Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-11-2021 om 14:12
Ik heb hier vast eerder over geschreven. Iets van Kerstdroomland. Het lijkt me gezellig, eindelijk weer eens iedereen bij elkaar op Kerst (of een van de dagen eromheen.) Wij kunnen op alle dagen voor/op/na Kerst, maar de uitgevlogen stellen/gezinnen vinden geen gezamenlijk moment waarop ze kunnen. Werd meteen gedoe op de groepsapp.
Er zijn rond kerst verjaardagen, afspraken met andere familie/vrienden, werk. Ik gun iedereen alle ruimte die hij/zij wenst. Maar als ik geen ruimte voor mezelf vraag, komt die er niet. De laatste keer dat we 'iets kersterigs' met elkaar deden is drie jaar geleden: de Winterefteling. Daar gearriveerd zwermde iedereen na een korte ontmoeting uit, we hebben elkaar nauwelijks gesproken. Was best leuk, maar voldeed niet aan m'n verwachting (komt nog bij dat mijn man niks heeft met de Efteling, al heeft hij de dag opgewekt doorstaan .
Het mag best een andere dag zijn dan Kerst. Ooit was mijn verjaardag een moment waarop ze allemaal tegelijk kwamen. Nu niet meer, dan is het meivakantie en gaat er altijd wel iemand weg.
Het gewoon maar loslaten is het makkelijkst. Niks doen is ook een keuze. Wil ik dat? Wachten op een spontaan moment waarop iedereen zin heeft - met het risico dat dat moment nooit komt? Vroeger waren in veel families tradities rond feestdagen 'heilig'. Dat kon beslist beklemmend zijn. Maar hoe het nu is, valt me ook niet makkelijk.
Vertel eens, hoe pakken jullie gezelligheid met je uitgevlogen gezin aan? Wat is een succesformule?
02-11-2021 om 09:49
Zelf ben ik niet met een groots kerstdiner opgegroeid, grootouders waren er al niet meer, en neven/nichten veel ouder dan ik. De alleenstaande zus van mijn moeder was er met kerst. Of wij gingen naar haar - en meteen logeren. Mooie herinneringen aan.
Mijn man komt evenmin uit een kerstdinertraditie. Zijn moeder was half december jarig, dan kwam iedereen. In latere tijden bowlen en eten, was erg leuk.
Ons eigen gezin heeft ook geen kerstdinertraditie, anders dan oma (mijn kant) soms kwam eten, of zij ging naar mijn broer. Goed dat ik daar even over terugdenk. Tijden veranderen...
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.