. Gelukkig verhuisden ze redelijk snel. De buurvrouw die daarna kwam was super, we hebben bijna vier jaar zonder één wanklank boven/onder elkaar gewoond. Ik woon in een verbouwde kerk met twee appartementen (ik heb de bovenste twee verdiepingen). Maargoed, de buuf vertrok en de eigenaar wilde het opnieuw verhuren. Bij een vriendin kwam ik regelmatig een vriendin van haar tegen, die een volwassen dochter heeft die woonruimte zocht, samen met een vriendin. Beide meiden studeren en werken. Ik heb uitgebreid gesproken met de meiden, verteld hoe gehorig het is, wat er in het verleden was gebeurd, enz, enz. Met de moeder sprak ik af dat zij bij eventuele irritaties zou bemiddelen, zodat de verstandhouding goed zou blijven.
Een week of zes ging het goed, tot de vrienden van de dames het huis ontdekten. Nu is het er donderdag, vrijdag en zaterdag feest tot 's morgens vroeg. In het begin reageerden ze nog wel op mijn verzoek tot wat meer rust, inmiddels zijn ze 'helemaal klaar met mijn gezeik'. De moeder, die ik heb gevraagd te bemiddelen, zegt dat de dames ook last van mij hebben. Dat zal best, het is gehorig en ik ga overdag gewoon (op een normale manier) mijn gang. Dan slapen zij en het kan best zijn dat ze af en toe wakker worden. Maar ik lig hele nachten wakker! Ze gooien de deur dicht alsof hij door de deurpost heen moet maar beschuldigen mij ervan dat ik expres lawaai maak als ze slapen (overdag dus). Dat is niet zo, maar ik moet natuurlijk ook wel eens stofzuigen (doe ik eigenlijk altijd 's middags).
Ik heb geen zin in weer van die toestanden zoals vijf jaar geleden, maar ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen. Gisteren deed ik het raam open omdat ik dacht dat mijn zus eraan kwam met haar fiets, maar het bleek één van die meiden te zijn. Ik vroeg 'gaat het'(aan mijn zus dacht ik) en toen kreeg ik toch een grote smoel! Dat het met haar prima ging als ik mijn bek maar hield en me niet met haar bemoeide. De lust tot rustig en beleefd overleg vergaat me wel een beetje. En aan die moeder heb ik dus ook niks, die gelooft blindelings wat haar schatje van een dochter zegt en heeft geen idee van de parties die drie keer in de week worden gehouden. In een nare mail aan mij geeft ze aan dat ze niet meer met me wil praten.
Het lijkt wel of ik iets fout doe dat ik nu toch weer van die idioten onder me heb wonen. Maar wat? Als deze dames weer ophoepelen, hoe kom ik dan aan rustige buren?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

17-05-2013 om 19:10

Nee zeg

Was dat al weer zolang geleden die eerste ellende? En nu dus weer..

Kun je zelf niet iets met huizenruil proberen?

dorle

dorle

17-05-2013 om 20:45

Wat ellendig

Zeker omdat jij nog bemiddeld hebt om deze dames de woning te geven. Kan de eigenaar niets doen? Het lijkt me waardeloos om zo afhankelijk te zijn van je buren om je woongenot. Ik heb ook jaren ellende gehad dus ik snap je heel goed.

rowan1

rowan1

17-05-2013 om 20:58

Verhuurder

Jouw verhuurder moet er eigenlijk voor zorgen dat jij ongestoord woongenot hebt. Ik zou bij hem je klacht neerleggen en hem vragen er iets aan te doen. Sterkte in ieder geval

rowan

Pennetje

Pennetje

17-05-2013 om 21:03 Topicstarter

Nou

Ja, waardeloos he? Het zijn koopwoningen, alleen de eigenaar van beneden verhuurt het. Hij is type 'als ik mijn geld maar krijg'. Bij de vorige herrieschoppers had ik er helemaal niks aan. Woningruil kan ook niet en verkopen lukt op dit moment zeker niet.
Ik ben zooooo duidelijk geweest vooraf dat ik me echt een beetje genaaid voel. Overal ja en amen op zeggen en dan vervolgens over lak aan hebben. En zelfs mij beschuldigen dat ik overdag expres lawaai maak. Bah.

Feestje geven?

zelf, te beginnen 's middags, met héél veel mensen, muziek lekker hard, enz.?! Mss met wat 'stevige' mensen erbij, voor als de dames komen klagen.
Zelf heb ik helaas de ervaring dat je sommige aso's met hetzelfde terug moet slaan, dat is de boodschap die ze wel begrijpen.
En anders, wijkagent? Buurtbemiddeling?
Pfff, ik ben geneigd om jou uit te nodigen bij mij, zodat je bij kunt komen!!

Mona

Mona

17-05-2013 om 23:13

Afschuwelijk zeg

Jee afschuwelijk zeg, kan je die moeder niet nog een keertje proberen uit te nodigen op het moment dat er beneden een feestje is? Zodat ze eens komt luisteren. Of neem het desnoods op met de camera van je mobieltje, dan kan je het geluid horen, ze zien op de camera waar je op dat moment staat, je kan de klok (voor het tijdstip) even filmen en dat dan eens laten zien aan die moeder, of de wijkagent ofzo?
Ik vind dat je tussen 0.00 en 8.00 uur minimaal geluid mag maken, maar overdag dus tussen 8.00 en 20.00 uur mag je toch wel gewoon dingen doen, ook stofzuigen. En dan kan je tussen 20.00 en 0.00 weer wat zachter aan doen, maar dan mag een feestje best (eens een keertje) niet dagen achtereen.
Heb met je te doen, heb hier ook wel eens overlast gehad en het is mijn ergste allergie

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2013 om 23:57

Als het nog

enigszins mogelijk is zou ik de dames een keer bij jou thuis uitnodigen om te bespreken hoe jullie de overlast voor elkáár kunnen beperken.
Ik ben vroeger eens bij de buren gaan zitten om te luisteren naar wat er van ons door de muur te horen was. Ik had de muziek behoorlijk hard gezet, maar kon het niet horen bij de buren. Ik was dus gerustgesteld.
Wat betreft je aardige idee om de dames in het apartement te laten wonen, moet me van het hart dat ik het een beetje naïef vind dat je niet ingecalculeerd hebt dat ze lawaai zullen maken. Die leeftijd draait harde muziek en ligt onder de tafel van het lachen met elkaar of met vrienden. Als ze dan ook nog aan de borrel gaan (shotjes e.d.), wordt de lol alleen maar groter. En uiteraard op tijden dat jij daar geen zin in hebt. Zo heeft mijn jongste, iets andere situatie, al een paar keer gestofzuigd in de late avond. Ze staat er gewoon niet bij stil dat het geluid 's avonds en 's nachts verder draagt dan overdag. Dus zeg ik er maar weer wat van.

P

P

18-05-2013 om 11:01

Tja

Ik ben het wel een beetje eens met kaaskopje maar ja... je denkt afspraken te hebben toch? Verder kaaskopje: wat heb je als koper te vertellen over de huurders van de koper onder jou?

Stoepkrijt: Je had de ervaring met iemand van je eigen leeftijd en dat ging goed dus ik denk dat je daar op had verder moeten gaan maar ja, jij kiest niet de huurders van je onderbuurman uit toch? Maar toch is iemand in dezelfde situatie het veiligste als het zo gehorig is.

Ik zou bij elk geluid na 00:00 uur de politie bellen.

P

P

18-05-2013 om 11:01

en bij elk geluid de verhuurder en de moeder (laat haar maar meeluisteren).

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2013 om 15:17

De dames waren getipt door Stoepkrijt

P

P

18-05-2013 om 15:59

Lol

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in maar mag je alsjeblieft nog een beetje vertrouwen hebben in mensen?

Eigenlijk ben ik het er wel mee eens, stoepkrijt had beter kunnen kijken of ze een gescheiden moeder ofzo had kunnen helpen, iemand in dezelfde situatie dus.

Rafelkap

Rafelkap

18-05-2013 om 18:05

Rond de tafel

Ik weet het nog, van de vorige keer. Wat een ellende weer. Niet alle jongeren zijn feestbeesten (was ik vroeger ook niet) maar ik zou ook de volgende keer een gescheiden ouder of bejaarde proberen En je nu niet schuldig voelen dat je overdag de stofzuiger aanzet, overdag mag je geluid maken, 's avonds na 10 uur en 's nachts niet. Is een buurtagent iets? Jullie zullen toch een keer rond de tafel moeten, dat is het beste. Dan kan jij uitleggen dat je overdag moet werken en 's nachts dus moet slapen en dat ze het beste naar een disco kunnen gaan (daar zijn die gelegenheden voor) als ze harde muziek willen horen. Sterkte!
Sterkte!

rowan1

rowan1

18-05-2013 om 18:31

Koper

Oh sorry ik dacht dat je huurder was. Als koper is het veel moeilijker om iets tegen overlast te doen. De wijkagent inschakelen lijkt me een goed idee.

rowan

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2013 om 01:18

Foute inschatting

Het kan iedereen gebeuren. Je denkt iemand een plezier te doen en dan blijkt die persoon tegen te vallen. Omdat ik inmiddels weet hoe jongvolwassenen over het algemeen zijn, zou ik denk ik niet staan te trappelen om er meerdere in een huis naast mij te krijgen. En dan bedoel ik niet een stel, maar vrienden die samen een huis huren. Het kan heel erg goed gaan, maar het is vaak toch wel zo dat die leeftijd een andere kijk op de wereld heeft dan een in leeftijd oudere moeder met kind(eren).
Ik zou denk ik dan ook een andere benadering proberen. Via 'vriendjes maken'. Het hoeft nog niet te laat te zijn. Het is zowel naar de meiden toe als omgekeerd de toon die de muziek maakt en dan is het misschien een goed idee om als oudste de wijste te zijn en die toon weer even op te pimpen naar 'gezellig'. Als dat niet lukt moet oom wijkagent misschien ingeschakeld worden.

Pennetje

Pennetje

19-05-2013 om 11:43 Topicstarter

Afspraken

Ik had inderdaad goede afspraken. Uitgebreid met de dames gesproken en 'nee, dat zouden zij nooit doen!' Wat ze overdag en tot 23.00 uur uitspoken kan me niet zoveel schelen. Lachen, zingen, fluiten, ik doe het ook allemaal en het is nou ook weer niet zo gehorig dat ik alles letterlijk kan verstaan. Het gaat mij erom wat ze uitspoken tussen 4.00 uur 's nachts en half zeven 's ochtends. Ik werk op vrijdag gewoon (dus donderdagnacht herrie is vervelend), maar ik werk zaterdag (na vrijdag-stapdag) ook meestal voor een opdrachtgever en moet dan vaak vroeg op pad. Ik doe dan extra zachtjes, ook omdat mijn eigen puber dan nog slaapt. Als ik tot half zeven wakker lig en de wekker gaat om half acht, ben ik echt bloedchagrijnig.
De verhuurder heeft meegemaakt dat ik bij de eerste keer hem steeds belde, maar ook hoe het vier jaar goed ging met de vorige buuf. Dus die vond het wel best als ik iemand voordroeg, dan kreeg hij die bak ellende niet weer. Ik kan hem nu ook niet echt verantwoordelijk houden voor wat ik zelf heb aangericht. De moeder heeft laten weten dat ze er niets mee te maken heeft, ondanks haar oorspronkelijk mediation-aanbod. In de mail die ze me stuurde stonden een hoop verhalen die haar zijn opgedist door de dames, die van geen kant kloppen. Ze heeft ze niet bij mij geverifieerd en ze zegt in de mail dat ze me niet persoonlijk wil spreken. Ik zal een keer geluidsopnamen maken en ze haar als een mp3tje doormailen. Voor mij wordt het wel moeilijker om nog een normale relatie op te bouwen met de dames, ze hebben van ma eigenlijk een vrijbrief en ze weten natuurlijk ook wel dat ze gigantisch hebben lopen liegen. Ieder normaal woord dat ik tot ze richt wordt beantwoord met een arrogant en snibbig antwoord.
De politie hier is niet zo actief, negen van de tien keer doen ze niets. En toen mijn zus een keer met een probleem de wijkagent benaderde, werd ze eerst 8 keer niet teruggebeld en toen ze het per mail probeerde kreeg ze letterlijk als antwoord: ga maar naar buurtbemiddeling.
Ik heb mijn oordoppen maar weer uit een vergeten lade gehaald. Als ze niet te hard met de voordeur slaan houden die een hoop tegen. Als ze ophoepelen heb ik in ieder geval mijn lesje geleerd. Een moeder met kinderen klinkt wel leuk, maar dan moeten het geen hele kleintjes meer zijn. Een bejaarde lijkt me nog het beste. Hoewel... de oude meneer die er woonde toen ik hier kwam wonen was een lieve schat, maar hij had steeds meer hulp nodig en deed daarvoor ook een beroep op mij. Ik wilde hem met liefde helpen, maar als alleenstaande moeder met een bijna fulltime baan en bejaarde ouders was ik al behoorlijk overbelast. Dat was voor hem wel moeilijk te begrijpen (ook als ik geen tijd had voor gezellig koffiedrinken).
Nou ja, ik tob nog even verder.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2013 om 12:54

Tja..

Zo blijven er wel weinig ideale buren over. En als het al een ideale buur is dan vindt die jouw puber misschien wel te aanwezig. Het is geven en nemen.

Pennetje

Pennetje

19-05-2013 om 13:00 Topicstarter

Tuurlijk

Is ook zo. Het was ook meer dagdromen over wat ideaal zou zijn dan realiteit. Ik houd met plezier rekening met anderen en gun ze hun plezier. Alleen liever niet 's nachts.
Mocht de huizenmarkt weer aantrekken, dan zet ik het huis ook direct in de verkoop. Er moet vast iets beters te vinden zijn.

Wat naar

Ach wat vervelend Stoepkrijt. Ik herinner me de ellende van een paar jaar geleden nog goed.
Eerlijk gezegd ben ik het wel met Kaaskopje eens: het hoort ook een beetje bij de leeftijd. Over een paar jaar zijn ze vast veel rustiger, maar ja daar schiet je op dit moment natuurlijk niet zoveel mee op.
Zijn jullie nog on speaking terms dat je het er met de meiden op een rustiger moment over kunt hebben? Ze eens uitnodigen op de thee of een wijntje? En dan nog eens kijken of je niet tot overeenstemming kunt komen? Want dit lijkt wel flink te escaleren. De moeder zou ik er geloof ik niet bij betrekken. De meiden zijn in principe volwassen, met hen zul je afspraken moeten maken.
n@nny

Mies

Mies

19-05-2013 om 22:28

Hier ook

Hier ook iemand die zijn huis wil verkopen zodra de huizenmarkt weer een beetje loopt.
Heb hier altijd vele jaren met plezier gewoont maar sinds 1 1/2 jaar ook nieuwe buren met 5 kleine kinderen en een moeder die dat niet aan kan, ze heeft een hele overdreven hoge en harde stem ,om half 8 s'morgens begint het al klappen met deuren en kasten kinderen ruzie als ze uit school komen dan huild de een na de andere ik ga al niet eens meer in mijn tuin zitten zelf komt ze uit een heel groot gezin(vandaar dat gegil anders kregen ze zeker geen aandacht)toen ze hier pas woonden kwam er al iemand naar mij toe van 8 huizen verder met de woorden wat is dat voor een mens wat bij jullie naast is komen wonen , ja je bent er mooi klaar mee als je hoge maandelijkse lasten betaald en dan word belemmerd door je buren overlast als is het dan niet s'nachts dat geluk heb ik dan nog.

Evanlyn

Evanlyn

19-05-2013 om 23:05

Liever geen bejaarden

Daar zit ik tussenin. Aan de ene kant zijn ze aardig en horen ze zogenaamd niks. De andere kant klaagt al over het feit dat ik mijn bestek wat te hard in de keukenla leg. Voor de goede orde: dat is niet op de slaapverdieping en op een normale tijd overdag. En dat mijn keukenkraan zoveel meer lawaai maakt dan die van de vorige bewoners (het is dezelfde kraan). Enzovoorts.

Merel

Merel

19-05-2013 om 23:50

Bejaarden

Nou mijn ouders zijn bejaard en een beetje doof (hebben hoorapparaten) resultaat is dat de tv en radio altijd kneiterhard staan. Hebben ze zelf niet eens in de gaten en ze doen het ook niet om te pesten, maar anders horen ze 'm niet. Dus bij hun zal je nooit klachten krijgen over dat jij herrie maakt (horen ze niet) maar je zal als buren wel hun tv en radio horen.
Gelukkig is het huis van mijn ouders redelijk geisoleerd, de buren klagen niet. (en het inderdaad om 23.00 stil want dan gaan ze slapen

Rafelkap

Rafelkap

20-05-2013 om 17:28

Wat mij hielp

toen de buurman had gebonsd op de muur omdat onze oudste (toen net 1 jaar) net iets te hard en te vroeg had gehuild, was dit: ik had een bos bloemen gekocht en gezegd dat het me speet dat hij last van ons had, maar dat wij erg ons best deden onze zoon zo min mogelijk te laten huilen, dat dit een fase was en wij het ook vervelend vonden. Hij opperde nog dat we iets aan geluidsisolatie konden doen, en toen ben ik in de plooi gebleven en braaf geknikt. Een toneelstuk, maar het werkte, daarna heeft hij nooit meer gebonkt. Hij schrok denk ik dat ik zo snel voor zijn deur stond en die bloemen durfde hij niet te weigeren.
Dus: probeer weer op de 1 of andere manier in speaking terms te komen. Koop ze om, koop bv bloemen, bied je excuses aan (ook al sta jij in je recht) en zeg dat je graag eens wil praten. Nodig ze uit voor de koffie, zodat zij kunnen zeggen wat ze op hun hart hebben en jij. Ze hebben waarschijnlijk geen idee wat voor last zij zelf veroorzaken, zijn totaal op hun eigen navel gericht. Laat die moeder er idd maar buiten, je moet het met hen doen. En verhuizen zullen ze voorlopig niet dus je zult wel iets moeten doen. Hopelijk aanvaarden ze je bloemetje of waar je ook mee aan komt zetten en willen ze het gesprek aan.

Pennetje

Pennetje

21-05-2013 om 08:25 Topicstarter

Rafelkap

Je hebt vast gelijk, maar het voelt ontzettend oneerlijk dat ik, nadat ik vanacht weer tot over drieën heb wakker gelegen, mijn excuses moet aanbieden. Ik word er ook niet echt aardiger van als ik zo weinig slaap.
Inmiddels zijn er hier twee uitnodigingen binnen voor feestjes waarvan ik weet dat de moeder ook is uitgenodigd. De moeder is al lekker aan het lobbyen voor haar gelijk, hoorde ik van een gemeenschappelijke vriendin. De onwaarheden die de dames haar hebben opgedist worden als waarheid in de strijd gegooid. Ik doe maar even niks.

GS

GS

21-05-2013 om 12:10

Komen luisteren

Is het steevast elk weekend raak (herrie)? Dan zou ik (een) vriendin(nen) uitnodigen, gewoon om te komen eten oid. Zorg dat ze lang blijft/blijven zitten en zelf kan/kunnen ervaren in welke herrie jij zit.
Verder: als die meiden zoveel last hebben van jou overdag, dan weten ze ook donders goed dat jij 's nachts last van hen hebt. Ze wonen daar toch met z'n tweeën? Kun je niet op het moment van herrie één vragen met je mee te lopen, om zelf te horen hoeveel herrie ze maken?
Is er geen initiatief van buurtbemiddeling in jou gemeente? Je moet toch met hen het gesprek aan, zonder dat lost het echt niet op. Als je in zo'n gehorig huis woont, dan moet je óf gaan isoleren, of rekening met elkaar houden (of verhuizen).

Geen onwetendheid

Ik geloof niet dat die meiden het niet doorhebben hoor. Het feit dat ze liegen, zegt al genoeg. Ik zou ook zeker geen excuses gaan maken.
En als je de moeder blijft spammen, bijvoorbeeld met geluidsopnames, zal zij uiteindelijk toch bij haar dochter te rade gaan. Het klinkt alsof ze wrs ook de huir voor haar kuiken betaalt.

Wat naar joh. Laatst had ik een akkefietje op straat met een nate aggressieve man die hier ergens boven woont en toen dacht ik ook even: onee, appartment gekocht en nu begint de ellende! Maar t valt mee en eigenlijk is het bijznoder stil hier.

Met mijn kinders ben ik blij als ik eens iets van de (allenstaande, mannelijke) buren hoor

Is er trouwens niets te realiseren qua vloerisolatie?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pennetje

Pennetje

21-05-2013 om 17:18 Topicstarter

Ze weten het

Het is steevast ieder weekend raak. Mijn zus heeft het allemaal een keer op mijn verzoek aangehoord. Vreselijk vond ze het, maar zij kan er natuurlijk ook niks aan doen. Die meiden weten het donders goed hoor, in het begin zijn ze wel eens met een bosje bloemen hier komen aanzetten. Nieuwe afspraken gemaakt, maar de week erop was het toch weer raak en nu moet ik niet zo zeuren.
Slim zijn ze wel, ik was van de week jarig en had 's avonds wat vriendinnen op de koffie (iedereen moest weer werken de volgende dag, dus iedereen was om 23.00 uur ook weer weg). Normaal vraag ik altijd aan het bezoek om enigszins rekening te houden met de buren.Dat had ik nu niet gedaan. We lagen slap van de lol over de verhalen van één van mijn grappige vriendinnen. Toen mijn zus als eerste weg ging, stond de moeder van het tweede meisje in de deuropening van de meiden. die was opgetrommeld om te komen luisteren hoeveel lawaai wij maakten.

Jaymza

Jaymza

21-05-2013 om 18:05

Ideaal toch?

De herrie die jij eenmalig tot 11 uur maakte maken zij immers veel vaker en tot veel later! Dat moet die moeder dan ook kunnen snappen of zijn ze allemaal zwakbegaafd?

Jaymza

Rafelkap

Rafelkap

21-05-2013 om 19:53

Bewijzen

Nou zwakbegaafd niet anders woonden ze niet zelfstandig. Jaymza bedoelt aso, dat is wat anders. Het lijkt erop dat hun moeders niet willen zien hoe onopgevoed hun wichten zijn. Nee, mijn idee zal niet werken.
Dit vond ik nog voor je Stoepkrijt: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/40807-burenoverlast-wat-te-doen.html : dagboek bij houden, bewijzen verzamelen (geluids-filmopname), vereniging van huiseigenaren, politie en evt. met advocaat dreigen?

Rafelkap

Rafelkap

21-05-2013 om 19:56

google maar eens op stappenplan burenoverlast, o.a. ook info bij vereniging eigen huis en bij DAS.

GS

GS

21-05-2013 om 23:19

Mooi

toch, dat die vriendin bij haar dochter is komen luisteren hoe gehorig het daar is? Zijn jullie het daar in ieder geval over eens! Dan nog er samen uitkomen hoe jullie rekening kunnen houden met elkaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.