Relaties Relaties

Relaties

stella

stella

03-04-2012 om 11:52

Hond in gezin

Mijn zoon en ik willen graag een hond. Man houdt oiok van honden maar zit er niet zo op te wachten; vooral i.v.m. de verplichtingen die het met zich meebrengt. Nu kan ik wel zeggen dat ik het leeuwensddeel daarvan op mijn schouders neem, maar als ik moet werken zal hij toch ook er rekening mee moeten houden i.v.m. uitlaten en opvang regelen als je lang weg wilt blijven. (sporadisch) Wat vinden jullie? Is het handig/doenlijk om een hond te nemen terwijl niet alle gezinsleden er 100 % achter staan?
Zoon is typisch een kind die nu gouden bergen belooft 'als er een hond is, laat ik hem heus wel uit' maar ik weet dat dat niet het geval zal zijn: het moet hem uitkomen. Maar zelf vind ik het zo leuk dat dat me eigenlijk niet eens kan schelen; ik ben bereid de verzorging op me te nemen. Hij is te jong om echt verantwoordelijkheid te nemen en ik weet ook niet zeker of ik het wel verantwoord vind omdat, zeker als je een pupje neemt je die niet zomaar naar buiten kan sturen met een jongen van 14. (hij is klein van stuk en karakter)Verder kan hij er wel veel plezier aan beleven, dat weet ik zeker. Hij zal ook graag met me mee gaan om buiten te lopen en spelen met de hond. En op termijn natuurlijk wel wat meer verantwoording nemen.
Ik wil de verhouding met mijn man niet op scherp stellen door bij hem aan te dringen. Maar hoe wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

03-04-2012 om 12:01

Nee

Het lijkt mij echt iets waar iedereen het mee eens moet zijn, omdat het behoorlijk wat invloed heeft. Niet alleen met elke dag 4x uitlaten, maar ook een dagje weg wordt opeens anders: of je moet ergens heen waar honden welkom zijn, of je moet een oppas regelen. Om het over vakantie's nog maar niet te hebben...
En een hond heb je ook niet even voor een jaartje, die is er nog als je kind het huis allang uit is. Als je man het niet ziet zitten zou ik er niet aan beginnen.

Hanne.

Hanne.

03-04-2012 om 12:33

Vetorecht

Dit lijkt me nu precies zo'n onderwerp waar je als partners (en wellicht ook als kinderen) veto recht op hebt.

Beslissingen die een ingrijpende invloed hebben op je leven neem je niet als niet iedereen er echter staat.

Ik zou werkelijk 'not amused' zijn als mijn partner een huisdier zou aanschaffen terwijl hij weet dat ik er niet op zit te wachten. Zou ook principieel weigeren om er maar iets aan te doen. Dus als ik thuis ben en hij niet regelt hij maar iemand om de hond uit te laten.

(De soep wordt in de praktijk vast niet zo heet gegegeten als ik 'm nu opdien)

Maartje Toch

Maartje Toch

03-04-2012 om 13:01

Niet doen.

Ooit heb ik in een dergelijke situatie gezeten. De man in kwestie kwam zelfs op een dag met een hond aanzetten terwijl hij wist dat ik daar absoluut geen zin in had. Toen ontstond een sfeer van "je moet kiezen tussen die hond en ik". Zo'n vaart zal het bij jou niet lopen maar ik denk dat je relatie wel degelijk verslechtert met een nieuwe huisgenoot die niet echt welkom is. Mijn kind heeft een paar cavia's maar het zou niet in me opkomen mijn vriend te vragen om ze te voederen of de kooi schoon te maken (hoeft gelukkig ook niet want dat kan op elk moment van de dag).

klaartje

klaartje

03-04-2012 om 13:55

Wel gedaan

Ik heb dus wel een pup aangeschaft en manlief was in eerste instantie not amused , Hij is ook gek met honden maar hoefde ze zelf niet zo nodig meer .. Altijd een hond gehad , toen was het al meer mijn hond dan de zijne ... En toen met een vriendin bij een nest pupjes en zwaar verkocht en zonder overleg ook 1 meegenomen .. kindjes natuurlijk helemaal blij wilden dit ook heel graag , en manlief in eerste instantie minder , maar ging al snel door de knieeen . Ik heb geen spijt van mijn keus , ons hondje is echt een hondje van het gezin , steun en toeverlaat van de kinderen , de deelgenoot van al hun diepste geheimen en verdrietjes .. maar de verzorging komt idd voornamelijk op mijn schouders , ze laten hem weleens uit , maar dan op mijn verzoek. Als ik er niet ben dan wordt er wel voor hem gezorgd , maar ben ik er , dan komt de zorg ook op mijn schouders . Ik vind dat niet erg .. We hebben overigens wel een klein hondje wat ook qua raseigenschappen rustig aanwezig is binnen het gezin en ook voor beide kinderen van 8 en 11 goed uit te laten . Bij ons heeft het in ieder geval goed uit gepakt ..

Inge M

Inge M

03-04-2012 om 18:41

Misschien een logeerhond regelen

Dan kunnen jullie allemaal kijken of een hond een goed idee is, zonder de druk erop.

bezitster van een Groenendaeler

03-04-2012 om 19:23

Ga er maar vanuit….

dat alles op jullie nek terecht komt en niet op die van een kind van 14. Die verantwoordelijkheid kan een kind niet nemen en moet je ook niet willen nemen. Een pup moet je sowieso elke minuut van de dag in d egaten houden en meerdere keren uitlaten (ja, ook s'nachts) ivm zindelijkheidstraining. Je moet naar puppytraining en evt. naar jonge hondentraining (is zeker aan te raden). Een hond wordt al gauw 12 tot 15 jaar of zelfs ouder. Je verbind je dus voor langere tijd aan een dier.
Jij en je man moeten er echt voor 100% achter staan anders NIET doen.

Honden moeten zeker minimaal 3 keer per dag uit, weer of geen weer.
Denk ook aan de kosten voor de dierenarts ivm inentingen ed. en als de hond evt. ziek wordt, hondenbelasting etc....

Mijn broer wilde ook zo graag honden. Vriendin vond het ook leuk en haar dochter van 12 wilde het zoooooo graag. Ja, zij zou de hond tussen de middag uitlaten. Nou, we zijn inmiddels 8 maanden verder en het is al een paar keer voor gekomen dat mevrouw het te druk had met vriendinnen en andere dingen dat de hond gewoon niet is uitgelaten en aan zijn lot is overgelaten! Kinderen kunnen er ineens geen zin in hebben.

Zoals je het nu allemaal opschrijft zou ik het NIET doen. Je zoon is te jong om die verantwoordelijkheid op zich te nemen dus die telt al niet mee met de verzorging. Jij en je man zullen dus voor 100% de zorg op jullie moeten nemen. Staat je man er niet voor 100% achter, NIET doen.

dihanne

dihanne

03-04-2012 om 21:35

Ook niet doen!

Ik ben ook van het niet-kamp!

wij hebben nu bijna drie jaar een hond, en het is echt intensief.

het is een lief beestje, en onze dochter is er dol op, dus de balans slaat wel door naar het positieve

maar het is een heel geregel, en voor mijn gevoel ben ik mijn vrijheid kwijt (en dat de komende 15 jaar!).

en dan heb ik er nog voor gekozen (wat je man niet wil)

groetjes
Dihanne

As

As

03-04-2012 om 22:28

Tja

- zal in z'n jonge jaren heel wat stukbijten, stoelpoten, sokken... deuren stuk krabben, tapijten volplassen
- buren storen door geblaf
- kosten aan dierenarts (ook voedsel, leibanden edm)
- verblijfskosten voor opvang als jullie op reis gaan (eeerg duur !)
- geur in huis welke je zelf al snel niet meer ruikt, maar je bezoek zal zeker wel de aanwezigheid van een hond ruiken...
- strontzakjes meenemen op wandel,
- Niet voor eventjes maar zo'n 15jaar voor verantwoordelijk in ziekte en gezondheid (zien dat hij geen straatongevallen oid veroorzaakt !)
- ...

Ely

Ely

03-04-2012 om 23:45

Nou as

Je hebt ook honden die niets stukbijten in hun jonge jaren en niet blaffen.
Een straatongeval veroorzaakt door een hond heb ik nog nooit meegemaakt of over gehoord. Zal vast weleens gebeuren maar blijkbaar niet zo vaak dat ik het meekrijg (wel zelf in kop-staart gezeten waar de voorste bestuurder een overstekende kat de schuld van zijn plotselinge remactie gaf).
En als je het een beetje treft vallen die kosten voor de dierenarts ook nog mee.
Maar ik denk dat jouw punten vooral voortkomen uit het niet erg fan zijn van honden ?

On topic: ik zou nog een keer heel goed met je man praten. Als hij nog steeds niet wil zou ik het niet doen. Volgend jaar op je verjaardagswensenlijstje zetten als ludieke actie en daarna laten rusten. Vriendin van mij heeft m uiteindelijk voor haar verjaardag gekregen als verrassing. Heel leuk

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

04-04-2012 om 07:51

Hier andersom

Mijn vader wilde altijd een hond en mijn moeder niet, die zag zichzelf al voor 95% opdraaien voor de verzorging van het beest. Na jaren steggelen kwam er dan toch een hond. Inmiddels hebben ze er zelfs twee. En je raadt het al, mijn moeder is zo mogelijk nog gekker met de honden dan mijn vader. Ze luisteren ook beter naar haar, hahaha.
O ja, mijn moeder draait dus inderdaad op voor zeker 90% van de verzorging. Dat had ze goed voorzien. Ze vindt het alleen niet erg.

stella

stella

04-04-2012 om 10:55

Een logeerhond

hebben we al af en toe. Dat vind iedereen in het gezin erg leuk. Het is ook een leuk beesie. Maar niet iedere hond is hetzelfde. Daar zitten toch ook wel erg makkelijke of lastigere karaktertjes tussen.
En cobi... groeten aan hans: ik ben het niet met hem eens!!☺☺

stella

stella

04-04-2012 om 10:57

Misschien

moet ik het even op de lange baan schuiven. Forceren gaat hem niet worden. Mijn man is echt zo'n type die zijn kont in de krib gooit als hij iets van druk voelt. Lastig hoor. We willen het zo graag!!

Maylise

Maylise

04-04-2012 om 11:58

Wel gedaan

Alle huisdieren in de loop der jaren zijn hier eigenlijk gekomen onder protest van man. Hij is ook nooit echt bij de verzorging betrokken geweest en dat hoeft van mij ook niet. Het is meer een project van de kinderen en mij. Overigens had ik het niet gedaan als man echt een hekel aan dieren had gehad. Uiteraard ook geen diersoort die man echt niet zou willen.

In de praktijk levert het geen problemen op. Man is lief tegen de dieren en vind het inmiddels allemaal prima. De kinderen en ik doen de verzorging samen en dat gaat prima. We hebben in de loop der jaren katten/vissen/konijnen/cavias/honden gehad en het levert in de praktijk geen frictie op.

Ik weet wel zeker dat als man alleen zou zijn hij waarschijnlijk geen huisdier zou nemen maar hij vindt het prima dat wij ze hebben zolang hij er niet echt rekening mee hoeft te houden. Hij is overigens wel lief tegen ze en de bijvoorbeeld de katten zitten juist heel graag bij hem op schoot.

04-04-2012 om 14:42

Logeerhond

Is totaal iets anders dan je eigen hond he….bedenk dat wel. De logeerhond gaat namelijk weer na een bepaalde tijd terug naar het baasje en kunnen jullie weer verder. Het is totaal niet te vergelijken wanneer je echt zelf een hond hebt.

As

As

04-04-2012 om 14:53

Test

Ok, je laat man volgende test doen:
- hij steekt vrouw en hond in de kofferbak van de auto
- na 15 minuten doet hij de koffer open
- wie is dan heel blij hem terug te zien ??
) die wil hij toch graag bij zich, denk ik )

04-04-2012 om 16:12

ha,ha,ha,ha,haaaaaaaaaaa LOL
dat is een goeie! Geweldig!!

koentje

koentje

04-04-2012 om 17:42

As, een geweldige bijdrage....

nu weet ik wat me te doen staat: man in de kofferbak, hond kopen en man er pas uitlaten as hij belooft noooooooooooooooooooit meer te zeuren over hond!!!
bedankt!

As

As

04-04-2012 om 18:57

@koentje

Koentje.. ik ken je niet, maar lees jij het op een asperger manier ??
De hond is heel vrolijk en blij als de koffer opengaat na de 15 minuten, je man niet, waarschijnlijk zelfs grumphie ... dus mag de hond blijven (ze zaten er samen in)

As

As

04-04-2012 om 19:01

Nee

eigenlijk zeg ik het nu zelf fout
man steekt jou en hond in de autokoffer... als jij dan blij bent daarmee, net zo blij als de kwispelende hond dat je man zich terug laat zien na die vernedering...

Logeerhond

Wij hebben zelf ook regelmatig een logeerhond. Hartstikke leuk en een mooie middenweg tussen de ik-wil-een-hond-roepers in ons gezin en de van-mijn-lang-zal-ze-leven-komt-er-hier-geen-hond-roepers.
Voor ons is het een prima oplossing. Je hebt wel de gezelligheid, maar niet de langdurige verantwoordelijkheid of toestanden met dierenartsen. Hond blij, baasjes blij, en wij blij.
n@nny

krin

krin

04-04-2012 om 21:38

Bok

Ik zou het er niet op wagen. Als ik zoiets zou doen, zou ik tot in lengte van dagen bij elk piepje van mijn kant over het dier in kwestie te horen krijgen dat ik toch zo nodig dat beest in huis moest halen? Dus nee, dan maar liever geen huisdier.

As

As

05-04-2012 om 09:52

Art

Spreuk voor op je raam...
"My windows aren't dirty,... That's my dog's Nose Art !

stella

stella

05-04-2012 om 10:19

Surrogaat

Ja, zo'n logeerhond is wel leuk, maar juist het trainen en een band opbouwen met je eigen hond, dat lijkt me zo leuk. Dat haalt het niet bij een logeerhond. En eigenlijk zijn onze vakanties al afgestemd op een hond, althans die past er zo in, dus dat is helemaal geen probleem. We hebben verder ook nog het probleem dat zoon allergisch is voor bepaalde vachten van poezen en honden dus zijn we gebonden aan sommige soorten. We hebben al wel gemerkt dat hij voor honden met zo'n hypoallergene vacht niet allergisch is: zoals de poedel of een labradoodle of zo. En uh,... koentje ik denk niet dat ik mijn man de kofferbak inkrijg..... (hij is nogal groot) en betwijfel of het werkt.... hihi

+ Brunette +

+ Brunette +

05-04-2012 om 16:45

Niet surrogaat maar proefdraaien

Stella, ik denk dat een logeerhond wel degelijk een goed idee is, zodat je kunt zien hoe je man erop reageert.

Cobi, geweldig gedicht van Hans Dorrestijn.

niemie

niemie

06-04-2012 om 15:52

Gastgezin voor stichting?

Misschien is het een idee om gastgezin te worden voor een stichting/asiel. Dan kun je kijken of een hond iets voor je is.

T&T

T&T

07-04-2012 om 15:02

Ervaring

Ik heb twee kinderen, een man met een hele drukke baan (type ik-wil-wel-maar-ik-heb-nooit-tijd-om-met-de-hond-te-wandelen-behalve-op-zondag), en, je raad het al: een hond!
Tja, man en kinderen waren de aanstichters van deze gezinsuitbreiding, mama moest er wat langer over denken, want... had het sterke vermoeden dat de verzorging van het brave beest toch echt op haar toch al drukke schoudertjes ging komen. Zo gebeurde het ook gelukkig maakte ik me vantevoren geen illusies.
We hebben een echt brave doedel van een hond, je kunt er gewoon niet boos op worden. Toch heb ik een cursus met hem gevolgd zodat hij een beetje luistert naar de basisbegrippen als "zit" en "blijf" dat is zeker prettig.
De kinderen zijn nu 9 en 10, de hond bijna 3, en intussen durf ik ze best wel eens met hond de straat op te sturen voor een rondje. Aangezien mijn dochter heel verlegen is, is de hond ook wel eens een leuke ijsbreker als er andere kinderen buiten zijn, over de hond kan ze altijd iets vertellen, en bijna alle kinderen vinden hem leuk.
Op vakantie gaat hij gewoon mee, we kamperen altijd, en dat vindt ook de hond prachtig, daar heb je op vakantie eigenlijk geen werk mee. Je kunt wel niet overal met hem naar binnen, voor uitstapjes of een etentje of zo, daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden.
Hier is het dus zeker een succes, ik zou hem niet meer willen missen, hij hoort er gewoon bij in ons gezin.
Succes met je keuze,
groetjes, Tess

Ongelooflijk!

Je man heeft "nee" gezegd. Welk gedeelte daarvan begrijp je niet?

Gr. Poezie.

stella

stella

07-04-2012 om 23:30

Nee, poezie, brunette, niemie

Poezie wat doe je weer l;ekker overdreven met je 'ongelooflijk'. man heeft geen nee gezegd. Man heeft gezegd'voorlopig niet'Is dus nogal vaag.Ook hij heeft vroeger handen gehad en vond dat erg leuk. Ik zelf ook. Samen hebben we nog nooiteen hond gehad. En heeft duidelijk aangegeven dat hij het wel heel leuk vindt maar opziet tegen de verplichtingen die het mee brengt.Omdat je die dan altijd hebt.
Een logeerhond brunette, die hebben we al vaker gehad. Man vindt het dan erg leuk, maar geeft ook aan die verplichting niet altijd te willen.
Niemie, als gastgezin zou het niet gaan. Wij kunnen alleen niet-verharende honden opvangen i.v.m. allergische zoon.

Ach....

"Ik wil de verhouding met mijn man niet op scherp stellen door bij hem aan te dringen. Maar hoe wel?"
Het is jouw huwelijk, doe ermee wat jij wil.

Gr. Poezie.

stella

stella

10-04-2012 om 11:20

Goed

ik ga proberen het idee van me af te zetten, in de vriezer ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.