Relaties Relaties

Relaties

Kritisch op mezelf / de liefde van mijn leven tijd gunnen

Astrid197700

Astrid197700

25-03-2025 om 23:29 Topicstarter

Dweedledee schreef op 25-03-2025 om 23:18:

Jij kiest iedere dag voor hem. Maar hij niet voor jou. Je schrijft immers dit;

Hij geeft aan dat hij het idd moeilijk heeft nog steeds, maar ook geniet als ik er ben, dus dat hij voor zichzelf nog moet uitzoeken hoe en wat... Hij heeft letterlijk gezegd dat hij het even niet weet en geen garanties kan geven (op mijn vraag of hij er dan iig voor wil gaan samen)...

Ja, dat weet ik. Inderdaad vanuit mezelf, ik kies voor hem. Ik heb tenslotte geen grip op zijn keuzes. Tot nu toe zijn we ook nog steeds samen. En kiest hij dus voor mij.

Ik weet echter niet waar zijn worstelingen nog zitten, omdat hij niet zo makkelijk uit zichzelf een emotioneel geladen gesprek start. Ik wel, heb dat ook al een aantal malen gedaan, maar merk dat het hem soms te veel wordt. Dus ik heb niet altijd zicht op zijn worstelingen.

Als hij ECHT voor jou zou kiezen, zat je nu niet in deze situatie.

Ik en de anderen hier zien enorme rode vlaggen naar aanleiding van jouw posts. Alleen al het feit dat jij geen contact met hem op mocht nemen en hij wel met jou bijvoorbeeld. En dat je zelfs bereid was om hem te delen met zijn ex. En dat hij meermaals heeft gezegd dat hij er voor wilde gaan en iedere keer hier op terug is gekomen. Vragenlijsten laat invullen, zodat hij de input kan gebruiken voor zijn keuze. 

Zie je niet in hoe ontzettend ongezond dat is? Wat zou je een vriendin aanraden als ze met dit verhaal aan kwam zetten? Of je dochter?

Je zou hen toch ook willen behoeden voor een relatie met een zeer ongezonde dynamiek waarin zij genoegen moeten nemen met de kruimels die hen worden toegegooid? 

Pfff..je bent verliefd op het verhaal van Mick.
Je zit daar zooooo in verzeild. Het complete reilen en zeilen van zijn leven. Zijn eventuele honderden gevoelens die hij zou kunnen voelen, emoties, belangen.
Pffff. Je bent jezelf kwijtgeraakt hierin.

je bent mijn inziens lang geleden verliefd geworden op een beeld, een beeld wat je had over Mick. Dat heeft zich al die jaren gevoedt in jou. En jij zit nu bordenvol, gevoedde info over Mick

Jij/ jullie hebben alles 1000x geanalyseert/ van alle hoeken bekeken en daarmee is er niks over voor nog een spontaan samenzijn.

Het klinkt een beetje als een sprookje. Jullie komen na een heel leven geleefd te hebben weer bij elkaar. Hopen dat de liefde nog zo is als dat hij vroeger was, het gevoel willen.
Feit is, dat jullie 20 jaar geleden een relatie hadden. Daarna heb jij nog 3 relaties gehad. En hij heeft een heel leven geleefd met iemand.
Ik denk dat je vriend problemen heeft met het vroegere beeld wat hij heeft samen met jou en wat hij niet kan verenigen met de situatie die nu bestaat waarin hij een leven heeft gehad in een gezin. 2 kinderen heeft, een ex vrouw.
Ik verwacht dat je vriend dit niet allemaal zo makkelijk kan laten ‘landen’

Waarom zou je uiteindelijk niet willen latten?

Stel….dat dat toch de gelegenheid geeft om uiteindelijk wel samen een relatie te hebben. En het het niet, voor de 2e keer,  tot het domste besluit ooit voor jullie beiden gaat worden, als conclusie.

Astrid197700 schreef op 25-03-2025 om 22:58:

[..]

Ik kies daar ook zeker voor. Daar zit mijn twijfel of vraag ook niet.

Mijn vraag gaat erover hoe ik de balans houd, tussen mijn behoeften bespreekbaar maken zonder hem weer een gevoel van druk te bezorgen.

Goede gesprekken starten wil ik juist wel doen om de communicatie goed te houden en een diepere connectie op te kunnen bouwen... Soms is hem dat nu gewoon te veel, merk ik. Of is dat misschien gewoon verschil man/vrouw en overdenk ik te veel en moet ik gewoon genieten (niet te druk maken over connectie opbouwen en communicatie...)

Als antwoord op je vraag:
Het klinkt of je heel veel wilt praten. Het voelt voor mij al beklemmend om het te lezen zónder dat ik met je in gesprek ben. En dan bespreek je ook nog eens veel met je dochter (ergens schreef je dat je haar veel uitlegde over je vorige relatie).

Het lijkt mij dat de balans verstoord is, dat schrijf je ook; 'hoe houd ik de balans goed'. Nou, door minder te praten, minder uitleg te willen, minder van hem te willen horen. Je lijkt de relatie 'goed' te willen praten met een man die er nog niet volledig uit is. Dat lijkt me voor hem, voor jou (en voor je dochter) veel druk te geven. Dus stoppen met praten en zeggen: Mick, ik ga even verder met mijn leven, ik hoor het wel als je er uit bent.

Helemaal eens met de reactie Trefleq.
Zoals je het beschrijft ben jij nu de ‘onderliggende’ partij die er alles aan doet om maar grip op hem en jullie relatie te krijgen. Hij ervaart dat ongetwijfeld als druk en hij kan inderdaad bijna alles maken. 

Zorg dat het weer gelijkwaardig wordt tussen jullie, door te stoppen met keihard werken (in jouw geval heel veel willen praten, geruststelling vragen, etc) en hem veel meer te laten. Jouw harde werken omdat je zo graag wil is juist hetgeen waardoor de kans groter is hem kwijt te raken. 

Je hebt het 20 jaar geleden uitgemaakt vanwege iets dat later een misverstand bleek. Je hebt toen geprobeerd je fout te herstellen maar hij was al met een ander aan het daten en had er geen vertrouwen meer in.

Nu 20 jaar later heeft hij er denk ik nog steeds geen vertrouwen in wat logisch is want als de relatie toen goed had gezeten dan was een misverstand geen reden tot breuk geweest.

wat een ontzettende lap tekst , het leest als zo'n boeketreeksroman die mijn oma altijd had liggen , loop je jaren achter die onbereikbare droomman aan en heb je 100 redenenen waarom hij niet voor je ging en gaat hij eindelijk wel voor jou/jullie , blijkt het gewoon toch een zoutzak te zijn. Echt to geen hand vol zeggen ze he , je lijkt nogal geobsedeerd te zijn door deze mick 

Je schrijft dat hij nog veel twijfelt en onzeker is over de relatie. Dat ga jij niet veranderen door jouw behoefte uit te spreken dat je wilt dat dit een bestendige relatie wordt met uitkomst samenwonen. 
Als jouw behoefte is dat je nu die zekerheid hebt en die bevestiging krijgt, die er niet is, geeft dat spanning bij jou. Je weet met je verstand dat hij dat niet kan geven, maar je gevoel spreekt een andere taal. En die twijfels, onderdruk je nu.
De communicatie met deze man was in de relatie die je eerder met hem had niet goed. De plotselinge breuk gaf veel emoties, die jij als 'liefde' duidt. Maar het is de vraag of die relatie niet stuk was gelopen op het ontbreken van die diepere communicatie of connectie die er nu ook niet is. 
Er zal best chemie tussen jullie zijn, maar als je los van die hele geschiedenis, die een rollercoaster aan emoties was en wat zich nu herhaalt, alleen maar je afvraagt, of deze relatie zoals hij nu is, je voldoende gelukkig maakt. Het is een relatie in het luchtledige, jij kunt je niet emotioneel binden en hechten aan deze man, die net als in het verleden, morgen een andere keuze kan maken. 
Heb je je weleens verdiept in onveilige aanklampende hechtingstijl, die ontstaat doordat je een narcistische ouder hebt die afwijzend was? (Dat kan heel goed samen gaan met zelfredzaamheid). Heb jij de tijd genomen om het verraad van je vorige relatie verwerken? Zoek de liefde van je leven dichterbij, in jezelf.

Labyrinth schreef op 26-03-2025 om 10:02:

Je schrijft dat hij nog veel twijfelt en onzeker is over de relatie. Dat ga jij niet veranderen door jouw behoefte uit te spreken dat je wilt dat dit een bestendige relatie wordt met uitkomst samenwonen.
Als jouw behoefte is dat je nu die zekerheid hebt en die bevestiging krijgt, die er niet is, geeft dat spanning bij jou. Je weet met je verstand dat hij dat niet kan geven, maar je gevoel spreekt een andere taal. En die twijfels, onderdruk je nu.
De communicatie met deze man was in de relatie die je eerder met hem had niet goed. De plotselinge breuk gaf veel emoties, die jij als 'liefde' duidt. Maar het is de vraag of die relatie niet stuk was gelopen op het ontbreken van die diepere communicatie of connectie die er nu ook niet is.
Er zal best chemie tussen jullie zijn, maar als je los van die hele geschiedenis, die een rollercoaster aan emoties was en wat zich nu herhaalt, alleen maar je afvraagt, of deze relatie zoals hij nu is, je voldoende gelukkig maakt. Het is een relatie in het luchtledige, jij kunt je niet emotioneel binden en hechten aan deze man, die net als in het verleden, morgen een andere keuze kan maken.
Heb je je weleens verdiept in onveilige aanklampende hechtingstijl, die ontstaat doordat je een narcistische ouder hebt die afwijzend was? (Dat kan heel goed samen gaan met zelfredzaamheid). Heb jij de tijd genomen om het verraad van je vorige relatie verwerken? Zoek de liefde van je leven dichterbij, in jezelf.

Dank je Labyrint, wat een prachtige post. 

Ook ik heb een lange relatie gehad met iemand met narcisme, dat doet nare dingen met je als persoon en met je hechtingsstijl. Ik heb er heel wat uren therapie voor gehad. Ik heb na mijn ex een paar drama-relaties gehad, totdat ik zag: drama is DE rode vlag! Een relatie die begint met drama, overleeft niet. Draai je om en loop weg, IMI! Toen ik dat eenmaal door had, ging gezonde relaties aangaan veel beter. Ik herken nog steeds dat ik die types snel aantrekkelijk vind, maar ik reageer niet meer op mijn gevoelens voor zulke mensen, want ik weet nu (verstandelijk) dat mijn gevoelens me een rad voor ogen draaien. 

Ik heb nu een lieve, stabiele partner die voor mij kiest en ik voor hem. We hebben het heel rustig opgebouwd. Het bestaat, het kan.

Astrid, lees eens wat over onveilige hechting. Jij lijkt me onveilig gehecht en hij vermijdend gehecht. Helaas, dat komt niet goed. Misschien is therapie ook voor jou nuttig.

Astrid197700 schreef op 25-03-2025 om 23:29:

[..]

Ja, dat weet ik. Inderdaad vanuit mezelf, ik kies voor hem. Ik heb tenslotte geen grip op zijn keuzes. Tot nu toe zijn we ook nog steeds samen. En kiest hij dus voor mij.

.

Hoe kom je erbij dat hij nu écht bewust voor jou heeft gekozen? Als je niet zo enorm verslaafd zou zijn aan Mick en het daarbij behorende drama, zou je het helderder kunnen zien dat hij juist nog niet 1 keer echt écht heeft gekozen voor jou!

TrefleQ schreef op 26-03-2025 om 04:31:

[..]

Je lijkt de relatie 'goed' te willen praten met een man die er nog niet volledig uit is. Dat lijkt me voor hem, voor jou (en voor je dochter) veel druk te geven. Dus stoppen met praten en zeggen: Mick, ik ga even verder met mijn leven, ik hoor het wel als je er uit bent.

Vetgedrukte lijkt ook mij de enige mogelijkheid hem eens bewust te laten kiezen, maar mijn gevoel zegt mij dat je dit nooit zal doen en er ook weer een ‘maar….’ op volgt.

Moree schreef op 26-03-2025 om 02:04:

Pfff..je bent verliefd op het verhaal van Mick.
Je zit daar zooooo in verzeild. Het complete reilen en zeilen van zijn leven. Zijn eventuele honderden gevoelens die hij zou kunnen voelen, emoties, belangen.
Pffff. Je bent jezelf kwijtgeraakt hierin.

je bent mijn inziens lang geleden verliefd geworden op een beeld, een beeld wat je had over Mick. Dat heeft zich al die jaren gevoedt in jou. En jij zit nu bordenvol, gevoedde info over Mick

Jij/ jullie hebben alles 1000x geanalyseert/ van alle hoeken bekeken en daarmee is er niks over voor nog een spontaan samenzijn.

Ik vind dit erg raak beschreven. Dit is inderdaad hoe het overkomt: veel te veel gedachtes, analyses en mijmeringen over die ene persoon hebben terwijl een daadwerkelijke realisatie van de relatie uitblijft. Ja af en toe een kruimel. En die verlangende persoon blijft het maar voeden met al haar overwegingen en geduld en weer wachten en helemaal empathisch zijn voor zijn ingewikkelde emoties. En dat dan 'kiezen voor de liefde' noemen.  Het heeft ook de schijn van roekeloze eigenwijzigheid: "ja diep van binnen voel ik wel dat de balans kwijt is, maar ik ga voor de liefde!, ik heb geduld! ik kan helemaal zien hoe knijp hij zit en het gaat nu eindelijk lukken dat iemand er voor mij is na die mislukte relaties, nou ja nu nog even niet maar het gaat er vast van komen! Want ik wil dat en zet desnoods mijzelf opzij, het zal lukken!" 

Echt dit kan jaren van vergeefs verlangen en geduld geven. En dat is je niet gegund temeer daar je al nare ervaringen hebt op relatie gebied. 

Maar google eens op limerence TO. 

To je vraagt ook naar ervaringen. Ik heb een relatie gehad met iemand die net uit een huwelijk kwam. Dan is het heel logisch dat je echt tijd nodig hebt om dat te verwerken (los van alle praktische zaken). Maar ik ben daarin wel duidelijk geweest. Die verwerking moet iemand zelf doen. Ik ga niet in de wachtkamer zitten tot jij klaar bent. Ik ben toen weer mijn eigen leven gaan leiden. Er was contact maar geen relatie of gesprekken over de toekomst. En zeker geen sprake van samenwonen. Eerst zelf die rugzak leeghalen. Dus geen druk of verwachtingen. Geen eindeloze gesprekken. Zoals ik eerder schreef is in een gezonde relaties alles bespreekbaar. Daar is bij jullie geen sprake van. Jouw gevoel kan er niet zijn. Hij kan niet worden belast. Deze man is nog niet toe aan een volwaardige relatie. Hij zit nog in de verwerking en dat merk jij aan alles. Jij hebt continu bevestiging nodig (die hij niet kan geven). En bent veel te ver in de toekomst (waar hij absoluut nog niet aan toe is). 

Jij dacht dat jullie eindelijk samen zouden zijn. Hij koos voor jou! Maar hij wilde eigenlijk zijn ex ook wel houden. En jullie zitten in drama ipv nieuwe liefde.

Hij kiest helemaal niet voor jou. Jullie zijn allebei verslaafd aan drama. Zijn ex heeft hem toch gedumpt? En toen kwam jij in beeld en was zijn ex opeens heel zielig en wilde hem terug? Dat kan en hij mag daarvoor kiezen, maar ook dan geldt...maak die keuze en ga er 100% voor. Maar dat doet hij ook niet. Hij wil beide en jullie vinden het allebei prima. Ik vind persoonlijk dat je in een relatie volledig voor elkaar moet kiezen en niet elkaar aan het lijntje houden, drama in stand houden, je partner delen met een ander terwijl jij (en ook zijn ex) niet ook nog met een ander mogen aanpappen. 

Ik weet niet of je nog leest na alle reacties die je duidelijk niet wil horen. Je vraag is : Hoe een balans vinden in deze situatie ?

Het antwoord is : een balans in zo’n situatie is zogoed als onmogelijk.
Hoeveel je ook met hem praat , de kans zit erin dat hij nooit volledig voor jou zal kiezen en jij altijd in wachtstand blijft.

Persoonlijk ken ik drie gevallen waarvan jouw verhaal enigszins op van toepassing is.

Nr 1
Een man die ook van twee vrouwen hield die ook nog eens in dezelfde straat woonden.
Met één van hen is hij getrouwd. Echter heeft hij bij beide kinderen.
Hij wisselt van gezin per dag . Al wat hij moet doen is de straat oversteken.

Nr2
Mijn tante was ook getrouwd met een man die van twee vrouwen hield.
Hij is nu dood . Zij is 80 jaar en hard en verbitterd geworden door levenslang te wachten tot hij voor haar zou kiezen .
Nu vind ze dat ze haar leven heeft verspild.

Nr3
Het betreft hier een direct familielid.
Deze keer is het een vrouw die maar niet kon kiezen tussen twee mannen. Eén van hen heeft de andere vermoord.
Zij heeft 20 jaar op hem gewacht terwijl hij in de gevangenis zat.
Want in haar ogen is dat de ultieme daad van liefde .
Hij heeft letterlijk een moord gepleegd om haar te krijgen.
En dat is hem gelukt , ook al heeft hij daar een hoge prijs voor moeten betalen.

Ik zeg niet dat dit jou gaat overkomen.
Maar er staat jou - daar je vast besloten hebt om er alles aan te doen om hem te krijgen- nog heel veel verdriet te wachten.

In jouw ogen is hij het waard.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.