Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Loes56

Loes56

17-12-2020 om 15:49

Kerst dilemma


Spraakverwarring

Tsjor nIav een ander draadje denk ik jij begrippen neutraal en vrijblijvend anders invult dan de meeste anderen.
Ieder jaar een bepaalde dag vastleggen in andermans agenda is ultra claimend. In september al informeren naar de plannen voor de feestdagen trouwens ook. Voor mensen als ik liggen de feestdagen nog ver achter de horizon

Jammer dat je zo snel je oordeel klaar hebt. Mijn schoonouders waren hartelijke, gastvrije mensen, en wij kunnen het allemaal uitstekend met elkaar vinden. Ik heb me nooit koude kant gevoeld. En toch vond ik eerste kerstdag een hele opgave. Man genoot van de herlevende gezinsdynamiek, en kinderen kon het niet lang genoeg duren.

Tegen de aanhang van mijn kinderen heb ik gezegd dat ik hoopte dat ze zich altijd welkom, maar nooit verplicht zouden voelen.

Jaina

Jaina

21-12-2020 om 16:56

Zelf beslissen

Met elkaar coördineren lukt hier nooit echt eigenlijk. Het zou heel leuk zijn als iedereen zou komen maar met een groot gezin verspreid over meerdere landen is dat niet echt mogelijk. Wij zijn meestal gewoon thuis met de kerst en wie wil komen die komt. Wie niet wil/kan komen die komt een andere keer. Onze oudste zoon is er eigenlijk nooit met de kerst want topdrukte op zijn werk. Ik ben 1x bij hem geweest met de kerst wat heel bijzonder was maar dat jaar heb ik de andere kinderen weer niet kunnen zien. Dit jaar zal mijn oudste zoon en middelste dochter er niet bij zijn. Mijn oudste dochter wilde perse komen en die is er nu en blijft de komende twee weken, wat heel fijn is natuurlijk. Oudste zoon en middelste dochter zullen we vrees ik pas dit voorjaar zien op zijn vroegst (wonen allebei in een ander land met een drukke baan ook (juist) tijdens deze periode.)

Als ik echt iedereen bij elkaar zou willen hebben dan zou ik eerder me richten op de zomer wanneer het vaak makkelijker is.

Een kerstdag vastleggen geeft wel duidelijkheid maar dan is het natuurlijk voor de ander altijd aanpassen. Dus als de moeder van Jan de kinderen altijd op tweede kerstdag uitnodigt dan zullen Jan en Marie op eerste kerstdag naar haar ouders gaan. Echter als de zus van Marie getrouwd is met Piet wiens ouders er op staan dat de kinderen altijd met eerste kerstdag komen dan kunnen de ouders van Marie dus nooit beide kinderen gezamenlijk hebben met de kerst want dan zullen ze eerste kerstdag altijd Marie en Jan hebben en de tweede kerstdag de zus van Marie en Piet. Tenzij ze kerstavond gaan vieren maar dat is in Nederland in tegenstelling tot andere landen geen echte traditie. Bovendien werken veel mensen ook gewoon de 24ste waardoor het logistiek ook lastiger is.

Lente

Lente

21-12-2020 om 18:39

Wij hadden ook zo'n tweede kerstdag afspraak

En toen iedereen nog thuis woonde werkte dat perfect.
Gelukkig vinden veel mensen 1e kerstdag het belangrijkst. En dat zorgde ervoor dat dit heel lang goed werkte.
Is het een verplichting? Nee, dat niet.
Gewoon een handige afspraak.
Nu de kleinkinderen ook volwassen zijn, is het altijd afwachten wie er kan.
Geen probleem als kinderen of kleinkinderen niet aanwezig kunnen zijn.
We gaan niet moeilijk doen met een datum dat iedereen kan. Er zijn tenslotte nog genoeg andere data dat er afgesproken kan worden.

Dit alles uit het voor-corona tijdperk.

Triva

Triva

21-12-2020 om 18:59

Precies

"Een kerstdag vastleggen geeft wel duidelijkheid maar dan is het natuurlijk voor de ander altijd aanpassen. Dus als de moeder van Jan de kinderen altijd op tweede kerstdag uitnodigt dan zullen Jan en Marie op eerste kerstdag naar haar ouders gaan. Echter als de zus van Marie getrouwd is met Piet wiens ouders er op staan dat de kinderen altijd met eerste kerstdag komen dan kunnen de ouders van Marie dus nooit beide kinderen gezamenlijk hebben met de kerst want dan zullen ze eerste kerstdag altijd Marie en Jan hebben en de tweede kerstdag de zus van Marie en Piet. Tenzij ze kerstavond gaan vieren maar dat is in Nederland in tegenstelling tot andere landen geen echte traditie. "

Dat dus en dat vergeet Tsjor: "Andere schoonouders zijn blij dat eerste kerstdag 'voor hen' is. "

Nee het gaat om de ouders van Piet die door jouw geclaim OOK altijd veroordeeld zijn tot 2de kerstdag. Daarom kun je beter (in jouw geval) de oneven jaren eerste kerstdag claimen en de even jaren tweede kerstdag. Dan is er toch duidelijkheid maar is het niet de komende 30 jaar hetzelfde voor de ouders van 'Piet'.

Divers

Er is niet 1 het allerbeste principe. Van alles heeft voor- en nadelen.

Voor mij is het meest handig dat we gewend zijn om de 24ste aan te houden voor een gezellig etentje met jongeren en oudere vrienden.

Maar dit jaar gaat dat dus niet door. De vrienden die we nog wilden vragen zijn zelf te voorzichtig en dan gaat dochter liever al kerstavond naar haar vriend waar ze boodschappen gaan doen voor 1e Kerstdag met zijn moeder.

Zoon had al halve andere plannen. En ik ga rondbellen en skypen met vrienden. En met de jaarwisseling met familie.

Ondertussen haal ik vis in huis en linzen/bonen, want dat lusten die kinderen niet en daar kan ik dan nu eens royaal van genieten.

tsjor

Jouw staande afspraak zou al niet werken voor mijn kinderen. Met gescheiden ouders en een vriendje, kun je niet altijd tweede kerstdag.
En dat ik geen datum claim wil niet zeggen dat ik een familiebijeenkomst niet gezellig vind, wat een rare wending krijgt draad nu.
Ik vind het erg leuk om familie te ontmoeten, mijn verjaardag te vieren, maar snap goed dat ik geen vaste dag kan claimen.

Tabitha

Tabitha

21-12-2020 om 20:50

Vaste afspraak

Wij hebben zowel in mijn als in mijn schoonfamilie geen vaste afspraken met kerst. Alleen broer en schoonzus worden altijd eerste kerstdag bij hun (schoon)moeder verwacht. Nu zijn we aan beide kanten ook niet van de grote kerstdiners. Dit jaar zouden mijn ouders tweede kerstdag komen. Maar helaas heeft mijn vader vorige week een hartinfarct gehad en gaat het niet door. Mijn schoonouders durven het ivm Corona niet aan.
Met mijn familie hebben we wel de eerste zaterdag van januari als vaste afspraak. Dan komen we met z’n allen bij elkaar bij mijn ouders. Geen gedoe met schoonfamilies. En schoonzus kan al lang van te voren dit weekend vrij vragen. Helaas zal dat nu niet door kunnen gaan. 😪

Marie

Marie

21-12-2020 om 21:14

Hier

Mijn ouders wilden altijd heel erg graag ‘geen claims leggen’.
Tot ik een keer verstek wilde laten gaan met kerst en man + kinderen alleen wilde laten gaan. Toen was er ruzie in de tent.

Een vaste dag lijkt me verschrikkelijk.
Zelfs al werkt het voor nu kan ik me goed voorstellen dat het op een bepaald moment een vervelend juk kan gaan worden.

Ik vind de vage claim ‘ergens met of rond kerst’ al niet heel fijn. Dat zou ik graag met mijn kinderen anders doen... maar mijn kinderen houden juist weer veel meer van vaste dingetjes en tradities etc dan ik
We zien het wel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-12-2020 om 21:35

Ik snap Tsjor - enigszins o.t.

En zou het ook best zo willen aanpakken en een duurzame familietraditie optuigen. Ware het niet dat er een kleinkind twee dagen voor kerst jarig is, de broer van een van de ‘ aanhang’ op dezelfde datum, en dat twee van de ‘aanhang’ ouders hebben met eveneens vaste tradities. Het is mooi als iedereen elkaar weer eens ziet, maar kerst blijft daarvoor een onpraktisch moment - en dit jaar volkomen onmogelijk. Saai. Maar ja. In mei hoop ik jarig te zijn, wie weet kan dan iedereen komen ! ( afgelopen mei CoronaMaatregelen, jaar daarvoor lag ik in het ziekenhuis, dus ik zou nu wel weer eens gezellig willen vieren)

Elk jaar

'Ieder jaar een bepaalde dag vastleggen in andermans agenda is ultra claimend.'
Ultra nog wel. Dat de dag op een bepaalde manier vast ligt in de agenda komt, omdat het de kerstdagen zijn. Zo liggen ook 2e paasdag, 2e pinksterdag, hemelvaartsdag, valentijnsdag, sinterklaas (waarom krijgen die kinderen alleen op 5 december kadootjes, dat kan toch het hele jaar?) koningsdag, bevrijdingsdag valentijnsdag en black friday. Een aantal daarvan zijn in principe vrije dagen (met uitzondering van bepaalde beroepen, is me bekend). Elke dag heeft zo zijn eigen tradities.

Tsjor

Ruppie

Ruppie

22-12-2020 om 10:16

Tja

Ik heb ook het idee dat degene die tegen een claim is het zichzelf wel heeeeeel erg moeilijk maakt. Bijvoorbeeld, Kenfan, leuke hartelijke schoonouders maar zich er niet over heen kunnen zetten om (in jouw ogen) verplicht eerste kerstdag op bezoek te gaan. Waarom heb je hier zo moeite mee als het zulke aardige mensen zijn? Dat je de controle niet hebt? Je gecommandeerd voelt? Wat is nu precies het probleem?

Als het zoals Tsjor schets gezellig is en iedereen vind het prima, dan is het toch verder goed? En al is het soms niet helemaal zoals jij het zou willen, kom op. Dan zet je je er toch even over heen met kerst. Je kunt het jezelf ook heel moeilijk maken. Beetje meebewegen is niet erg. Als iedereen zo stijfkoppig is dan kom je nergens.

Annika

Annika

22-12-2020 om 11:05

Tja Ruppie

Zoals ik het lees, ging kenfan gewoon eerste kerstdag naar haar schoonouders. En ik lees ook nergens dat ze niet gezellig meedeed. Wel dat ze het een hele opgave vond. Dus volgens mij doet ze precies wat jij adviseert: zich eroverheen zetten, beetje meebewegen. Ze vindt het alleen geen leuke dag. Tja, kan toch. Maar om kenfan, die geen claim legt op welke dag dan ook, stijfkoppig te noemen en haar het-moet-op-eerste-kerstdag-schoonmoeder niet, dat vind ik dan weer de omgekeerde wereld.

Tsja

O het zal ongetwijfeld aan mijn tegendraadse persoonlijkheid liggen dat ik allergisch ben voor matriarchale aannames als "onze families is zo gezellig, kerstmis is een voorrecht is in plaats van een verplichting" Tsjors schets is ook maar haar subjectieve invulling.

Toen ik zelf in de jonge kinderen zat vond ik die kerstdagen met verplichte familiebezoeken (meervoud) vooral onrustig en vermoeiend. En toen het nog ouders online nog geen ouderen online waren er zat draadjes met die teneur, ik was daar zeker niet uniek in.

Een verplicht kerstbezoek van jonge ouders terwijl die dagen en de weken ervoor al rammetje vol zitten zal ik nooit opleggen als ik zelf in de schoonmoeder/omafase kom. Ik hang ook niet zo aan de opgelegde gezelligheid op speciale data. Dan organiseer liever een midwintertraditie, een flinke wandeling in zo'n inkakmaand als januari met voor de kleintjes een speurtocht en aansluitend een pannenkoekenhuisbezoek of voor mijn part een stamppotbuffet.

Wendelmoed

Wendelmoed

22-12-2020 om 11:42

Kenfan

Wat een goed idee Kenfan.
Januari is inderdaad maar een sombere maand meestal, en een ideale tijd om in de weekenden wat gezelligheid binnen te halen.

Nou vind ik zelf december hopeloos stressend, eerst moet je je voorbereiden op de sinterklaas met alle gedoe van dien, dan hebben we hier nog een verjaardag die niet moet ondersneeuwen, dan de kerst, twee dagen eten regelen voor veel mensen of een dag daarvan weg naar anderen zodat je niks op je gemak kan doen en dan komt oud jaar er ook nog aan. Op 1 januari eindelijk toe zijn aan vakantie en dan begint het werk al bijna weer.
Nee, ik vind dit niet zo erg. Ik vind corona erg en ik vind het naar voor iedereen die eronder lijdt, maar persoonlijk vind ik het wel rustig dat het zo saai is en dat we alleen maar thuis kunnen zitten bij de kerstboom en boeken lezen en zo.... het lijkt wel vakantie.

rutiel

rutiel

22-12-2020 om 12:54

Ouderen online

Wat een vondst Kenfan, dank je wel!!

Negatieve frame

'matriarchale aannames als "onze families is zo gezellig,' Wellicht ken je dat niet, maar zo'n aanname is bij mij gebaseerd op uitspraken van de kinderen.

Tsjor

tsjor

Ik neem aan dat je je realiseert dat die traditie mogelijk is, omdat er ook ouders zijn die geen vaste dag verwachten. Het is altijd maar de hopen dat de aanhang zulke ouders hebben. Of dat ze geen kind van gescheiden ouders zijn en tussen drie families moeten schipperen. Dat is best te doen, maar niet als er standaard al een dag niet bespreekbaar is.

Ruppie

"Je kunt het jezelf ook heel moeilijk maken. Beetje meebewegen is niet erg. Als iedereen zo stijfkoppig is dan kom je nergens."

Meebewegen? Je bedoelt flexibel zijn? En jaar in jaar uit op dezelfde kerstdag verplicht komen opdraven?

Loes56

Loes56

22-12-2020 om 17:33

Bedankt

Bedankt voor alle reacties. Alles loopt anders, zo gaat dat soms. Wij zijn geveld door corona, de kinderen gaan samen kerst vieren op 1e kerstdag.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-12-2020 om 17:59

Beterschap

Wat jammer, veel beterschap!

Lou

Lou

22-12-2020 om 19:04

Oei!

Oei! Ik hoop dat jullie snel opknappen. En dit draadje was toch een interessante gedachtenuitwisseling.

Kopzorg

Kopzorg

22-12-2020 om 20:02

Sterkte

Beterschap

Jeetje

Jeetje, Loes, leuk dat de kinderen toch bij elkaar zijn deze kerst, maar dit had nou ook weer niet gehoeven.

Zonder dollen: beroerd, dit. Van harte beterschap gewenst.

Groeten,

Temet

Wendelmoed

Wendelmoed

24-12-2020 om 18:18

Ook minder

Ik had verwacht tenminste mijn zus aan de kerstdis te hebben maar die is ziek. En gaf duidelijk aan dat ze geen eten hoeft want ze heeft genoeg in huis.
Waarmee ik blijf zitten met het dilemma dat dat voelt alsof ik vooral weg moet blijven, maar ik toch liever even langs wil om te kijken hoe beroerd het gaat en of ze het zo wel redt.
Vanavond maar even een mailtje sturen. Ik wil ook niet op mijn geweten hebben dat ze van de trap kukelt omdat ze probeert op tijd te zijn om de telefoon op te nemen. En als ze niet antwoordt, dan ga ik toch maar heel bemoeizuchtig even langs. Met een mondkapje, desnoods, al zal dat mij niet helpen als ze erg hard hoest.

Miekemieke

Miekemieke

25-12-2020 om 09:59

Oh Wendelmoed

Je zus gaf duidelijk aan dat ze geen eten hoeft want genoeg in huis en dan wil je toch langs gaan.
Je zus is ziek en wil jou niet zien, ik snap jou echt niet. Dus als ze niet op je mailtje vanavond reageert omdat ze ziek in bed ligt te slapen ga jij aanbellen : - (
Met zo'n zus heb je geen vijanden nodig.
(Misschien is ze niet ziek maar ligt ze vanavond gezellig te batsen met de glazenwasser)

Tabitha

Tabitha

25-12-2020 om 14:04

Miekemieke

Ik kan me wel voorstellen dat ze toch even wil gaan kijken. Ik weet niet of ze Corona heeft maar dan kunnen mensen vrij snel heel erg verslechteren. Maar ook bij een gewone griep kun je zo ziek zijn dat je je bed niet meer uit kunt om even iets te drinken te pakken. Wendelmoed kent haar zus en weet wel of het een type pieperd is die bij een kuchje al de ambulance belt of een stoer type die wacht tot het (bijna) te laat is. Ik gok op basis van het stukje dat zus niet in de categorie pieperd valt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-12-2020 om 17:15

Nou zeg

Geen eten willen of nodig hebben is toch niet per se hetzelfde als je zus willen zien.

Miekemieke

Miekemieke

25-12-2020 om 20:26

och

Misschien heb ik wat overdreven. Maar ik ben ziek en zou bij mijn zus gaan eten. Mijn zus is behoorlijk bemoeizuchtig maar ze is ook best lief ze ziet geen grenzen ook al geef ik die duidelijk aan. Dus ja ik zie het vanuit mijn perspectief en nee ik heb geen glazenwasser in bed helaas maar wel ziek ja en ook genoeg eten maar nergens trek in.

40er

40er

26-12-2020 om 11:44

Duidelijke afspraken

Hier al jaren vrij duidelijke afspraken, maar ze zijn niet onbespreekbaar.
Om het jaar kerst met schoonouders, andere jaar oud en nieuw met ze. Maar ik mix op zo'n dag ook gerust mijn ouders erbij in, of die alleenstaande oom hoor. Het zijn allemaal sociale mensen en kunnen prima met elkaar. Oud jaar zijn mijn ouders er standaard, ook hierbij mix ik gerust hoor.

2e kerstdag is eigenlijk altijd met de familie van man, dan zijn er tussen de 25-40 mensen bij elkaar. Altijd gezellig en kun je niet ook prima!

Met mijn familie hebben we de paastraditie en oliebollen.
Wat al werd benoemd, tradities maak jezelf!

Lou

Lou

26-12-2020 om 17:03

Saaie kerst

Hoe was jullie eerste kerstdag?

Hier was het saaier dan anders, want we hadden alleen mijn schoonmoeder langs, verder niemand. Schoonmoeder woont alleen en komt altijd hier met kerst. Dit jaar was ze dus de enige. Op zich prima en fijn dat we dit voor haar kunnen doen, ze was er ook echt heel blij mee. Wel moeilijk vond ik dat ze haar handen niet wilde wassen en in plaats daarvan bleef frunniken met haar mondkapje dat ze ook niet wilde weggooien hoewel het een wegwerpding was. Want "ik heb heus geen corona hoor". Maar schoonmama, het probleem is toch juist dat je dat niet zeker weet? "Nee, dat is waar." En dan gewoon blijven zitten. Lastig. Ik kon haar toch moeilijk fysiek naar de kraan gaan duwen.

Maar goed. Verder was het eigenlijk best leuk. Met mijn eigen moeder (die niet alleen is) en mijn broers hebben we even gevideobeld. Verder gingen we ter afwisseling twee aan twee een stukje wandelen, zodat de andere twee bij schoonmoeder binnen bleven, want zij kan zelf niet meer zo goed lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.