Relaties Relaties

Relaties

Man werkt thuis: Joepie! Of toch niet?


Eva

Eva

05-06-2014 om 14:52

ook ik

Werk 4 dagen, alleen 1 dag thuis. Heerljk even rust om mijn ding te doen (niet dat ik dan ga zitten met een tijdschriftje, al zou ik dat wel moeten doen!).

Als man dan opeens thuis werkt (kondigt hij ook nooit van tevoren aan - verzoeken daartoe werken bij hem niet) vind ik dat ook niet prettig. Ben meestal wel zo druk dat ik gewoon doorga met al mijn regeldingen, was, opruimen, schoonmaken, boodschappen etc., maar ik vind het minder prettig. Ik vind het heerlijk die ene dag tot school uitgaat het rijk voor me alleen te hebben.

M.n. minder prettig als ik moet bellen, of het nou heel zakelijk is, of iets minder zakelijk. Hij heeft nog wel eens commentaar op wat ik zeg en ik zit er niet op te wachten dat hij zich gaat bemoeien bij iets dat ik prima regel, omdat ik een zin anders zeg dan hij denk dat hij hem zou zeggen als hij dat gesprek zou voeren.

heerlijk

Mijn man werkt sinds een jaartje op woensdag thuis en ik vind het heerlijk
Boven op de computerkamer dus mij zit hij niet in de weg.
Op woensdag kleed hij de oudste aan voor school etc en mag ik lekker uitslapen.
Verder zorgt hij de hele dag dat er verse koffie is en kunnen we s'middags gezellig met zijn allen lunchen.

Hier geen klagen

Marjoleine64

Marjoleine64

05-06-2014 om 21:39

hier andersom

ik werk 4 dagen (ma-di-do-vr) buitenshuis, en man heeft kantoor aan huis. Hij kan zich maar moeilijk concentreren als er teveel afleiding is, terwijl hij toch een echt kantoor aan huis heeft. Maakt niet uit of ik nu rustig ook op kantoor zit, of dat de hulp en ik op woensdagochtend het huis schoonmaken, of iets anders. De jongens (VO) komen op wisselende tijden thuis, en verdwijnen dan naar hun kamer, waar ze gaan zitten skypen met vrienden tijdens het gamen (en huiswerk).
Resultaat is dat hij vaak 's avonds laat (lees 's nachts) nog lang doorwerkt en 's ochtends lang uitslaapt, want 's nachts is het zo lekker rustig.

Puinhoop

Puinhoop

07-06-2014 om 20:22 Topicstarter

Oef

Fijn om dat allemaal te lezen. Als ik het zo zie, lijkt het succes van thuiswerken te staan of vallen met de kwaliteit van het huwelijk. Bij ons is die niet zo heel goed. Leuk om te zien dat veel meer vrouwen zich herkennen in het idee dat zo'n man in de weg zit. Soms is het ook best gezellig, na het middageten, dan is het ochtendhumeur over.
Een apart kamertje hebben we niet echt: we slapen al jaren apart en hebben elk een eigen slaapkamer, de zolderkamertjes. Daar is geen plek meer om te werken, ze zijn maar heel klein.
Het zijn gewoon de dingen die ik gewend ben: ik mummel wel wat in mezelf als ik alleen ben, dat vind ik heerlijk, mijn gedachten hardop op een rijtje zetten. Dat gaat dus niet dan. Ook zing ik graag een beetje, en dat stoort hem. in de kamer schoonmaken is geen optie. En heel onsmakelijk: ik laat mijn gassen vliegen :-0 Dat kan natuurlijk ook niet. Giechelen om een malle gedachte staat debiel als je samen in een ruimte bent maar er geen aanleiding lijkt te zijn. En even met een boekje gaan zitten, dat zit niet lekker als hij aan het werk is.
Hopelijk krijgt hij weer een betere plek op zijn werk en blijft het bij een dag in de toekomst. Maar voorlopig is het zowel maandag als vrijdag en dat blijft jeuken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-06-2014 om 21:09

Nee Peenvogel

Hoewel een goed huwelijk ook best wel wil helpen, is het vooral belangrijk dat je beiden wat water bij de wijn wil doen. Als ik huiswerk en het wordt me te gek ga ik boven op een slaapkamer zitten. Hetzelfde zou ik ook van mijn man verwachten. Ik weiger om de hele dag op mijn tenen te lopen omdat hij zonodig moet thuiswerken. Als het hem allemaal teveel is gaat ie maar naar kantoor, daar de mensen lastigvallen met zijn ochtendhumeur en zijn niet redelijke eisen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-06-2014 om 21:18

thuiswerken kan alleen... als het kan

Ik vind dat je alleen moet thuis werken als het kan. In een aantal hierboven beschreven situaties, zou ik zeggen: dat kan niet. Als je in de woonkamer moet zitten werken terwijl er ook kinderen, een partner en een hulp in de huishouding aanwezig zijn: dat gaat dus niet. Dan moet je dus gewoon naar kantoor gaan om te werken. Of naar een andere plek, zoals een flex-werk-locatie. Kennen jullie bijvoorbeeld Seats2Meet? Moet dan natuurlijk wel in de buurt zijn, maar daar kun je gratis zitten werken, zelfs de koffie/thee en lunch zijn gratis. In Utrecht is het er wel erg druk, maar in bijvoorbeeld Den Haag of Amersfoort kun je dar heerlijk relaxed zitten werken. En zo zijn er veel meer plekken waar je prima een dag kan werken.

Sola

Sola

07-06-2014 om 23:35

a room of one's own

Ik vind dat iemand altijd 24/7 welkom in haar/zijn eigen huis moet zijn.
Als je samenwoont en een huis deelt, dan kun je elkaar niet de toegang ontzeggen.

Als je dit niet prettig vindt, dan moet je je in de eerste plaats afvragen waarom je gekozen hebt voor je huidige woonvorm. Samenwonen in een huis met weinig kamers is niet verplicht. Natuurlijk, het kan zijn dat een groter huis niet te betalen was (of misschien wel op een andere locatie?), maar jullie hadden ook (kleiner) apart kunnen (blijven) wonen. Zolders, kelders, tuinhuizen, externe ruimtes, etc., ook dat zijn mogelijkheden.

Voor mij is een serieuze eigen ruimte van levensbelang. Onze samenleefvorm is dan ook daarop aangepast. En ja, dat heeft ook stevige nadelen hoor. Maar die vind ik toch secundair.

Virginia Woolf schreef al lang geleden het boek A Room of One's Own.
Ik vind het stuitend dat een eigen ruimte voor iedereen nog steeds niet "normaal" is.
En dat de bouw van woningen nog steeds (of steeds minder?) daarop is aangepast.

Je moet dan ook beseffen dat een (grote) huiskamer (met tv!) nadelen heeft. Namelijk dat je daardoor gedwongen om mee te "genieten" van elkaars tv-programma's, muziek, gasten, etc.

Misschien is het wel een betere oplossing om een woonkeuken te hebben en verder goede eigen kamers voor ieder gezinslid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.